Nieuws van politieke partijen over De Jonge Honden inzichtelijk

5 documenten

InHok-middag 8 november 2019

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 28-10-2019 09:46

Meld je aan voor de InHok-middag van 8 november! Benieuwd of Jonge Honden jouw nieuwe werkplek kan zijn? Kom eens snuffelen op onze InHok-middag! Op deze vrijdag maken we graag kennis met jou én laten we jou kennis maken met de Jonge Hondse manier van werken.

14.30 – 15.00: Welkom & kennismaking

15.00 – 16.30: Jonge Honden Werkwijze-workshop visueel communiceren

16.30 – 17.30: Borrel & ruimte voor al je vragen

Omgevingswet: een nieuwe mentaliteit

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 15-05-2019 12:15

Omgevingswet: een nieuwe mentaliteit

Er is in Nederland veel werk aan de winkel in weinig tijd willen we blijven genieten van ons land. Nederland is prachtig opgebouwd, maar moet nu vergroenen, verbouwen en vervoeren. Wij, de nieuwe generatie, mogen het gaan

(Young) professionals staan te popelen om met die verandering aan de slag te gaan. Maar zo makkelijk blijkt het niet te zijn. De huidige manieren van werken en organiseren zijn nog niet klaar voor die grote ombouwing. En dat terwijl de Omgevingswet met al haar kansen voor de deur staat.

Jonge Honden deed afgelopen najaar een actieonderzoek naar de rol van de (young) professional in ons antwoord op verandering. Juist omdat wij de generatie ‘ombouwers’ zijn.We spraken, droomden en discussieerden met tien professionals die ook zoeken naar hoe om te gaan met de uitdagingen van morgen. Zo zijn we gekomen tot 9 actiepunten waar wij en jij morgen mee aan de slag kunnen.

Benieuwd naar de 9 actiepunten? Wil je het volledige white paper ontvangen? Laat hier je gegevens achter:

Ik ga akkoord met het Privacy Statement van Jonge Honden

Ik ontvang graag uitnodigingen voor toekomstige Social Impact Nights

Kom langs op onze Social Impact Night

Meedenken en meepraten over dit onderwerp? Op donderdag 13 juni organiseer ik met andere collega’s een Social Impact Night. Meld je dan hier aan.

Jonge Honden en de omgevingswet

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 20-04-2018 10:55

Het moet anders, en dat weten we allemaal. Het hiervoor bijna magische jaar 2050 lijkt nog zo abstract, maar is zo veel meer dan een half voltooide eeuw. Nederland is dan energieneutraal, klimaatneutraal en heeft een circulaire economie. Ondertussen bouwen we 1 miljoen woningen, gaan we totaal anders denken over mobiliteit en transformeren we de landbouw. Tegelijkertijd bouwen we aan nieuwe welvaart, gebaseerd op duurzame waarde. Kortom, Nederland gaat op de schop. In grofweg drie decennia gaan we het land, en daarmee onze leefomgeving, transformeren.

Grote uitdagingen vragen niet altijd om grootse antwoorden, maar vaak wel om andere. Zo ook in de fysieke leefomgeving. Met de omgevingswet hebben overheden straks niet alleen nieuwe bevoegdheden en instrumenten, ze moeten ook totaal anders te werk gaan: co-creërend, participerend en integraal. En dan ook nog eens sneller, duidelijker en makkelijker. Of, zoals wij zeggen:

Dat betekent niet meer uitgaan van een vaststaand takenpakket, maar je rol aanpassen aan de opgave. Niet bang zijn om te vallen, maar struikelend vooruit. Niet de werkwijze van vandaag, laat staan van gisteren, maar die van de generatie van morgen. Onze generatie moet aan de slag, en daarmee zijn wij begonnen.

Integraal samenwerken

Waar vroeger iedereen zijn eigen visie vormde, zitten we nu gezamenlijk aan tafel. Dit stimuleert creativiteit, intern ondernemerschap en zorgt voor gedeelde verantwoordelijkheid. Ook biedt het verschillende perspectieven op dezelfde opgave. Maar integraal werken is voor veel organisaties een enorme opgave.

