Kadernota begroting 2020.

Op de eerste  plaats nogmaals en nu, for the record, onze dank aan de organisatie voor de beantwoording van de door ons ingediende schriftelijke technische vragen.

Aan de orde is de  Kadernota begroting 2020. De Kadernota is bedoeld om als raad het college financiële en beleidskaders mee te geven voor het opstellen van de Begroting 2020 en de daarbij behorende Meerjarenramingen 2021-2023. Anders dan in de afgelopen jaren  is deze Kadernota conform de wens van de raad minder financieel en meer beleidsmatig van opzet. Het goede nieuws is dat de meeste ambities, zoals opgenomen in het Waalres Akkoord al opgenomen zijn in de Meerjarenbegroting 2019-2022. Wij noemen o.a. het wegenonderhoud, Groenbeleidsplan, onderzoek naar een tweede Oost-West verbinding en een onderzoek naar varianten voor de stopgezette afvalproef. Minder goed nieuws is het feit dat de financiële positie van de gemeente, ondanks de positieve resultaten van de meicirculaire, op dit moment geen ruimte biedt voor het oppakken van nieuw beleid in 2020 en volgende jaren.

Los van het feit dat de gemeenten extra budget ontvangen voor de uitvoering van de Jeugdzorg blijven de kosten maar stijgen en blijkt het voor de gemeenten in zijn algemeenheid niet of nauwelijks mogelijk om daar grip op te krijgen. Dit is en blijft voor AWB een punt van aanhoudende zorg.

Wat Aalst Waalre Belang betreft zullen wij ons bij onverwachte financiële ruimte voor nieuw beleid bij voorkeur richten op voorzieningen met een structureel karakter ten behoeve van onze kwetsbare burgers. Om mee te kunnen  blijven doen en niet te vereenzamen.

Wij denken daarbij aan het ophogen van het re-integratiebudget, waarmee inwoners met een beperkt arbeidsvermogen kansen op regulier werk wordt geboden, uitbreiding van het aanbod dagopvang zoals nu nog alleen plaatsvindt Neffe de Kerk en in De Pracht, Sociale kaart, waarin burgers en hulpverleners informatie vinden over organisaties en hun aanbod van diensten, producten en activiteiten in het sociale domein. Een punt van zorg bij de invoering van de sociale kaart is daarbij wel het actueel houden van de digitale informatie. Er moet duidelijk zijn wie hiervoor verantwoordelijk is. In het licht van de inclusieve samenleving prioriteren wij Cliëntenondersteuning en opleidingskosten ten behoeve van vrijwilligers.

Voorzover het incidentele lasten betreffen denkt AWB aan de pilots domotica, waarmee ouderen door innovatieve technische hulpmiddelen langer thuis in hun eigen huis kunnen blijven en buurtbemiddeling. Ook aan een meetnet luchtkwaliteit om de omgevingskwaliteit te monitoren en te evalueren en aan de centrumontwikkeling Aalst kennen wij een hoge prioriteit toe. Ook het Kunst- en Cultuurbeleid, zoals benoemd in het Waalres Akkoord zouden wij graag handen en voeten willen geven.

Daarbij denkt AWB echter niet direct aan het verlenen van een bijdrage aan het Muziekcentrum in Eindhoven, maar wel aan kunst- en cultuurbeleid in relatie tot educatie, vrijetijdsbesteding, preventie in het kader van Jeugdzorg en ouderenbeleid, inpassing in de openbare ruimte en het bevorderen van toerisme.

Het beschikbaar stellen van een werkbudget voor een integrale studie naar de randvoorwaarden en mogelijkheden voor de aanleg van een Parkeer-HUB (transferium) in Waalre Noord t.b.v. ASML zou de indruk kunnen wekken dat wij als raad hieraan medewerking willen verlenen, terwijl wij zelfs nog geen verzoek daartoe hebben ontvangen en ASML in de pers laat weten dat de aanleg van een parkeer HUB in de natuur op Waalres grondgebied op een misverstand berust. Wij zijn dan ook blij dat ook het college desgevraagd heeft aangegeven pas op de plaats te maken en de voor deze beleidstoevoeging gevraagde middelen te laten vervallen. AWB is echter van mening dat de reeds gemaakte onderzoekskosten op ASML dienen te worden verhaald. Wij kunnen ons namelijk niet voorstellen dat het onderzoek zomaar, los van een serieus plan c.q. voornemen van ASML is ingesteld. In de vandaag ontvangen RIB wordt ons vermoeden bevestigd door het daarin gestelde dat op Waalre door de provincie en ASML een beroep is gedaan om binnen 1 jaar met een onderzoek te komen over een bijdrage aan mogelijke oplossingen.

Burgerparticipatie staat bij AWB hoog in het vaandel. Aan het structureel maken van de functie burgerparticipatie/strategisch communicatie adviseur verlenen wij dan ook de hoogste prioriteit.

Ten aanzien van de gewenste beleidstoevoegingen met incidentele lasten, zoals de uitvoering van de Regionale Energie Strategie, stellen wij voor om deze uit de algemene reserve te betalen. Wij hebben hieraan de pilot buurtbemiddeling toegevoegd.

Voorzitter van de resultaten van de meicirculaire hebben wij inmiddels kennis genomen en geconstateerd dat deze vooralsnog onvoldoende soelaas bieden om nieuw beleid te kunnen financieren. Prioritering zoals gevraagd is dan ook nog onverkort van toepassing. Hoewel wij alle beleidstoevoegingen belangrijk vinden hebben wij hieraan, gelet op het ontbreken van financiële ruimte, prioriteiten moeten toekennen.

Wij hebben een daartoe strekkend amendement opgesteld dat wij bij deze samen met de VVD en het CDA indienen. Het dictum van het amendement spreekt ons inziens voor zichzelf.

AWB verwacht van het college, de  prioriteiten van de raad gehoord hebbende,  een tussenrapportage waarin wordt aangegeven of er daadwerkelijk financiële ruimte beschikbaar is en zo ja welke prioriteiten uiteindelijk meegenomen kunnen worden in de programmabegroting 2020. Bij de behandeling van de tussenrapportage stellen wij ons dan een nadere prioritering voor.

Indien een en ander onverhoopt dient te leiden tot financieel ruimte scheppende maatregelen zien we daartoe strekkende voorstellen op dat moment tegemoet. Daarop vooruitlopende geven wij hierbij aan dat wat AWB betreft de lasten voor de burgers zo laag mogelijk dienen blijven en dat wij, zo u daaraan mocht denken, geen voorstander zijn van de invoering van betaald parkeren.

AalstWaalreBelang