Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

12 documenten

Gemeenteraad verbiedt de verkoop van lachgas in horecagelegenheden.

ChristenUnie ChristenUnie SGP PvdA Kampen 17-06-2020 08:55

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1310400/631962/lachgas (2).jpgOp initiatief van de ChristenUnie heeft de gemeenteraad donderdagavond 30 januari 2020 een motie over lachgas behandeld. In de motie heeft de partij samen met SGP, PvdA en Kampen Sociaal het college van B&W gevraagd om de verkoop van lachgas in horecagelegenheden te verbieden. Martine Wiltjer lichte de motie toe en vroeg om een verbod op de verkoop van lachgas. Ook is gevraagd om met horecaondernemers in gesprek te gaan om het gebruik van lachgas in hun horecagelegenheden zoveel mogelijk te ontmoedigen, of liever nog, niet toe te staan.

Risico’s van het gebruik van lachgasDe ChristenUnie maakt zich al langer grote zorgen over het toenemend gebruik van lachgas tijdens het uitgaan, en heeft hierover al vaker vragen gesteld aan het college. Onder andere de GGD schrijft over de risico’s van het gebruik van lachgas. Samengevat: het is slecht voor je brein (ontwikkeling), je longen kunnen bevriezen, er ontstaat een tekort aan zuurstof voor de hersenen, je krijgt slechte concentratie en ga zo nog maar even door.

Nog geen landelijk verbodStaatssecretaris Blokhuis van de ChristenUnie wil het oneigenlijk recreatief gebruik verbieden door lachgas op de lijst van de Opiumwet te zetten. Dit is nog niet gelukt en daarom is verkoop en gebruik van lachgas op dit moment (nog) niet verboden. De risico’s van het gebruik van lachgas, zeker in combinatie met alcohol, worden steeds duidelijker. Veel gemeenten in Nederland proberen de verkoop en het gebruik van lachgas tijdens het uitgaan terug te dringen.

Verbod op de verkoop van lachgas in horecagelegenhedenOok in Kampen wordt lachgas in verschillende horecazaken veel verkocht. De ChristenUnie is van mening dat de volksgezondheid een belangrijke taak is van de overheid. Waar dat mogelijk is, moet de gemeente dan ook krachtig en actief inzetten op een verbod van de verkoop van lachgas. En ook het gebruik van dat gas ontmoedigen. En daar heeft de gemeente de mogelijkheden voor. Via de Drank- en Horecawet of via de Milieuwet (zoals o.a. gebeurt in gemeente Arnhem). De ChristenUnie is blij dat de gemeente zich inzet voor de veiligheid en gezondheid van onze inwoners. En daarmee het signaal afgeeft dat Kampen de strijd tegen lachgas aangaat. De motie werd met een meerderheid aangenomen.

MW

Kabinet moet doorpakken op drugs, drank en tabak

SGP SGP Nederland 03-09-2019 00:00

Te veel bier drinken, roken, drugsgebruik… SGP-voorman Kees van der Staaij heeft er tabak van. Hij wil dat het kabinet meer werk maakt van het Preventieakkoord. Lees hier zijn bijdrage aan het Kamerdebat.

