Nieuws van politieke partijen over Partij voor de Dieren inzichtelijk

58 documenten

Meer inzet voor Beschut Werken | Gouda

GroenLinks GroenLinks Partij voor de Dieren PvdA Gouda 08-07-2020 00:00

Beschut werken is een belangrijk instrument voor mensen die vanwege lichamelijke, verstandelijke of psychische kenmerken ernstig beperkt zijn in hun arbeidsvermogen. Zij maken op de reguliere arbeidsmarkt, ook met ondersteunende maatregelen, geen kans. Omdat de noodzakelijke aanpassingen van de werkplek te ingrijpend zijn, omdat de behoefte aan begeleiding groot is of omdat hun arbeidsproductiviteit te zeer verschilt van reguliere werknemers. Voor deze mensen is beschut werken een uitkomst: de enige manier om aan het arbeidsproces deel te nemen en daarmee een inkomen te verwerven het wettelijk minimumloon waarmee een economisch zelfstandig bestaan binnen bereik is.

Gouda heeft tot en met 2019 in totaal 17 van deze plaatsen gerealiseerd, zo lezen we in de jaarrekening 2019. In de programmabegroting 2020-2023 staat het voornemen om in 2020 tot een totaal 38 plekken BW te komen. Een voornemen waar GroenLinks heel positief over is en was daarover bij de begrotingsbespreking in het najaar van 2019 ook haar waardering over heeft geuit.

Maar het lijkt een hele uitdaging te worden om dit doel in 2020 te realiseren. Het verschil tussen 17 en 38 plekken is best groot, werving en plaatsing is bij BW een intensief proces. En daar komt Corona nog eens bij. Financieel hoeft er gelukkig geen belemmering te zijn, aangezien  Gouda in 2020 rijksfinanciering ontvangt voor 20 plaatsen extra, 58 plaatsen.

Deze motie roept het college en met hen de uitvoerende diensten om alles op alles te zetten om zoveel mogelijk van de streefwaarde van 38 plaatsen BW in 2020 te realiseren, ondanks de complicaties die corona met zich mee brengt. Laat in de ingewikkeldheid van hoe het werk in de uitvoering in deze tijd te organiseren ook zeker de belangen van de meest kwetsbaren op de arbeidsmarkt meewegen. Werk ook hard voor de mensen die wellicht een lagere arbeidsproductiviteit hebben maar voor wie arbeidsdeelname en een inkomen net zo belangrijk is als voor andere werkzoekende Gouwenaars, dat is de kern van deze oproep.

 

Deze motie wordt mede ingediend door de PvdA, SP, Partij voor de Dieren, waarvoor dank!

Het "dictum" van de motie:

Verzoekt het College om:

Zich vanaf nu tot het uiterste in te spannen om in 2020 zoveel mogelijk van het voorgenomen aantal van 38 plaatsen Beschut Werken te realiseren en daartoe Actief op zoek te gaan in samenwerking met Promen naar Gouwenaars voor wie Beschut Werken de enige een passende vorm van arbeidsparticipatie kan zijn   In ketensamenwerking met het UVW de mogelijkheden te onderzoeken voor heroverweging van de negatieve beschikkingen die de afgelopen jaren zijn afgegeven over aanvragen van Gouwenaars voor een indicatie Beschut Werken. De raad in de Jaarrekening 2020 te informeren over de inspanningen, resultaten en verklaringen voor het aantal gerealiseerde Beschut Werken plaatsen in het huidige kalenderjaar.

Actuele Motie Anti-racisme – Ine Meeuwis

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Dieren Noord-Brabant 03-07-2020 12:15

We roepen de politiek in Brabant op stil te staan bij het aanwezige racisme in onze provincie. We zeggen daarmee dat we zelf als politiek het goede voorbeeld willen geven en niet onze kop in het zand moeten steken. Wij dienden de onderstaande motie mede in en zijn tevreden dat hij is aangenomen. Maar nu moeten we ook laten zien dat wij voor een provincie staan waar iedereen vrij is en waar we niemand laten vallen.

De motie:

Actuele Motie Anti-racisme

Provinciale Staten van Noord-Brabant in vergadering bijeen op 3 juli 2020

Constaterende dat:

Wereldwijd, en ook in Brabant, in de afgelopen maand antiracisme-protesten plaatsvonden, waarin mensen van alle huidskleuren en afkomsten protesteren tegen kansongelijkheid, uitsluiting en (institutioneel) racisme; Onze wetten zich verzetten tegen discriminatie maar niet voldoende zijn om negatieve uitingen, uitsluiting en vooroordelen te bestrijden; Spreken uit dat:

Racisme niet komt door slechte intenties van individuen maar een structurele oorzaak heeft; Discriminatie ook begint met onbedoelde uitsluiting van deelname aan activiteiten en beleid (ook provinciaal); Het belangrijk is om hier het publieke gesprek over te voeren; Verder constaterende dat:

Noord-Brabant na Noord- en Zuid-Holland de meeste inwoners heeft van oorspronkelijk Antilliaanse oorsprong in Nederland, en na Noord- en Zuid-Holland en Flevoland de meeste inwoners van Surinaamse oorsprong van heel Nederland; Stichting Keti Koti Tafel rond 1 juli duizenden succesvolle activiteiten organiseerde, ook in Brabant, over hoe het verleden van slavernij doorwerkt in het heden en hoe we samen racisme en vooroordelen kunnen bestrijden; In provinciaal beleid, programma’s en activiteiten tot nu toe nog weinig aandacht is (geweest) voor het slavernijverleden, racisme en discriminatie; Verzoeken Gedeputeerde Staten:

Stil te staan bij racisme en discriminatie in Noord-Brabant, op een manier die past bij de provinciale doelen en activiteiten; Organisaties gespecialiseerd in diversiteit en dialoog, zoals de Stichting Keti Koti Tafel, te betrekken; Daar waar mogelijk ook andere situaties van kansongelijkheid en uitsluiting te betrekken in de Brabantse aanpak; en gaan over tot de orde van de dag.

