Nieuws van politieke partijen over Partij Vrij Almelo (PVA) inzichtelijk

10 documenten

Steeds meer kinderen krijgen jeugdzorg

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 23-03-2024 12:38

Het gebruik van jeugdzorg is de laatste twintig jaar explosief gestegen. Dit leidt er niet toe dat het nu beter gaat met kinderen en jongeren in Nederland. Hoe komt het nu dat de vraag naar jeugdzorg zo sterk is toegenomen? Vermoedelijk heeft de druk die kinderen en jongeren ervaren in onze prestatiemaatschappij daar veel mee te maken. Kinderen en jongeren moeten vaak aan een ideaalbeeld – een norm – voldoen.

Op school, thuis en in hun vrije tijd: overal wordt er iets van hen verwacht. Hierdoor komen ze er bijna niet aan toe om gewoon zichzelf te zijn. Als ze aangeven wat ze zélf graag willen of belangrijk vinden, luisteren volwassenen dikwijls slecht. En als ze niet aan de verwachtingen kunnen of willen voldoen, wordt er sneller professionele hulp ingeschakeld.

Meer dan een op de tien jongeren tot 23 jaar in Almelo krijgen de een of andere vorm van jeugdzorg. Dat blijkt uit cijfers van het CBS over de eerste helft van het jaar 2023. Almelo zit met een percentage van 10,4 procent boven het landelijk gemiddelde en dat ligt op bijna negen procent. In totaal krijgen 394.000 van de 4,5 miljoen jongeren jeugdzorg. De gemeente Almelo heeft dus naar verhouding de meeste jongeren die zorg krijgen.

Wat zijn de belangrijkste problemen in onze gemeente waar jongeren en gezinnen mee te maken hebben?

Het probleem ligt volgens de Partij Vrij Almelo voor een groot deel buiten de jeugdzorg. Wij vinden dat de communicatie tussen ouders en scholen verbeterd moet worden. Er is geen tijd meer voor huisbezoeken en ouders zijn druk, druk. Het gevolg is dat de contacten onder de maat zijn. Als de school dan een probleem meldt bij de ouder, voelt die zich beledigd. Het eind van het liedje is dat er dan vaak een “professional” aan te pas moet komen om te beoordelen wat er met het kind aan de hand is. Maar meestal is er niks mis met het kind. Vaak gaat het om variaties van het normale die ouders moeilijk te pruimen of te accepteren vinden om de problemen die ze zelf ervaren aan professionals voor te leggen.

Wij vinden dit een onwenselijke ontwikkeling temeer men spreekt over “Een teken des tijds”. Dat geeft meteen aan dat het hele systeem nog steeds niet deugt.

Politie vindt vaker wapens bij jongeren

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 19-06-2023 10:16

Het is te krankzinnig voor woorden dat tieners in Nederland nog steeds ongestraft met messen op zak de deur uit mogen. Dat landelijke messenverbod waar de meeste burgemeesters om smeken is er om juridische en procedurele redenen nog altijd niet.

De messen die jongeren bij zich dragen, worden steeds maar groter. Dat concludeert het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Het instituut heeft een database aangelegd om in beslag genomen messen te kunnen onderzoeken. De conclusies baren het NFI zorgen.

Het aantal jongeren dat met een mes op zak is gesnapt, is de afgelopen jaren flink toegenomen. In 2018 werden er 33 messen en andere steekwapens in beslag genomen onder jongeren tot en met 17 jaar. In 2022 ging het om 355. Het aantal inbeslagnames is dus meer dan vertienvoudigd.

Een messenverbod voor jongeren komt er op zijn vroegst pas in de tweede helft van 2023. Dit tot groot ongenoegen van de burgemeesters die vinden dat nog langer wachten onverantwoord is.

De Partij Vrij Almelo is het daar mee eens. Helaas zien wij nu ook dat in Almelo jongeren wapens bij zich dragen. Het is onze plicht om de inwoners en bezoekers van Almelo te beschermen. Hierbij hoort ook dat de jongeren zich veilig genoeg moeten voelen om niet de behoefte te hebben om wapens bij zich te dragen. Uit onderzoeken blijkt dat jongeren een veilige omgeving nodig hebben. Een omgeving waarin zij niet bang zijn om het slachtoffer te worden van geweld. Ook moet er voor worden gezorgd dat jongeren meer vertrouwen krijgen in de politie.

Harry de Olde

advies-messenverbod-minderjarigenDownloaden

Presentatie Politiek Beraad 12 november 2019 – Basisschool de Telgenborch

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 13-11-2019 18:54

Oude locatie Basisschool de Telgenborch aan de Welgelegen

FIRST LEGO League (FLL) is een internationale wedstrijd voor kinderen in de leeftijd van 9 tot en met 14 jaar. Aan deze wedstrijd doen jaarlijks 290.000 kinderen mee uit 82 verschillende landen. Een team kan uit maximaal 10 kinderen bestaan.

