Nieuws van politieke partijen in Hilversum inzichtelijk

66 documenten

Startnotities WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) en Jeugd vastgesteld

CDA CDA Hilversum 20-07-2023 20:22

Op 19 juli zijn in de gemeenteraad van Hilversum de startnotities Jeugd en WMO vastgesteld. Gertjan Postma, heeft namens de fractie, onderstaande bijdrage uitgesproken. Startnotities WMO/Jeugd Voorzitter, wij zijn verheugd dat we met elkaar kunnen spreken over nieuwe beleidskaders WMO en jeugd voor de jaren 2024-2030. En dat is ook hard nodig. Beide stelsels kraken al jaren in hun voegen. De sterke toename van het gebruik van deze regelingen zet zowel lokaal als landelijk het zorgstelsel zwaar onder druk. Op landelijk niveau wordt inmiddels ook ingegrepen, de hervormingsagenda jeugd en het integraal zorgakkoord zijn daar belangrijke bouwstenen in. Deze agenda’s zullen ook binnen de regio Gooi en Vechtstreek in de uitvoering van zorg van grote betekenis zijn. Betere samenwerking in zorgketens, passende zorg en het beter betrekken van inwoners in wijken en buurten zijn sleutelbegrippen daarbij. Wij ondersteunen graag de keuzes die in de beide startnotities worden gemaakt. Het gemeenschappelijke in beide startnotities zit in het eerder en beter betrekken van wijken en buurten zodat bewoners zich meer kunnen inzetten voor elkaar en signalen van naderende zorgproblematiek eerder wordt gesignaleerd. Daarom zijn de voorkeurskeuzes 1 uit de startnotitie WMO en voorkeurskeuze 2, het verstevigen van de pedagogische basis in de wijk, wat ons betreft juiste vertrekpunten voor de verdere uitwerking van de plannen. Het blijft niet alleen bij woorden. Daar worden ook de middelen voor geraamd. Wel vragen wij aandacht voor de grotere belasting die mantelzorgers en vrijwilligers daarbij kunnen ervaren en nu ook al ervaren. We willen uitval van deze mantelzorg voorkomen en we gaan ervanuit dat in de uitwerking van de plannen daar aandacht voor zal zijn. Wij juichen het principe van indicatie loos werken in de jeugdzorg toe als dat ertoe kan leiden dat vroeghulp leidt tot meer effectieve zorg en kostenreductie waar dat mogelijk is. Maar dat mag nooit leiden tot uitstel van professionele zorg als dat echt nodig is. Goede waarborgen zijn dus nodig om indien echt nodig op te schalen van vroeghulp of lichte vormen van ondersteuning naar naar Wij zien graag de uitwerking van het college tegemoet als het gaat om de budgettaire vertaling voor de programmabegroting 2024 en zien uit naar de concretisering van de beleidsplannen waarover wij in het najaar als raad weer met elkaar te spreken komen.

Sociale visie 'Wij zijn Hilversum' vastgesteld

CDA CDA Hilversum 06-04-2023 20:09

"De mens komt het beste tot zijn recht in relatie met anderen." Op woensdag 5 april heeft de gemeenteraad vanGemeente Hilversumde sociale visie 'Wij zijn Hilversum' vastgesteld. De titel verwijst naar een zorgzaam en gezond Hilversum, waarvoor we de komende jaren alle krachten in onze stad bundelen. Inwoners, maatschappelijke organisaties en de gemeente werken samen, ieder vanuit eigen inzet en verantwoordelijkheid. Er komtveel op Hilversum af. Eenzaamheid, armoede en de vraag naar (jeugd)hulp nemen toe. De financiële middelen stijgen niet in hetzelfde tempo mee. Die opgaven willen we met elkaar aanpakken. We gaan werken aan bestaanszekerheid, kansengelijkheid, én aan sterke buurten. Dat doen we mét de inwoner. En vanuit vertrouwen, betrokkenheid en eenvoud. Die drie kernwaardes zijn onze gemeenschappelijke inspiratiebron richting een zorgzaam en gezond Hilversum. De visie lezen? Klik dan hier