Als er belangrijke akkoorden gesloten zijn, zoals in de afgelopen periode over het klimaat en pensioen, dan zie je dat er in de Kamer heel snel over gesproken wordt, omdat we het heel belangrijk vinden en het er snel over willen hebben. Wat dat betreft krabbelde ik me wel even achter de oren, toen ik bedacht dat dit Preventieakkoord in november 2018 werd gesloten. Zouden we daaruit kunnen afleiden dat dit onderwerp kennelijk niet zo belangrijk wordt gevonden? Dat zou ik heel jammer vinden. Als we kijken naar de inhoud van wat hier aan de orde is: voorkomen van overgewicht, te veel drinken en roken, dan is dat ongelofelijk belangrijk voor de toekomst van onze samenleving en voor de gezondheid van jongeren en ouderen. Dat we er pas zo laat over spreken, is wat mij betreft zeker niet een signaal dat het niet zo belangrijk is.Hoewel dat eigenlijk ook niet helemaal te rechtvaardigen is — er zijn allerlei redenen voor — probeer ik er toch maar een goede draai aan te geven — het gaat tenslotte ook over drank — door te kijken naar goede wijn. Die moet je soms even laten staan, wil de smaak tot zijn recht komen. Door te laten rijpen komen de subtiele smaak en geur beter tot hun recht. Misschien is dat ook wel zo met het Nationaal Preventieakkoord. Doordat er nog even tijd overheen is gegaan, zien we des te meer wat nodig is en wat er eventueel nog meer nodig is.De stip op de horizon is 2040. In dat jaar zullen de kinderen de geur van tabaksrook niet meer kennen. Tieners vinden het normaal om pas op hun 18de verjaardag een eerste biertje of wijntje te drinken. Het aantal mensen met overgewicht zal zijn gedaald.Nederlanders gaan de komende jaren gezonder leven. Heel veel ambitie zie ik terug in het Preventieakkoord. Laat ik helder zijn: die ambities steunen wij. Preventiebeleid is geen linkse hobby, net zo min als roken, eten en drinken rechtse hobby's zijn. Preventie gaat over gezond verstand, in het belang van ieders gezondheid.Het is duidelijk dat de doelstellingen van het Preventieakkoord geen klein bier zijn. Maar de voorgestelde maatregelen blijven eerlijk gezegd soms wel achter bij wat nodig is om die doelstellingen echt te halen. Ik snap dat er is gekozen voor een breed draagvlak. Daarmee heb je meer kans dat wat je doet het ook echt gaat halen en dat er niet allerlei onderdelen onderuit worden gehaald. Tegelijkertijd voelen we ook wel ongeduld om er nog een schep bovenop te zetten. Alleen op het gebied van roken komt het resultaat in de buurt van wat het kabinet wil, volgens de beoordeling van het RIVM. Bij de maatregelen inzake alcoholgebruik en overgewicht zou eigenlijk meer nodig zijn om echt verandering in gang te zetten.Bij het roken zie je dat tabaksontmoediging volgens wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd op substantiële prijsverhoging. Dat is heldere taal. Waarom wordt de accijns op pakjes sigaretten niet nog meer verhoogd in deze kabinetsperiode, om hier ook echt serieuze stappen te zetten?Ik lees ook dat men het aantal verkooppunten voor tabak wil verminderen. Ook hier een adder onder het gras: er vindt in deze kabinetsperiode slechts onderzoek plaats hoe dit in de toekomst beperkt kan worden. Zouden er niet nog dit jaar mogelijkheden uitgewerkt kunnen worden om het aantal verkooppunten serieus te verminderen? Dat kan onderdeel zijn van die strategie die het RIVM voorstelt.Dan alcohol. Het kabinet wil volgens het regeerakkoord bij het preventiebeleid inzetten op effectieve maatregelen. Ik zie goede dingen, bijvoorbeeld dat bij happy hours de verkoop van alcohol voor stuntprijzen wordt verboden. Heel goed. Bepaalde maatregelen waarvan we inmiddels weten dat ze wel effectief zijn, worden echter niet genomen: verdere inperking van alcoholreclame, minimumprijzen voor alcohol, harde lokale afspraken om de leeftijdsgrens bij alcoholverkoop te handhaven. Vaak komt dan voorbij dat we dit gaan onderzoeken.Ik pleit vanavond voor alle mogelijkheden om nog versnelling te krijgen en actie te ondernemen. Rond het onderzoek naar alcoholreclame voor het volgende zomerreces af. Vraag de onderzoekers concrete maatregelen voor te stellen om de alcoholmarketing terug te dringen. Voer zo mogelijk minimumprijzen voor alcoholverkoop in. Zorg voor het einde van dit jaar voor een handhavingsprotocol Drank- en Horecawet. Stel gemeenten en de horeca in staat bindende afspraken te maken over handhaving van de leeftijdsgrens. Graag een reactie op die suggesties.Tot slot. Een aantal keren komt het gebruik van drugs aan de orde in de alcoholparagraaf. In de afgelopen weken werd nog eens duidelijk dat we echt een groot probleem met drugs hebben. Drugsgebruik is niet normaal, stelt het Preventieakkoord. Ik sluit me graag aan bij al diegenen die vanavond hebben bepleit om ook nog verdere maatregelen te nemen om die normalisering van drugs tegen te gaan. In dat opzicht vind ik het wel een beetje jammer dat het kabinet juist ook weer met proeven komt om wietteelt en wietgebruik te legaliseren. Er worden althans experimenten toegestaan waardoor het toch allemaal weer eigenlijk verruimd wordt en waarmee het signaal wordt afgegeven dat er met die drugs toch niet zo veel aan de hand is. Zou het eigenlijk niet juist nodig zijn om weer nieuwe stappen te zetten en dat hele experiment maar even te laten zitten, in het licht van alles wat in de afgelopen periode naar voren is gekomen over de schadelijkheid van drugsgebruik? Ik hoor heel graag ook op dit punt een reactie van de staatssecretaris.

