Nieuws van politieke partijen in Westland inzichtelijk

24 documenten

Herontwikkeling locatie Naaldhorst

ChristenUnie ChristenUnie Westland 01-02-2021 13:26

Geacht college,

In de raadsinformatiebrief die wij vandaag hebben ontvangen, informeert u ons o.a. over de stand van zaken herontwikkeling De Naaldhorst. Wij zijn blij dat er een intentieovereenkomst is afgesloten en dat de ontwikkeling is gesplitst in twee delen om versnelling te kunnen bewerkstelligen.

Uw college geeft echter aan dat de realisatie van nieuwbouw in 2023 zal plaatsvinden. Gezien de urgentie verbaast dit ons. Zeker gezien de eerder uitgesproken verwachting van het college dat de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek ertoe kunnen leiden dat eind 2021/begin 2022 kan worden gestart met bouwen!

Dit leidt bij ons tot de volgende vragen:

Wat is de reden dat pas in 2023 gestart kan worden met nieuwbouw, zeker gezien het feit dat er in twee delen ontwikkeld wordt om versnelling te kunnen bewerkstelligen?Bent u bereid om alles in het werk te stellen om eerder met nieuwbouw te starten gezien de urgentie m.b.t. het tekort aan verpleeghuisbedden?

Wij zien uw antwoord graag binnen de daarvoor gestelde termijn tegemoet.

Namens fractie ChristenUnie-SGP Westland

Arij de Bloeme, raadslidAnja Muilwijk, steunraadslid

Inbreng Lesley Arp Algemene Beschouwingen

SP SP GroenLinks Westland 16-09-2020 19:35

Voorzitter, als ik langs Amare loop, op weg naar dit stadhuis, dan denk ik niet alleen aan onze ellenlange debatten over deze cultuurtempel. Of het prijskaartje hiervan, dat jaar op jaar ongunstiger uitpakt. Of de cultuursector, waarin het dit jaar stiller is dan ooit. 

Voorzitter, ik vraag me ook wel eens af of deze tempel niet onbedoeld een momument wordt voor een politiek wankele tijd. Een tijd waarin we zijn opgeschrikt door een gezondheidscrisis, waarvan de gevolgen nog nauwelijks te overzien zijn. Waarin de integriteit van ons lokale bestuur steeds vaker onderwerp van gesprek is. En waarin de polarisatie tussen inwoners en buurten steeds voelbaarder wordt, zelfs in dit stadhuis.

Voorzitter, om heelhuids uit deze crisis te komen zullen we de kortste weg moeten vinden van polarisatie naar solidariteit. En de eensgezindheid die nodig is om een crisis te bestrijden, is in dit stadsbestuur soms helaas ver te zoeken. We herinneren ons allen nog de afvaloorlog die een jaar geleden woedde tussen bestuurspartijen Groep de Mos en GroenLinks. Een droevige vertoning in de richting van Hagenaars en Hagenezen die zich dagelijks een weg door de rotzooi moeten banen.

Voorzitter, mijn fractie moet helaas constateren dat die cultuur van hete aardappels naar elkaar doorschuiven ook in dit nieuwe college nog springlevend is. We merkten het vorige week, toen wethouder Revis zijn afscheidscadeau aan de stad presenteerde. Kent u de grap van de sociale huurwoningen tegenover het Centraal Station? Nou, hij lijkt een beetje op de grap van de sociale huurwoningen in het Spuikwartier... Woningen die alleen op papier hebben bestaan, om prestigieuze bouwplannen een sociaal randje te geven. 