 

GroenLinks, H. Rooijakkers

SP, M. Everling

D66, I. Meeuwis

PvdA, M. de Kort

ChristenUnie-SGP, H. Vreugdenhil

PvdD,A-M. Vlasveld

Motie aan de slag met het diversiteitsbeleid | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Partij voor de Dieren Leeuwarden 29-06-2020 00:00

Aanstaande woensdag 1 juli 2020 zal PAL GroenLinks de motie 'Aan de slag met het diversiteitsbeleid' indienen in de laatste gemeenteraadsvergadering voor het zomerreces. "Met de motie rekenen we op inspanningen om het personeelsbestand een betere afspiegeling te laten worden van de Leeuwarder beroepsbevolking en om een meer inclusieve werkcultuur te realiseren.", aldus Femke Molenaar.

De motie kan rekenen om aangenomen te worden daar de fracties van Partij van de Arbeid, D66, ChristenUnie en de Partij voor de Dieren mede indienen. "Wij zijn van mening dat institutioneel racisme geen 'Socialistisch Jargon' en vinden dat we ook als gemeentepolitiek gehoor moeten geven aan de luide maatschappelijke oproep en ons als samenleving ten volle moeten inzetten.

De oproep aan het college om aan de slag te gaan met het diversiteitsbeleid en hierover ook het gesprek aan te gaan met onze verbonden partijen behelst meer dan het aannemen van meer mensen van kleur. Wij willen benadrukken dat dit niet stopt met het optekenen van een diversiteitbeleid of het invoeren van een quotum. Diversiteit kun je voor een deel regelen in afspraken en in processen, maar niet helemaal. Daar komt inclusie om de hoek kijken.

Wij zien voor het slagen dat er meer nodig is. Immers een duurzame aanpak staat of valt bij het draagvlak van alle medewerkers en bij het vermogen om maatwerk te leveren. Wij zullen dan ook scherp blijven op het uitvoeringsplan dat we uiterlijk in december 2020 verwachten. Een adequate monitoring en evaluatie moet een belangrijk onderdeel uitmaken. We denken hierbij onder meer aan het nauwlettend onderzoeken en volgen van de inclusie beleving en de ontwikkeling van de personele samenstelling.

SP niet eens met de eenzijdig focus van het Actieplan Arbeidsmarkt

SP SP D66 CDA GroenLinks SGP ChristenUnie VVD Partij voor de Dieren Noord-Brabant 21-06-2020 19:06

De provincie heeft op het terrein van de arbeidsmarkt geen wettelijke taken. Toen de SP voor het eerst deelnam in het provinciale college is er voor de eerste keer  een Actieplan Arbeidsmarkt gekomen. De SP is blij dat het  “actieplan arbeidsmarkt” sindsdien onderdeel uitmaakt van het provinciaal beleid. Dat betekent niet dat we geen kritiek hadden op het nieuwe actieplan.

Ongelijke behandeling op arbeidsmarkt

Het nieuwe actieplan arbeidsmarkt van het nieuwe college van VVD-FvD-CDA en Lokaal Brabant, is voornamelijk gericht op kennisindustrie, kenniseconomie en hoogopgeleid talent.

Hoewel de 50plussers en laaggeletterden wel genoemd worden, laten de doelen en ambities van dit college geen twijfel bestaan waar de middelen en inspanningen hoofdzakelijk naar toe zullen gaan nl. kennisindustrie, kenniseconomie, hoogopgeleid talent.

De SP is niet tegen kennisindustrie/-economie en talenten, maar we zijn voor een rechtvaardige en eerlijke verdeling van (provinciale) middelen, inspanningen en kansen in de arbeidsmarkt voor alle Brabanders en alle ondernemingen. Dit college wil dat de provincie zich zelf bezighoudt met werknemers en werklozen met toptalenten. Ze dragen alle andere werknemers en werklozen over aan de 5 arbeidsregio’s waarmee de provincie wegloopt van hun eigen verantwoordelijkheid die zij  voor alle werkenden en werkloze Brabanders zouden moeten hebben.   

Hoewel de wereld om ons heen fors aan het veranderen is, lijkt het dat dit college zich hiervan of niet bewust is, of zich er niets aantrekt. Ze dendert door met het blijven focussen op top, top en nogmaals top. Inmiddels weten we dat het VVD-stokpaardje: door het bedienen van de top zal de rest vanzelf volgen, niet automatisch opgaat.  

Ieder Brabander is even belangrijk

Dit college schrijft de werknemers en werklozen die ongeschoold zijn of een lager opleidingsniveau hebben, in feite af!  In 2019 vormde in Brabant de lager opgeleiden werklozen 60% van het werklozenbestand! Je zou dus verwachten dat bij het actieplan arbeidsmarkt de focus op deze grote groep zou liggen, of dat er minstens evenveel aandacht en inspanning voor zou zijn als voor toptalent en kennisindustrie/-economie. Het tegendeel is echter waar. Onze pogingen in de Statenvergadering van 19 juni 2020 om als provincie ook voor deze groep werknemers en werklozen dezelfde aandacht, inspanning en middelen te geven stuitte op grote weerstand van dit coalitie en de oppositiepartijen…... Ons amendement voor een evenwichtige aandacht, inspanning en toedeling van middelen voor alle werkenden en werkzoekenden in Brabant heeft helaas niet gehaald waardoor wij niet voor het statenvoorstel “Actieplan Arbeidsmarkt” voor de komende 4 jaar hebben ingestemd.

