Nieuws van politieke partijen over Verenigde Communistische Partij (VCP) inzichtelijk

2 documenten

9 juli Poppenkast in de gemeente Oldambt aanvang 14.00 uur.

Verenigde Communistische Partij (VCP) Verenigde Communistische Partij (VCP) Oldambt 02-07-2019 15:23

Ach, ach,ach wat een politieke poppenkast. Ik kan u nu al vertellen dat wij als VCP daar niet aan mee zullen werken. Kom niet met met de woorden: “ Jullie lopen weg voor de verantwoordelijkheid”. Dan wijs ik u er even fijntjes op dat niet wij, de VCP, de boel verkwanselt hebben. Went het college het af op de regering dan zou ik zeggen: ‘ Lever de sleutel van het gemeentehuis maar in bij diezelfde regering”. Laten ze het maar uitzoeken pas dan komt men op voor hun inwoners. Dan geeft men een duidelijk statement af! Aan het gejank dat we moeten bezuinigen over de ruggen van uw inwoners hebben die inwoners niks! Oh ja en steek ook even de hand in eigen boezem met uw geldverslindende prestige objecten!

De poppenkast van de gemeenteraad vindt plaats op 9 juli a.s.. Hieronder het draaiboek.

VAN : Jelte van der Meer

DATUM : 1 juli 2019

ONDERWERP : opiniërende raadsvergadering herstelplan begroting

De raad komt op 9 juli bijeen in een tweetal settingen. In de middag is er een interne werkbijeenkomst voor de raads-/commissieleden. Tijdens deze bijeenkomst is er gelegenheid over het door het college samengestelde overzicht van mogelijke bezuinigingen vragen te stellen en daarop een toelichting te krijgen. ’s Avonds vindt een opiniërende raadsvergadering plaats – waarbij het college als toehoorder aanwezig zal zijn – (en) waarin over de bezuinigingsmogelijkheden, zoals in het genoemde overzicht vermeld, gesproken kan worden. Deze bespreking heeft als doel aan elkaar en het college duidelijk te maken wel potentiële bezuinigingsmogelijkheden verder uitgewerkt kunnen worden en welke niet. De vraag is: hoe doen we dit op een goede manier?

Het overzicht van mogelijke bezuinigingen vermeldt een 28-tal producten. Het is niet haalbaar alle 10 raadsfracties afzonderlijk over alle producten te laten spreken. Mijn idee is het volgende:

1. De afzonderlijke raadsfracties bespreken tussen 17.00 en 20.00 uur, op basis van de tijdens de middagbijeenkomst verkregen nadere informatie, in welke richting zij denken als het gaat om de bezuinigingen;

2. De afzonderlijke raadsfracties krijgen in eerste termijn 5 minuten de gelegenheid een beschouwing te houden. Daarin noemen zij hun accenten ten aanzien van de bezuinigingsmogelijkheden en hun argumenten daarbij.

3. Na de eerste termijn is er een schorsing van 15 minuten, waarin de fracties kunnen nadenken over de bijdragen van de andere fracties, wat ze in tweede termijn daarover willen zeggen c.q. vragen en ook of er aanleiding is de eigen accenten aan te passen.

4. De afzonderlijke fracties krijgen een tweede termijn van 5 minuten voor (vervolg)bespreking van de accenten.

5. Na de tweede termijn is er (wederom) een schorsing van 15 minuten en bepalen de afzonderlijke fracties welke bezuinigingsmogelijkheden ze willen laten uitwerken door het college.

6. Via een Mentimeter* wordt “gestemd” op de 28 afzonderlijke bezuinigingsmogelijkheden. Daarbij is dan de keuzemogelijkheid: wel/niet uitwerken van deze bezuinigingsmogelijkheid.

Wordt van deze optie geen gebruikgemaakt, dan zal na de bespreking in tweede termijn 😊 punt 4) de vergadering worden gesloten (zie ook het cursieve gedeelte hierna).

Met de keuze om een bezuinigingsmogelijkheid wel/niet verder te willen laten uitwerken geeft de raad aan dat er al dan niet voor open te staan om nader te spreken over bezuiniging op het betreffende product.

Op basis van de uitkomsten van de Mentimeter (het zou mooi zijn dat deze direct getoond kunnen worden), kan het college in de zomer werken aan het herstelplan voor de begroting.

Er kan ook voor gekozen worden de vergadering na punt 4 te sluiten en geen “stemming” via een Mentimeter te doen. Dat betekent dan dat het college de uitwerking van het herstelplan baseert op datgene wat de raadsfracties in de beide spreektermijnen hebben gezegd. De punten 5 en 6 zijn dus optioneel. Wanneer deze werkwijze wordt gehanteerd zal de uitkomst van de opiniërende raad iets minder concreet zijn. Tegelijk kan de mogelijk negatieve beeldvorming over de “stemming” (zoals bij punt 6 genoemd) daarmee worden voorkomen. Ik geef dan ook in overweging om geen “stemming” te laten plaatsvinden.