Hilversum op het NS Nachtnet

VVD VVD Hilversum 20-01-2023 12:15

Toen ik hoorde dat Hilversum in de commissie van 18 januari ging over de aansluiting op het nachtnet werd ik meteen enthousiast. Het staat al even in ons verkiezingsprogramma en het is een goede ontwikkeling voor Hilversum als centrumgemeente en grootste gemeente in de regio. Ik kon mij goed vinden in dit plan gezien er een alternatief ontstaat voor het kiezen tussen de laatste trein om één uur, de eerste om een uur of vijf, of een overnachting bij een onbekende als er geen bekende is met een plek om te slapen. Ik herinner mij nog goed hoe ik met een zak chips op een bankje wachtte op de eerste trein die mij weer terugbracht van Utrecht naar Hilversum. Maar naast feestgangers in de buurt die naar Amsterdam en Utrecht trekken, biedt dit ook meer mogelijkheden voor mensen die tot in de latere uurtjes in Hilversum willen blijven. Voor een feest, late borrel of een evenement in de Vorstin bijvoorbeeld!

De commissie was een stuk korter dan gedacht, dit omdat de budgetten die wij moesten vrijgeven al eerder vrijgegeven bleken te zijn. Het initiatief gaat dus van start en vanaf eind 2023 tot 2025 hebben wij in Hilversum een nachttrein gedurende de nachten van vrijdag op zaterdag, en zaterdag op zondag. Aangezien de kosten vooral liggen in het openhouden van station Hilversum, kostte het weinig om Mediapark en Sportpark te betrekken bij deze test. Hoewel de sprinter niet richting Schiphol gaat, zijn er vanaf Amsterdam Centraal veel mogelijkheden om in de late uurtjes de luchthaven te bereiken. Hierom kan dit ook een goede optie zijn voor Hilversummers die een late weekendvlucht hebben, of laat terugkomen van vakantie. Kortom, een natuurlijke stap voor Hilversum om bereikbaarder te worden, ook op de minder gebruikelijke uurtjes.

https://www.vvdhilversum.nl/?p=8599

Gemeenteraadsverkiezingen 2022. Wij stellen voor: kandidaat 8, Livia Bouma

SP SP Hilversum 12-03-2022 08:42

Livia staat op de foto bij het skatepark op het Arenapark."Veel jongeren hebben last van de gevolgen van de coronacrisis en daarom is het zo belangrijk dat we elkaar ontmoeten."

Hier hebben we ruimte om ons ding te doen, skaten natuurlijk maar ook elkaar ontmoeten, chillen en praten over de dingen die ons bezighouden. We delen informatie over waar je het beste muziekworkshops kan volgen en hoe je muziek moet mixen, maar ook over welke tatoeages je wilt laten zetten en waar je dat het beste kan doen. We praten over onze opleidingen en de richtingen die we aan onze levens willen geven.

We zijn jonge mensen die contact zoeken met leeftijdsgenoten om interesses te delen en van elkaar te leren. Dit skatepark is een prachtige ontmoetingsplek voor ons. Niet iedereen heeft namelijk de behoefte om elkaar in cafés of clubs te ontmoeten en niet alle jongeren zijn kroegtijgers.

Het zou mooi zijn als jongeren letterlijk en figuurlijk meer ruimte krijgen om hun eigen ding te doen. We willen graag zelf onze activiteiten organiseren en daar is te weinig ruimte voor. Jongerencentra zijn veelal gericht op tieners en georganiseerde activiteiten in buurthuizen zijn voor ons, jonge twintigers, niet echt een uitdaging. Wij willen graag onze eigen activiteiten organiseren die aansluiten bij onze belevingswereld en het zou mooi zijn als we daar meer mogelijkheden voor krijgen. Wat wij nodig hebben zijn ruimtes in buurthuizen waar we ‘s avonds bij elkaar kunnen komen, waar we workshops kunnen volgen, waar we muziek kunnen maken en met een biertje op een bank kunnen hangen.

Veel jongeren hebben last van de gevolgen van de coronacrisis. We hebben twee jaar onze studies online moeten volgen, we hebben nauwelijks contact gehad met medestudenten en geen nieuwe studenten ontmoet en we voelen ons verloren, eenzaam en in het ergste geval depressief. Daarom is het, vooral nu, zo belangrijk dat we elkaar ontmoeten zodat we elkaar een hart onder de riem kunnen steken, elkaar weer kunnen inspireren en motiveren en weer leuke dingen met elkaar kunnen doen. 