De wedstrijden bestaan uit een aantal verschillende onderdelen. Zo bouwen en programmeren de teams een robot van Lego die zelfstandig een parcours moet kunnen rijden op de wedstrijdtafel. Binnen een bepaalde tijd moet deze robot allerlei missies (opdrachten) uitvoeren om zoveel mogelijk punten te scoren. Deze missies zijn elk jaar anders. Bij deze wedstrijden worden niet alleen de robots en de programmatuur beoordeeld tijdens de technische presentatie, moet er een presentatie worden gegeven over het project dat elk jaar anders is. De teams doen onderzoek naar het thema en ontdekken hierdoor een probleem. Met hulp van deskundigen en bedrijven die het team benaderd, wordt er een innovatieve oplossing bedacht voor dit probleem. Tijdens de projectpresentatie wordt deze oplossing aan de jury gepresenteerd. Naast de robotwedstrijd, technische -en projectpresentatie is er ook een teampresentatie waarbij de teams ook worden beoordeeld op hun teamwork en sportiviteit (core values).

De Telgenborch neemt ieder jaar deel aan de First Lego League. Het is een buitenschoolse activiteit voor de leerlingen van groep 7 en groep 8. Ieder kind in deze groepen van de school mogen zich hiervoor aanmelden.

Bij het onderdeel innovatieproject werd de Partij Vrij Almelo (PVA) uitgenodigd naar aanleiding van vragen die de partij stelde aan het college van B&W over vermeende bouwplannen die zouden plaatsvinden op de oude locatie van basisschool de Telgenborch aan de Welgelegen (Schelfhorst). De plannen zouden gaan over de bouw van een zorgcentrum zonder de omwonenden daar voortijdig van in kennis te stellen.

Bewoners uit de omgeving maken zich ernstig zorgen over verkeersdrukte en overlast die hierbij zou ontstaan en vroegen de gemeente Almelo om opheldering. Veel vragen werden niet of nauwelijks beantwoord.

Door middel van een vragenlijst gingen de scholieren bewoners interviewen waarna zij hun bevindingen en eigen voorstel tijdens een Politiek Beraad via een presentatie lieten zien. Raadsleden konden daarna vragen stellen.

Presentatie Politiek Beraad 12 november 2019 – Basischool de Telgenborch

Beantwoording vragen PVA aan het college B&W Jeugdzorg juli 2019

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 27-09-2019 11:30

Onderwerp Beantwoording vragen PVA Jeugdzorg juli 2019

Geachte heer de Olde,

In uw brief van 18 juli 2019 heeft u vragen gesteld over de jeugdzorg.

Onderstaand beantwoorden wij uw vragen.

Vraag 1.

Betaalt de Gemeente Almelo alle kosten met betrekking tot Jeugdzorg?

Antwoord:

De gemeente neemt alle kosten voor haar rekening die betrekking hebben op de Jeugdwet. Er wordt altijd gekeken of er geen voorliggende voorzieningen of algemene voorzieningen mogelijk zijn en wat de inwoner op grond van eigen kracht, sociaal netwerk en gebruikelijke hulp kan oplossen.

Vraag 2.

Bestaat er ook een controlerend orgaan met betrekking tot de kosten die gedeclareerd worden?

Antwoord:

Ja, onze financiële afdeling en de administratie controleren declaraties van zorgaanbieders. Als er een vermoeden is van een onjuiste declaratie, wordt het contractmanagement gevraagd te controleren. Bij een vermoeden van fraude kan de gemeente de Sociale Recherche Twente inschakelen.

Vraag 3.

Wie controleert de kwaliteit van werkzaamheden geleverd door de jeugdzorg verlenende instanties?

Antwoord:

Er zijn meerdere instanties die de kwaliteit van de werkzaamheden controleren. Als eerste de ouders/het kind, door middel van klanttevredenheid. Ook wordt door de gemeente toezicht gehouden op de kwaliteit. Daarnaast is er de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, die hun bevindingen rapporteren en online publiceren.

Vraag 4.

Is het mogelijk dat sommige jeugdzorg trajecten ten onrechte gerekt kunnen worden?

Antwoord:

Een traject binnen de Jeugdhulp kent een begin en een eind. Zo wordt dit ook in een indicatiebesluit vastgelegd. Mocht een traject langer duren, dan is er een herindicatie of nieuwe

Vraag 5.

Is het mogelijk dat zorg verlenende instanties gerechtelijke uitspraken mogen negeren en naar eigen oordelen een traject opstelt?