Voorzitter, hoe is het mogelijk dat één wethouder solistisch ‘package deals’ met vastgoedbazen kan smeden die eerdere beloften aan de raad teniet doen? Zoals de belofte dat het zogenaamde ‘Central Innovation District’ niet een speeltuin wordt voor kosmopolitische kenniswerkers, maar een gebied waar iedereen een plekje kan veroveren. Ongeacht de dikte van je portemonnee. Wat zegt het dat de wethouder Wonen onlangs geen enkele vraag wilde beantwoorden over die gebroken beloften? Een schone stad, een betaalbare stad: dit soort zaken zijn de basis voor een menswaardig bestaan. Daar drijf je geen koehandel mee, maar daar zet je samen de schouders onder. Mijn fractie roept de wethouder wonen en zijn kersverse collega, de heer Mulder, dan ook op om voortaan vanuit één gezamenlijke visie te bouwen aan onze stad. De visie dat iedere betaalbare woning het waard is om voor te knokken. Juist nu.

Maar voorzitter,  om eensgezind uit de crisis te komen is meer nodig dan een eensgezind stadsbestuur. Het vraagt ook om een andere politiek. Willen we solidariteit organiseren, dan moeten we op zoek naar wat ons verbindt in plaats van  verdeelt. Bijvoorbeeld: het besef dat wijken als Duindorp en de Schilderswijk veel dichter bij elkaar liggen dan we dikwijls denken. We hoeven maar even in de schoenen van onze jongeren te stappen.

Voorzitter, onze jongeren groeien momenteel op in het besef dat ze later wellicht slechter af zijn dan hun ouders. In een maatschappij die hen leert om elkaar als concurrenten te zien. Want op die ene stage of die ene betaalbare studio azen nog honderden anderen. En juist de jongeren zonder kruiwagen om hogerop te komen dreigen in deze ratrace het onderspit te delven. Dat brengt mij bij de hamvraag over de plannen van dit college: voor wie werkt onze economie?

Voorzitter, om die vraag te beantwoorden maak ik een sprong terug in de tijd. Waar onze kust vroeger met haar havengebonden bedrijvigheid brood op de plank bood aan jonge gezinnen, moest deze grotendeels plaats maken voor toerisme en luxe woningbouw. En begrijp me niet verkeerd: natuurlijk biedt het toerisme veel mooie banen. Maar de sector grossiert ook in flexwerk en is broos in tijden van crisis. En de jongere zonder kruiwagen die een baan wil in de horeca, moet niet zelden concurreren met werkstudenten.

Voorzitter, als we doorspoelen naar het heden zien we dat in de Binckhorst – ons grootste binnenstedelijke bedrijventerrein – ambachtelijke familiebedrijven een onzekere toekomst tegemoet gaan. Al jaren waarschuwt men dat de huidige visie voor de Binckhorst – nog zo’n erfenis van Revis – tot een uittocht van bedrijven zou kunnen leiden. Een domino-effect, dat mogelijk wordt versneld met het vertrek van de Asfaltcentrale. Terwijl de Binckhorst juist jarenlang de plek was waar Haagse jongeren op de fiets naar toe konden om een vak te leren.

Voorzitter, wat zegt het college tegen deze jongeren? Dat door internationale bedrijven die hun hele personeelsbestand meenemen aan te trekken, er indirect banen voor hen zullen worden gecreëerd? Dat de energietransitie als vanzelf banen in de bouw of installatietechniek zal creëren? Of kiest het college ervoor om in haarsociaal-economisch herstelplan en de besteding van de Enecogelden hun kansen centraal te stellen? Door bijvoorbeeld leer- en ontwikkelkansen voor jongeren als rode draad op te nemen in ieder bestedingsplan. Kiest het college ervoor om keiharde banenafspraken te maken voor onze jongeren? Voorzitter, ik hoop deze zaken terug te zien in de economische plannen en investeringen die het college reeds heeft aangekondigd . Want wat de SP betreft kunnen we kwetsbare jongeren niet afschepen met de kruimels van de ‘trickle down economie’. Zij verdienen een deel van de koek.

Algemene beschouwingen 2020

D66 D66 SGP ChristenUnie Westland 13-11-2019 22:02

De algemene beschouwingen van fractievoorzitter Benjamin Hofland bij de behandeling van de begroting 2020 door de gemeenteraad op 12 november 2019.

