Nieuws van politieke partijen over Lokale Partij Grave inzichtelijk

52 documenten

'Voldoende perspectief voor een eigen ambtelijke organisatie Mill'

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 04-12-2019 18:42

'Voldoende perspectief voor een eigen ambtelijke organisatie Mill'

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

MILL | Er is voldoende perspectief voor het opbouwen van een toekomstige ambtelijke organisatie voor een zelfstandig Mill en Sint Hubert. Ook het doorzetten van de ambtelijke samenwerking Grave-Mill is 'een goede uitvalsbasis' voor een ambtelijke organisatie.

Dat zijn de belangrijkste conclusies van onderzoeksbureau Partners + Pröpper, dat door het Millse college van B en W in de arm was genomen om een goede zienswijze te kunnen indienen op het voorstel van de gemeente Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis, die in 2022 samen de gemeente Land van Cuijk gaan vormen. De Millse gemeenteraad, bij een eerdere stemming in minimale meerderheid (8-7) voorstander van een zelfstandig voorbestaan van de gemeente, vergadert donderdag 12 december over de toekomst van de gemeente.

Partners + Pröpper heeft drie scenario's uitgewerkt, Hierbij is het bureau uitgegaan van de huidige bestuurlijke situatie, een zelfstandige gemeente Mill en Sint Hubert. De drie scenario's zijn het doorzetten van de huidige ambtelijke samenwerking zonder de gemeente Cuijk (werkorganisatie GM samen met de gemeente Grave), een zelfstandige kernorganisatie met inkoop van diensten bij meerdere partijen of een zelfstandige kernorganisatie met volledige inkoop bij één andere gemeente. Het onderzoeksbureau schrijft: "Er is voldoende perspectief voor het opbouwen van een toekomstige ambtelijke organisatie voor de gemeente Mill en Sint Hubert– uitgaande van het uitgangspunt van een zelfstandig bestuur, waarbij deze organisatie richting bewoners en bedrijven voldoende inzet en kwaliteit kan bieden in relatie tot voorliggende beleids- en dienstverleningsopgaven en waarbij dit tegen aanvaardbare kosten kan plaatsvinden."

Het scenario 'Doorzetten van de ambtelijke Grave-Mill-samenwerking' en het scenario 'Zelfstandige kernorganisatie in combinatie met inkoop bij meerdere partijen' bieden een goede uitvalsbasis om de toekomstige ambtelijke organisatie te gaan bouwen, om te beginnen met verdere concretisering en verkenning. Essentieel is wél om de ambtelijke organisatie op maat te snijden aansluitend bij het bestuursprofiel dat het college en de raadsfracties wenselijk achten.

Over de bestuurlijke toekomst van Mill & Sint Hubert staat een open debat gepland voor de raadsvergadering van 12 december. Tevens is er een initiatief (van VKP en AB'90) voor een referendum aangekondigd, waarbij inwoners een stem krijgen in het besluit over de toekomst. Wanneer dit referendum wordt gehouden, is nog niet bekend.

/index.php/2410-provincies-steken-geld-in-onderzoek-teelt-hennep

/index.php/2408-nou-is-het-de-vraag-of-wim-hillenaar-zijn-poot-stijf-houdt

Verplicht samenwerken jeugdzorg: leert men dan nooit?

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 14-11-2019 08:07

De veelbeproefde oplossing voor de problemen in de jeugdzorg is volgens ministers De Jonge en Dekker: niet-vrijblijvende samenwerking voor gemeenten. Maar een tussenoplossing via verplichte samenwerking maakt het alleen maar moeilijker. Leert men het dan nooit?

Het jeugdzorgstelsel gaat weer op de schop. Onlangs schreven de ministers De Jonge en Dekker aan de Tweede Kamer dat het niet helemaal goed gaat met de uitvoering van de Jeugdwet door gemeenten. Wat de precieze redenen zijn laat ik hier in het midden, het gaat mij om de veelbeproefde oplossing waar men mee komt: niet-vrijblijvende samenwerking van gemeenten.

Niet-vrijblijvend betekent in dit geval vooral verplichte samenwerking, waarbij de ministers aankondigen daaraan nadere eisen te zullen stellen. En het mooiste komt nog: ‘Ook gemeenten zien dat instabiele regio’s ongewenst zijn en dat regionale samenwerking en bovenregionale samenwerking tussen gemeenten nodig is om de Jeugdwet goed uit te voeren.’ Hier staat niet dat gemeenten verplicht opgelegde samenwerking willen.