Geen verhoogd aantal kankergevallen in Sliedrecht

SGP-ChristenUnie SGP-ChristenUnie SGP ChristenUnie Sliedrecht 23-05-2019 22:29

Door Jan Visser op 23 mei 2019 om 23:00

Geen verhoogd aantal kankergevallen in Sliedrecht

De fractie SGP-ChristenUnie stelde vorige week vragen via het college bij de Dienst Gezondheid en Jeugd (DG&J) naar het aantal kankergevallen in Sliedrecht, vanwege het gevoel van verschillende mensen dat hier procentueel meer gevallen van kanker voorkomen. Uit onderzoek dat in 2016 werd gepubliceerd bleek dat het aantal kankergevallen in Sliedrecht procentueel niet hoger is in vergelijking met landelijke cijfers. De fractie was benieuwd of, vanwege alle aandacht voor met name PFOA en GenX, er misschien aanleiding is voor nieuw onderzoek, dat nieuwe feiten aan het licht zou kunnen brengen. DG&J ziet echter geen aanleiding voor nieuw onderzoek vanuit het oogpunt van de publieke gezondheid, omdat er geen nieuwe informatie bekend is tot heden.

In het onderzoek uit 2016 is gekeken naar specifieke gevallen van kanker, namelijk nier-, testis- en leverkanker. Vanuit wetenschappelijk onderzoek is bekend dat de stof PFOA een mogelijke relatie heeft met het ontstaan van deze vormen van kanker. Voor andere kankersoorten is tot op heden geen verband gevonden. GenX is tot heden niet aangemerkt als een kankerverwekkende stof.

In de gemeente Molenwaard (het huidige Molenlanden) leefden ook zorgen bij de inwoners over kanker in relatie met PFOA. Daar is ook onderzoek gedaan door DG&J. In 2018 zijn de resultaten gepubliceerd. De conclusie was dat binnen de gemeente  in de periode van 1995 t/m 2016 géén hoger optreden is vastgesteld van nier- of testiskanker dan op basis van landelijke cijfers werd verwacht

Onze fractie vindt het belangrijk dat inwoners op een goede en eerlijke manier geïnformeerd worden. Daarom zijn wij blij met de duidelijke antwoorden van de DG&J en delen wij deze ook openbaar. Recente beweringen in de media dat in Sliedrecht wel sprake is van een verhoogd aantal kankergevallen, worden hiermee onderbouwd weersproken.

Ondanks dat blijft de fractie van mening dat uitstoot van schadelijke stoffen als PFOA en GenX tot nul moet worden teruggebracht. Van zulke stoffen ontbreekt namelijk nog veel kennis over de eigenschappen en negatieve effecten op de gezondheid. Daarom wordt er nog steeds onderzoek naar gedaan. Juist daarom moet wat de fractie betreft niet geaarzeld worden: géén vergunning verlenen voor uitstoot van stoffen waarvan de effecten niet bekend zijn en krachtig optreden als blijkt dat bedrijven als Chemours/DuPont zich niet aan de afspraken houden.

De fractie zal de ontwikkelingen nauwgezet volgen en blijft, met de beperkte mogelijkheden die ze heeft, opkomen voor de gezondheid van de inwoners van Sliedrecht.

Debat kunstgrasvelden

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP PvdA Kampen 01-03-2019 15:39

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1271692/631962/Rubbergranulaat kunstgras.jpgIn de raadsvergadering van 28 februari jongstleden stond een motie op de agenda over het aan te leggen kunstgrasveld voor voetbalvereniging IJVV. Wij als ChristenUnie staan voor duurzaamheid, veiligheid en gezonde financiële dekking hiervoor. De discussie richtte zich met name op de infill, de noodzakelijke korrels die nodig zijn om op kunstgras te kunnen spelen. Dit jaar zal het speelveld van de IJVV kunstgras krijgen met het milieuvriendelijkere infill TPE van synthetische rubber korrels.