Inleiding

Dit is een bijzondere begrotingsbehandeling. Waar het voorheen de gewoonte was om tijdens deze raadsvergadering cadeautjes uit te delen, hebben we nu te maken met een begrotingstekort. Cadeautjes uitdelen kan nog slechts in heel bescheiden mate of we moeten het dit keer overlaten aan iemand die binnenkort weer in het land is en daar eeuwenlange ervaring mee heeft.

Het omgaan met flinke tegenvallers, zoals bij de jeugdzorg, is niet makkelijk. Het is echter positief dat het college bij de behandeling van de Voorjaarsnota goed geluisterd heeft naar D66 Westland en ervoor gekozen heeft om de hondenbelasting niet opnieuw in te voeren. De motie die wij destijds aankondigden hoeven wij vandaag dan ook niet in te dienen.

Voorafgaand aan deze vergadering hebben wij niet alleen een schriftelijke vragenronde gehad, ook hebben wij met een aantal ambtenaren van de afdeling Financiën kunnen spreken. Namens de fractie wil ik de heren nogmaals bedanken voor hun tijd om ons meer vertrouwd te maken met de systematiek van de begroting en de vele cijfers die achter de tabellen schuilgaan.

Ik wil nu ingaan op een aantal punten in deze begroting die onze fractie belangrijk vindt. In lijn met onze bijdragen van de afgelopen jaren is ook nu weer gekozen voor de indeling: ‘wat gaat goed?’, ‘wat kan beter?’ en ‘wat missen we?’.

Wat gaat goed?

Metropolitane fietspaden

Vanaf het begin heeft D66 Westland de aanleg van de twee metropolitane fietspaden gesteund. Deze fietspaden kunnen een goed alternatief zijn voor woon-werkverkeer met de auto. Het college heeft anderhalf miljoen euro gereserveerd voor deze fietspaden, maar dat kan minder worden als de provincie een bijdrage verstrekt. D66 vindt dat het bedrag dat hierdoor wordt ‘bespaard’, uitsluitend aan fietspaden en fietsvoorzieningen moet wordt besteed. Met een motie vragen wij het college om een eventueel restant voor dit doel te reserveren.

Wereldvoedseldag

Vorig jaar legden wij de raad een motie voor over Wereldvoedseldag. Hoewel de uitvoering niet helemaal gegaan is zoals wij oorspronkelijk voor ogen hadden, zijn wij zeer tevreden met het resultaat. Schoolklassen uit Rotterdam hebben een bezoek gebracht aan onder andere Tomatoworld en er waren excursies naar bedrijven als de Westlandse Aardbei. Naast de Markthal stond een kas met Westlandse ondernemers die de nieuwste teelttechnieken presenteerden. Onze fractie heeft met eigen ogen kunnen zien dat deze kas een groot succes was. Wij horen graag van de wethouder of zij van de Westlandse deelname aan het World Food Festival een structureel onderdeel van haar beleid gaat maken.

Overigens vinden wij dat het gemeentelijk beleid zou moeten zijn om elk jaar een landelijk evenement naar onze gemeente te halen.

Fruitmuur

In de raadsvergadering van januari 2018 heeft onze fractie zich sterk gemaakt voor het restaureren van de fruitmuur aan de Poeldijkseweg in Wateringen. De enige losstaande fruitmuur in Westland die rijksmonument is en alleen dáárom al bewaard moet blijven voor het nageslacht. Bijkomend voordeel van de muur is dat het ook een geluidswal is voor de achterliggende nieuwe huizen en dat afbreken betekent dat we voor veel geld een nieuwe geluidswal moeten aanleggen. Dan krijgen we daar een betonnen muur en daar wordt Westland niet aantrekkelijker van.

In lijn met onze eerdere bijdrage steunen wij het beschikbaar stellen van het bedrag voor de restauratie. Wij verbinden daar wel de voorwaarde aan dat er een informatiebord wordt geplaatst, dat het belang van deze muur voor het Westlands erfgoed aangeeft. De toezegging van de wethouder zien wij straks dan ook met vertrouwen tegemoet.