Antwoord:

Gerechtelijke uitspraken mogen nooit genegeerd worden. Vaak neemt de rechter in de beschikking op dat er ondersteuning ingezet moet worden, het is dan aan de zorgverlener of de gemeente om te bepalen welke ondersteuning er nodig is. In een uiterste geval neemt de rechter de soort ondersteuning op in de beschikking en is het aan de gecertificeerde instelling om dit ten uitvoer te leggen binnen het lokale aanbod van de gemeente.

Vraag 6.

Is er een trend waarneembaar in prijsstijging van alle door de Gemeente gecontracteerde jeugdzorg verlenende instanties?

Antwoord:

Ja, deze is gerelateerd aan de cao-ontwikkeling en de inflatie/prijsstijging van de materiële kosten.

Vraag 7.

Nemen de jeugdzorg verlenende instanties hun verantwoordelijkheid wanneer er trajecten falen of worden deze angstvallig verzwegen en rekt men het traject?

Antwoord:

Wij hebben in ons gecontracteerd aanbod aan aanbieders als eis dat ze werken met een gecertificeerd kwaliteitssysteem, dat voldoet aan de landelijke eisen en afgestemd is op de zorg of een kwaliteitshandboek. Daarin moet in ieder geval opgenomen zijn: de afhandeling van klachten, meting van cliëntervaring, verbeteracties n.a.v. cliëntervaring en/of evaluaties. Daarnaast wordt er halfjaarlijks verplicht geëvalueerd tussen zorgverlener en cliënt. Wanneer de gemeente de zorg indiceert en er dus een wijkcoach bij betrokken is, is het uitgangspunt dat er ieder jaar geëvalueerd wordt.

Vraag 8.

Is er ook een toename merkbaar in de stijging van gerelateerde kosten als er een beroep op jeugdzorg wordt gedaan binnen 1 casus?

Antwoord:

Deze vraag is voor ons onduidelijk en kunnen wij daarom niet beantwoorden.

Vraag 9.

Hoe vaak wordt men ten onrechte doorverwezen naar de Jeugdzorg en wordt dit ook erkend?

Antwoord:

Het ten onrechte doorverwijzen komt niet voor. Er is immers sprake van een hulpvraag en daarvoor is hulp nodig. De Jeugdwet schrijft dit voor. Wel kan er sprake zijn van een verkeerde doorverwijzing, waarbij een kind verkeerde hulp krijgt. Dit heeft o.a. te maken met de complexiteit van problematiek waar sommige kinderen mee te maken hebben. Het zorgtraject is dan een zoektocht naar de meest passende hulp.

Vraag 10.

Wat is de relatie van de verwijzende instanties tot de jeugdzorg verlenende instanties?

Antwoord:

De verwijzende instantie verwijst naar de zorgverlenende instantie. Er is geen verdere relatie. De gemeente vergoedt alleen de ondersteuning als er verwezen is naar een gecontracteerde aanbieder.

Hoogachtend, Burgemeester en wethouders van Almelo, de secretaris, de burgemeester.

Schriftelijke vragen aan college van B&W Almelo ter attentie van jeugdzorg

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 19-07-2019 20:15

Almelo 18 juli 2019

Geacht college,

Sinds de decentralisatie van 2015 is de Gemeente Almelo verantwoordelijk voor de kosten van Jeugdzorg. Deze kosten overschrijden substantieel het jaarlijkse budget waardoor de Gemeente Almelo hierop en op andere zaken moet bezuinigen. Dit heeft men al meerdere malen aangegeven en luidt nu de noodklok.

Wij hebben de volgende vragen:

Vraag 1.

Betaald de Gemeente Almelo alle kosten met betrekking tot Jeugdzorg ?

Vraag 2.

Bestaat er ook een controlerend orgaan met betrekking tot de kosten die gedeclareerd worden ?

Vraag 3.

Wie controleert de kwaliteit van werkzaamheden geleverd door de jeugdzorg verlenende instanties ?

Vraag 4.

Is het mogelijk dat sommige jeugdzorg trajecten ten onrechte gerekt kunnen worden ?

Vraag 5.

Is het mogelijk dat zorg verlenende instanties gerechtelijke uitspraken mogen negeren en naar eigen oordelen een traject opstelt ?

Vraag 6.

Is er een trend waarneembaar in prijsstijging van alle door de Gemeente gecontracteerde jeugdzorg verlenende instanties ?

Vraag 7.

Nemen de jeugdzorg verlenende instanties hun verantwoordelijkheid wanneer er trajecten falen of worden deze angstvallig verzwegen en rekt men het traject?

Vraag 8.

Is er ook een toename merkbaar in de stijging van gerelateerde kosten als er een beroep op jeugdzorg wordt gedaan binnen 1 casus ?