Milieuvriendelijker alternatiefHet college stelde voor SBR (gerecyclede autobanden) hiervoor te willen gebruiken. Op basis van RIVM-rapporten is dit prima te gebruiken. Er zijn echter milieuvriendelijkere alternatieven, zo was de beleving (gedegen onderzoek daarnaar ontbreekt echter vooralsnog). De ChristenUnie gaat graag mee in invoering van milieuvriendelijke alternatieven, voor zover aanwezig. Maar dat betekent in dit geval wel een forse verhoging van de kosten, zeker als we bestaande kunstgrasvelden ook geleidelijk gaan aanpassen (iets wat ook onderdeel van de motie was). De motie is overgenomen door de wethouder.

FinancieringDe extra kosten als gevolg van de motie lopen volgens de wethouder op tot EUR 1.000.000,- voor vervanging van infill in de bestaande kunstgrasvelden en voor het aan te leggen veld voor IJVV zijn de kosten EUR 120.000,- extra. Kees Posthumus vroeg namens de ChristenUnie hoe we dit gaan financieren. Deze tegenvaller zien we immers nu duidelijk vooraf. De indieners van de motie (GBK, PvdA, GroenLinks en Kampen Sociaal) gaven eigenlijk allemaal aan dat dat maar de zorg is voor het college. Anders gezegd: we gaan dit waarschijnlijk financieren vanuit reserves. Als ChristenUnie willen we dit soort tegenvallers graag gedekt zien aan de voorkant, zeker nu we vooraf ook inzichtelijk hebben dat we een tegenvaller gaan krijgen. De andere partijen denken hier duidelijk anders over. Of, zoals Janita Tabak van de PvdA het verwoordde: “We hebben wel vaker tegenvallers.” Dat is echt te makkelijk geredeneerd over belastinggeld, en is een minachting richting de belastingbetaler. Ook een partij als de SGP gaat mee in de motie, zonder schijnbaar oog te hebben waar de middelen voor uitvoering van deze motie vandaan komen.

KritischDe ChristenUnie denkt hierover echt anders. Niet alleen het milieu hebben we hoog in het vaandel staan, maar ook duurzame overheidsfinanciën. Posthumus “extra uitgaven kunnen alleen als ook is voorzien in de dekking ervan”. Zodra het college de dekking gevonden heeft, zullen we die dan ook kritisch bekijken en nagaan of we hiermee kunnen instemmen. Simpel interen op de reserves is niet verstandig, zeker niet omdat we inderdaad nogal eens te maken hebben met tegenvallers, maar dan achteraf, als voldongen feit. Iets wat nu nadrukkelijk niet het geval is.

KP

Raadsflits 22 januari 2019 - Pas op: ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP GroenLinks SGP VVD Leidschendam-Voorburg 25-01-2019 21:15

Raadsflits 22 januari 2019 - Pas op: hier volgt een mening Op 22 januari werd onze wethouder Jan-Willem Rouwendal in de gemeenteraad op de korrel genomen tijdens het ‘Nashvilledebat’. Hij had de vorige keer zijn standpunt proberen toe te lichten. Dat was niet in goede aarde gevallen bij de oppositie. Deze keer werd hij door de oppositie ten onrechte afgeschilderd als een ondersteuner van de Nashvilleverklaring en er werd openlijk over zijn privé-opvatting gespeculeerd. Het was geen fraaie vertoning. Onze wethouder was de vorige keer een klein stapje verder gegaan dan zijn formele standpunt dat de verklaring ons beleid niet raakt. Een kritische noot in de richting van Nashville, dat je zo’n theologisch stuk in onbegrijpelijke taal voor niet-ingewijden, niet online moet zetten, werd nu bijvoorbeeld omgedraaid en ter verantwoording gebruikt door GroenLinks. De les die onze wethouder er kennelijk uit trok, was dat je beter formeel en kort kunt zijn en zo beantwoordde hij de vragen. Hij werd ongewild geholpen toen oppositieleider Frank Rozenberg (GBLV) in zijn zoektocht naar argumenten leek te zeggen dat het standpunt van onze wethouder juist is en dat de andere wethouders het daar ook bij hadden moeten laten. Valt er ook iets positiefs te melden? Ja: - We hebben een wethouder die lid is van de SGP, die de Nashvilleverklaring niet onderschrijft en ons gezamenlijke LHBTQI-beleid wel. - De VVD zette bij monde van Philip van Veller duidelijk uiteen hoe het zit. - Doordat ik me verdiepte in de materie ontdekte ik het verhaal van een mooi mens als John Lapré. Dat laatste heeft niet met onze gemeente te maken, maar ik wilde graag 3 positieve punten noemen. Kees Verschoor

Raadsflits 22 januari 2019 - Pas op: ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP VVD Leidschendam-Voorburg 25-01-2019 21:15