Wat kan beter?

Groen

Over het groen in onze gemeente wordt heel regelmatig gesproken. Van het beruchte onderzoek met Westland als de minst groene gemeente in Nederland, tot de terugkerende roep van MKB Westland om de dorpscentra te vergroenen. Positief is dat het beleid ‘een boom kappen, twee terugzetten’ wordt voortgezet en dat de wethouder duidelijk heeft toegezegd vanaf nu bij elke reconstructie meer groen in een straat terug te brengen dan er eerst was.

Wij zijn overtuigd van de goede wil van het college, maar er kan nog wel een tandje bij om onze dorpscentra groener en aantrekkelijker te maken en gelijk iets te doen aan de hittestress in warme zomers. Wij willen het college uitnodigen tot het maken van een groenplan voor de dorpskernen, gevolgd door een uitvoeringsprogramma. Dit natuurlijk in samenwerking met MKB Westland en de lokale BIZ’en. Hiertoe dienen wij straks een motie in.

Beleidsmedewerker groen

Al het groen in onze gemeente, niet alleen de bomen, maar ook de heestervakken, bermen en speelveldjes, vragen deskundig onderhoud. Eerder heeft het college al toegezegd om te bekijken wat er op de afdeling groen aan kennis aanwezig is. Deze gemeente is volgens ons het meest gebaat bij een deskundig medewerker die kennis bezit van aanleg, beheer en onderhoud van openbaar groen, maar die ook de mogelijkheid krijgt om zijn collega’s te adviseren en begeleiden. Denk hier bijvoorbeeld aan de eerder genoemde toezegging. De medewerker kan ook werk maken van het uitvoeren van de motie ‘beter groen’ met hopelijk als resultaat dat de biodiversiteit in onze gemeente toeneemt en wij de titel ‘minst groene gemeente van Nederland’ over kunnen dragen aan een andere gemeente. Met een motie roepen wij het college op om een dergelijke medewerker aan te stellen, iets dat volgens ons binnen het bestaande personeelsbudget kan gebeuren.

Energietransitie

Wat echt beter kan, is hoe deze gemeente omgaat met de energietransitie. Eind 2021 moeten gemeenten voor wijken die voor 2030 van het aardgas afgaan in de Transitievisie Warmte een eerste beeld geven aan bewoners, huis- en gebouweigenaren van het stapsgewijze tijdpad richting aardgasvrij. De gemeente Westland moet dan aangeven welke wijken het eerst aan de beurt zijn en daarbij aangeven wat de mogelijke alternatieven zijn.

Vanaf nu hebben we nog twee jaar, maar in de plannen voor 2020 is hier niets over terug te vinden. Dat terwijl mensen moeten worden opgeleid en gesprekken met bewoners moeten worden gevoerd.

Wat is het plan van het college voor deze verplichting uit het Klimaatakkoord? En dan graag een concreet antwoord, want we weten al dat gemeenten elkaar gaan helpen en expertise opbouwen met landelijke ondersteuning. Wat is het Westlandse plan? Gaan we de deadline wel halen?

Andere klimaatmaatregelen moeten er natuurlijk ook komen. De elf procent terugloop in de CO2-uitstoot is mooi, maar jaarlijks tweeënhalf miljoen ton blijft nog wel heel veel. Heeft het college hier nog aanvullende plannen voor?

In het kader van waterbesparing en het tegengaan van overstromingen heeft Westland in 2017 regentonnen uitgedeeld en in 2018 een prijsvraag gehouden met als prijs een regenton. Heeft de wethouder eigenlijk ooit iets gedaan met alle goede ideeën die de inwoners hebben ingeleverd over maatregelen tegen wateroverlast? En komen er nog meer regentonnen beschikbaar voor de Westlanders? Zo niet, dan zullen wij daar bij een volgende raadsvergadering een motie voor indienen.

Wat missen we?