Corona en de effecten

Wij hebben in deze Coronaperiode ervaren welke waardevolle bijdrage werd en nog steeds wordt geleverd door werknemers in de vitale sectoren. Onder hen zijn ook heel veel laaggeschoolde beroepen zoals schoonmaak, huisvuilophalers, vakkenvullers, kassières, transportmedewerkers etc.

Al maanden worden we door deskundigen geattendeerd op de negatieve effecten van de corona op de economie en werkgelegenheid. Inmiddels is duidelijk dat de coronacrisis diepere sporen zal trekken dan de kredietcrisis. Wij zullen in ons land dit jaar rekening moeten houden met mogelijk zo’n 36% meer faillissementen wat gepaard zal gaan met toenemende werkloosheid. Ook in Brabant! Maar dit college lijkt dovemans oren te hebben en wil zich desondanks voornamelijk bezighouden met toptalent, kennisindustrie, kenniseconomie. Onze motie om een plan van aanpak op te stellen voor het behoud en stimuleren van de werkgelegenheid in de vitale beroepen en een evenwichtig verdeling van de middelen en inspanningen voor de werknemers en werklozen die geen of een lagere opleiding hebben, heeft het ook niet gehaald.

Aandachtsgroep Laageletterden

In het Actieplan Arbeidsmarkt wordt ‘170.000 Brabanders die “laaggeletterden” zijn’ als aandachtsgroep genoemd zonder concrete doelen en ambities te vermelden. De dag voor de statenvergadering werden wij ook nog verrast met de mededeling dat na 2020 fors bezuinigd wordt op de subsidie voor taalvaardigheid van Cubiss. Deze subsidie zorgde ervoor dat activiteiten voor laaggeletterden werden gefinancierd.  Dit college wil dat de 5 arbeidsregio’s aandacht gaan geven aan de laaggelleterden! Hiervoor stellen zij 1 miljoen beschikbaar voor 50plussers, laaggeletterden en let op: ook “andere doelen” wat dat dan ook mogen zijn. De laaggeletterden worden dus de dupe van de bezuinigingsoperatie van dit college.

Onze motie waarin wij een concrete doelstelling stelden voor het terugdringen van laaggeletterdheid in Brabant heeft het niet gehaald. D66 die mede-indiener van de motie was,  trok zich terug en nam genoegen met de bereidheid van het college om over de voortgang van tijd tot tijd rapportage uit te brengen.

Aanpak Discriminatie op het Arbeidsmarkt

Er is discriminatie op de arbeidsmarkt of je nou aan de top zit of een stageplaats zoekt. Natuurlijk niet bij ieder bedrijf, maar het komt op alle niveaus voor. Om een voorbeeld te geven uit landelijke cijfers: de bbl- en bol studenten met een niet-westerse migratieachtergrond moeten vaak veel vaker solliciteren dan hun autochtone studiegenoten, soms wel 3 of 4 keer vaker. Een baan vinden kan al lastig zijn, maar is vaak nog moeilijker als je bijvoorbeeld een Turkse, Marokkaanse of Antilliaanse achtergrond hebt. Zij hebben 40 procent minder kans om een reactie te krijgen op hun sollicitatie. Er is sprake van discriminatie op de werkvloer vanwege herkomst of afkomst, geslacht, godsdienst, handicap of leeftijd. Zelfs premier Mark Rutte moest erkennen dat ook Nederland institutioneel racisme kent.

Dit zijn landelijke cijfers maar in Brabant is het niet veel anders. Brabant dat zich internationaal wil profileren, in een arbeidsmarkt waar van laag tot hoog  mensen van verschillende etniciteiten werken, kan naar de mening van de SP niet zonder een duidelijke aanpak om discriminatie tegen te gaan.

Wij zijn van mening dat discriminatie op de arbeidsmarkt tegengegaan moet worden. Werk is een van de wezenlijkste voorwaarden om mee te kunnen doen in onze maatschappij, om te kunnen participeren en het gevoel te hebben er bij te horen in onze samenleving. Vanuit dit belang dienden wij daarom een motie in waarin wij het college hebben gevraagd om met een plan van aanpak te komen om de discriminatie op de arbeidsmarkt in Brabant zoveel mogelijk te voorkomen en tegen te gaan.We zijn dan ook blij dat deze motie met als mede-indieners: GL, D66 en PvdD is aangenomen

Arbeidsmigranten

Als SP hebben wij ook aandacht gevraagd voor de positie van de Arbeidsmigranten. Er is te veel negatieve beeldvorming rondom arbeidsmigranten. Zij worden door sommige werkgevers naar Brabant gehaald, en/of via tussen personen geworven in het land van herkomst of komen uit eigen initiatieven hierheen om te werken. Arbeidsmigranten hebben al jaren te kampen met huisvestigingsproblemen, slechte arbeidsvoorwaarden, ed. De uitkomst van het onderzoek van CoMensha samen met Tilburg University (december 2019) heeft eerder de basis gelegd om de weerbaarheid en zelfstandigheid van arbeidsmigranten te vergroten. De uitbuiting van deze groep wordt door RIEC (Regionaal Informatie- en Expertisecentrum) met een aanvalsplan bestreden.

De SP snapt de gevoeligheid van dit onderwerp voor sommige partijen en bij een deel van de Brabanders. Het fenomeen Arbeidsmigranten is in Brabant een feit en realiteit en zal altijd bestaan. We moeten weten dat arbeidsmigranten in het bestaande liberale kapitalistische denkwereld deel uitmaken van strategieën en worden gebruikt als instrument voor goedkope arbeid, het creëren van concurrentie op arbeidsvoorwaarden en het creëren van concurrentie tussen de werknemers, en  zo een onderdeel vormen van het economische verdienmodel.

