Nieuws van politieke partijen in Reimerswaal inzichtelijk

13 documenten

Één woord van drie lettergrepen

PvdA PvdA Reimerswaal 23-03-2020 13:25

Eén woord van drie lettergrepen 

Even moest ik denken aan de TV-serie Tita- tovenaar, heel populair in de begin jaren zeventig.

De laatste regels uit het refrein van dit liedje kwamen langs in mijn hoofd de afgelopen week.

Het ging zo: “En gaat het niet zoals ik wil, dan doe ik dit……en alles staat stil”

De laatste raadsvergadering hadden we het onder andere over de Sloecentrale, stonden ook punten als onderwijsachterstandenbeleid, klimaatadaptatie waaronder de lokale klimaatstresstest op de agenda. Wat staat ons hiermee allemaal te doen? Stikstofprobleem is dramatisch voor de natuur er moeten maatregelen worden genomen. We moeten hierover intensief denken, maar het roer moet drastisch om!

https://reimerswaal.pvda.nl/nieuws/een-woord-van-drie-lettergrepen/📍En opeens stond alles stil…

Opeens hadden we wereldwijd te maken met één woord wat uit drie lettergrepen bestaat, wat opeens iedereen kent en wat vooral alle macht heeft.

Geen klimaatstresstest maar de Corona-stresstest.

Een test op meerdere gebieden. Ga er maar aanstaan als je bestuurder bent, zowel landelijk als lokaal.

Gelukkig is er het RIVM met een lijst aan maatregelen. Bestuurders worden door het RIVM geadviseerd.

Uiteraard zijn er altijd mensen die kritiek zullen leveren, op alles!

Coronavirus veroorzaakte onrust. Iedereen zocht naar houvast. Het virus kwam sneller dan we hadden verwacht.

Zelfs kinderen leven met Ko-ro-na. Ze mogen niet naar school, hun geliefde sportclub en vriendjes. Wat doet dit in de kleine kopjes?

Mensen raken in paniek en gaan hamsteren. 

Wie zal ooit begrijpen waarom er een aanslag was op toiletpapier. We zullen naar elkaar wijzen en weten dat ook wij er, zij het groots of iets minder, toch ook aan mee deden. 

Ook ik heb wat extra paracetamol, hoestdrank en ook wat meer hondenbrokken in huis. De brokken die onze hond elke dag eet zijn vitaminerijk en alle voedingsstoffen zitten er in!

Een columnist schreef het volgende: “Niet iedereen doorstond de corona-stresstest goed. De bevolking haalde een zware onvoldoende, het virus legde vooral stupide kuddegedrag bloot zoals het hamsteren van goederen die belangrijk noch schaars dreigen te worden”.

In 1918 gingen miljoenen mensen dood aan de Spaanse griep. Afstand houden was de les.

Maar er zal in deze strijd altijd een klasseverschil zijn wereldwijd. 

De rijken zijn beter toegerust om zich te beschermen.

De arme sloppenwijken over de hele wereld moeten ook deze crisis doorstaan. Hen mogen we niet vergeten.

Het is erg dat we afstand moeten houden van elkaar, van de dierbare ouderen onder ons. We mogen niet meer op bezoek en zij mogen ook niet op bezoek komen. 

Is het niet een tijd van bezinning en reflectie? Want moesten er niet heel veel mensen schaarse vrije tijd vrijhouden voor een bezoekje aan hun oudere eenzame familie, buur of vriend? Waren we niet al jaren bezig met bestrijden van eenzaamheid onder mensen met bijvoorbeeld maatjesprojecten?

Individualisme was al doorgeslagen, want wat hadden we het druk. Hier waren we al ver gezonken.

En alles staat stil…..

We zien allemaal uit naar een Corona vrije wereld. Dat kan als we in onze eigen bubbel blijven.

Hoe lang het gaat duren en hoe diep het zal ingrijpen weten we nog niet. We moeten vertrouwen op leiders die ons door de strijd heen willen leiden.