Vraag 9.

Hoe vaak wordt men ten onrechte doorverwezen naar de Jeugdzorg en wordt dit ook erkend ?

Vraag 10.

Wat is de relatie van de verwijzende instanties tot de jeugdzorg verlenende instanties ?

Graag zouden wij deze vragen beantwoord willen zien.

Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van Partij Vrij Almelo (PVA)

Harry de Olde

(fractievoorzitter)

Behandeling perspectiefnota 2019 Almelo (bijdrage Partij Vrij Almelo)

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Partij voor de Vrijheid Almelo 28-06-2019 09:46

Behandeling perspectiefnota 2019 Almelo (bijdrage Partij Vrij Almelo)

Stadhuis Almelo

Voorzitter:

Voordat ik enkele punten uit de nota wil benoemen viel het ons op dat er geen woord geschreven is over de randgemeenten Bornerbroek en Aadorp. Dit lijkt ons vreemd want waar mensen wonen dient de gemeente te besturen en bijsturen waaronder zaken als handhaving, ruimtelijke ordening etc.

Zorgtaken

We staan als gemeente nog steeds voor ingrijpende bezuinigingen doordat de zorgtaken die we erbij hebben gekregen veel duurder zijn dan begroot. Naast een toename van jongeren in de jeugdzorg, is meer zorg nodig voor mensen met psychische problemen. In de nieuwe jeugdwet van 2015 is de uitvoering van de jeugdhulp, dus ook de gespecialiseerde jeugdzorg naar de gemeenten gegaan, evenwel met een flinke korting op het totale budget van circa 200 miljoen euro. De gedachte hierachter was dat gemeenten met hun wijkteams eerder problemen achter de voordeur zouden signaleren en met preventief ambulant optreden uithuisplaatsingen en dus gespecialiseerde jeugdzorg zou kunnen voorkomen. In 2018 is een Fonds tekortgemeenten sociaal domein ingesteld waaruit Almelo een bijdrage heeft ontvangen. Dit dempte het tekort op de jeugdhulp in 2018, maar de vraag is hoe de ontwikkeling op de (middel)lange termijn zal zijn. Met alle gevolgen van dien: wachtlijsten, bezuinigingen, uitgesteld onderhoud, enzovoort.

En misschien ligt het wel aan onze bril: dat we problemen in mindere mate tolereren. Hoe het ook zij: de tekorten in de jeugdzorg zijn bijna vier jaar na de decentralisatie moeilijk te behappen.

Burgerinitiatieven

Het aantal bewonersinitiatieven in het sociaal domein groeit gestaag. De laatste jaren zijn overal in Nederland wijkbewoners in beweging gekomen. Ze onderhouden speelvoorzieningen, doen aan groenbeheer, proberen de overlast van jongeren te verminderen of zorgen voor sociale contacten. De gemeente wil bewonersinitiatieven graag ondersteunen maar stuit op dilemma’s, van financiële en intrinsieke aard. De cruciale vraag is hoe ver je gaat om subsidie te krijgen en om alle bewoners bij je initiatief te betrekken. Kant-en-klare oplossingen zijn er niet, kansen wel.

Als gevolg van de decentralisaties, bezuinigen verschillende gemeenten onder andere fors op speeltoestellen. In steeds meer gemeentes wordt met bewonersparticipatie bij speelplekken gewerkt. Bewoners zoeken sponsorgeld voor hun activiteiten, iets dat de gemeente niet kan krijgen. Veel bedrijven willen graag maatschappelijke projecten, zoals een hondenspeelplaats in een wijk of buurt steunen. Als tegenprestatie zouden zij dan hun naam vermeldt kunnen krijgen als sponsor.

Veiligheid

Samen willen we Almelo veiliger maken. Het moet in Almelo veilig wonen, werken en verblijven zijn. Voor (ondermijnende) criminaliteit is geen plek. Als reactie op schriftelijke vragen over illegaal wapenbezit kreeg de Partij Vrij Almelo als antwoord dat de Nationale politie zich ernstige zorgen maakt over het aantal vuurwapens dat in omloop is in Twente. Frappant is dat de Nationale Politie geen goed beeld heeft van wat er nu eigenlijk gebeurt met de wapens en wie ze in bezit heeft. Het aantal vuurwapenincidenten wordt niet geregistreerd.

De PVA dient met ondersteuning van de PVV een motie in waarbij wij het college oproepen om  tafel te gaan met de politie en het Openbaar Ministerie (OM) om een lokale wapen inleveringsactie te organiseren waar mensen vuur- en steekwapens kunnen inleveren zonder daarvoor gestraft te worden en de raad hierover voor de winter te informeren.