Zie ook: VERKIEZINGEN

Gemeenteraadsverkiezingen 2022. Wij stellen voor: kandidaat 15, Wil Goedemans

SP SP Hilversum 12-03-2022 08:39

Wil staat op de foto in Kerkelanden."Er moet meer aandacht komen voor de bewoners van Kerkelanden."

In 1966 is begonnen met de bouw van de wijk Kerkelanden en eind jaren tachtig is de wijk verder uitgebreid. Er wonen nu een kleine 6000 mensen in Kerkelanden en ik ben daar één van, inmiddels al 32 jaar. Ik heb hier in de beginjaren met veel plezier gewoond, maar jammer genoeg is de overlast en criminaliteit van jongeren hier de afgelopen jaren erg toegenomen, wat maakt dat ik mij niet meer veilig voel in mijn wijk. Ik durf jongeren niet aan te spreken op hun gedrag, want voor je het weet heb je een baksteen door je raam.

Het is al jaren bekend bij de gemeente en de politie dat hier in de wijk veel vernielingen, geweld en diefstallen worden gepleegd, maar er gebeurt nagenoeg niks om dit probleem op te lossen. Zelf probeer ik al jaren contact te maken met mijn allochtone buren hier in het hofje, maar het blijft bij een “goedemorgen, mooi weer praatje”. Ik vind dat jammer, want zo leer je elkaar nooit kennen en begrijpen.

Een eerlijke kans om op een goede manier samen te leven, elkaar te accepteren, te leren van elkaar, te genieten van elkaars keukens is er bijkans niet meer, omdat alles wordt overschaduwd door de problemen die de jongeren met zich meebrengen. Als ik aanbel bij mijn buren voor een praatje zijn ze bang dat ik kom klagen over het gedrag van hun kinderen en blijft de deur gesloten. Zo komen we natuurlijk nergens met onze multiculturele samenleving.

De wijk Kerkelanden behoeft aandacht. Aandacht voor de jongeren zodat die niet verder ontsporen en aandacht voor hun ouders, die niet weten waar ze terecht kunnen om te praten over hun kinderen. Wij, autochtone bewoners, hebben ook aandacht nodig. Én handvatten hoe we nader tot elkaar kunnen komen in plaats van, wat er nu gebeurt, verder van elkaar af komen te staan.

Zie ook: VERKIEZINGEN

Jeugdzorg: niet iedere hulpvraag is een zorgvraag

VVD VVD Hilversum 01-02-2022 17:20

Bijna 1 op de 10 Hilversumse jongeren heeft jeugdzorg.

Er wordt steeds meer een beroep gedaan op de jeugdzorg. Eerder schreven wij al dat bijna een op de tien jongeren in Hilversum een vorm van jeugdhulp ontvangt. De groei van het aantal jongeren dat gebruik maakt van jeugdzorg zit vooral in de lichtere vormen van jeugdhulp. Dit betreft bijvoorbeeld ondersteuning in de thuissituatie of op school. Bij de zwaardere zorgvormen, zoals jeugdbescherming en -reclassering, is over het algemeen juist sprake van een lichte daling.

Kosten blijven oplopen

De toenemende vraag naar jeugdzorg vraagt veel van de financiële draagkracht van onze gemeente. Waar in 2018 de oorspronkelijke begroting van de kosten voor de jeugdzorg in Hilversum nog 14,5 miljoen euro betrof, is het budget in 2022 inmiddels 23,3 miljoen euro. Oftewel een groei van 8,8 miljoen euro in de afgelopen vier jaar. De gemeentelijke begroting en de jeugdzorg zelf komt door deze ontwikkeling onder grote (financiële) druk te staan. Als deze stijgende lijn doorzet betekent dat de gemeente op andere zaken moet bezuinigen of meer gemeentelijke belasting moet gaan innen.