Raadsflits 22 januari 2019 - Pas op: hier volgt een mening Op 22 januari werd onze wethouder Jan-Willem Rouwendal in de gemeenteraad op de korrel genomen tijdens het ‘Nashvilledebat’. Hij had de vorige keer zijn standpunt proberen toe te lichten. Dat was niet in goede aarde gevallen bij de oppositie. Deze keer werd hij door de oppositie ten onrechte afgeschilderd als een ondersteuner van de Nashvilleverklaring en er werd openlijk over zijn privé-opvatting gespeculeerd. Het was geen fraaie vertoning. Onze wethouder was de vorige keer een klein stapje verder gegaan dan zijn formele standpunt dat de verklaring ons beleid niet raakt. Een kritische noot in de richting van Nashville, dat je zo’n theologisch stuk in onbegrijpelijke taal voor niet-ingewijden, niet online moet zetten, werd nu bijvoorbeeld omgedraaid en ter verantwoording gebruikt door GroenLinks. De les die onze wethouder er kennelijk uit trok, was dat je beter formeel en kort kunt zijn en zo beantwoordde hij de vragen. Hij werd ongewild geholpen toen oppositieleider Frank Rozenberg (GBLV) in zijn zoektocht naar argumenten leek te zeggen dat het standpunt van onze wethouder juist is en dat de andere wethouders het daar ook bij hadden moeten laten. Valt er ook iets positiefs te melden? Ja: - We hebben een wethouder die lid is van de SGP, die de Nashvilleverklaring niet onderschrijft en ons gezamenlijke LHBTQI-beleid wel. - De VVD zette bij monde van Philip van Veller duidelijk uiteen hoe het zit. - Doordat ik me verdiepte in de materie ontdekte ik het verhaal van een mooi mens als John Lapré. Dat laatste heeft niet met onze gemeente te maken, maar ik wilde graag 3 positieve punten noemen. Kees Verschoor

Zaterdag 10 november verscheen er ...