De SP voert al heel lang strijd tegen dit verdienmodel waar werknemers/arbeiders -al dan niet van verschillende afkomsten- tegen elkaar uitgespeeld worden. Zolang dit liberale kapitalistische verdienmodel bestaat zal een deel van onze arbeidsmarkt beschikbaar blijven voor de arbeidsmigranten.

De SP is daarom van mening dat in het actieplan arbeidsmarkt ook aandacht en inspanningen moeten zijn voor bijna 92.000 (2018) arbeidsmigranten die een bijdrage leveren aan de Brabantse economie.

Hiertoe hebben wij een motie ingediend met D66, Groen Links, Partij voor de Dieren en ChristenUnie SGP als mede-indieners. We zijn erg blij dat deze is aangenomen. Hier verzoeken wij het college:

Om in de uitvoering van de actieplan Arbeidsmarkt, samen met de gemeenten, vakbonden en ondernemingen/sectoren waar veel arbeidsmigranten werkzaam zijn te komen met een plan van aanpak waarin:

•          de uitbuiting van de arbeidsmigranten tegen gegaan kan worden

•          de positie van de arbeidsmigranten zoals huisvestiging, arbeidsvoorwaarden, scholing te verbeteren zodat hun participatie in onze samenleving bevorderd wordt.

Snel duide­lijkheid over groen­am­bities van Rotterdam

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 27-01-2020 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren heeft schriftelijke vragen gesteld over de schimmige gang van zaken rondom de groenambities van het college van burgemeester en wethouders. Momenteel spelen er twee zaken. Aan de ene kantstelt het coalitieakkoord 'Nieuwe energie voor Rotterdam' dat er inhoogwaardig groen niet gebouwd wordt. Het collegevan burgemeester en wethouders heeft zich uiteraard te houden aan het coalitieakkoord. Aan de andere kant wil datzelfde collegeminimaal twintig hectare groen toevoegen aan wat er al in de stad te vinden is. Maar wij kunnen deze twee doelstellingen niet controleren, omdat we niet weten wat als hoogwaardig groen doorgaat en omdat bouwlocaties (dus die zijn gereserveerd voor bouwactiviteiten en niet gecompenseerd hoeven te worden) niet bij ons bekend zijn. Met andere woorden, we kunnen het college niet ter verantwoording roepen over haar groenbeleid omdat we te weinig informatie hebben. Directe aanleiding van onze schriftelijke vragen vormt de bouwplannen van het college van burgemeester en wethouders voor de Parkhavenstrook. In het bestemmingsplan wordt dit aangeduid als 'groen', het is dus geen bouwlocatie. Maar het college van burgemeester en wethouders heeft ons te verstaan gegeven dat deze locatie altijd al als bouwlocatie werd beschouwd. Dit bevreemdt ons ten zeerste! Om die reden willen wij weten welke locaties nu al worden gereserveerd voor bouwactiviteiten en ook of er tussendoor nog nieuwe locaties aan de lijst mogen worden toegevoegd. Als dat zo is, dan is de groenambitie van het college van burgemeester en wethouders een loze belofte. Zo komt er geen nieuw groen bij, terwijl we dat juist heel erg nodig hebben in Rotterdam. Wij willen ook weten of nieuw toegevoegd groen blijft en niet alweer over een paar jaar plaats moet maken voor bebouwing. We leven toch niet in het stenen tijdperk? De schriftelijke vragen vormen de opmaat voor een groot groendebat dat wij in de gemeenteraad willen hebben met het college van burgemeester en wethouders over de groenambities van de stad en hoe we omgaan met onze kwetsbare parken en natuurgebieden. Wij willen niet dat ons groen wordt opgeofferd voor de bouwwoede waarmee de stad momenteel te kampen heeft. Rotterdammers kunnen ervan op aan dat wij ons inzetten voor een groene stad!

Investeren in de stad: begroting 2020 | Arnhem

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Partij voor de Dieren Arnhem 13-11-2019 00:00

Verandering gaat door in Arnhem. De afgelopen weken heeft de gemeenteraad het uitgebreid gehad over hoe we het geld in Arnhem gaan verdelen. Dit leggen we vast in de zogenaamde MJPB, de meerjarenprogrammabegroting. De MJPB is dus erg belangrijk voor de richting van het beleid van de gemeente. We hebben het groenste en sociaalste coalitieakkoord ooit. We zetten ook grote stappen met deze begroting, en we maakten aanvullende coalitieafspraken. Alle voorstellen (moties en amendementen) die GroenLinks (mede) indiende hebben een meerderheid gehaald! Fractievoorzitter Mark Coenders voerde woensdag 13 november namens GroenLinks het woord tijdens de algemene beschouwingen.

"Voorzitter, GroenLinks wil welvaart eerlijk delen en armoede aanpakken. GroenLinks wil betaalbare en toegankelijke zorg voor alle Arnhemmers. GroenLinks wil een gezonde toekomst: wij willen een duurzame stad met schone lucht. Iedere Arnhemmer moet betaalbaar kunnen wonen in diverse wijken. En GroenLinks wil een groene stad: wij willen niet dat de groei van de stad ten koste gaat van onze natuur. Dat is de toekomst waar wij met elkaar aan willen bouwen. En dat is waar wij voorstellen aan toetsen.

Terugblik op 2019

Maar voorzitter, op een moment als deze ontkom je niet aan terugkijken. Het afgelopen jaar was voor Arnhem en GroenLinks een roerig jaar. Het begon al met de steeds maar oplopende kosten in de zorg, waar ik het zo over al hebben. Gevolgd door een coalitiebreuk in juni en een herstel van de coalitie vorige maand. We maakten daarbij een aantal aanvullende afspraken die we beschreven in een drietal voorstellen waar ik later op terugkom. Voorzitter, we realiseerden ons dat de periode van onzekerheid lang duurde. Maar we hebben er vertrouwen in dat we met nieuw elan, samen met de rest van de raad, het college en de stad er nog mooie en belangrijke periode van gaan maken.