Burgerpeiling

Een goede relatie tussen inwoners en gemeente is belangrijk, omdat de gemeente, bij veel aspecten van het wonen en (samen)leven van inwoners betrokken is. Belangrijk voor een goede relatie is vertrouwen in de gemeente. Een vrij grote groep is kritisch op de houding van de gemeente als het gaat om toezicht en het naleven van regels. Het aantal bezwaarschriften en rechtszaken neemt na de invoering van de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) fors toe. Dat kan de gemeente goud geld gaan kosten. Conflicten tussen burgers en overheid ontaarden vaak in een juridisch steekspel. Wat begint met een meningsverschil over bijvoorbeeld een vergunning, eindigt na een verbeten strijd in de rechtszaal. Dat vinden wij geen goede zaak.

Juridische procedures

De Partij Vrij Almelo wil graag weten wat de kosten zijn van juridische procedures en op welke manier het college het aan de gemeenteraad verantwoording af kan leggen over het gevoerde juridisch beleid. Dit met het oog op de nieuwe omgevingswet. Door vergunningverlening zo simpel mogelijk te houden, duren procedures niet onnodig lang. Wij zouden graag een overzicht hebben van de door de gemeente gevoerde procedures waarbij gebruik is gemaakt van de diensten van een externe advocaat in de periode 1 mei 2016 – 1 mei 2019.

Dierenwelzijnsbeleid

In de begroting zagen wij het woord dierenwelzijn drie keer voorbijkomen terwijl de Omgevingsvisie vermeld in de Perspectiefnota ons meer mogelijkheden geeft om voor extra bescherming te kiezen of juist zaken te weren waar dat nodig is. Wij zien hierin kans om intensieve veehouderijen of uitbreidingen daarvan te weren. We weten immers uit diverse onderzoeken maar ook uit de praktijk wat voor effecten dit heeft op het milieu vanwege de uitstoot van broeikasgassen, de effecten op gezondheid en natuurlijk de ernstige aanslag op dierenwelzijn. Wij vrezen dat hierdoor aandacht voor het welzijn van dieren onvoldoende of niet wordt uitgewerkt in de Omgevingsvisie, en dat terwijl de provincie binnen haar natuurbeleid, ruimtelijke ordening en bij de aanleg en onderhoud van infrastructuur mogelijkheden ziet om rekening te houden met het welzijn van dieren.

Lokale lastenmeter voor inwoners en bedrijven

Hoeveel ben ik precies kwijt aan lokale lasten? Dat betekent een hoop rekenwerk. De lokale lastenmeter geeft bewoners en bedrijven gemakkelijk inzicht in de hoogte van hun gemeentelijke belastingen. Daarbij kan worden ingespeeld op de individuele situatie. Ook kan een vergelijking worden gemaakt vanuit de eigen situatie met andere gemeenten. We dienen samen met de PVV een motie in en vragen het college onderzoek te doen naar gebruik en effect van het instrument “Lokale Lastenmeter” en de toepasbaarheid voor Almelo.

Voorzitter: het college wil een balans zien te vinden tussen financieel van de stad en het blijven ontwikkelen van de stad. Dat vraagt dus om oplossingen om samen actief te lobbyen voor toereikende rijksbudgetten. We hebben een stad met veel laagopgeleiden. De fors toegenomen werkgelegenheid heeft de armoede in Nederland nauwelijks teruggedrongen. Ook zijn de inkomensverschillen daardoor niet afgenomen. Zal het Actieplan Twente Werkt ook voor deze mensen gelden? Zal de banenmotor het Xl Businesspark er ook voor deze mensen zijn?

Tot we ons huishoudboekje in orde hebben, hebben we echter nog een belangrijke uitdaging. We moeten verstandig blijvend investeren in onze stad. Daar waar (financiële) middelen zijn moeten we die blijven inzetten. Het signaleren van overlast en verpaupering is blijvend belangrijk en moet streng worden aangepakt. Dit legt immers een stevig fundament onder onze toekomst.

Het college heeft dat uitgewerkt in een gedurfde Perspectiefnota. Daarmee krijg je de handen niet eenvoudig mee op elkaar. Zeker niet bij de inwoners die elke dag, elke week, elke maand inhoud geven aan hun vrijwilligerswerk, verantwoordelijkheid nemen voor hun omgeving en naasten.

Ik wil graag eindigen met het onderwerp democratische vernieuwing (innoveren). Een belangrijk vraagstuk  van onze tijd. Het huidige politieke systeem rekent namelijk zowel lokaal als landelijk op minder draagvlak en vertrouwen van inwoners. Inwoners voelen zich niet altijd meer goed gepresenteerd door politieke partijen. Zij willen graag zelf invloed uitoefenen op de zaken die hen dagelijks aangaan.

Tot zover onze bijdrage.