Volkshuisvesting

Volkshuisvesting blijft een groot probleem in deze gemeente. We hebben een mooie woonvisie, maar het lukt maar niet om deze visie en de dagelijkse praktijk op één lijn te krijgen. We bouwen te weinig sociale huurwoningen, te weinig starterswoningen, te weinig ouderenwoningen. College, hoe lopen we de achterstand in als we jaar na jaar na jaar onze eigen doelstellingen niet halen?

Veel problemen doen zich voor bij de starterswoningen. Zo is een prachtig plan van jongeren voor woningen aan het Zuideinde bijkans onmogelijk door de strenge parkeernorm. De collega’s van ChristenUnie-SGP hebben daar terecht al vragen over gesteld. In Utrecht wordt bij het Centraal Station een wijk gebouwd met een parkeernorm van 0,3. Niet alleen vanwege de nabijheid van openbaar vervoer, maar ook omdat de gemeente fors inzet op deelauto’s en fietsvoorzieningen. Weet u dat er in Westland maar één deelauto beschikbaar is? Die staat in Honselersdijk. Westland zou veel creatiever om moeten gaan met bouwplannen om met name meer starterswoningen te kunnen bouwen.

College, bent u bereid om te bekijken of we een flexibeler parkeernorm kunnen gaan hanteren? Bent u bereid om, behalve ov- en fietsgebruik, ook het gebruik van deelauto’s te gaan stimuleren? Bent u bereid om als proef dergelijke maatregelen te nemen in de te bouwen wijken bij De Driesprong en de Poeldijkseweg om nu eindelijk voldoende starterswoningen en sociale huurwoningen te kunnen bouwen?

Leerlingenvervoer hoogbegaafdheid

De afgelopen jaren heeft D66 Westland regelmatig aandacht gevraagd voor de positie van hoogbegaafde leerlingen. Deze leerlingen hebben speciale aandacht nodig en verdienen een passende onderwijsplek. Een probleem hierbij is dat die plek vaak alleen buiten onze gemeente te vinden is en dat resulteert in een aantal gevallen in vervoersproblemen. Waar andere leerlingen een beroep kunnen doen op leerlingenvervoer, geldt dit niet voor hoogbegaafde kinderen. Omdat wij alles op alles moeten zetten om te zorgen dat deze kinderen niet voortijdig de school verlaten, dienen wij een motie in om het afwijkingsartikel in de verordening ook op déze leerlingen van toepassing te verklaren. Zo zorgen wij ervoor dat álle Westlandse kinderen het onderwijs krijgen dat ze nodig hebben.

Jeugdzorg

De jeugdzorg is voor gemeenten inderdaad een zorg geworden. In 2015 werd al gezegd dat het ooit een keer scheef zou gaan lopen en helaas is dat na vier jaar al gebeurd. De vraag is of de plannen die de minister vorige week lanceerde, enige verlichting gaan brengen. Wel duidelijk is dat het als gemeenteraad heel moeilijk is om de controlerende functie uit te oefenen. Er is inmiddels een oerwoud ontstaan van organisaties, verordeningen, plannen, regels, afspraken en geldstromen. De begroeiing is zó dicht dat de gemeenteraad in het duister tast. Is er een analyse van de aard van de problematiek? Hebben we een goed beeld wat er speelt in Westland? Zetten we gericht in op preventie? Waar gaat het geld heen? En hoeveel is dat dan? Waarom is het tekort 7 miljoen terwijl het eigenlijk maar 2,4 miljoen is? Wij roepen het college op om de raad nóg meer dan nu mee te nemen door de jungle en ervoor te zorgen dat voor ons het licht weer door het bladerdak gaat schijnen.