Er waren ook positievere zaken in het afgelopen jaar: er is eindelijk een besluit over de Blauwe Golven, we stelden een ambitieuze Luchtagenda vast en we hebben een Arnhemse standaard voor toegankelijkheid.

Ook hadden we veel discussie over biomassa. Voor GroenLinks is houtgestookte biomassa geen duurzame oplossing. We hebben zoveel betere alternatieven voor onze energievoorziening. Daarom diende GroenLinks eerder, met andere partijen, een voorstel in om geen biomassa toe te staan, tenzij dit geen nadelige gevolgen heeft voor mens en milieu.

We blijven strijden voor écht duurzame oplossingen, en hopen dat het Rijk zo verstandig is het verbranden van bomen voor energie niet meer als duurzame energie te zien.

Vooruitblik naar een decennium

Voorzitter, dan terug naar de begroting. We staan aan de vooravond van 2020. Een nieuw jaar, zelfs een nieuw decennium. Een decennium waarin de wereld ontzettend zal gaan veranderen als het aan GroenLinks ligt. Waarin we hopelijk eindelijk als gemeenten meer het heft in eigen handen nemen op belangrijke dossiers, en hiervoor ook ruimte krijgen én nemen van het Rijk. Waarin we het recht op de stad claimen: voor een stad waarin wij als Arnhemmers de toekomst bepalen, niet projectontwikkelaars. Een decennium waarin we de zorg op orde krijgen en marktwerking zoveel mogelijk uitbannen. Waarin armoede geen probleem meer is. Een decennium waarin we als vrije stad racisme en discriminatie uitbannen in een stad waarin iedereen veilig en vol trots zichzelf kan zijn. En GroenLinks gaat uiteraard voor het ‘decennium van de duurzaamheid’ waarin onze groene stad nog groener wordt en we tenminste 55% reductie van CO2-uitstoot realiseren.

Begroting 2020

En voorzitter, zo’n decennium verdient een goede start. Dat is natuurlijk lastig wanneer het Rijk taken over de schutting blijft gooien zonder voldoende middelen of zeggenschap. Toch presenteerde het college al voor de nieuwe coalitieafspraken een solide begroting met goede plannen:

We investeren bijvoorbeeld meer dan ooit in armoedebeleid. Maar het aantal Arnhemmers in armoede groeit en dat is niet te verkroppen. We hebben een duidelijke visie nodig op het gebied van armoedebestrijding om hier zo snel mogelijk iets aan te doen. Langlopende ingewikkelde dossiers als Diftar worden afgrond. Daarbij moet bij Diftar de raad ook de politieke daadkracht hebben achter haar eigen besluiten te staan. We hopen dan ook dat we vanavond besluiten Diftar per 1 juli 2020 in te kunnen voeren, in het belang van de stad. We horen graag van het college wat het gevolg is als we dat vanavond niet doen. Voorzitter, met het Klimaatfonds en de wijkgerichte energietransitie zetten we flinke stappen richting een duurzamer Arnhem. Nu de kaders hiervoor vaststaan hopen we het komende jaar hier ook mooie eerste stappen en resultaten van te zien. Dit zien we terug in het nieuwe New Energy Made in Arnhem: we nemen als gemeente meer regie. We maakten al kleine stappen in het hier en nu, en hadden goede vergezichten. Nu gaan we ook grote stappen zetten. We krijgen meer zonnepanelen, we krijgen windmolens. Er komen talloze laadpalen. En we gaan werken aan schoon vervoer op veel verschillende manieren.  

Investeren in de zorg

En voorzitter, we mogen ook verder trots zijn op de begroting. Want ja, er zijn moeilijke maatregelen genomen. Maar zeker in vergelijking met andere gemeenten hebben we zeer pijnlijke maatregelen kunnen voorkomen. We hoeven geen bibliotheek te sluiten. We hoeven schoolzwemmen niet te schrappen. En we investeren meer dan ooit in de zorg. Meer dan ooit voorzitter. Waar in de vorige periode structureel te weinig begroot werd voor de zorg, en we vorig jaar ook nog eens geconfronteerd werden met een stijging van de uitgaven van 13 miljoen begin dit jaar tot nu zelfs ruim 26 miljoen, hebben we nu een begroting waarin we deze periode ongeveer 100 miljoen extra begroten voor de zorg. Een enorm bedrag.

Maar voorzitter, het gaat niet alleen om geld. Het gaat om het beantwoorden van fundamentele vragen: ‘hoe kunnen we dit mens het beste helpen, of hoe zorgen we dat dit kind zo snel mogelijk veilig is?’ Daar ligt de focus voor GroenLinks, dat is het fundament van de zorg voor Arnhemmers. Helaas zien we dat het zorgsysteem verstrikt is geraakt in regelgeving, controle en administratie en structureel gekaapt wordt door financiën.

Als we de zorg willen veranderen, of transformeren, dan doen we dat vanuit het idee dat het dan beter wordt. Dat de kwaliteit en de toegankelijkheid van zorg erop vooruit gaan. Dat kost tijd, geld en energie en het levert, soms later dan je wil, iets op. Daarom blijft GroenLinks structureel investeren in de transformatie van de lokale zorg. Het versterken van preventieve hulp, het op peil krijgen van algemene voorzieningen, dat is onze opdracht voor de komende tijd.

Moties en amendementen GroenLinks Arnhem

Voorzitter, naast de goede plannen uit de begroting en de opgaven voor komend jaar, dient GroenLinks ook nog een vijftal voorstellen in om de begroting aan te scherpen.