KABINET MOET STRUCTUREEL JEUGDGELD VRIJMAKEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 13-11-2019 06:27

Knelpunten

Dat stelt een viertal samenwerkende jeugdbranches waaronder Jeugdzorg Nederland en GGZ Nederland in een gezamenlijke brief aan de vaste Kamercommissie van VWS. Zij debatteert maandag over de begroting jeugd. Niet alleen de jeugdbeschermingsketen – die de ministers nu regionaal en bovenregionaal wil organiseren – kent grote knelpunten. Ook in de jeugdhulp die wat de ministers betreft onder verantwoordelijkheid van individuele gemeenten blijft, zoals opvoedondersteuning en de jeugd-ggz, zijn problemen. Gemeentelijke tekorten en bezuinigingen, te lage tarieven, hoge administratieve lasten, regio’s die uit elkaar vallen of niet goed met elkaar samenwerken, de hoge werkdruk en vacatures die steeds moeilijker ingevuld kunnen worden, spelen de jeugdhulp parten, zo schrijven de jeugdbranches.

Urgent probleem

De signalen van de Inspecties voor de Gezondheidszorg en Jeugd en voor Justitie en Veiligheid en de brief van minister De Jonge en Dekker maken ‘glashelder dat er een urgent probleem is’, aldus de jeugdbranches in hun brief. De branches stellen dat betere (en afdwingbare) afspraken over regionale en bovenregionale samenwerking noodzakelijk zijn. ‘De continuïteit van cruciale jeugdhulp wordt zo beter geborgd en deels hersteld.’ Maar daarvoor is structureel extra geld nodig. ‘Bij de erkenning van de ongelukkige samenloop van bezuinigingen en decentralisatie hoort boter bij de vis.’ Om de opgelopen achterstand te herstellen, volstaat de miljard euro niet die het kabinet met de Voorjaarsnota voor gemeenten heeft vrijgemaakt. Er zijn langjarige afspraken nodig om te kunnen investeren in personeel en daar horen structurele middelen bij evenals indexatie voor loon- en prijsontwikkeling.

Zorgen over tijdpad

De branches hebben zorgen over het tijdpad van de voorstelde stelselaanpassingen. Die kosten tijd terwijl er sprake is van een urgente situatie. Tussentijdse maatregelen zijn nodig, zoals regionaal maatwerk, een goed gepositioneerde, onafhankelijke Jeugdautoriteit, landelijke afspraken over indexering van tarieven en extra structureel geld. De branches willen – vooruitlopend op de wetswijzigingen – een convenant met gemeenten en het rijk sluiten met afspraken ‘om alvast in de geest van de nieuwe stelselordening te gaan werken’.

Te lange keten

De branches dringen er in hun brief op aan duidelijk te maken welke vorm van jeugdhulp op welk schaalniveau (lokaal, regionaal, bovenregionaal, landelijk) thuishoort. Ook moet bij de stelselherziening worden gekeken naar de samenhang van aanpalende wetgeving, zoals de Wet langdurige zorg (Wlz), Wet verplichte ggz (Wvggz) en de Wet zorg en dwang. Er zou daarnaast een onderzoek moeten komen of de taken van Veilig Thuis, de Raad voor de Kinderbescherming en de jeugdbeschermingsorganisaties veel meer of volledig geïntegreerd kunnen worden. ‘Jeugdbescherming is nu een te lange keten, waardoor kinderen te lang op hulp moeten wachten’, aldus de branches in hun brief.

Jeugdzorg gaat opnieuw op de schop

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 12-11-2019 06:42

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

De jeugdzorg gaat opnieuw op de schop. Een flink deel van deze zorg blijkt toch niet het beste af onder de hoede van de gemeente, concludeert het kabinet. Kinderen moeten wachten op hulp en zorgverleners komen om in het papierwerk.

Gemeenten werden in 2015 verantwoordelijk voor de jeugdzorg ‘omdat zij dichter bij het kind staan en beter in staat zouden zijn zorg op maat te leveren. Bovendien kwam deze taak zo in één hand en zou versnippering tot het verleden behoren. Maar die belofte is onvoldoende ingelost’, constateren minister De Jonge van Volksgezondheid en zijn collega Dekker van Rechtsbescherming in een brief aan de Tweede Kamer.