We moeten minder gebruik maken van jeugdzorg

Het spreekt voor zich dat we voor de zwaardere zorgvragen een snelle en adequate toegang tot de jeugdzorg moeten realiseren. Het kan niet zo zijn dat een jeugdige met suïcidale gedachten op een wachtlijst wordt geplaatst. Het zijn juist de lichtere hulpvragen die minder of niet via jeugdzorg zouden moeten lopen. Zo zijn er voorbeelden uit de praktijk van aanvragen voor een doorverwijzing naar een psycholoog omdat een jongere last heeft van liefdesverdriet. Of aanvragen voor particuliere huiswerkbegeleiding omdat ouders niet tevreden zijn met de ‘gemiddelde’ schoolresultaten van hun kind. Wat ons betreft zijn dit zaken die -hoe verdrietig een gebroken hart of een onvoldoende ook kunnen zijn- bij het ‘normale’ leven horen. Dit zou geen onderdeel van jeugdzorg moeten zijn.

Normalisering

In formele taal wordt dit ‘normalisering’ genoemd. De verantwoordelijkheid wordt in eerste instantie neergelegd waar die hoort, namelijk bij de ouders en de jongere zelf. Als er lichte ondersteuning nodig is, dan moet daarvoor eerst gezocht worden in de eigen sociale omgeving. Een ‘lastige puber’ kan bijvoorbeeld best gebaat zijn bij twee keer in de week bij opa en oma eten, als daarmee rust wordt gecreëerd. Natuurlijk blijft professionele ondersteuning daarbij mogelijk, als de situatie daarom vraagt. Normaliseren is ook een kind gewoon een kind laten zijn dat door fasen heen gaat tijdens het opgroeien. Een kind dat druk is op school, heeft niet meteen ADHD. Een uur sporten kan soms beter helpen dan medicatie. Het medicaliseren van problemen bij jongeren is in zekere zin ook kiezen voor de ‘makkelijke’ oplossing. Als ouder of als school geef je op die manier de aanpak van het probleem en de regie uit handen. Maar het is sterk de vraag of dit het beste antwoord is. Bovendien leidt het ertoe dat meer kinderen en jongeren dan nodig het label van een stoornis krijgen en opgroeien met het idee dat ze ziek zijn. En ze komen vaak moeilijk van het label af. Ook daarom is normaliseren belangrijk.

Kind van de rekening

Als je jezelf de druk oplegt dat je leven succesvol en geslaagd moet zijn, dan ligt het risico op teleurstelling op de loer. Als het niet onmiddellijk lukt om volgens dergelijke (groeps)normen succesvol te zijn, zoeken mensen de oorzaak het liefste buiten hun eigen invloedssfeer. Het is nu eenmaal moeilijker om jezelf verantwoordelijk te zien en gemakkelijker om naar een externe oorzaak te wijzen. Een (medisch) label of een behandeling wordt dan al gauw in dank aanvaard. Maar een kind dat het bijvoorbeeld minder goed doet op school, heeft echt niet meteen een aandoening waarvoor dan ook een zorgtraject nodig is. Natuurlijk moeten er diagnoses gesteld kunnen worden, maar we moeten oppassen niet te snel een etiket op onze kinderen te willen plakken.

Zelfreflectie

Een andere vraag die je kunt stellen is of het kind wel altijd degene is met het probleem. Uit onderzoek naar de toename van jongeren in de jeugdzorg blijkt bijvoorbeeld dat (vecht)scheidingen – en daarmee de groei van het aantal eenoudergezinnen – een belangrijke oorzaak zijn van de groeiende vraag naar jeugdzorg. Als een kind problemen ervaart van een scheiding, moet hij of zij dan in therapie of moeten de ouders zorgen dat de gezinssituatie verbetert? En als er sprake is van externe factoren, zoals bijvoorbeeld geldzorgen, dan hoeft het kind niet meteen in behandeling, maar is er praktische ondersteuning nodig om rust en stabiliteit te doen terugkeren.

Conclusie

Kinderen met problemen moeten snel en goed geholpen worden, maar niet elke hulpvraag is een probleem waarbij een jeugdzorgtraject hoort. Sommige jongeren en hun ouders hebben een andere focus en aanpak nodig, en dat geldt ook voor de jeugdhulpverlening. Met als kern de acceptatie dat het leven nu eenmaal niet altijd rimpelloos verloopt en vanuit het idee dat het heel normaal is dat opgroeien een proces is dat gepaard gaat met vallen en opstaan.