Leave a Reply

Mail (will not be published) (required)

Partij Vrij Almelo Dicht bij de burger

Beantwoording schriftelijke vragen Partij Vrij Almelo over jeugdhulp

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 21-05-2019 12:43

Aan: raadsfractie PVA

t.a.v. de heer de Olde

Behandeld door M. Oosterhof

Geachte heer de Olde,

In uw brief van 31 maart 2019 heeft u vragen gesteld over jeugdhulp. Hieronder beantwoorden wij de door u gestelde vragen.

Vraag 1,

Hoeveel aanbieders zijn er in Almelo voor jeugdhulp?

Antwoord:

Op dit moment zijn er 150 gecontracteerde aanbieders voor een vorm van hulp binnen de jeugdwet.

Vraag 2.

Op welke wijze worden minderjarigen doorverwezen naar hulpverlenende instanties binnen de jeugdzorg?

Antwoord:

Binnen de jeugdwet zijn er diverse wettelijke verwijzers:

. gemeente

. huisarts

. medisch specialist / jeugdarts

. gecertificeerde instellingen

. kinderrechter

Het ligt er aan wie de verwijzer is, om te bepalen hoe de verwijzing tot stand komt.

Hieronder een toelichting per wettelijke verwijzer(s)

– Gemeente / huisarts / medisch specialist of jeugdarts

Medewerkers van het wijkteam (gemeente), de huisarts, medisch specialist of jeugdarts gaan in een gesprek na wat de beste oplossing is voor de gestelde hulpvraag. Soms hebben ouders / verzorgers / kinderen meer grip op de situatie na een gesprek met de verwijzer. Andere keren is een voorliggende voorziening nodig, zoals bijvoorbeeld een coachingstraject. Als de hulpvraag complexer is, vraagt dit om maatwerk. In dat geval volgt een doorverwijzing naar een aanbieder. Huisartsen verwijzen overwegend door naar de jeugd geestelijke gezondheidszorg (j-ggz) voor diagnose/ consultatie of behandeling.

– Gecertificeerde instellingen

Gecertificeerde instellingen komen in beeld na een uitspraak van de rechter. De gecertificeerde instelling is dan de uitvoerende organisatie van de maatregel (ondertoezichtstelling met of zonder uithuisplaatsing) en mag de wettelijke verwijzer ook aanvullende hulp indiceren. Zoals diagnostiek, behandeling, om er voor te zorgen  dat de ontwikkeling van het kind zo snel mogelijk weer wordt gestimuleerd en de maatregel kan worden opgeheven.

– kinderrechter

Kinderrechters kunnen ter zitting ook aanvullende hulp eisen. Bijvoorbeeld bij een (v)echtscheiding of gedrags problematiek, waarna een verwijzing volgt naar een passende aanbieder.

Vraag 3.

Hoe lang zijn de wachttijden?

Antwoord:

De lengte van de wachttijd hangt sterk af van de zorgaanbieder en/of de verwijzer, maar ook van het soort hulp dat wordt ingezet (voorliggende voorziening of maatwerk). Voor specialistische hulp  gelden over het algemeen langere wachttijden dan voor meer generieke hulp. Als er sprake is van een wachttijd, moet u denken intermen van weken dan wel maanden. Aanbieders hebben vaak op hun eigen website staan hoe lang nieuwe patiënten moeten wachten op zorg.

Vraag 4.

Hoeveel minderjarigen hebben vanaf 2015 aanspraak gemaakt op jeugdzorg?

Antwoord:

Het aantal minderjarigen wat (1x) een vorm van geïndiceerde jeugdhulp heeft gehad sinds 2015, is: 3916. Dit is uitgezonderd de minderjarigen die gebruik maakten van een voorliggende voorziening (kinder-/pubercoach).

Vraag 5.

Hoeveel van hen krijgen hiervoor thuis hulp en hoeveel verblijven er in een instelling?

Antwoord:

Het antwoord hangt sterk samen met het meetmoment en de lengte van de indicatie. Het kind dat in het begin van het kalenderjaar thuis hulp heeft ontvangen en later toch uit huis is geplaatst, telt bijvoorbeeld mee in beide, door u genoemde, categorieën. Ook kan een kind nu tijdelijk uit huis wonen of uit huis geplaatst zijn en over een paar weken niet meer. Er is daarom geen eenduidig antwoord te geven op de door u gestelde vraag.

Vraag 6.

Welke afspraken zijn er binnen de gemeente Almelo gemaakt om de problematiek omtrent de jeugdzorg op te lossen?