Uitleiding

Verzuchting

Voordat ik aan het eind van deze algemene beschouwingen kom, wil ik nog even de vinger op de zere plek leggen. Met enige regelmaat is te horen en te lezen dat het lang duurt voordat alle mooie plannen van het college tot iets concreets, iets tastbaars leiden. Wij begrijpen wel waar die kritiek vandaan komt, want in veel gevallen wordt het college ingehaald door andere gemeenten. Stikstofbeleid? Apeldoorn is zelf aan de slag gegaan, terwijl Westland wacht op landelijke plannen. Watertappunten? Midden-Delfland realiseert het in zes weken, waar Westland na twee jaar nog niet klaar is. Een revolverend fonds voor energiemaatregelen waar in de vorige begrotingsraad een motie voor is aangenomen? Maassluis regelt het in een paar maanden en Westland wacht nog steeds op een overkoepelende beleidsnota.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen, maar waarschijnlijk is het nu al duidelijk. Wij hopen dat het college zich deze kritiek aantrekt en in het komend jaar laat zien dat er wel degelijk concrete resultaten worden geboekt.

Slot

Hiermee kom ik aan het slot van de algemene beschouwingen van D66 Westland. D66 Westland wenst de raad, het college, de griffie en de ambtenaren een succesvol begrotingsjaar toe.

Benjamin Hofland fractievoorzitter D66 Westland 12 november 2019

Vragen aan College inzake plan de Harmonie

Westland Verstandig Westland Verstandig Westland 07-08-2019 10:13

Het College van Burgemeester en Wethouders

7 augustus 2019

Betreft: schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad 2016 inzake plan de Harmonie

Edelachtbaar College,

Het College beantwoordt op 31 juli de op 15 juli 2019 gestelde vragen van Westland Verstandig over het plan de Harmonie.

Allereerst is gevraagd om de afwegingen die gemaakt zijn om voor dit plan te kiezen. Ten onrechte geeft het College aan dat “deze afwegingen reeds uitgebreid aan u toegelicht” zijn tijdens de raadscommissie Ruimte van 25 juni 2019. Ook als u de beelden bekijkt en het geluid naluistert, zal het College toch moeten constateren dat tijdens de commissievergadering over het voorontwerpbestemmingsplan gesproken is, over het advies van de Monumentencommissie en de milieu effectrapportage en de wenselijkheid om de adviezen van de CHER op te nemen in de planvoorschriften. De wethouder heeft dat allemaal terzijde geschoven en vond het absoluut niet nodig. Daarna heeft Westland Verstandig de vraag geformuleerd om van het College te vernemen welke afwegingen ertoe geleid hebben om deze wijze van bebouwen mogelijk te maken. Die vraag wordt beantwoord en ook waarom de maatschappelijke bestemming gewijzigd wordt in woonbestemming.

De fractie van Westland Verstandig vraagt zich af waarom uw College op een wijze reageert (door aan te geven dat uitgebreid eerder tijdens de commissievergadering een en ander is toegelicht), terwijl dat niet correct is omdat tijdens de commissievergadering over het voorontwerpbestemmingsplan gesproken is.

Dit leidt tot de volgende vragen:

Waarom reageert het College op deze wijze en waarom wordt niet gewoon de vraag beantwoord zonder poespas en blabla zoals nu gebeurd is? Kan het College zich voorstellen dat daarmee het vertrouwen van een raadsfractie in het College c.q. collegeleden, enigszins wordt geschaad omdat we ervan uit moeten kunnen gaan dat het College weet wat zij tijdens commissievergaderingen naar voren brengt en ook weet waar vragen betrekking op hebben?

Is het College bereid om hier excuses voor te maken?

De fractie van Westland Verstandig verzoekt u de vragen binnen de daarvoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden.

Hoogachtend,

U e.a.,

Namens de fractie Westland Verstandig,

Vragen aan College komst supermarkt ...

Westland Verstandig Westland Verstandig Westland 10-07-2019 13:22

Vragen aan College inzake wanneer komt het Drieluik weer terug?

Westland Verstandig Westland Verstandig Westland 03-07-2019 13:00

Het College van Burgemeester en Wethouders

3 juli 2019

Betreft: schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad 2016 inzake wanneer komt het Drieluik weer terug?

Edelachtbaar College,

Onze fractie wordt benaderd door een aantal bewoners die zich afvragen wanneer het Drieluik uit de opslag komt en weer in een publieke ruimte wordt geplaatst. Op dit moment staan alle ontwikkelingen stil. Het kunstmuseum is nog een heel eind weg en gezien de omvang van het Drieluik is het de vraag of daar plaats voor is.