Vooral kinderen met ernstige problemen komen in de knel. Gemeenten zijn te klein om die zorg in hun eentje te kunnen opbrengen en regelen. Ze werken al wel noodgedwongen samen, maar dat gebeurt nog te halfslachtig en vrijblijvend. ‘Daarom sturen we bij,’ zegt De Jonge. Het kabinet gaat bepalen welke zorg een taak van de gemeente blijft en welke zij aan een regio of zelfs nog groter verband moet overlaten. Dat moet geld en administratieve rompslomp gaan schelen.

Lichtere zorgtaken als opvoedondersteuning en schoolmaatschappelijk werk blijven bij gemeenten. Pleegzorg, gezinsvervangende jeugdhulp en een reeks andere taken moeten ze overdragen aan een veertigtal regionale verbanden. Voor onder meer de zorg voor kinderen met heel ernstige gedragsproblemen zijn zelfs die regio’s nog te klein.

/index.php/2325-milieuzones-definitief-gelijkgetrokken

/index.php/2322-5000-extra-plekken-nodig-voor-asielzoekers

HAAGSE JEUGDZORGCOUP VERHEVEN TOT 'CHEFSACHE’

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 10-11-2019 10:43

Het besluit van het kabinet om de regie van de Jeugdzorg weer grotendeels naar zich toe te trekken valt slecht in gemeenteland. Inmiddels is de kwestie geëscaleerd tot ‘Chefsache’: VNG-voorzitter Jan van Zanen heeft over de ingreep een brief geschreven aan premier Rutte.

Net zoals eerder de inspecties en het ministerie hebben lokale bestuurders hun reacties georkestreerd. ‘Wie denkt dat we met nieuwe structuurwijzigingen de problemen in de jeugdzorg oplossen, zal deze slechts verergeren’, twittert VNG-directeur Jantine Kriens in reactie op de door de ministers De Jonge en Dekker verzonden Kamerbrief over een reorganisatie van de jeugdbeschermings- en jeugdreclasseringstaken.

Tegenspraak

En VNG-voorzitter Van Zanen schrijft aan de premier: ‘De toon van de [Kamer]brief van minister Hugo de Jonge en de begeleidende interviews doet geen recht aan de complexe problematiek met veel spelers’ en ‘De minister schreef zich in te spannen tot het beperken van door het Rijk verplichte samenwerking en het verruimen van de kaders. De kabinetsvoorstellen voor de specialistische jeugdzorg zijn hiermee flagrant in tegenspraak.’

Haagse tekentafel

De wethouders Leon Meijer (wethouder Jeugd Ede) en zijn collega-portefeuillehouder Eelco Eerenberg (Enschede) sturen een identieke reactie de wereld in: ‘Gemeenten werken keihard om kwetsbare kinderen in hun stad/dorp te ondersteunen. Met te weinig geld en een complex systeem.’ Dat het simpeler en samenhangender moet en kan beamen zij. ‘Maar niet vanaf de Haagse tekentafel met een onzekere topdown-stelselwijziging.’

HAAGLANDEN IN HOGER BEROEP OVER INKOOP JEUGDHULP

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 08-11-2019 07:58

Spoedappel

Dat schrijven de colleges van de tien inkopende gemeenten in een brief aan de betrokken gemeenteraden. ‘Dit spoedappel moet bijdragen aan duidelijke en gezamenlijke uitgangspunten, zowel voor de gemeenten als de jeugdhulpaanbieders’, aldus de Haagse wethouder Kavita Parbhudayal (Jeugd) namens de tien gemeenten.

Kostendekkende tarieven

De Haagse voorzieningenrechter vonniste vorige maand dat de gemeenten ervoor moeten zorgen dat de tarieven kostendekkend en reëel worden. In het lopende inkooptraject was daar volgens de aanbieders geen sprake van. De rechter stelde de aanbieders op in ieder geval dat punt in het gelijk. De gemeenten gaan er nu alles aan doen om met de jeugdhulpaanbieders tot overeenstemming te komen over de inkoop van jeugdhulp. ‘We stellen ons constructief op en willen er samen uitkomen’, aldus Parbhudayal.

Bemiddelingstraject

Het door de rechter geadviseerde bemiddelingstraject met de jeugdhulpaanbieders wordt gestart, zo hebben de gemeenten besloten. ‘Wij, de jeugdhulpaanbieders en de gemeenten, vinden het heel belangrijk om hier samen aan tafel uit te komen. We hebben een gezamenlijk doel’, aldus wethouder Parbhudayal.