Dat we in “de wereld na Corona” vooral samen zullen blijven doorzingen vóór en in de bejaardenhuizen, dat we blijvend waarderen dat wij onze naasten kunnen bezoeken zo vaak we willen.

Steeds weer dat oprechte applaus laten horen en een eerlijk gepast salaris geven aan die mensen die we zo hard nodig blijken te hebben. Mensen in de hulpverlenende en verzorgende beroepen, het onderwijs, kinderopvang, een conducteur en de vuilnisman of vrouw etc. Dat zij blijvend gewaardeerd zullen worden.

Dat dát zal blijven

Dat dát de wereld na Corona zal zijn!

https://reimerswaal.pvda.nl/nieuws/een-woord-van-drie-lettergrepen/🌹Marjolein Sinke

Het bericht Één woord van drie lettergrepen verscheen eerst op PvdA Reimerswaal.

Reimerswaal verbiedt als eerste gemeente in Zeeland lachgas.

CDA CDA Reimerswaal 19-12-2019 09:03

Het CDA Reimerswaal heeft afgelopen raadsvergadering een motie ingediend om het gebruik van lachgas in de openbare ruimte te verbieden en dit verbod op te laten nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening. Tevens gaat de gemeente samen met de horeca het recreatief gebruik van lachgas in de horeca en proberen verbieden en gaat de gemeente Reimerswaal samen met de andere Bevelandse gemeenten om de tafel zitten en komen tot een zelfde beleid. Één van de redenen om te komen tot deze motie is niet toenemende gebruik onder, voornamelijk, jongeren/ jong- volwassenen en de gezondheidsrisico’s die recreatief gebruik met zich mee brengt. Alle andere partijen in de gemeenteraad hebben voor onze motie gestemd dus deze is unaniem aangenomen. https://www.pzc.nl/bevelanden/reimerswaal-verbiedt-als-eerste-gemeente-in-zeeland-lachgas~a69a0bc3/

https://zeeland.christenunie.nl/l/mai ...

ChristenUnie ChristenUnie Reimerswaal 23-03-2019 20:24

https://zeeland.christenunie.nl/l/mailing2/browserview/6d64a6fe-fdf9-423d-becd-9aeb07f31419?utm_source=mailing&utm_medium=email&utm_campaign=Bedankt%20voor%20uw%20stem!

Wij als ChristenUnie ondersteunen ...

ChristenUnie ChristenUnie Reimerswaal 10-09-2018 19:21

Wij als ChristenUnie ondersteunen dit initiatief en hopen dat SMWO op die manier veel mensen kan helpen!

Gisteren zijn de nieuwe wethouders ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP Reimerswaal 16-05-2018 19:17

Gisteren zijn de nieuwe wethouders aan de slag gegaan namens de nieuw gevormde coalitie van SGP, Leefbaar Reimerswaal en PvdA. Wij als ChristenUnie Reimerswaal, vinden het erg jammer dat er geen raadsbreed akkoord komt in plaats van een coalitieakkoord. Als dat geen mogelijkheid had geweest hadden wij als grootste winnaar van de verkiezingen graag willen deelnemen aan het college. Wij hebben helaas geen uitnodiging gehad om in het college deel te nemen. Het coalitieakkoord waarmee de 3 coalitiepartijen mee aan de gang gaan heeft wel veel overeenkomsten met ons verkiezingsprogramma. Zo zijn wij blij dat er meer inspraak voor de inwoners komt en dat er ruimte wordt gegeven voor inbreng van oppositiepartijen. De ChristenUnie Reimerswaal gaat de komende periode voor het belang van alle Reimerswaalers en hoewel altijd met een kritisch oog, zijn we bereid mee te denken met de coalitiepartijen voor een beter Reimerswaal!