Ook zal het oude gemeentehuis pas na 2020 weer open gaan, mogelijkerwijs als theehuis.

De vraag is dan ook:

Ziet het College kans om het Drieluik wat erg met ’s-Gravenzande verbonden is, al of niet tijdelijk ergens neer te hangen op een plek die wel algemeen toegankelijk is?

De fractie van Westland Verstandig verzoekt u de vragen binnen de daarvoor gestelde termijn schriftelijk te beantwoorden.

Hoogachtend,

Namens de fractie Westland Verstandig,

Column: Terugijken en ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Westland 01-07-2019 08:39

Column: Terugijken en vooruitzien. Een jaar na de verkiezingen maken we de balans op. Als ChristenUnie-SGP kijken we terug op een hectisch jaar. Voor het eerst coalitiepartner, voor het eerst een wethouder namens onze partij. Twee nieuwe raadsleden en ook twee van de drie steunraadsleden zijn nieuw. Deel uitmaken van de coalitie biedt ook kansen. Veel punten uit ons verkiezingsprogramma zijn terug te vinden in het Westlands Akkoord. Een aantal onderwerpen wordt al voortvarend opgepakt. Onze fractie gaat regelmatig op werkbezoek, stelt kritische vragen en dient moties in. Dit doen we op een constructieve manier, zoals past bij de ChristenUnie-SGP. Kwaliteit gaat voor kwantiteit! Uit onderzoek van de WOS blijkt dat wij niet voorop lopen met het indienen van moties. De ChristenUnie-SGP is wel het meest succesvol. Alle moties die wij sinds de installatie van de nieuwe gemeenteraad indienden zijn aangenomen! We stellen het college regelmatig vragen met het doel om verbeteringen door te voeren in het algemeen belang van Westland. Zo zijn wij van mening dat er gebruik gemaakt moet worden van de kracht van de samenleving en we geven graag ruimte aan burgerinitiatieven, maar wel binnen duidelijke beleidskaders. Dit om te voorkomen dat er verwachtingen worden gewekt en beloften worden gedaan die niet nagekomen worden. We kijken ook vooruit! Regeren is immers vooruitzien. In de toekomst neemt het aantal ouderen toe. Er is een voortdurend tekort aan betaalbare woningen voor jongeren en ouderen. Een oplossing is noodzakelijk. De ChristenUnie-SGP Westland stimuleert daarom initiatieven voor innovatieve woonvormen, zoals een ‘knarrenhof’ voor ouderen en kluswoningen voor starters. De ChristenUnie-SGP Westland heeft ambities genoeg. Met de Bijbel als belangrijk fundament voor ons politieke handelen werken we samen voor een leefbaar Westland! Anja Muilwijk-van der Hoeven steunraadslid ChristenUnie-SGP Westland

Publicatie Groot Westland-Het kan en moet beter

Westland Verstandig Westland Verstandig Westland 28-06-2019 07:48

Inmiddels maakte het College de plannen voor 2020-2023 bekend. Behalve enkele al beloofde zaken -nieuw zwembad De Hoge Bomen, Fitpark- bevatten deze plannen niets concreets. Alleen maar mooie woorden, met geen enkel nieuw verfrissend geluid. Alhoewel het College een jaar lang weinig heeft gepresteerd is er wel een tekort ontstaan van € 14 miljoen. Dit was niet nodig geweest als de ruim € 300 miljoen gemeente-uitgaven kritisch bekeken waren. We zien helaas dat het College door blijft gaan met uitgaven die we al jaren doen en waar geen enkel profijt voor onze inwoners en bedrijven tegen over staat. We zien ook dat het veel te grote College (6 wethouders) en te hoge apparaatskosten per inwoner niet worden aangepakt. Door deze geldverspilling blijven de echte problemen van Westland voortbestaan. Want daar zou geen geld voor zijn. Nog steeds geen toereikende zorg, slechte infrastructuur, een dramatisch tekort aan goedkope starters- en seniorenwoningen, een niet toereikend openbaar vervoer, te weinig groen etc. Westland Verstandig wil dat het College echt gaat sturen op datgene waar onze inwoners terecht om vragen.