Zonder obstakels

Sinds het vonnis hebben de jeugdwethouders en de aanbieders niet stilgezeten. Een delegatie van beide partijen voeren sindsdien gesprekken met elkaar. Eerste prioriteit is de continuïteit van zorg per 2020. De nieuwe inkoopcontracten zouden per 1 januari van kracht worden, maar daar heeft de rechter een streep door gezet. ‘Het is onze plicht en ons uitgangspunt om ervoor te zorgen dat iedereen de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft. Lopende jeugdhulptrajecten en nieuwe aanvragen kunnen zonder obstakels moeten worden uitgevoerd en ingediend’, aldus wethouder Parbhudayal.

GGZ NL: VOORKOM RECHTSZAKEN JEUGDHULP

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 08-11-2019 07:56

Gemeenten moeten eerlijke tarieven betalen voor de jeugd-GGZ. Diverse keren zijn aanbieders al naar de rechter gestapt om deze af te dwingen. In Drenthe volgt op 22 november een kort geding. In meerdere regio’s overwegen zorgaanbieders, in lopende aanbestedingstrajecten voor 2020, een kort geding aan te spannen. De miljard euro die het kabinet extra ter beschikking heeft gesteld voor de jeugdzorg aan gemeenten, moeten gemeenten gebruiken om met reële tarieven over de brug te komen.

Noodklok

Dat stelt GGZ Nederland in een brief aan gemeentekoepel VNG. In de brief luidt GGZ Nederland namens de leden de noodklok. ‘Reële tarieven (voor de jeugd-ggz, red) moeten nu regelmatig worden afgedwongen via de rechter. Een gang naar de rechter is natuurlijk de allerlaatste stap en doet de onderlinge verhoudingen geen goed. Maar het is wel een maatregel waartoe wij ons genoodzaakt zien om onze zorg te blijven bieden aan kwetsbare kinderen en gezinnen’, aldus GGZ Nederland.

Eerlijker tarief

Recent zijn jeugdzorgaanbieders in de jeugdzorgregio Haaglanden door de rechter in het gelijk gesteld. De rechter gelastte dat de tien gemeenten opnieuw naar de tarieven moeten kijken en ervoor moeten zorgen dat deze kostendekkend en reëel worden. Maar er zijn nog meer rechtszaken op komst, aldus GGZ Nederland. ‘Hopelijk is dit te voorkomen en komen we tot afspraken voor een eerlijker tarief op lange termijn zodat we in de toekomst niet langer tegenover elkaar staan, maar samen gaan voor efficiënte en eerlijke jeugdhulp’, zo schrijft GGZ Nederland in zijn brief aan de VNG.

DECENTRALISATIE JEUGDZORG GROTENDEELS TERUGGEDRAAID

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 08-11-2019 07:51

De jeugdzorg gaat opnieuw op de schop. Een flink deel van deze zorg blijkt toch niet het beste af onder de hoede van de gemeente, concludeert het kabinet. Kinderen moeten wachten op hulp en zorgverleners komen om in het papierwerk.

Belofte onvoldoende ingelost

Gemeenten werden in 2015 verantwoordelijk voor de jeugdzorg omdat zij dichter bij het kind staan en beter in staat zouden zijn zorg op maat te leveren. Bovendien kwam deze taak zo in één hand en zou versnippering tot het verleden behoren. Maar "die belofte is onvoldoende ingelost", constateren minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid en zijn collega Sander Dekker (Rechtsbescherming).

Vooral kinderen met ernstige problemen komen in de knel. Gemeenten zijn te klein om die zorg in hun eentje te kunnen opbrengen en regelen. Ze werken al wel noodgedwongen samen, maar dat gebeurt nog te halfslachtig en vrijblijvend. 'Daarom sturen we bij', zegt De Jonge. Het kabinet gaat bepalen welke zorg een taak van de gemeente blijft en welke zij aan een regio of zelfs nog groter verband moet overlaten. Dat moet geld en administratieve rompslomp gaan schelen.

Gemeenten houden lichtere zorgtaken als opvoedondersteuning en schoolmaatschappelijk werk onder hun hoede. Pleegzorg, gezinsvervangende jeugdhulp en een reeks andere taken moeten ze overdragen aan een veertigtal regionale verbanden. Voor onder meer de zorg voor kinderen met heel ernstige gedragsproblemen zijn zelfs die regio's nog te klein.