Verkiezingsuitslag Reimerswaal

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD PvdA CDA Reimerswaal 23-03-2018 08:00

https://reimerswaal.christenunie.nl/k/n22748/news/view/1206576/373217/foto verkiezingsuitslag_20180321_224739Dank aan alle stemmers voor een fantastische verkiezingsuitslag!

  2018   2014 SGP       4.186 36,2% 7   4051 34,8% 7 Leefbaar Reimerswaal       2.027 17,5% 3   1892 16,3% 3 CDA       1.051 9,1% 2   1796 15,4% 3 VVD       1.424 12,3% 2   1381 11,9% 2 PvdA       1.148 9,9% 2   1273 10,9% 2 ChristenUnie       1.720 14,9% 3   1241 10,7% 2

Waarom jonge kandidaat belangrijk is voor christelijke partij

ChristenUnie ChristenUnie Reimerswaal 12-02-2018 13:00

https://reimerswaal.christenunie.nl/k/n22748/news/view/1190322/373217/pasfoto Joël_landscapeDe nummer 4 van onze kandidatenlijst, de 16-jarige Joël Boone uit Yerseke, stond zaterdag in het Reformatorisch Dagblad als voorbeeld van een jonge kandidaat voor de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Het hele artikel is hier te lezen:

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/waarom-jonge-kandidaat-belangrijk-is-voor-christelijke-partij-1.1466757

De nummer 4 van onze ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP Reimerswaal 12-02-2018 06:16

De nummer 4 van onze kandidatenlijst, Joël Boone, stond zaterdag in het RD.

CDA Reimerswaal is bezorgd over vernieuwing in de jeugdzorg.