Wilt u contact: Westland Verstandig, Pr. Julianastraat 43a, 2671 EH Naaldwijk / 06-53401068 / mail info@duijsens.net. Zie: www.westlandverstandig.nl of bezoek op maandag, woensdag en vrijdag tussen 13.00 en 15.00 uur het BURGERKANTOOR ’s-Gravenzande, Langestraat nr.131 of op dinsdag, woensdag en donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur het BURGERKANTOOR Naaldwijk aan de Prinses Julianastraat 43a.

De gemeente Westland moet er alles ...

GroenLinks GroenLinks D66 Westland 26-06-2019 11:13

De gemeente Westland moet er alles aan doen om volwassen bomen op een andere plaats te herplanten en niet automatisch kiezen voor omkappen. 🌳 Dat is de mening van de fractievoorzitters Benjamin Hofland van D66 Westland en Ulbe Spaans van GroenLinks Westland die hierover samen vragen hebben gesteld aan het college van B&W. 🌳 “Volwassen bomen zijn essentieel voor de biodiversiteit in Westland”, zegt D66-fractievoorzitter Benjamin Hofland, “en daarnaast nemen grote bomen veel CO2 op. Die capaciteit ben je kwijt als je bomen zomaar omhakt. Terugplanten van nieuwe kleine bomen levert te weinig op.” GroenLinks-fractievoorzitter Ulbe Spaans: “Op ons initiatief zijn er de afgelopen jaren voor elke omgehakte boom, twee bomen teruggezet. Wij vragen ons af of het nieuwe college dit beleid heeft voortgezet of geruisloos heeft gestopt. Wat ons betreft gaan we er gewoon mee door. Er kunnen niet genoeg bomen bijkomen.” De fracties willen van het college duidelijkheid over het huidige bomenbeleid. Met nadruk geven zij aan dat het herplanten van bomen op een nieuwe locatie absoluut voorrang moet hebben. Verder willen zij dat het college de lijst met sinds 2014 gekapte bomen en de nieuw geplante bomen openbaar op de gemeentelijke website zet, zoals het college eerder al heeft toegezegd. De schriftelijke vragen staan op onze website: https://westland.groenlinks.nl Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Bomen niet kappen, maar herplanten

D66 D66 GroenLinks Westland 26-06-2019 10:06

De gemeente Westland moet er alles aan doen om volwassen bomen op een andere plaats te herplanten en niet automatisch kiezen voor omkappen. Dat is de mening van D66 en GroenLinks Westland die hierover vragen hebben gesteld aan het college van B&W.

“Volwassen bomen zijn essentieel voor de biodiversiteit in Westland”, zegt D66-fractievoorzitter Benjamin Hofland, “en daarnaast nemen grote bomen veel CO2 op. Die capaciteit ben je kwijt als je bomen zomaar omhakt. Terugplanten van nieuwe kleine bomen levert te weinig op.”

GroenLinks-fractievoorzitter Ulbe Spaans: “Op ons initiatief zijn er de afgelopen jaren voor elke omgehakte boom, twee bomen teruggezet. Wij vragen ons af of het nieuwe college dit beleid heeft voortgezet of geruisloos heeft gestopt. Wat ons betreft gaan we er gewoon mee door. Er kunnen niet genoeg bomen bijkomen.”

De fracties willen van het college duidelijkheid over het huidige bomenbeleid. Met nadruk geven zij aan dat het herplanten van bomen op een nieuwe locatie absoluut voorrang moet hebben. Verder willen zij dat het college de lijst met sinds 2014 gekapte bomen en de nieuw geplante bomen openbaar op de gemeentelijke website zet, zoals het college eerder al heeft toegezegd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.