Voorwaarden aan tarieven zorgaanbieders

Het kabinet wil ook voorkomen dat gemeenten zorgaanbieders te weinig betalen om het hoofd boven water te houden. Dat tarief moet voortaan voldoen aan een aantal voorwaarden. Dat moet zorgaanbieders, van wie er heel wat in zwaar weer verkeren, uit de brand helpen. Met aanbieders van ingewikkelde zorg moeten gemeenten in het vervolg langer in zee, zodat kinderen bijvoorbeeld niet onnodig van behandelaar hoeven te wisselen.

Dekker en De Jonge komen in actie na alarmerende rapporten van de inspectiediensten van hun ministeries. De gemeenten zijn het volgens de ministers met de veranderingen eens. (ANP)

AMSTERDAM GRIJPT FORS IN OP JEUGDZORG

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave D66 Grave 04-11-2019 13:41

Om een halt toe te roepen aan de alsmaar oplopende kosten van de jeugdzorg neemt het college van Amsterdam een aantal ingrijpende maatregelen. Komend jaar worden budgetplafonds en een gedeeltelijke cliëntenstop ingevoerd. De gemeente accepteert dat daardoor wachtlijsten kunnen ontstaan. Daarnaast wil het college per 2021 een stelselwijziging doorvoeren.

Resultaatafspraken

Aanbieders van hoog specialistische jeugdhulp krijgen daarbij resultaatafspraken mee om met een vooraf vastgesteld budget zorg te bieden aan een vooraf overeengekomen aantal cliënten. Dat heeft wethouder Simone Kukenheim (jeugdzorg, D66) aan de gemeenteraad laten weten. ‘De huidige situatie is simpelweg financieel onhoudbaar’, aldus Kukenheim.

Overbesteding

De gemeente stevent mogelijk af op een ‘overbesteding’ op de jeugdzorg van 21 miljoen euro over 2019, ondanks dat er bij de voorjaarsnota al 23,3 miljoen euro extra voor de jeugdzorg was uitgetrokken. De medio dit jaar genomen beheersmaatregelen met een beoogde besparing van 15,4 miljoen euro hebben nog onvoldoende opgeleverd. Daarbij werd onder meer ingezet op minder doorverwijzingen naar zwaardere zorgvormen. Tot nu toe hebben de maatregelen zo’n 5 miljoen euro opgeleverd. De verwachting is dat er komend jaar door een daling van de doorverwijzingen nog eens 5 miljoen euro kan worden bespaard.

Wachtlijsten

Om meer grip op de betaalbaarheid van de jeugdzorg te krijgen, wordt per januari een budgetplafond ingesteld voor aanbieders van hoog specialistische jeugdhulp. Dat plafond was eerder losgelaten om de oplopende wachttijden te verkleinen. In de praktijk is gebleken dat er daardoor te veel kinderen terecht komen in de zwaarste vorm van specialistische hulp, aldus Kukenheim. Een groot aantal aanbieders heeft aangegeven dat zij door het instellen van de budgetplafonds een harde cliëntenstop moeten afkondigen. Amsterdam accepteert met het instellen van budgetplafonds dat er wachtlijsten zullen ontstaan, zo schrijft Kukenheim aan de raad.

HELFT 30-PLUSSERS: GEEN TIJD VOOR OPLEIDING

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 04-11-2019 07:38

De helft van de 30-plussers zegt tijdens en naast het werk te weinig tijd te hebben om een opleiding te volgen. Over alle leeftijdsgroepen heeft 44 procent die ervaring. Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Unique onder 1.079 Nederlanders die in loondienst werken.

De overkoepelende vraag van het onderzoek was hoe een ‘leven lang ontwikkelen’ kan bijdragen aan het ‘ontdekken, binden en boeien van talent’. De meeste ondervraagden onderkennen de noodzaak om zich te blijven ontwikkelen, maar velen ontberen de tijd ervoor. Vooral 30-plussers moeten hun werk vaak combineren met de zorg voor kinderen of mantelzorg. Het is dus belangrijk dat werkgevers hierin proberen mee te denken en waar nodig flexibel zijn, concluderen de onderzoekers.

Investeren in ontwikkeling

Werkgevers zijn zich er wel steeds meer van bewust dat het belangrijk is te investeren in ontwikkeling van medewerkers. Twee derde biedt hun medewerkers die mogelijkheid, aldus het onderzoek. Er wordt een voorbeeld aangehaald, waarom werkgevers daar tijd en energie in zouden steken. In een fictief gesprek tussen een directeur en een HR-manager stelt de eerste de vraag waarom te investeren in medewerkers als ze daarna toch weer vertrekken. De HR-manager countert die opmerking door te vragen: ‘Wat als we niet in ze investeren en ze blijven?’