Freek Reijmerink Raadslid en woordvoerder sociaal domein

Zorgcowboys worden rijk van jeugdzorg? De realiteit is veel gecompliceerder.

VVD VVD Hilversum 28-09-2021 09:55

‘Rijk worden van jeugdzorg. Commerciële nieuwkomers maken forse winsten van tonnen of zelfs miljoenen. Gaat al het geld wel naar de zorg voor kwetsbare kinderen?’ Dit kopte de Gooi- en Eemlander op 18 september 2021 naar aanleiding van grootschalig onderzoek door de journalistieke organisatie Follow the Money.

Anderhalf jaar lang verzamelde Follow the Money (FTM) op grootschalige wijze data achter de geldstromen in de jeugdzorg. Tot op bedrijfs- en gemeenteniveau is onderzocht hoeveel geld jeugdhulpaanbieders ontvingen en hoeveel winst er werd gemaakt. Om de geldstromen binnen het jeugdzorgstelsel in kaart te brengen, vroeg FTM onder andere alle 352 gemeenten mee te doen aan hun data-onderzoek. Zeventig gemeenten (waaronder Hilversum) deden hieraan mee. Omdat de steekproef niet groot genoeg was, de verdeling van grote en kleine gemeenten niet juist en niet elke gemeente dezelfde data aanleverde, was de resulterende database onvoldoende representatief. Toch is het volgens FTM de grootste jeugdzorgdatabase van Nederland, waaruit wel degelijk patronen konden worden gehaald. Zes jaar na de decentralisatie van de jeugdzorg naar gemeenten kan geconcludeerd worden dat meer kinderen een beroep doen op jeugdzorg, het aantal aanbieders sterk is gegroeid en de uitgaven onhoudbaar worden. Met als gevolg een landelijk miljardentekort. Inmiddels zijn de kosten opgelopen van 3,75 miljard in 2015 naar een geraamde 5,76 miljard in 2022.

Zorgwekkend daarbij is dat een derde van de centrale systeempartijen in de jeugdzorg, grote jeugdzorgaanbieders met een breed aanbod en een sterke kennis- en netwerkfunctie, verlies draaien. Terwijl de kleine aanbieders van basis- of enkelvoudige hulp juist winst maken. Jeugdzorg Nederland beschrijft de problemen binnen het jeugdzorgstelsel als een gapende kloof tussen groot-dus-arm en klein-dus-rijk. Dat de winstgevende zorgaanbieders dan ook meteen ‘zorgcowboys’ zouden zijn, is echter te kort door de bocht. Een veelgehoorde verklaring is dat de winstgevende aanbieders het ‘laaghangend fruit’ plukken door zich enkel te richten op kinderen die makkelijk te helpen zijn. Op hun beurt zeggen deze winstgevende aanbieders dat de oude en grote zorgaanbieders vaak veel geld kwijt zijn aan onroerend goed, overheadkosten en (administratieve) bureaucratie. Daarbij verdient het de opmerking dat winstgevendheid niets zegt over de kwaliteit van zorgverlening door oude en nieuwe aanbieders, laat staan dat er sprake zou zijn van onrechtmatige praktijken. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd houdt toezicht op de kwaliteit van zorgverlening en de regelgeving is onlangs nog aangescherpt met de inwerkingtreding van de Wet toetreding zorgaanbieders.

Zeker is dat de uitgaven voor jeugdzorg onhoudbaar worden, het probleem wat hieraan ten grondslag ligt is echter veel complexer dan de schuld te leggen bij de jeugdhulpaanbieders alleen. Één eenvoudige ingreep als oplossing voor de kostenstijging voor alle gemeenten bestaat gewoonweg niet. Dat laat ook het rekenkameronderzoek van tien Zuid-Hollandse gemeenten zien. Bij deze H10-gemeenten die samen de specialistische zorg inkopen, bleek het per zorgproduct te verschillen wat de kostenstijging had veroorzaakt. De kostenstijging was het meest te herleiden tot een groei van het aantal jeugdigen met een hulpvraag, maar het kon ook zijn dat er meer uren werden ingezet, dat de kostprijs per uur was gestegen of dat het door een combinatie van factoren kwam.