CDA CDA Reimerswaal 25-10-2017 12:55

Wanneer een kind hulp nodig heeft, omdat er bijvoorbeeld problemen zijn in het gezin, kan door de gemeente jeugdhulp worden ingezet. Om ervoor te zorgen dat kinderen/jeugdigen nog beter worden geholpen en de zorg betaalbaar blijft, heeft jeugdhulpaanbieder Juvent een nieuwe behandelmethode ontwikkeld. Met deze methode wordt een combinatie gemaakt van intensieve ambulante begeleiding (dat is wanneer de hulpverlener naar het kind toekomt) en residentiële behandeling (voor behandeling verblijft het kind in een instelling). De tijd die een kind in een instelling verblijft, kan hiermee worden verkort. Dit klinkt op zich positief! Dit is ook wat we willen in de jeugdzorg: betere zorg voor minder geld. Juvent trekt twee jaar uit voor het realiseren van dit project. Echter na 1 ½ jaar wil de jeugdhulpaanbieder een behandelgroep (bestaande uit negen plaatsen) al opheffen, terwijl het dan nog niet zeker is of de nieuwe methode aanslaat. En stel nu dat deze methode niet goed aanslaat, is sluiting van deze groep dan nog wel tegen te houden? De CDA-fractie maakt zich zorgen hierover en heeft het college schriftelijk gevraagd zich sterk te maken voor het openhouden van de behandelgroep tot het moment dat gebleken is dat dit project succesvol is. Het college geeft in haar beantwoording aan dat de nieuwe werkwijze niet zondermeer is bedacht, "er is niet over één nacht ijs" gegaan. Specialisten zijn ervan overtuigd dat de nieuwe manier van werken juist de hulp en zorg verbetert en daarbij ook minder kostbaar is. Omdat de praktijk wel weerbarstig kan zijn is er ook voor gekozen om het project op gezette tijden te monitoren/ te volgen en hierover ook met elkaar in gesprek te blijven. Op het moment dat blijkt dat de gewenste resultaten uitblijven of als onvoldoende beoordeeld worden zal het college er zeker op aandringen de behandelgroep te behouden. De CDA-fractie is blij met deze toezegging. Van verdere ontwikkelingen wordt de gemeenteraad op de hoogte gehouden. De schriftelijke vragen en beantwoording ervan: In reactie op uw schriftelijke vragen van 21 september 2017 betreffende innovatie jeugdzorg treft u in deze brief onze antwoorden aan. 1. Is het college bekend met voornoemd innovatieplan van Juvent, inclusief de voorgenomen sluiting van de bestaande behandelgroep, en wat is het standpunt van het college in deze? Het college is bekend met het voornoemd innovatieplan van Juvent, ook met de voorgenomen sluiting van de bestaande behandelgroep per medio 2019. Zowel ambtelijk als bestuurlijk, onder andere in het portefeuillehoudersoverleg Jeugd Zeeland, is het plan uitvoerig besproken. Het standpunt van het college is dat een voorstel wat aansluit op de bestuurlijke en maatschappelijke wens om tot meer extramuralisering te komen (afbouw van bedden) in principe ondersteund moet worden. Uiteraard dient zo'n voorstel met zorg voorbereid te zijn en moet bij partijen de overtuiging bestaan dat het niet alleen een kans van slagen heeft en een goedkopere manier van werken is, maar vooral bijdraagt aan nog betere hulp/zorgverlening. Wij zijn van mening dat het voorstel zoals gepresenteerd door Juvent daaraan voldoet. 2. Zijn er op dit moment wachtlijsten in de Jeugdzorg in het algemeen en meer specifiek voor opname van jeugdigen in een behandelgroep? Er bestaan wachtlijsten in de jeugdzorg, ook in Zeeland. Juvent heeft op dit moment echter geen wachtlijst (informatie van het management Juvent/Andrea Klap op 3 oktober 2017). Binnen onze toegang Jeugdhulp hebben de procesregisseurs volledig zicht op de Reimerswaalse jeugdigen die eventueel op een wachtlijst staan (Intervence/Emergis) om te bewaken dat zij tijdig hulp krijgen. Als er een veiligheidsrisico bestaat is er altijd onmiddellijke inzet! 3. Erkent het college dat dit project een risico (aanbod residentiële hulpverlening kan onder druk komen te staan) met zich meebrengt en deelt zij de zorgen van de CDA fractie? Het college erkent dat bij het veranderen van een beproefde werkmethode er immer een risico bestaat dat de gewenste ontwikkeling minder succesvol is, in die zin delen wij ook de zorgen van de CDA fractie. Echter het college wenst te benadrukken dat de nieuwe werkwijze niet zondermeer is bedacht, "er is niet over één nacht ijs" gegaan. Specialisten zijn ervan overtuigd dat de nieuwe manier van werken juist de hulp en zorg verbetert en daarbij ook minder kostbaar is. Omdat de praktijk wel weerbarstig kan zijn is er ook voor gekozen om het project op gezette tijden te monitoren/ te volgen en hierover ook met elkaar in gesprek te blijven. Als zaken niet het gewenste resultaat opleveren is ingrijpen of bijstellen van de plannen noodzakelijk, als wettelijk verantwoordelijken zullen gemeenten daar dan ook op aandringen. 4. Is het college bereid om zich binnen de inkooporganisatie in te spannen voor het openhouden van de behandelgroep tot het moment dat gebleken is dat dit project succesvol is waardoor er geen druk op het aanbod van residentiële hulpverlening is te verwachten? Het college is van mening dat de meetbare resultaten binnen het project de maatstaf moeten vormen om te bepalen of het verantwoord is de behandelgroep af te bouwen. Met andere woorden als de nieuwe methode niet of niet voldoende succesvol is dienen de 9 plaatsen te worden behouden. Het college is van mening dat binnen de voortgang van het proces het mogelijk moet zijn om een goede inschatting te maken of afbouw wel of niet verstandig is. Op het moment dat blijkt dat de gewenste resultaten uitblijven of als onvoldoende beoordeeld worden zal het college er zeker op aandringen de behandelgroep te behouden. 5. De gemeenteraad wordt van de verdere ontwikkeling op dit onderwerp graag op de hoogte gehouden. Graag een toezegging op dit punt. Het college zegt toe de gemeenteraad pro actief op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen ten aanzien van dit onderwerp: 'innovatie jeugdzorg'.