Antwoord:

Met u zien wij twee zijden aan de aanpak van problemen in de jeugdzorg. Enerzijds willen wij kinderen in onze gemeente  gezond en positief laten opgroeien. Voor diegene die zorg nodig heeft, is er aanvullende hulp bechikbaar via een voorliggende voorziening of zorgaanbieder. Tegelijk willen wij uitkomen met Rijksmiddelen en zien wij ons gesteld voor het grote vraagstuk wat betreft tekorten. In het eind 2018 vastgestelde Maatregelenplan) BW 6696), waarover we u begin 2019 informeerden, leest u onze aanpak terug. Dan gaat het onder meer om maatregelen die zorgen voor afbuiging van zware zorg naar lichtere vormen van zorg en ondersteuning. Daarnaast willen we de efficiëntie van de uitvoering van de jeugdzorg verhogen, door onder andere aangepaste beleidsregels en verordering en versterking op gebied van contractmanement.

Vraag 7.

Wat is het effect van de lange wachttijd op de problematiek van een minderjarige?

Antwoord:

Het is niet gewenst dat ouders en kinderen te lang moeten wachten om met begeleiding of behandeling te starten. Te lang wachten op passende jeugdhulp kan eern nadelig effect hebben op veiligheid en ontwikkeling van kinderen en jeudigen. Bij urgente gevallen zorgen gemeente en maatschappelijke partners voor een adequate oplossing. Voor minder urgente gevallen geldt dat ouders / verzorgers verantwoordelijk blijven voor de zorg van hun kind. Ook de verantwoordelijke uitvorende partij ziet, mits betrokken, mede toe op de veiligheid van het kind.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Almelo,

de secretaris,                  de burgemeester

Vroeger, ja vroeger…speelden wij enorm graag buiten

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 26-04-2019 07:03

Een houten tol, voorzien van een ijzeren punt (Tollen)

Kinderen zitten soms lang achter hun computer en komen weinig buiten. Voor veel ouders is het een uitdaging om te bepalen hoeveel tijd hun kind achter de computer door mag brengen. Hoe lang is goed en wat kan mogelijk negatieve effecten hebben? Enerzijds is de computer en het internet onderdeel geworden van het dagelijks leven en is het leren omgaan met de computer nodig voor school en in de toekomst bij het hebben van een baan. Tegelijkertijd kan teveel computeren risico’s met zich meebrengen, bijvoorbeeld doordat sociale contacten eronder leiden of je kind te weinig lichaamsbeweging krijgt of op andere manieren niet goed voor zijn gezondheid zorgt. En uw kind kan ook in aanraking komen met ongeschikte internetsites.

Vroeger, ja vroeger…speelden wij enorm graag buiten. Vandaag de dag zie je dit echter steeds minder gebeuren. Vroeger vermaakten wij ons buiten met spelletjes als voetballen, touwtje springen, bordje tik, tollen, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. En ja, dit deden we ook gewoon in de winter wanneer er nog geen sneeuw lag. Zodra er sneeuw lag maakten deze spelletjes plaats voor de slee, sneeuwballen gevechten en skiën van de bergjes in het park. Maar door de verstedelijking komen kinderen echter steeds minder in aanraking met de natuur en het boerenleven. Kinderen hebben regelmatig contact met natuur nodig, en de natuur is gebaat bij kinderen die haar leren te waarderen en beschermen.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die vaak in de natuur komen meer bewegen, beter motorisch ontwikkeld zijn, sneller herstellen van stress, zich beter kunnen concentreren, betere schoolprestaties leveren en fantasierijker en constructiever spelen.

In de huidige maatschappij is het zeer belangrijk dat kinderen leren omgaan met computers en zijn computers ook niet meer weg te denken uit het leven van het kind. Het kind met computerspelletjes laten spelen is dan ook een prima idee. Maar ouders moeten wel kritisch blijven ten opzichte van wat hun kind speelt en hoeveel het kind speelt met de computer. Want zoals voor alles geldt, overdaad schaadt.

We willen hiermee dus niet zeggen dat het verkeerd is dat kinderen achter de pc en dergelijke kruipen, maar het is zo jammer dat het hele ‘op straat spelen’ beetje bij beetje lijkt te verdwijnen.

Partij Vrij Almelo (PVA)

Criminaliteit onder jongeren tegengaan

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 05-04-2019 12:29

Almelo 3 april 2019

Geacht college,

Het is geen geheim dat er veel jongeren zijn waar geen kruid tegen is gewassen. Kenmerken van deze zogenaamde harde kern zijn: stelen, dealen, liegen en intimideren. Mag je hen zonder meer uitsluiten van noodzakelijke hulp?  Nee. Je moet namelijk eerst aantonen dat alle andere maatregelen niet hebben geholpen.