Om de tekorten tegen te gaan zouden gemeenten allereerst meer grip moeten krijgen op de informatievoorziening in het sociaal domein. Dit is één van de vijf belangrijkste aanbevelingen van Divosa, de vereniging van gemeentelijke directeuren en leidinggevenden in het sociaal domein, uit hun onderzoek van gemeentelijke rekenkamers naar kostendrijvers in het sociaal domein. Naar aanleiding hiervan heeft de Hilversumse VVD-fractie gepleit voor een uitgebreid dashboard sociaal domein in Hilversum, wat inmiddels is uitgerold en goede inzichten geeft in de kostenopbouw.

Daarnaast hebben gemeenten te weinig grip op de toegang naar jeugdzorg, doordat de meeste verwijzingen naar jeugdhulp via niet-gemeentelijke instellingen gebeurt, bijvoorbeeld via huisartsen. Dit terwijl verwijzers bepalen hoe lang en hoe intensief iemand hulp krijgt en dus hoe duur een traject wordt. Het is daarom des te belangrijker om goed te weten wie binnen de gemeente precies doorverwijst en naar welke hulp. De gemeente moet dus investeren in de samenwerking met deze verwijzers en heldere afspraken maken over doelen en de beoordeling van de effectiviteit. De gemeente moet ook investeren in de samenwerking met de zorgaanbieders. Als onderling beter wordt afgestemd kan de specialistische zorg beter worden geregeld, bijvoorbeeld bij zorg voor gezinnen met meerdere problemen. De bekostiging van hulp zorgt er nu voor dat er zo lang mogelijk hulp wordt verleend. Door betere afspraken en slimmer samen te werken kan zorg ook eerder worden afgebouwd. Een laatste aanbeveling richt zich op de relatie tussen het college van burgemeester en wethouders (B&W) en de gemeenteraad. Divosa moedigt colleges van B&W aan te investeren in die relatie, want een geïnformeerde en betrokken raad formuleert duidelijke ambities en doelen. Uit deze keuzes volgen dan automatisch duidelijke onderbouwde keuzes voor de uitvoeringspraktijk in het sociaal domein.

Het grootschalige en diepgravende onderzoek van FTM verdient zeker lof en natuurlijk zijn er in de jeugdzorg ook ‘zorgcowboys’ aanwezig (Zie hiervoor bijvoorbeeld de rechtspraak over fraude binnen de Jeugdwet). Maar om op basis van bedrijfsresultaten de winstgevende aanbieders als de ‘badguys’ af te schilderen doet geen recht aan de zorg die zij verlenen. Bedrijfsresultaten kunnen ook een vertekend beeld geven wanneer niet gekeken wordt naar hoe die zijn opgebouwd. Daarnaast is er een belangrijke rol voor de landelijke en lokale overheid, die de wet- en regelgeving binnen de jeugdzorg bepalen en waar, zoals gerefereerd, nog genoeg valt te verbeteren.

Freek Reijmerink

Hilversum klaar voor de toekomst als ‘Tuinstad 2.0’

VVD VVD Hilversum 14-06-2020 19:03

Komende week gaan we in de raadscommissie praten over het voorstel van het college om een aantal scenario’s uit te werken voor de toekomst van Hilversum. Wij vinden dat een goed idee, want wij vinden het belangrijk dat Hilversum ook in de toekomst een fijne en welvarende plek is om te leven.

Wij zijn allemaal betrokken Hilversummers. We werken en ondernemen hier, brengen hier onze kinderen groot, en houden hier van onze (groot)ouders, vrienden en andere dierbaren. We houden van Hilversum omdat het hier zo fijn leven is. We wonen hier mooi, met veel groen, mooie huizen, actieve sportclubs, goede scholen, leuke winkels, musea, bioscopen en gezellige horeca.

We werken hier graag, omdat Hilversum centraal ligt in Nederland, gunstig ligt ten opzichte van de rest van de Randstad (mede dankzij drie treinstations) en al sinds jaar en dag dé mediastad van Nederland is.