Beantwoording Schriftelijke vragen over Zak- en Kleedgeld Jeugdzorg

CDA CDA Reimerswaal 25-10-2017 12:37

Naar aanleiding van het rapport van de Kinderombudsman over de problematiek rondom het zak- en kleedgeld in de jeugdzorg stelde de CDA-fractie op 21 september jl. schriftelijke vragen aan het college van de gemeente Reimerswaal. Raadslid Carla Hoogerland stelde dat op veel plaatsen tussen gemeenten en jeugdzorginstellingen geen duidelijke afspraken zijn gemaakt over de aanvraag en betaling van het zak- en kleedgeld. Gevolg daarvan is dat jongeren dit zakgeld vaak niet krijgen, terwijl dit wel van belang is voor hun ontwikkeling én dat instellingen vaak veel tijd kwijt zijn om ervoor te zorgen dat het geld er alsnog komt. Het college geeft in haar antwoord aan dat de gemeente wel financiële afspraken heeft gemaakt, maar instellingen zich hier niet altijd van bewust zijn (geweest). Inmiddels is er contact geweest tussen de Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland (deze organisatie regelt de inkoop van alle jeugdhulp voor de 13 Zeeuwse gemeenten) en de instellingen om de afspraken op te frissen. Verder neemt het college de aanbeveling van de Kinderombudsman over om vóór 1 januari 2018 nog duidelijkere afspraken met de instellingen te maken over de aanvraag en betaling van het zak- en kleedgeld. Dit zal wel in Zeeuws verband geregeld moeten worden. De gemeenteraad wordt op hoogte gehouden van de verdere ontwikkelingen. De schriftelijke vragen en beantwoording ervan: In reactie op uw schriftelijke vragen van 21 september 2017 betreffende Zak- en Kleedgeld binnen de Jeugdzorg treft u in deze brief onze antwoorden aan. Vraag 1: Herkent het college zich in de situatie die het rapport van de Kinderombudsman beschrijft?Het college is zich ervan bewust dat zolang er geen sprake is van een rechtelijke maatregel, de ouders de wettelijke verantwoordelijkheid hebben voor het onderhoud van hun kinderen. De ouders ontvangen voor dat onderhoud ook nog steeds kinderbijslag. Dit geldt ook als er sprake is van een Onder Toezicht Stelling (OTS). In de praktijk levert dat soms problemen op omdat de jeugdzorgaanbieders geen wettelijke mogelijkheden hebben om ouders te dwingen voor het onderhoud van hun kinderen te betalen. Als ouders niet bijdragen in het onderhoud van hun kind(eren) proberen de jeugdzorgaanbieders dit vanuit de eigen middelen op te lossen. Door de ontstane financiële krapte hebben zij hiervoor echter steeds minder mogelijkheden waardoor het voor kan komen dat kinderen verstoken blijven van zak en kleedgeld. De gemeenten hebben echter vanuit de Jeugdwet (artikel 2.3.) de zorgplicht om in zo'n situatie een financiële vergoeding beschikbaar te stellen. Kinderen met een voogdijmaatregel vallen onder verantwoordelijkheid van de voogdij-instelling. In 2015 bestond nog een eigenbijdrage van ouders voor de residentiële jeugdhulp. Deze was mede bedoeld om te voorzien in zak- en kleedgeld. Mede door druk vanuit de jeugdzorgregio's heeft de staatssecretaris deze eigen bijdrage geschrapt en vragen instellingen nu aan ouders een bijdrage. Lukt dit niet of weigeren de ouders, dan wordt gezocht naar een nnaatwerkoplossing. Op basis van bovenstaande redeneren wij dat de gemeente niet als eerste wettelijk (formeel) verantwoordelijk is. Er ontstaat pas een wettelijke verantwoordelijkheid als het onmogelijk blijkt zak en kleedgeld via de ouders te verkrijgen. Vraag 