Het jongerenprobleem heeft namelijk te maken met verslaving, met schulden, met opvoedingsproblemen van kinds af aan, met opgroeien in probleemgezinnen, met huisvesting, ja zelfs met ontwikkelingsstoornissen. Veel ontspoorde jongeren komen mede door ontwikkelingsstoornissen keer op keer in de gevangenis.

Omdat ze crimineel en ziek zijn. Ons punt is: heb meer oog voor de reële problemen van deze jongeren en heb vooral meer oog voor de maatschappelijke consequenties. De problemen zijn zo divers, dat alleen maatwerk soelaas zal bieden.

Omdat we nu zelf diverse probleemjongeren gesproken hebben en we nogal geschrokken zijn van het feit dat deze jongeren geen werk hebben, en ook geen hulp of begeleiding meer ontvangen zien wij ons genoodzaakt tot het stellen van onderstaande vragen:

Vraag 1.

De Partij Vrij Almelo vraagt zich af of het college in beeld heeft hoeveel jongeren er in Almelo zijn met deze meervoudige problematiek en of deze jongeren een geschikte begeleiding krijgen?

Vraag 2.

Bent u het met ons eens dat het van belang is dat er voor deze jongeren een plek is en dat ze een geschikte behandeling krijgen?

Vraag 3.

Is het u bekend dat er jongeren zijn met een strafblad die iedere keer weer opnieuw boetes krijgen voor nagenoeg dezelfde overtreding zonder dat men zich afvraagt  of er niet een betere manier is van optreden?

Vraag 4.

Bent u op de hoogte van het feit dat er in Almelo een grote groep kwetsbare jongeren is die vaak ten prooi vallen aan de echte criminelen?

Vraag 5.

Bent u op de hoogte dat er in Almelo een grote groep jongeren is die kampen met gedragsstoornissen en psychische problemen hebben en die dreigen buiten de boot te vallen?

Vraag 6.

Weet het college dat op grond van bovenstaande gegevens er voor jonge criminelen die herhaaldelijk in de fout gaan (met onmetelijk veel schade voor de samenleving) er voor deze groep geen sluitende aanpak is?

Vraag 7.

We horen vaak dat reguliere aanpak voor deze extreme doelgroep niet het gewenste effect heeft, wat gebeurt er op dat moment als reguliere hulpverlening stopt?

Vraag 8.

Heeft de gemeente Almelo overzicht hoeveel (aantal) jongeren geen werk hebben i.v.m. voornoemde problematiek, en geen enkele vorm van begeleiding krijgen?

Vraag 9.

Is er in Almelo een potje/fonds waaruit professionele hulp vergoed kan worden, inzake de extreem moeilijke doelgroep die geen hulp ontvangen alsnog te benaderen en hulp kan worden geboden om ze weer toekomstperspectief te bieden?

Vraag 10.

Heeft de gemeente Almelo op dit moment behoefte aan een instantie die mogelijk wel in de gelegenheid is deze problematiek aan te pakken, bij jongeren waar geen contact meer mee is en geen hulp en begeleiding meer hebben?

Zou u zo vriendelijk willen zijn deze vragen te beantwoorden?

Met vriendelijke groet,

Namens Partij Vrij Almelo (PVA)

Harry de Olde (fractievoorzitter)

Schriftelijke vragen over jeugdzorg

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 01-04-2019 18:01

Almelo 31 maart 2019

Geacht college,

Signalen dat kinderen moeten wachten op jeugdhulp, waren voor het ministerie van VWS aanleiding om het Nederlands Jeugdinstituut te vragen in een beperkt aantal gemeenten onderzoek te doen naar wachttijden en wachtlijsten in de jeugdhulp. De nadruk bestaat vanuit de Jeugdwet op passende en volledige hulp.

Door de jeugdzorg te verdelen naar verschillende hulpverleners ontstaan er wel meer mogelijkheden om te sturen op een betere aansluiting tussen vraag en aanbod.

Wij hebben de volgende vragen:

Vraag 1.

Hoeveel aanbieders zijn er in Almelo voor jeugdhulp?

Vraag 2.

Op welke wijze worden minderjarigen doorverwezen naar hulpverlenende instanties binnen de Jeugdzorg ?

Vraag 3.

Hoe lang zijn de wachttijden?

Vraag 4.

Hoeveel minderjarigen hebben vanaf 2015 aanspraak gemaakt op Jeugdzorg?

Vraag 5.

Hoeveel van hen krijgen hiervoor thuis hulp en hoeveel verblijven er in een instelling?

Vraag 6.

Welke afspraken zijn er binnen de gemeente Almelo gemaakt om de problematiek omtrent de Jeugdzorg op te lossen?

Vraag 7.

Wat is het effect van de lange wachttijd op de problematiek van een minderjarige?

Met vriendelijke groet, namens de PVA fractie

Harry de Olde  (fractievoorzitter)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.