SGP SGP Rijssen-Holten 13-11-2018 12:29

Zaterdag 10 november verscheen er een artikel in de Tubantia met de titel. “Wat lachgas bij een biertje: is dat wel om te lachen?” Uit het artikel blijkt dat dit lachgas ook verkocht wordt bij, in ieder geval, één van onze plaatselijke uitgaansgelegenheden, namelijk Lucky. Als SGP-fractie maken we ons zorgen over de verkoop van lachgas en het gezondheidsrisico dat het gebruik hiervan met zich mee kan brengen. Op vele manieren zijn we bezig om mensen gezonder te laten leven. Het gebruik en de verkoop van lachgas valt wat ons betreft daar niet mee te rijmen. De SGP-fractie vindt het gebruik en verkoop van lachgas op zijn minst ongezond maar ook gevaarlijk. Onderstaande schriftelijke vragen hebben we gesteld over de verkoop en het gebruik van lachgas. Rijssen, 12 november 2018 Betreft: schriftelijke vragen ex artikel 33 Reglement van orde Onderwerp: Zorgen om verkoop en gebruik van lachgas. Het kabinet heeft eind vorig jaar aangekondigd de verkoop van lachgas te willen gaan beperken, met name voor jongeren onder de 18. Gemeenten kunnen beperkende maatregelen formuleren voor verkopers van lachgas. Ze kunnen afspraken maken met verkopers. Ook kan op basis van de APV de beschikbaarheid van lachgas rond evenementen aangepakt worden. Dit is o.a. gedaan in Tilburg (op grond van risico openbare orde en volksgezondheid) en Amstelveen (specifiek ventverbod op evenemententerrein). In Arnhem beraadt de gemeente zich op een verbod op lachgas in de horeca. Verkoop van lachgas in pakketjes (ballonnen, patronen en materialen om de ballon gebruiksklaar te maken) is verboden volgens de Drank- en Horecawet. Deze wet verbiedt namelijk kleinhandel vanuit een horecagelegenheid. Zie ook de beantwoording van Kamervragen hierover https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/01/17/beantwoording-kamervragen-over-de-normalisering-van-gebruik-van-lachgas-voor-recreatieve-doeleinden?fbclid=IwAR3AlgCJngXay_W0HFAWzVahEDJdTmJ0c4dRZ2bVDN0K_ANr1ztPWLpMZlI Dit vraagt dus om handhaving. Horecagelegenheden kunnen wel losse lachgaspatronen verkopen. Dit kan een interessante extra bron van inkomsten zijn. Daarom is het goed om ondernemers aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. Op dit moment zijn er in de wet geen handvatten om de verkoop van lachgas te verbieden. Het komt dus aan op een goede dialoog en afspraken op basis van vertrouwen en vrijwilligheid. Die afspraken kunnen gaan over leeftijd van kopers, hoeveelheden en tijdstippen of het helemaal niet meer verkopen van de patronen. Daarom stellen we de volgende vragen aan uw college/de burgemeester: 1. Bent u op de hoogte van de (mogelijke) gezondheidsrisico’s van het gebruik van lachgas? Is het college bekend met het onderzoeksrapport Roes met een luchtje van het Trimbos-Instituut en de in aansluiting daarop in juli 2018 uitgebrachte Handreiking Lachgas: Van zorgen naar acties, voor o.a. gemeenten? 2. Bent u op de hoogte van de verkoop van lachgas door Lucky? 3. Wat zijn de regels voor het op voorraad, en in opslag houden van dit gas? Wat zijn de risico’s? Is daar een aparte vergunning voor nodig? En worden die regels in acht genomen door Lucky? 4. Zijn er meer verkooppunten bekend van lachgas in onze gemeente? 5. Wordt er momenteel gehandhaafd in de horeca op de verkoop van lachgaspakketten (kleinhandel)? 6. Zijn er incidenten geweest door overmatig gebruik, of gebruik in combinatie met alcohol? 7. Bent u ook van mening dat verkoop van lachgas niet gewenst is? 8. Is het college bereid om in gesprek te gaan met verkopers van lachgas in onze gemeente over de risico’s en verantwoordelijkheden en om afspraken te maken over beperking van de verkoop van lachgas? (leeftijd, tijdstippen, hoeveelheden, zichtbaarheid, adverteren, of natuurlijk het helemaal stoppen met de verkoop?) 9. Op welke manier kan en wil het college de verkoop van lachgas op festivals en andere evenementen aan banden leggen? Kunnen wij bijvoorbeeld een wijziging van de APV hiervoor tegemoetzien? 10. In hoeverre wordt er in preventie- en voorlichtingsprogramma’s in onze gemeente specifiek aandacht besteed aan het gebruik van lachgas? 11. Een belangrijke conclusie van het onderzoek van het Trimbos-Instituut is dat er veel meer voorlichting nodig is rond lachgasgebruik. Is het college bereid om, in overleg met partners (verslavingszorg, jongerenwerk, wijkteams, politie, scholen, enz.…) in te zetten op een campagne om het lachgasgebruik tegen te gaan en jongeren bewust te maken van de risico’s ervan? 12. Is de gemeente bereid indien er op meerdere terreinen problemen omtrent het gebruik van lachgas is, een integraal plan op te stellen met betrokken partijen om de overlast te doen verminderen? Wij zien uw schriftelijke reactie met belangstelling tegemoet. Met vriendelijke groet, Namens de SGP-Fractie, AJ. Scheppink

Op weg naar een rookvrije generatie!

SGP SGP Tholen 11-10-2018 00:00

 

Donderdagavond 11 oktober verzocht Kees Knulst namens SGP Tholen aan het College van B&W om in het gebied rond scholen, zwembad en evt. de toekomstige speeltuin Buutvrij, gelegen binnen ‘Masterplan Tholen, bewustwording te creëren bij kinderen en jongeren over de risico’s van roken. De SGP ziet het als taak van de overheid om de gezondheid van haar burgers waar zij kan te bevorderen en te stimuleren. Op weg naar een rookvrije generatie!

Onze bijdrage:

Zoals in de commissie aangegeven, willen wij de gezondheidsnota die zojuist is behandeld aangrijpen om met een concreet voorstel handen en voeten te geven aan de taak van de overheid om de gezondheid van haar burgers te bevorderen, waar dat nodig en mogelijk is. In het gebied rond de scholen, het zwembad en mogelijk de speeltuin binnen Masterplan Tholen zijn veel kinderen geconcentreerd. Gezien het schadelijke effect op de gezondheid en het negatieve voorbeeldgedrag dat van roken uitgaat, pleiten wij voor een stevige inzet van de gemeente op bewustwording mbt rookgedrag in dit gebied. In dit verband wijs ik er ook op dat de directies van de betreffende scholen zonder uitzondering graag zien dat rookgedrag rond de scholen wordt ontmoedigd en zelfs beperkt. Zover als een verbod of beperking willen wij met deze motie niet gaan. De overheid moet vooral niet betuttelen, maar mag en moet wel maatregelen nemen die de publieke gezondheid beschermen en bevorderen. Zeker als het gaat om onze jongste burgers. Daarom vraag ik de raad om in te stemmen met de motie en verzoek ik het college om op korte termijn, bijv. in het komende kwartaal, met een plan te komen hoe zij inhoud wil geven aan dit voorstel. 