Allereerst dienen we twee amendementen in als GroenLinks, VVD, D66 en PvdA. Deze volgen uit de aanvullende coalitieafspraken. Ten opzichte van vorige week zijn ze tekstueel iets gewijzigd. Het eerste voorstel is om het onderdeel in de begroting over sociale woningen aan te scherpen naar sociale huurwoningen. Voor GroenLinks een belangrijke prioriteit: de wachttijden voor een sociale huurwoning lopen steeds maar op, en het is nodig dat Arnhemmers betaalbaar en goed kunnen wonen. Met het amendement geven we ook meer mee aan het aankomende plan van aanpak wonen, namelijk dat er expliciet aandacht moet zijn voor betaalbare koop en middenhuur. Het tweede amendement betreft de zorg. De gestegen uitgaven in de zorg stellen ons voor de ingewikkelde opgave om binnen de tekorten die er zijn de continuïteit en kwaliteit van de zorg te blijven waarborgen. We bieden daarom een vangnet, zodat we daar waar nodig financiële ondersteuning kunnen bieden. Daarnaast investeren we structureel in een transformatiefonds om de zorg dichterbij Arnhemmers te kunnen blijven organiseren en te kunnen blijven innoveren. We draaien ook bezuinigingen op de sociale wijkteams en vroegsignalering van schulden terug. Dit betalen we door een verhogen van de OZB met 1,25%. Dit is nog eens technisch vertaald in een amendement op de belastingverordening. Verder vragen we via een motie het college om te komen met een concrete visie op circulaire economie, als verbreding en verdieping van ons economisch beleid. Een circulair Arnhem is goed voor de werkgelegenheid en het milieu.

Daarnaast dienen we nog twee moties in:

Goed dierenwelzijn is van groot belang. Als GroenLinks, Partij voor de Dieren en DENK/Verenigd Arnhem dienen we een motie in voor een nieuwe uitvoeringsagenda dierenwelzijn en het inzichtelijk maken van de budgetten, en het eventueel bekijken van nieuw benodigd budget. Ten tweede is het goed dat we een plan van aanpak inburgering hebben, en we met een pilot een goede aanpak kunnen ontwikkelen. Voor GroenLinks is het daarbij van belang dat we ook naar groepen kijken waar het Rijk minder oog voor lijkt te hebben, zoals nareizigers. Hiervoor dienen GroenLinks, D66, DENK/Verenigd Arnhem en de PvdA een motie in.

Slotwoord

Voorzitter, ten slotte. Verandering gaat door in Arnhem. We hebben hier het groenste en sociaalste coalitieakkoord ooit. Maar we weten: verandering gaat in fasen, en we zijn er nog niet. We blijven strijden tegen armoede. Knokken voor goede zorg voor Arnhemmers en het tegengaan van klimaatverandering. Met nieuwe energie, samen met de raad, het college en de stad, maken we die verandering mogelijk in een mooi, groen, inclusief en sociaal Arnhem."

Zie hieronder de links naar de voorstellen (moties en amendementen van GroenLinks):

Amendement "Aanvullende coalitieafspraken wonen" van de fracties GroenLinks, VVD, D66 en PvdA Amendement "Aanvullende coalitieafspraken zorg" van de fracties GroenLinks, VVD, D66 en PvdA Motie "Concrete visie op circulair Arnhem" van de fracties GroenLinks, VVD, D66 en PvdA Motie "Betere begeleiding nareizigers" van de fracties GroenLinks, D66, PvdA en DENK Verenigd Arnhem Motie "Uitvoeringsagenda Dierenwelzijn" van de fracties GroenLinks, Partij voor de Dieren en DENK Verenigd Arnhem Motie "Dekking voor de Blauwe Golven" van de fracties VVD, PvdA, GroenLinks, Arnhem Centraal, ChristenUnie en Partij voor de Dieren Motie "Op naar een rookvrije generatie !" van de fracties PvdA, ChristenUnie, D66 en GroenLinks Motie "Subsidieregeling burgerkracht sociaal domein" van de fracties PvdA, GroenLinks, Arnhem Centraal, Partij voor de Dieren en D66 Motie "Maak werk van (dekking voor) de Arnhemse standaard toegankelijkheid" van de fracties VVD, D66, PvdA, CDA, GroenLinks en Arnhem Centraal Motie "Armoede door de ogen van kinderen" van de fracties D66, SP, PvdA en GroenLinks

 

Startnotitie Regionale Energie Stratiegieën

D66 D66 Partij voor de Dieren Gelderland 30-10-2019 15:00

Karin Visser voerde namens D66 Gelderland het woord over startnotitie van de Regionale Energie Strategieën in de Provinciale Staten. Visser heeft grote zorg over de druk dat op het proces is komen te staan.

Om de Gelderse doelstellingen van 55% CO2 reductie te realiseren moeten processtappen verbeterd worden. Dat is volgens D66 niet alleen van belang voor het realiseren van onze doelstellingen, maar ook om het draagvlak in de regio’s en haar bewoners te stimuleren en te behouden en om te voorkomen dat de provincie in een onwenselijke positie als scheidsrechter of boodschapper terecht komt tussen het Rijk en de Gemeenten in. Wij moeten daadkrachtig en voortvarend aan de slag om het escalatiemodel samen met het Rijk en de regio’s uit te werken. Daarom dient D66 een motie in om een escalatiemodel  uit te werken in samenwerking met vertegenwoordigers van het Rijk, de provincie en de gemeenten.

Lees hieronder de volledige spreek tekst:

Allereerst wil D66 haar complimenten uitbrengen aan de regio Foodvalley en de Cleantech regio. Deze regio’s hebben daadkrachtig en voortvarend met samenwerkingspartners twee startnotities uitgebracht die wij graag willen ondersteunen. Echter, om de Gelderse doelstellingen van 55% CO2 reductie te realiseren, zullen wij een aantal processtappen moeten verbeteren.