Wij zorgen ervoor dat iedereen dezelfde taal spreekt en iedereen elkaar begrijpt. We faciliteren de omslag van sectoraal werken naar integraal samenwerken en verzorgen de communicatie tussen verschillende partijen.

Lokale overheden staan voor de uitdaging om een breed scala aan stakeholders te betrekken bij het ontwikkelen van omgevingsvisies. Waterschappen, regionale omgevingsdiensten, GGD-instellingen, de bouwsector en natuur- en milieuorganisaties moeten geactiveerd worden om een visie te ontwikkelen én uit te voeren.

Wij zorgen ervoor dat al deze partijen de juiste stakeholders in beeld hebben. Daarna brengen wij iedereen aan tafel om samen een visie te ontwikkelen. Wij faciliteren de bijeenkomsten en zijn spin-in-het-web bij de samenwerkingsverbanden. HIerbij staan goede onderlinge en externe communicatie centraal. Vervolgens vertalen wij de uitkomsten en meningen in gedragen visies.

Jongeren, welke overheid weet écht wat hen beweegt? De meningen, ideeën en inzichten van jongeren zijn een blinde vlek voor de meeste overheden. En dat terwijl jongeren over van alles een mening hebben. Toch zit serieus meepraten met de beleidsmakers er vaak niet in. En dat is jammer, want jongeren hebben beter zicht op de toekomst, komen vaak met innovatieve ideeën en weten haarscherp te formuleren wat ze van iets vinden.

Wij spreken de taal van jongeren. Wij betrekken jongeren bij visievorming, vertalen de stem van jongeren in beleidsstukken en zijn open en benaderbaar voor jongeren in opdracht van organisaties.

Als jonge honden werken we al 18 jaar voor verschillende overheden en (semi) publieke organisaties. We werken nooit sectoraal; we werken van nature integraal en interdisciplinair. Benieuwd in welke projecten we al actief zijn (geweest)? Klik op de link voor meer informatie!

Projectsecretaris Eenvoudig Beter (ministerie Infrastructuur en Milieu)

Projectleider verstedelijking NOVI team (Interprovinciaal Overleg)

Junior projectleider omgevingswet (Platform31)

Training ‘Google translate het jargon’ (VNG Festival omgevingswet)

Training ‘Als je begrijpt wat ik bedoel’ (Gemeente Haarlem)

Tafelexpert masterclass omgevingswet (ministerie Infrastructuur en Milieu)

SWIPOCRATIE – Net die app die beweging veroorzaakt

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 06-04-2018 09:33

Participatie is meer dan een avond met koffie en cake. Jonge Honden helpt organisaties om inwoners, in het bijzonder jongeren, te betrekken bij beleid. Maar dan nét even anders dan anders. Een van de nieuwe instrumenten die wij gebruiken is Swipocratie, waarbij we beelden als basis gebruiken voor een discussie over onze leefomgeving. Wil je inwoners of de omgeving op een andere manier betrekken bij een project, wellicht is deze tool ook iets voor jou?

Onze samenleving en daarmee onze leefomgeving verandert in rap tempo. Alleen al de energietransitie zal onze steden en landschappen totaal veranderen. Zouden we Nederland met windenergie van elektriciteit willen voorzien? Dan moeten we 90.000 windmolens inpassen. Gaan we allemaal gasloos wonen? Dan moet elke wijk, elke straat zelfs, op de schop. Deze grote ruimtelijke opgaven vragen om een collectief antwoord. Een overheid die een voortrekkende rol pakt, maar daar wel samen met burgers invulling aangeeft.

Daarbij mag duidelijk zijn dat de traditionele instrumenten als referenda en inspreekavonden niet genoeg zijn. Nog moeilijker is het om jongeren, de generatie van de toekomst, in het democratisch proces te betrekken. Digitale applicaties zijn bij uitstek het domein van de nieuwe generatie. Ons oplossing is Swipocratie, het instrument bij uitstek wat helpt om grote veranderingen te vertalen naar beelden waarmee we lokaal de dialoog aangaan.