Bij de begroting vorig jaar hebben we reeds betoogd wat onze inzet was voor Hilversum: Tuinstad in het groen. Hart van het Gooi. Mediastad van Nederland. En ook in ons coalitieakkoord hebben we afspraken gemaakt over het investeren in Hilversum, zoals een integrale verkeersvisie, aandacht voor wonen én werken, en verdichting in de buurt van OV-knooppunten.

Het is duidelijk dat we Hilversum moeten versterken, om ervoor te zorgen dat Hilversum ook in de toekomst zo’n fijne plek om te wonen is als nu. Om ons voor te bereiden op die toekomst is de blik vooruit nodig. Daarom zijn we blij met het voornemen van het college van B&W om in Hilversum te willen investeren. Want hier geldt echt: stilstand is achteruitgang.

Sinds twee maanden ziet de wereld er anders uit. Vanwege het coronavirus zijn we van economisch wind mee in -op z’n best- windstilte beland. Dat is wat ons betreft een extra reden om hiermee door te pakken. Investeren is goed voor onze economie, die dat vanwege corona goed kan gebruiken.

Het is belangrijk dat we ons als Hilversums gemeentebestuur samen sterk maken voor een gezond en welvarend Hilversum. Nu én in de toekomst.

Wij steunen van harte de ambitie om Hilversum te versterken en vragen de aandacht van het college op 6 punten:

Sleutelgebied is een middel, geen doel – Wij zien in de rapporten en cijfers dat Hilversum versterking nodig heeft. En voor die versterking is geld nodig. Dat geld zal uit Den Haag moeten komen en dat loopt via de lijn van de MRA. Daarom is het heel goed dat we een potentieel Sleutelgebied zijn. Hilversum heeft externe hulp (in de vorm van financiering, kennis, etcetera) nodig. Maar, de Hilversumse ambitie moet wél leidend zijn en blijven. We gaan hier niet het probleem van een andere gemeente oplossen, we doen wat Hilversum nodig heeft. Mobiliteit is key – Voor een prettig woon- en werkklimaat zijn bereikbaarheid en mobiliteit ontzettend belangrijk. Iedereen die hier woont en werkt weet dat het (zoals dat dan zo mooi heet) daily urban system van Hilversum nu al onder druk staat en dringend vraagt om versterking. In Helder Hilversums: Hilversum staat regelmatig hartstikke vast. Om daar écht iets aan te doen is lef nodig en de bereidheid om buiten de bestaande kaders te denken. Die kans dient zich nu aan, grijp die kans. Kwaliteit moet leidend zijn – Aandacht voor leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit, goede verbinding met het bestaande ‘weefsel’. Oog voor de context waarin je iets ontwikkelt, voortborduren op de kwaliteiten die Hilversum Tuinstad kenmerken. Investeer in betrokkenheid – Dit gesprek -en de te maken keuzes- gaan over de toekomst van Hilversum en dat zouden we zo breed mogelijk moeten willen voeren. Dat is ons immers bij de Gebiedsagenda 1221 ook erg goed bevallen. Wij zouden graag zien dat in de geest van die aanpak gewerkt wordt aan de ‘agenda’ voor Hilversum 2040. Wees vraag-sturend in plaats van vraag-volgend – Ontwikkel een ambitie welk Hilversum we willen zijn, neem vervolgens de regie en bepaal zélf de koers. Bouw betaalbare woningen voor starters en jongeren, en voor mensen die hier werken. Bouw seniorenwoningen, maar dan specifiek om lokaal doorstroming te realiseren, zodat jonge gezinnen weer in een gezinswoning terecht kunnen. Kortom: bouw wat Hilversum aan versterking nodig heeft. Ruimte om te ondernemen – Voor een welvarend Hilversum is ruimte nodig om te ondernemen. Natuurlijk zijn er (betaalbare) woningen nodig, maar een stad zonder werkgelegenheid is een slaapstad. Denk niet alleen na over wonen, maar ook over werken.

Onze belangrijkste oproep: maak Dudok trots. Dudok, de man die Hilversum haar kenmerkende stijl gaf, was een vooruitstrevende en vernieuwende architect. Dudok had lef en bouwde een tuinstad voor de toekomst van toen. Het past in zijn nagedachtenis om een kwalitatieve bouwkundige oplossing met lef te vinden voor de tuinstad van straks; een Tuinstad 2.0.