Dat is niet alleen van belang voor het realiseren van onze doelstellingen, maar ook om het draagvlak in de regio’s te behouden en om te voorkomen dat de provincie in de rol van scheidsrechter of boodschapper terecht komt. Tussen het Rijk en de Gemeenten in. En zonder de spelregels van te voren te hebben bepaald.

Laat ik eens een paar zaken noemen waaruit blijkt dat proces onder druk komt te staan. Of beter gezegd, het proces staat nu al flink onder druk.

Een aantal startnotities zijn nog niet zijn opgeleverd. En wij weten niet wanneer dit wel gebeurt. Een aantal gemeenteraden gaat naar aller waarschijnlijkheid de startnotities niet vaststellen. Wat betekent dit voor de gemeenten die wel daadkrachtig en voortvarend aan de slag zijn gegaan? Het Rijk gaat na oplevering van de concept-Ressen, wellicht een restopgave opleggen. Maar deze gaat uit van de landelijke doelstellingen. Gaan wij dan als provincie nog een extra taakstelling opleggen? De regio’s hebben hun escalatiemodel verschillend of niet uitgewerkt en GS stelt voor om de uitwerking van het landelijke escalatiemodel medio volgend jaar af te wachten. Maar hoe kunnen wij van een landelijk escalatiemodel gebruik maken als wij onze eigen doelstellingen hebben?

Gezien de immense opgave waar wij voor staan, het behoud van draagvlak in de regio’s en wij als Provincie niet in de rol als scheidsrechter of boodschapper terecht willen komen zonder vooraf spelregels te hebben bepaald, moeten wij nu aan de slag.

Wij moeten net als Foodvalley en de Cleantech regio daadkrachtig en voortvarend aan de slag om het escalatiemodel samen met het Rijk en de regio’s uit te werken. Daarom dienen D66 en de SP een motie in met als dictum: D66 en SP verzoeken GS om voor 1 januari 2020 een escalatiemodel conform het huis van Thorbecke uit te werken in samenwerking met vertegenwoordigers van het Rijk, de provincie en de gemeenten.

Uit de doorrekening van de Gelderse doelstelling blijkt dat wij deze alleen gaan halen als wij nu aan de slag gaan. Het opleggen van een eventuele restopgave medio juni kan afbreuk doen aan het draagvlak onder de regio’s. En al helemaal als daar bovenop een extra taakstelling vanuit de provincie komt.

Volgens D66 zouden wij reeds nu al moeten nadenken over de opgave van de Gelderse Ress-en. En dan bedoelen wij niet dat wij deze opgave moeten gaan opleggen. Nee juist niet! Wij hebben immers een thematafel Regionale Samenwerking bij het GEA. Hierin nemen bestuurlijke trekkers van de RES-regio’s deel. Zij kunnen van onderop de Gelderse opgave in TWh gekoppeld aan 55% CO2 reductie uitwerken.

Door de thematafel een rol te laten spelen, zetten wij de regio’s nog meer in hun kracht, stimuleren wij hun onderlinge samenwerking over hun regiogrenzen heen. Zij biedt meer kansen om de Gelderse doelstellingen wel te realiseren. Bovendien behouden wij meer draagvlak bij de regio’s door meer duidelijkheid.

Daarom dienen D66 en de Partij van de Dieren een motie in met als dictum: D66 en Partij van de Dieren verzoeken GS om de thematafel Regionale Samenwerking een taakstelling ‘van onderop’ voor de Gelderse opgave te laten uitwerken en deze uiterlijk 1 maart 2020 ter besluitvorming voor te leggen aan de Provinciale Staten.

Verkiezing Eerste Kamer

PvdA PvdA SGP VVD Partij voor de Dieren Zeeland 25-10-2019 17:43

Voor ons ligt een verzoek van het Interprovinciaal Overleg (IPO) om een reactie te geven op het conceptwetsvoorstel grondwetswijziging inzake de verkiezingswijze van de Eerste Kamer. Dit voorstel houdt in dat we terugkeren naar de situatie van voor 1983, waarbij de Eerste Kamerleden voor zes jaar werden gekozen. Er werd toen twee keer gestemd voor de Eerste Kamer, eerst voor 37 Eerste Kamerleden en drie jaar later voor de volgende 38 Eerste Kamerleden.

Wij zijn tevreden dat na wordt gedacht over verandering in de verkiezing van de Eerste Kamer, maar wij vragen ons af of dit voorstel wel het juiste is. Ook zetten wij vraagtekens bij het proces. De Tweede Kamer heeft nog geeneens gesproken over de voorstellen van de Commissie Remkes en de regering komt nu al met een grondwetswijzigingsvoorstel. Natuurlijk zitten er voordelen aan dit voorstel, zoals dat de verkiezingen van de Provinciale Staten meer over provinciale onderwerpen gaan en niet over de Eerste Kamer, ook al zal de opkomst waarschijnlijk lager zijn.

Maar deze voordelen wegen naar ons oordeel niet op tegen de nadelen. De PvdA ziet de volgende nadelen:

1. Als eerste heeft niemand om deze oplossing gevraagd. Met recht en rede is in 1983 besloten om te kiezen voor deze eenvoudige manier van de verkiezing. De regering wil een niet bestaand probleem oplossen.

2. Daarnaast zou de Eerste Kamer te politiek zijn geworden. Wij zijn het daarmee niet eens. Toen de PvdA en VVD van 2012 tot en met 2017 geen meerderheid hadden in de Eerste Kamer vond juist constructief overleg plaats met oppositiepartijen. Hierdoor gingen partijen meer met elkaar samenwerken en werd het landsbelang gediend.