2: Welke afspraken zijn er namens de gemeenten) met de Gecertificeerde Instellingen (Gis) gemaakt over de bijzondere kosten in het algemeen en het zak- en kleedgeld in het bijzonder? In de tarieven welke zijn afgestemd en vastgelegd door de Inkoop Jeugdhulp Zeeland (IJZ = inkoopbureau Jeugdzorg) is een bijdrage voor zak- en kleedgeld opgenomen. De vergoeding voor hulp of zorg is een zogenaamd integraal tarief. Naar aanleiding van het rapport van de kinderombudsman en de vragen die daarop gesteld zijn door uw CDA fractie is wel duidelijk geworden dat instellingen zich daarvan niet altijd bewust zijn (geweest). Inmiddels is daarover contact geweest tussen contractbeheerders van Inkoop Jeugdhulp Zeeland en de zorgaanbieders. Vraag 3: Is het college bekend met de afspraken die door de gecertificeerde instelling met de residentiële instellingen zijn gemaakt over de verstrekking van zak en kleedgeld? Omdat de inkoop en vergoeding/betaal-systematiek via Inkoop Jeugdhulp Zeeland (IJZ) verloopt is het college niet inhoudelijk van alle afspraken op de hoogte. Verwacht mag worden dat betrokken uitvoerders (ambtenaren) en instellingen wel op de hoogte zijn van e.e.a. Zoals gemeld zijn de afspraken met betrekking tot zak en kleedgeld nog eens opgefrist. Vraag 4: Is het college bereid om, conform de aanbevelingen van de Kinderombudsman, voor 1 januari 2018 duidelijke afspraken met de betrokken instellingen te maken over de aanvraag en betaling van zak- en kleedgeld? Uit het rapport van de Kinderombudsman blijkt nadrukkelijk dat ten aanzien van dit onderwerp verdere afstemming en afspraken noodzakelijk zijn. Het college van Reimerswaal is zeker bereid om gebruikmakend van de aanbevelingen van de Kinderombudsman nog duidelijkere afspraken te maken voor 1 januari 2018 en zal daar ook aandacht voor vragen. Wel wijst het college erop dat om tot Zeeuws-brede afspraken te komen zij niet zelfstandig kan opereren en e.e.a. derhalve binnen Zeeuws verband geregeld dient te worden. Inmiddels zijn gesprekken daarover gaande. Vraag 5: De Kinderombudsman constateert dat er veel onduidelijkheid is ten aanzien van deze specifieke vorm van bijzondere kosten in de jeugdbescherming. Er zijn er echter veel meer geformuleerd. Kan het college de gemeenteraad in beeld brengen welke afspraken met de gecertificeerde instellingen zijn gemaakt ten aanzien van andere bijzondere kosten en in hoeverre pleeggezinnen en residentiële instellingen op de hoogte zijn van de mogelijkheden van vergoedingen? De bijzondere kosten waaraan in deze vraag wordt gerefereerd zijn genoemd in de factsheet bijzondere kosten Jeugdbescherming april 2016 van de VNG. Er worden in die factsheet 3 categorieën bijzondere kosten genoemd te weten: algemene bijzondere kosten, ziektekosten en kosten forensische diagnostiek. Op basis van wetgeving (art. 303 BW) heeft de met voogdij belaste stichting dezelfde bevoegdheden en plichten als ieder andere voogd. Die verplichting brengt met zich mee dat binnen de tariefafspraken met die zorgaanbieders deze kosten zijn opgenomen (doorgerekend). Er is dan ook sprake van een integraal tarief waarin deze kosten zijn verwerkt. Vraag 6: De gemeenteraad wordt van de verdere ontwikkelingen op dit onderwerp graag op de hoogte gehouden. Wij zeggen bij deze toe de ontwikkelingen met betrekking tot bijzondere kosten binnen de jeugdhulp/jeugdzorg duidelijk te communiceren richting de raad.