Haitske van de Linde Hilversumse VVD

Geef Hilversumse horeca -letterlijk- de ruimte

VVD VVD Hilversum 30-04-2020 11:34

Normaal gesproken zouden we op een zonnige dag een cappuccino, biertje of een glas wijn drinken op het terras van een van de mooie horecagelegenheden die Hilversum rijk is. Vanwege het ellendige coronavirus kan dat allemaal tijdelijk niet en dat is funest voor onze Hilversumse horeca, die cruciaal is voor de levendigheid van onze stad. Daarom willen wij de Hilversumse horeca de ruimte geven om hun zaken ‘anderhalvemeter-proof’ te maken, zodat we in de startblokken staan om op een verantwoorde manier weer open te gaan zodra daarvoor groen licht gegeven wordt.

Normaal gesproken zouden we op een zonnige dag een cappuccino, biertje of een glas wijn drinken op het terras van een van de mooie horecagelegenheden die Hilversum rijk is. Vanwege het ellendige coronavirus kan dat allemaal tijdelijk niet en dat is funest voor onze Hilversumse horeca, die cruciaal is voor de levendigheid van onze stad.

Helaas moeten we rekening houden met ‘anderhalvemeter’ tot er een vaccin of medicijn is. Vooral in de horeca vraagt het om creativiteit en out-of-the-box denken om een zaak ‘anderhalvemeter-proof’ te maken.

Gelukkig is voor ondernemers het glas altijd halfvol en zien zij alweer kansen, als een ander nog moet bijkomen van problemen.

Als VVD willen wij maximaal de ruimte geven aan onze ondernemers om hun zaken anderhalvemeter-proof te maken. Het beste wat wij kunnen doen als politiek is niet in de weg lopen, maar ruimte maken. Dat geldt altijd al, maar in dit soort situaties nog eens extra.

Letterlijk ruimte.

Meer meters voor onze horeca door bijvoorbeeld de gehele Kerkbrink te laten gebruiken voor terrassen. Ook als we daarvoor tijdelijk fietsroutes moeten omleiden. Natuurlijk moeten de hulpdiensten hun werk kunnen doen in geval van nood, maar verder moeten we alleen maar denken in mogelijkheden! Dat geldt uiteraard ook voor de Groest, de Markt en andere plekken.

Ook financiële ruimte is nodig. Dus in ieder geval geen extra precario-bonnetjes, maar juist onderzoeken hoe wij onze horeca-ondernemers verder kunnen helpen.

Laten we in vredesnaam zorgen dat zoveel mogelijk zaken het hoofd boven water kunnen houden. En dat we snel weer uit eten of het terras op kunnen. Anderhalvemeter-proof.

Frits Vogel VVD Hilversum

CDA Video Inbelsessie Kleine Spoorbomen

CDA CDA Hilversum 09-04-2020 04:01

Op dinsdag 14 april houden we van 19.30-20.30 uur een digitaal spreekuur over de voorgestelde oplossing voor de kleine spoorbomen. Graag willen we van u horen hoe u hier over denkt en welke vragen er nog leven. Wij nemen uw opinie mee als input voor de bespreking in de commissievergadering van de gemeente Hilversum. De opzet van de sessie is als volgt: Om 19:30 uur starten we met een korte presentatie over het proces tot nu toe en de door B&W voorgestelde oplossing. Hierbij gaan we met name in op de dilemma’s zoals wij die nu nog zien en de mogelijke denkrichtingen.Hierna krijgt u de mogelijkheid om via de chat technische/verhelderende vragen te stellen.Vervolgens kunnen we in kleine groepjes in gesprek over specifieke onderwerpen. Voor deze sessie is het nodig om een zoom account aan te maken – u kunt zich simpelweg aanmelden door op 14 april vanaf 19.15 uur op de volgende link te klikken de gevraagde gegevens in te voeren. Join Zoom Meeting https://zoom.us/j/723972898?pwd=WTU2dlNIZG1qZ0R4N1dsRXdaSTRRZz09 Meeting ID: 723 972 898 Password: 471380

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.