3. Bovendien verhoogt deze wijze van verkiezing de kiesdrempel, waardoor kleine partijen minder kans hebben op zetels in de Eerste Kamer. Zeker in het licht van de problemen van tweepartijenstelsels is de ‘doordringbaarheid’ van het Nederlands stelsel haar kracht. Ook kleine belangen weten zich vertegenwoordigd. Bijna niemand in Nederland kan zeggen dat hij of zij zich niet vertegenwoordigd voelt. Kleine landelijke partijen als de PvdD en de SGP hebben een belangrijke rol in onze vertegenwoordigende democratie.

De PvdA wil graag dat kleine partijen ook hun stem kunnen laten horen in de Eerste Kamer. Daarom sturen wij een negatief advies over dit voorstel terug naar de Eerste Kamer.

Statenlid Ralph van Hertum

Het bericht Verkiezing Eerste Kamer verscheen eerst op PvdA Zeeland.

AT5 bericht vandaag over het ...

Amsterdam BIJ1 Amsterdam BIJ1 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD Partij voor de Dieren Amsterdam 19-07-2019 14:55

AT5 bericht vandaag over het 'Werkplan Aanpak Arbeidsmarktdiscriminatie 2019-2020' van wethouder Rutger Groot Wassink (Diversiteit). Hierin staat dat de wethouder de mogelijkheden tot een pilot van bewustwordings-training onderzoekt. De training moet over 'wit en intersectioneel privilege' gaan. “BIJ1-raadslid Sylvana Simons diende het voorstel voor de privilegetraining in maart in. De ChristenUnie, Denk, GroenLinks, Partij voor de Dieren en PvdA steunden het plan. Daarmee werd de motie, met de krapst mogelijke meerderheid, aangenomen door de gemeenteraad.” Met de regelmaat van een Zwitserse klok lezen we over onderzoek na onderzoek dat aantoont dat arbeidsdiscriminatie nog steeds veelvuldig voorkomt. In 2015 liet onderzoek in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken zien dat met name oudere werknemers en werknemers van niet-westerse afkomst twee keer minder worden uitgenodigd voor sollicitatiegesprekken dan autochtone Nederlanders onder de 35 jaar. De resultaten van het onderzoek bevestigen de uitkomst van een eerder onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau. In dat onderzoek werden 1.742 virtuele kandidaten aangemeld bij cv-databanken. Het betrof steeds hetzelfde cv, maar met een andere naam. Hieruit kwam naar voren dat het aantal reacties en clicks op de cv’s bij autochtonen tussen 23 en 35 jaar twee keer zo hoog ligt als bij ouderen en migranten. En uit weer ander onderzoek onder uitzendbureaus blijkt dat in 26 procent van de gevallen een verzoek van werkgevers tot discriminatie werd ingewilligd. “De hoogte van deze percentages geeft aan dat er absoluut nog veel werk te verzetten is”, aldus staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken, VVD) in een brief aan de Tweede Kamer. Van Ark heeft aangeven aan een pakket maatregelen om discriminatie op de arbeidsmarkt tegen te gaan te werken. Daar zijn we blij mee en we kijken uit naar hoe die maatregelen eruit gaan zien. Arbeidsdiscriminatie gaat echter niet alleen over het sollicitatieproces, maar ook over de sociale veiligheid van werknemers als zij de baan eenmaal hebben. Omdat Gemeente Amsterdam een grote werkgever is en daarbij ook nog eens vaak beslist over het lot van haar klanten -de Amsterdamse burger-, bijvoorbeeld bij het aanvragen van een uitkering, diende Amsterdam BIJ1 een motie in waarbij we het college verzoeken de kosten te onderzoeken voor privilege trainingen. We hebben allemaal in meer of mindere mate privileges die ons handelen bewust én onbewust beïnvloeden. Ons daarvan bewust worden is een belangrijke stap in het wegnemen van vooroordelen, tegengaan van machtsmisbruik, en creëren van een open cultuur waarin eenieder de vrijheid voelt zichzelf te zijn en optimaal te functioneren op basis van gelijkwaardigheid. We zijn dan ook blij dat onze motie bij meerderheid is aangenomen en volgen vanzelfsprekend nauwgezet hoe de wethouder de uitvoering ervan gaat vormgeven. https://www.at5.nl/artikelen/195588/ambtenaren-krijgen-mogelijk-training-over-wit-en-intersectioneel-privilege

Afgelopen maandag was er een ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid GroenLinks Partij voor de Dieren VVD Partij voor de Vrijheid Zaanstad 11-07-2019 06:00

Afgelopen maandag was er een ingelaste vergadering naar aanleiding van het opstappen van twee VVD wethouders en het terugtreden van de VVD fractie uit het college van B&W. De Partij voor Ouderen en Veiligheid, Democratisch Zaanstad, Liberaal Zaanstad en de Partij voor de Vrijheid hebben aangedrongen dat er nieuwe collegeonderhandelingen komen in plaats van het aanvullen van dit college met andere partijen. Door de huidige samenstelling van het college is de Partij voor Ouderen en Veiligheid niet bereid om deel te nemen en door te gaan met een collegeakkoord dat wij niet ondersteunen. Nieuwe onderhandelingen zijn voor ons wel een optie om op die manier een betere balans tussen de partijen te krijgen. Een motie van treurnis om de wethouders op te laten stappen haalde het niet en de collegepartijen gaan nu aanvulling zoeken. De linkse partijen SP en GroenLinks zien de kans schoon en vooral de SP stelde zich als "constructieve" partij op de voorgrond met een open sollicitatie. Het toch al zeer linkse college zal verder gaan over links want ook PvdD en DENK sluiten zich aan. Er staat Zaanstad heel wat te wachten met deze samenstelling.