Nieuws van politieke partijen in Drenthe inzichtelijk

147 documenten

Verkiezingsprogramma en kandidatenlijst vastgesteld

SP SP Drenthe 20-12-2022 13:34

Tijdens de regioconferentie zijn de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma voor de Statenverkiezingen door de afgevaardigde leden vastgesteld. Bekijk in de bijlage ons programma.

Zie ook: Verkiezingen

SP over bollenteelt 'Niet wachten tot de wal het schip keert'

SP SP Drenthe 12-10-2022 11:03

Tijdens de commissievergadering omgevingsbeleid waren er meerdere insprekers die hun zorgen uitspraken over de bestrijdingsmiddelen bij de sierteelt in Drenthe. Statenlid Henk van de Weg wil niet wachten tot de wal het schip keert zoals bij stikstof. Henk: "De provincie moet handelen vanuit het voorzorgsprincipe".

Lees hier de bijdrage van Henk van de Weg:

Ik begin met te verwijzen naar het “Eindrapport uitvoeringsprogramma Oppervlaktewaterwinning Drentse AA” (kortweg Upda) dat op 7 september jl als ingekomen stuk stond op de OGB-agenda.

Daarin wordt nog weer eens schrijnend duidelijk vermeld wat dat land - en tuinbouwgif met ons doet en met onze aarde, ons water kortom met onze natuur. Jaren van onderzoek, experimenten, aanpassingen, etc. (En allemaal met heel welwillende betrokkenen) hebben er niet voor kunnen zorgen dat er geen gif (meer) in het water van de Drentse AA zit. En lang niet alles is afgespoeld of uitgespoeld en zit dus ook nog in onze grond.

Voorzitter, wij mensen vervuilen ons eigen huis!

Met die kennis en ervaringen in ons achterhoofd kunnen we kort zijn over ons standpunt ten aanzien van de lelie - en bollenteelt in Drenthe.

Stoppen met elke meter uitbreiding buiten wat we nu al hebben aan teeltoppervlakte in onze provincie. Als we dat niet doen blijft het dweilen met de kraan open! Geen meter uitbreiding meer tot duidelijk is wat al dat gif met mens en natuur doet. De provincie moet hierin handelen vanuit het voorzorgprincipe!

Het kan niet zo zijn dat omwonenden zelf angstvallig in de gaten moeten houden wanneer er gespoten wordt! Hoe de wind staat! Wat doet het met mij? Wat doet het met mijn kinderen en mijn huisdieren? Wat doet het met de groente in mijn groentetuin?

Natuurlijk zijn wij niet blind voor het belang van de telers, de investeringen die gedaan zijn, het verdienmodel!

Maar het liefst zouden wij zeggen: nu al het spuiten van de GWB-middelen stopzetten tot precies duidelijk is wat de gebruikte middelen op korte en lange termijn met ons en de natuur doen. Dit soort stoffen zijn over het algemeen zeer persistent en kunnen zich ophopen in ons lichaam. Zie daaromtrent ook de publiciteit rond PFAS. En heel veel mensen denken nog steeds dat asbest geen kwaad kan omdat je er immers niks van voelt als het binnenkort!

Wij hopen uiteraard ook van harte dat de onderzoeken naar alternatieve bestrijdingsmiddelen goede resultaten opleveren. Intussen kan voor de veiligheid van de omwonenden wel meer inspanning geleverd worden om vooreerst in ieder geval te komen tot bredere teelt - en spuitvrije zones.

Tot slot. Het gaat wederom om de dominee en de koopman. Laten we nu als provincie nou eens kiezen voor de dominee! Dat moet de heer Jumelet toch zeker aanspreken. Waarom wachten tot de wal het schip keert zoals met de stikstofproblematiek!

 

Zie ook: Landbouw

Natuurvisie 2040

SP SP Drenthe 08-09-2021 09:39

Tijdens de commissie omgevingsbeleid werd gesproken over de concept Natuurvisie 2040. Het stuk wordt vanaf 17 september ter inzage gelegd. Lees hier de bijdrage van Henk van de Weg.

Het gevaar bij het doornemen van een dergelijk toch zeker boeiend document is dat je je blind staart op de details. Het is toch echter vooral de taak van PS om kaderstellend te zijn richting uitvoering en die kaders worden in dit onderhavige document geschetst.

En ondanks alle prachtige foto’s werden wij bepaald niet vrolijk van de geschetste taken waarvoor wij staan. Terugkerende thema’s zijn begrippen als “biodiversiteit”, “robuustheid” en natuur inclusieve landbouw. Wellicht doe ik andere thema’s te kort maar deze bleven vooral bij ons hangen. En in het verlengde daarvan de steeds terugkerende doelstellingen: herstel en verbeteren van de natuur.

Voorzitter, we weten allemaal dat de natuur te lijden heeft onder wat de mens doet. Of het nou huizen bouwen is, of wegen aanleggen, of auto rijden, of zonne- en windmolenparken aanleggen (en zo kan ik nog wel even doorgaan), het gaat altijd ten koste van de natuur. En nagenoeg altijd om in onze materiële behoeften te voorzien.

Als wij niet bereid zijn aan de voorkant in te leveren, concessies te doen in de manier waarop wij met deze aarde omgaan, zullen we met onze natuur (mede door de klimaatveranderingen die in het document gelukkig als een gegeven worden beschouwd) alleen maar achteruit kachelen. Het mag duidelijk zijn dat wij ons grote zorgen maken.

Maar we kunnen niet op onze handen gaan zitten, we zullen wat moeten doen en daartoe is op provinciaal niveau dit beleidsstuk een goede aanzet. Maar ook niet meer dan dat.