Ten aanzien van het werken aan een herstelplan en de voorgestelde werkwijze enkele kanttekeningen:

1. De keuze van de raad kan nog steeds zijn niet te werken aan een herstelplan (dan maar onder toezicht van de provincie….). Als dit de mening van de raad is, dan heeft dit als vanzelf invloed op de uitkomst van de 9e juli;

2. Het college geeft aan dat ze wil gaan voor een herstelplan met een structurele bezuinigingsdoelstelling van 2,8 miljoen. De raad kan dit bedrag ter discussie stellen;

3. De uitkomst van de Mentimeter kan er in resulteren dat het totaal van uit te werken bezuinigingsmogelijkheden op voorhand reeds lager is dan 2,8 miljoen structureel. Het college zal dan haar verantwoordelijkheid moeten nemen en verdere keuzes voorbereiden in het (concept) herstelplan. Daarover kan dan in de maand september 2019 met de raad gesproken worden.

In het voorgaande zijn – gelet op het te behandelen overzicht van niet wettelijke taken – alleen de keuzemogelijkheden voor bezuinigingen genoemd. Er kan ook een keuze worden voorgelegd betreffende verhoging van de gemeentelijke inkomsten, zoals de ozb.

*

Als alternatief voor de Mentimeter kan ook gekozen worden voor een groene en een rode kaart. Waarbij de raadsleden door de groene of rode kaart op te steken aangeven of zij een bezuinigingsmogelijkheid uitgewerkt willen zien.

Gemeenteraadswerk: door Engel Modderman

Verenigde Communistische Partij (VCP) Verenigde Communistische Partij (VCP) Oldambt 11-04-2019 07:07

Gemeenteraadswerk

Gemeenteraadswerk gaat gepaard met kennisnemen van dossiers. Raads- en raadscommissieleden worden bedolven onder een lawine van nota’s, verslagen, rapporten, evaluaties, beleidsplannen, afstemmingsplannen, notulen, besluitenlijsten, et cetera. In de politiek lopen mensen rond die als dossiervreters worden aangemerkt. Als grondregel geldt dan: hoe dikker het dossier dat aan de orde is, hoe minder er over wordt opgemerkt. Want het zijn niet alleen de wethouders die lak hebben aan  al die officiële stukken. Ook raads- en raadscommissieleden laten het vaak afweten.

Om eerlijk te zijn, ik heb er ook een hekel aan. Het is dat het moet, anders zou ik wel iets leukers te doen hebben dan het doorvlooien van ambtelijke stukken. Van kinds af aan heb ik geleerd dat werken iets is dat je met je handen doet. De tuin omspitten, het varkenshok afmesten, kippen slachten, om maar eens een paar voorbeelden te noemen, dat heet pas werken. In het nest waarin ik werd grootgebracht is het doornemen van ambtenarenproza, letterlijk en figuurlijk, geen werk.

Nu vragen die ambtenaren er ook wel om. De meeste dossiers staan vol met zinnen in de trant van: “Er dient op grond van een uitputtende analyse inzicht te worden verkregen alvorens er, in samenwerking met de ketenpartners, een breed draagvlak kan worden gecreëerd voor het nemen van nader te onderzoeken, afdoende en transparante maatregelen die passen binnen het beschikbare budget”.

Dat is een hele mooie zin, maar er staat dus eigenlijk niets. En er zijn ambtenaren die dit soort zinnen wel op papier willen zetten maar die het niet klaarspelen. Dan is er helemaal geen touw meer aan vast te knopen.

Dat roept dan de vraag op naar de ideale ambtenaar. Jaren geleden heb ik eens een interview met de VVD’er Vonhoff gelezen. Hij vond dat je ambtenaren in 4 groepen kon indelen. Het eerste type ambtenaar is lui en dom. Daar heb je niks aan. Maar het grote voordeel is dat zo’n man of vrouw niets doet en daarom ook niets fout doet. En dat is dan mooi meegenomen. Het tweede type is ijverig en dom. Deze mensen roepen irritatie op. Ze schrijven aan de lopende band stukken waarvan al direct vaststaat dat ze nergens toe dienen. Dat laatste kun je ze gezien hun domheid maar moeilijk aan het verstand brengen. De derde groep is ijverig en intelligent. Dit type ambtenaren schrijft zinnen zoals hiervoor aangegeven en is een regelrechte ramp. Zij produceren stapels dossiers. Het kost een hoop werk om ze allemaal door te nemen teneinde overbodigheden van noodzakelijkheden te scheiden. Verder weten ze door hun intelligentie eventuele fouten en onvolledigheden goed te maskeren. Blijft over het luie en intelligente type. Die moet je hebben volgens Vonhoff. De luiheid staat er voor garant dat er geen overbodig werk wordt gedaan en dankzij de intelligentie gebeurt het noodzakelijke werk dat verzet wordt ook nog goed.

Burgemeesters zijn een bijzonder soort ambtenaren. Ikzelf wou wel zo’n Vonhoff-type als burgemeester van Oldambt. Dat zou goed zijn voor de gemeente. En dat zou ook goed zijn voor mijzelf. Want het zijn niet alleen saaie ambtelijke dossiers die mij vervelen. Maar  we hebben een nieuwe burgemeester en zullen het meemaken.  Wat dat betreft verwelkom ik , Cora-Yfke, als nieuwe burgemeester.

Engel

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.