De motie, die unaniem door de gemeenteraad is overgenomen: 

De gemeenteraad van Tholen, in vergadering bijeen op donderdag 11 oktober 2018,

Overwegende dat :

- roken een schadelijk effect heeft op de gezondheid en de ontwikkeling van kinderen/jongeren, en het risico op kanker sterk vergroot,[1]

- ca. 25% van de 12-18 jarigen ooit heeft gerookt, 12% maandelijks rookt en ca. 4% dagelijks, [2]

- kinderen en jongeren gevoelig zijn voor sociale- en omgevingsinvloeden gericht op het gebruik van tabak, en door de aanwezigheid daarvan sneller zelf gaan roken,[3]

- binnen onze gemeente veel kinderen en jongeren zijn, die, wanneer zij ouder zijn, op hun beurt weer invloed hebben op het gedrag en de gezondheid van nieuwe generaties,

Is van mening  dat:

- de gemeente een verantwoordelijkheid draagt om de gezondheid van haar inwoners, en m.n. ook de kinderen en jongeren binnen de gemeente, te bevorderen en de risico’s voor de gezondheid te beperken,

- deze verantwoordelijkheid zich niet dient te vertalen in betutteling van de burger, maar wel in het creëren van bewustwording en het stimuleren van gezond leefgedrag,

- de ontwikkeling van de brede school, de mogelijke komst van een speeltuin en de aanwezigheid van zwembad De Spetter binnen Masterplan Tholen – waar veel kinderen en jongeren naar school gaan, bewegen en ontspannen – aanleiding zijn om aan deze verantwoordelijkheid concreet handen en voeten te geven,

verzoekt het college:

- met een voorstel naar de Raad te komen hoe in het gebied rond (basis-)scholen, zwembad en evt. speeltuin, binnen Masterplan Tholen, op een zichtbare en nadrukkelijke wijze bewustwording kan worden gecreëerd m.b.t. rookgedrag en de schadelijke effecten daarvan voor de kinderen en jongeren die zich in dat gebied bevinden,

- te onderzoeken of het gebied dat valt onder Masterplan Tholen in de toekomst geheel als ‘rookvrije zone’ kan worden bestempeld, zonder dat daaraan een ge- of verbod is verbonden,

En gaat over tot de orde van de dag

[1] Zie https://www.kwf.nl/voorkomen/roken-en-kanker/pages/gevolgen-van-roken-.aspx

[2] Zie factsheet Trimbos Instituut, ‘Kinderen en roken – een aantal feiten op een rij’, p. 5 (https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/bericht/kinderen-en-roken-de-feiten-op-een-rij)

[3] Idem, p. 20

Werk maken van bestrijding invasieve exoten

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie Utrecht 13-07-2018 08:26

De provincie gaat werk maken van de bestrijding van invasieve exoten.

Niet alleen komt Gedeputeerde Staten later dit jaar met een plan van aanpak, dankzij D66 is afgelopen maandag een motie aangenomen die GS opdraagt om nu al financiële dekking te zoeken voor dat plan. Die dekking zou anders pas bij de behandeling van de Kadernota een 2019 geregeld worden. Over een jaar pas, met andere woorden. Aangezien het proces al lang genoeg duurt en ingrijpen echt noodzakelijk is, was dat verdere uitstel onwenselijk.

Invasieve exoten

Met ‘invasieve exoten’ bedoelen we planten en dieren die niet uit Nederland afkomstig zijn en die hier geen natuurlijke vijanden hebben. Beroemde (of beruchte) voorbeelden zijn de Japanse Duizendknoop en de Amerikaanse Rivierkreeft. Zij kunnen zich vaak onbeperkt voortplanten en verdringen in veel gevallen inheemse soorten. Deze invasieve exoten vormen daarmee in toenemende mate een bedreiging voor inheemse flora en fauna en staan het streven naar een grotere biodiversiteit in de weg. Daarnaast brengen invasieve exoten in sommige gevallen zelfs schade toe aan de woon- en leefomgeving. Kortom, invasieve exoten vragen om bestrijding, een taak deels ligt bij de provincie.