Swipocratie kun je zien als Tinder voor de leefomgeving. Gebruikers krijgen verschillende beelden te zien en door te “swipen” kunnen ze aangeven of een afbeelding hun voorkeur heeft. Wij spelen in op een maatschappij die gericht is op beleving, waarbij beeldvorming de manier om over iets te oordelen. Zo kunnen we opzoek naar antwoorden op vragen als: Is het prettig wonen in grotere dichtheden of juist niet? Hoe ziet natuur-inclusieve landbouw eruit? Hoe moet het nieuwe energielandschap eruit zien?

Swipocratie heeft zich al bewezen als middel om met name jongeren te betrekken. Een doelgroep die vaak moeilijk te interesseren is voor politieke onderwerpen, terwijl juist jongeren met hun frisse blik een welkome bijdrage vormen in brede maatschappelijke debatten en participatieprocessen. Maar ook andere moeilijk bereikbare groepen laten zich eerder verleiden om hun mening te geven dankzij het beelddenken dat door Swipocratie wordt aangesproken. Zo is de gemeente Zoetermeer op zoek gegaan naar vier typen van woningbouwuitbreiding en bijhorende beeldvorming en ook Staatsbosbeheer en de Provincie Utrecht zien het nut van Swipocratie en gaan gebruikers en inwoners vragen stellen over lastige maar noodzakelijke trends om samen betere, gezondere en meer duurzame leefomgevingen te maken.

Je vindt ons niet op Tinder maar je kunt ons wel mailen..

Junior’s Journey – Ontwikkelen als een jonge hond

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 22-02-2018 15:10

Afgelopen zomer zijn we gestart met ons nieuwe persoonlijke en professionele ontwikkelingstraject: de Juniors Journey. Een tweejarig programma bomvol trainingen, workshops, coaching sessies en andere dingen die je nodig hebt om je als young professional te ontwikkelen. Nieuwsgierig hoe we tot het programma zijn gekomen en hoe het is opgebouwd? Wij delen graag onze ervaringen!

Jonge Honden in verandering

Al in januari 2016 namen we het bestaande ontwikkeltraject van Jonge Honden onder de loep. Zijn de basiscursussen die we aanbieden nog wel relevant? Wat verwacht de opdrachtgever van ons? Welke vaardigheden en kennis zijn belangrijk voor de jonge hond van de toekomst? Daarnaast was dit ook de tijd waarin Jonge Honden veranderde van huisstijl en haar propositie ververste. Genoeg redenen om ook ons ontwikkelingsprogramma aan te pakken.

Juniors Journey

Na een uitgebreid behoeftenonderzoek onder zowel jonge honden als opdrachtgevers zijn we aan de slag gegaan. We kwamen erachter dat er een duidelijk verschil is tussen de ‘need to haves’ en ‘nice to haves’. De need to haves focussen op de basisvaardigheden: wat moet een jonge hond minimaal bezitten aan kennis, ervaring en vaardigheden? De nice to haves focussen op aanvullende zaken, zoals een cursus Indesign of modereren. We hebben ons gefocust op de need to haves. Om jezelf hierin te ontwikkelen, doorloop je een reis: de Juniors Journey.

De need to haves geven een mooi beeld van onze ambitie met de Juniors Journey. Dit heeft een drieledig doel:

Als jonge hond weet je wie je bent, wat je wilt en wat je kunt. Je maakt bewust keuzes en bent reflectief. Je weet hoe het werkende leven werkt en bezit (zelfgekozen) vaardigheden.

Als groep leren we van elkaar. We delen onze kennis en vaardigheden actief. We coachen en helpen elkaar zodat we continu in beweging blijven. Tijdens kwalitatief hoogwaardige en samenhangende trainingen leren we samen en investeren we in ontwikkeling.

Als bedrijf hebben we persoonlijke ontwikkeling geïntegreerd in ons werk. We investeren in de kwaliteit van onze dienst en hebben aantoonbaar vaardigheden in huis. We zijn continu bezig met de ontwikkeling van onze dienst wat leidt tot een kwaliteitsverbetering.

Als klant ervaar je de vaardigheden en competenties die jonge honden ontwikkelen. Het basisniveau van de jonge hond ligt hoger en de leercurve steiler. Bij aanvullende wensen kan er een betere match worden gemaakt met een jonge hond die bepaalde aanvullende kennis en vaardigheden heeft opgedaan.