Beheersmaatregelen

Vanuit het Rijk is inmiddels een landelijke lijst met 37 soorten opgesteld. Hier staan een aantal soorten op die in onze provincie voorkomen. Samen met andere provincies is een masterplan ontwikkeld waarin verschillende categorieën worden benoemd. Hierin is ook vastgesteld dat voor de meest urgente categorie per direct beheersmaatregelen kunnen worden getroffen. De Japanse Duizendknoop is bijvoorbeeld een invasieve exoot waarop de provincie Utrecht haar eigen beleid kan ontwikkelen. D66 is van mening dat, na het vaststellen van nieuw beleid hierover, hiervoor ook direct geld voor beschikbaar moet zijn. Dat is met deze motie geregeld.

De motie is ingediend door D66, GroenLinks, CDA, VVD, SGP, PvdA en ChristenUnie.

The post Werk maken van bestrijding invasieve exoten appeared first on Provincie Utrecht.

Shisha lounges

SGP SGP Gouda 16-02-2018 00:00

/r/682b47b1a728180d11674881307122d3?url=http%3A%2F%2Fwww.gouda.sgp.nl%2Factueel%2Fshisha-lounges%2F8398&id=b8538ff16198fa5c19732fbb57d87c6820b96161

Shisha lounges

Sinds een aantal jaar is er een nieuw fenomeen in Gouda: Shisha lounges. Dat zijn horecagelegenheden waar waterpijpen worden gerookt. Het roken van een waterpijp is niet zonder brandgevaar. In diverse shisha lounges in Nederland is er brand uitgebroken. Naast brandgevaar is er ook overlast voor de omgeving. Veelal worden de ruiten afgeplakt, waardoor het niet aantrekkelijk wordt gemaakt om in zo’n shisha lounge naar binnen te gaan om gewoon een kopje koffie te gaan drinken…

Daarnaast zijn er ook nog gezondheidsrisico’s voor omwonenden en de rokers van de waterpijpen zelf. Het staat vast dat waterpijp roken veel ongezonder is dan het roken van sigaretten. Als je ongeveer 1 uur de waterpijp rookt, inhaleer je de hoeveelheid rook vergelijkbaar met de rook van 100 tot 200 sigaretten, stelt de gemeente.

In een poging de wildgroei te reguleren, wil het stadsbestuur het aantal Shisha lounges beperken tot drie locaties in de binnenstad. In een locatie mogen maximaal 10 waterpijpen worden gerookt.

Op 13 februari 2018 heeft het gerechtshof in Den Haag bepaald dat de uitzondering voor rookruimtes in horeca-inrichtingen ongeldig is. Speciale rookruimtes in horecagelegenheden vallen niet langer buiten het algehele rookverbod. Daarmee vervalt feitelijk het bestaansrecht van Shisha lounges.

 

SGP-standpunt

De SGP waardeert de intentie om paal en perk te stellen aan de wildgroei, maar vindt de regulering waarbij drie locaties worden toegestaan, niet wenselijk. Er zijn goede redenen om de Shisha lounges volledig te verbieden:

1.    Wanneer aparte rookruimtes in horeca-inrichtingen niet meer zijn toegestaan, vervalt het bestaansrecht van Shisha-lounges;

2.    Waterpijpen zijn erg ongezond. Als 10 waterpijpen tegelijk worden gebruikt, staat dat gelijk aan 1000-2000 sigaretten!

3.    Er is verhoogd brandgevaar;

4.    Het geeft veel overlast van rook en stank voor de omgeving;

5.    Gebleken is dat er vaak een link is met criminele praktijken, zoals drugs en witwassen (zoals in Rotterdam en Amsterdam);

6.    Het is, mede door de afgeplakte ramen, geen aanwinst voor de uitstraling van de binnenstad;

7.    Een totaalverbod is makkelijker te handhaven dan het controleren van de naleving van de drie locaties.

8.    De maatschappelijke tendens is juist in het kader van volksgezondheid om ook de horeca rookvrij te krijgen.

9.    Er is bij kleine horecaondernemers in het recente verleden veel gehandhaafd op het algeheel rookverbod en deze beleidsregels staan dus haaks op deze ontwikkeling.

 

Kortom, de SGP wil, mede in het licht van de uitspraak van het gerechtshof, een totaalverbod en zal daarom in de Raadsvergadering van 21 februari hierover een motie indienen.

 

Harold Hooglander

SGP

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.