Op basis hiervan hebben we een programma ontwikkeld dat aansluit op de verschillende fasen in de ontwikkeling van een jonge hond. Jonge honden bepalen zelf wanneer ze in welke fase zitten en wanneer ze klaar zijn voor de volgende fase.

Fase 1: Ontwikkelen van je persoonlijkheid

De eerste fase gaat over het ontwikkelen van persoonlijkheid. De jonge hond gaat aan de slag met het beantwoorden van de vraag “wie ben ik”. Het is een intensieve fase met vier verplichte trainingen: persoonlijk leiderschap (via The Discovery Company), persoonlijke effectiviteit, persoonlijke interactie (Transactionele Analyse) en de persoonlijke acquisitie aanpak.

Fase 2: Ontwikkelen van je vaardigheden

In de tweede fase ontwikkel je je vaardigheden. Er zijn geen verplichte trainingen; jonge honden zijn zelf verantwoordelijk voor het volgen van trainingen die aansluiten op hun persoonlijke Journey. Denk hierbij aan een training projectmanagement, zakelijk communiceren en coachingsvaardigheden. En in plaats van veel begeleiding te krijgen, gaan jonge honden zelf nieuwe jonge honden begeleiden als mentor.

Fase 3: Ontwikkelen in interactie tussen persoonlijkheid en vaardigheden

In de derde fase ga je aan de slag met het personaliseren van je vaardigheden. Wat past nou echt bij je? Je weet wie je bent, je weet wat je kunt en beschikt over een uitgebreide skills set, maar wat wil je eigenlijk zelf? We bieden een leiderschapstraject aan waarbinnen je op zoek kunt gaan naar de koppeling tussen wie je bent en wat je kunt. Ook leer je om deze persoonlijke keuzes in te zetten in jouw rol als (project-)leidinggevende, die jonge honden in fase 3 vaak al hebben.

Dwars door de drie fasen heen lopen nog intervisiesessies (elke zes weken) en evaluatiegesprekken (ongeveer elk half jaar). Alles uiteraard op eigen initiatief. Daarnaast hebben we een jaarlijks Vonkifest. Onze leus is dat wij nét die vonk zijn die beweging veroorzaakt. Maar hoe zorg je nou voor beweging binnen de (semi)publieke sector? Daar staan we uitgebreid bij stil in festivalvorm tijdens ons Vonkifest.Met speelse trainingen en workshops leren we wat beweging betekent en hoe wij dit kunnen veroorzaken bij opdrachtgevers.

Travel buddy

Jonge honden houden elkaar tijdens de Juniors Journey scherp in duo’s: de travel buddies. De buddies worden gevormd door twee jonge honden die ongeveer tegelijk zijn begonnen. De buddies zijn maatjes, sparringpartners en aanjagers van elkaar. De buddies doorlopen samen de (verplichte) trainingen, waarna ze kunnen reflecteren en elkaar scherp kunnen houden op leerdoelen en geleerde lessen. Samen sta je sterk.

Reisbegeleiders en douane

Aan jonge hondse begrippen geen gebrek tijdens de Juniors Journey! Om de kwaliteit van het programma te bewaken, werken we met reisbegeleiders en een heuse douane. Reisbegeleiders Jor, Marnix, Bianca en Merit zorgen ervoor dat het Juniors Journey programma inhoudelijk goed is (en blijft), zorgen voor het aanbod en bewaken de voortgang.

We werken voor de trainingen in Fase 1 met externe trainers zodat we verzekerd zijn van de hoogste kwaliteit. Deze externe trainers helpen ons ook mee om de kwaliteit van het programma te bewaken in de douane (Raad van Advies) en daar zijn we heel dankbaar voor. Het kan niet anders dan dat we dit artikel afsluiten met een dank je wel aan: André Bolland en Annet Lips van The Discovery Company (training persoonlijk leiderschap), Lara van der Veen (huiscoach) en Sandra Bouwmeester (Transactionele Analyse).

Talentontwikkeling

Meer weten over hoe we dit hebben onderzocht, aangepakt en ontwikkeld? Nieuwsgierig naar wat young professionals verwachten rondom persoonlijke ontwikkeling? Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen of wil je een keer meedoen met onze trainingen? Neem dan contact op met Merit.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.