Zie ook: Natuur

Zorgen om sociale veiligheid Vechtdallijn Zwolle-Emmen

SP SP Drenthe 16-09-2020 09:28

De SP fractie kreeg een melding dat het regelmatig voorkomt dat er geen stewards aanwezig zijn op de Vechtdallijn Zwolle-Emmen. Drenthe heeft in 2010 vastgelegd dat op elke rit van de Vechtdallijn Zwolle-Emmen ten minste één servicemedewerker aanwezig moet zijn. Statenlid Wim Moinat stelde daarom schriftelijke vragen over de sociale veiligheid op de trein.

Lees hier de vragen:

Bent u het met de SP fractie eens dat, naast de sociale veiligheid en het tegengaan van zwartrijden, het handhaven op het dragen van mondkapjes van het grootste belang is? Heeft Arriva u dit jaar gevraagd en ongevraagd geïnformeerd over knelpunten in de uitvoering van de concessie op het punt van personele inzet voor de sociale veiligheid op de lijn Zwolle-Emmen? Zo ja, hoe vaak is het in 2020 voorgekomen dat er geen servicemedewerker of steward aanwezig was op de lijn Zwolle-Emmen? Wat gaat u doen of heeft u met die informatie gedaan? Zo nee, kunt u bevestigen dat dit jaar op alle ritten stewards aanwezig waren en in de toekomst aanwezig zullen zijn op de lijn Zwolle-Emmen? Klopt het dat stewards op de lijn Zwolle-Emmen niet de beschikking hebben over een portofoon en dat ze alleen gebruik kunnen maken van een noodknop die zich ergens in de trein bevindt? Bent u het met de SP eens dat het voor het snel kunnen handelen in geval van agressie of een noodsituatie het van belang is dat het treinpersoneel een portofoon bij zich draagt? Zo nee, kunt u gemotiveerd aangeven waarom u het daar niet mee eens bent?
 
 
Zie ook: Openbaar vervoer

SP Hoogeveen stuurt open brief naar Treant. Heroverweeg sluiting spoedeisende hulp Bethesda

SP SP Drenthe 20-03-2020 11:43

De SP fractie Hoogeveen stuurt open brief naar Treant met het verzoek de sluiting van de spoedeisende hulp te heroverwegen. De sluiting staat gepland voor 6 april. Jutta van Oord (fractievoorzitter) : "Wij zijn er ons van bewust dat we niet over alle relevante gegevens beschikken. We weten niet in hoeverre het haalbaar is zo kort voor een mogelijke crisis alsnog de planning te veranderen. Toch vragen wij Treant dringend de sluiting van de SEH Bethesda te heroverwegen, mogelijk op te schorten en in ieder geval geen onomkeerbare stappen te zetten"

lees hier de open brief:

Geacht Bestuur,

Nederland is in crisis vanwege het corona virus. We zetten alles op alles om het aantal besmettingen omlaag te brengen zodat slachtoffers zo nodig behandeld kunnen blijven worden. Ook voor Hoogeveen en de regio is de situatie uiterst zorgelijk. Het ligt in de lijn der verwachting dat het virus voor flink wat ziekenhuis opnames zal kunnen gaan zorgen. Iedereen, ook in de zorg, zet zich schrap. Ook wij leven mee met iedereen die werkzaam is in die zorg.

Toch denken wij dat het van belang is het volgende onder uw aandacht te brengen.

Zoals bekend hebt u ervoor gekozen het ziekenhuis Bethesda af te bouwen. Een volgende stap staat voor 6 april op het programma. De afdeling Spoedeisende hulp (SEH) wordt een basisspoedpost die zeven dagen per week van 08.00 tot 23.00 uur geopend zal zijn voor niet-levensbedreigende situaties, zoals een botbreuk of een snijwond. Op die manier zou het schaarse personeel beter ingezet kunnen worden en minder hoeven te wachten op patienten die niet komen.

Op 6 april bent u voornemens de reorganisatie van de SEH door te voeren. De spoedeisende hulp is dan alleen nog in Emmen beschikbaar.

Naar onze mening blijft deze reorganisatie een omstreden zaak. Voor iedereen dient naar onze mening een volwaardig ziekenhuis bereikbaar te zijn. Onze fractie krijgt daar nog steeds vragen over, maar nu ook over de reorganisatie bij de SEH in het licht van de huidige crisis.

Op dit moment staan onze inwoners voor een heel andere situatie nu het corona virus ook in Drenthe c.q. Het Noorden slachtoffers maakt. We vragen ons ten zeerste af of het wenselijk is, juist nu, de capaciteit van ziekenhuis Bethesda niet te benutten. Een eventuele toestroom van patienten met ernstige ademhalingsproblemen ligt immers in de lijn der verwachtingen. Patienten die nu naar Emmen vervoerd zullen moeten worden als uw reorganisatie plan uitgevoerd gaat worden. Uit gesprekken die wij enkele maanden geleden met ambulance medewerkers hebben gevoerd bleek dat er nieuwe ambulances klaar stonden, maar dat vacatures niet altijd meteen konden worden ingevuld, mede vanwege de noodzakelijke opleidingstijd. Toen al zorgwekkend nieuws qua haalbaarheid aanrijtijden.

Naar wij begrepen hebben is het de bedoeling de huisartsenpost in Hoogeveen in te richten voor de eerste opvang van mogelijke corona patienten uit heel Drenthe. De logica ontgaat ons dan dat gelijktijdig de mogelijkheid deze mensen zo nodig in Bethesda verder te behandelen en/of op te nemen zou moeten verdwijnen.

Wij zijn er ons van bewust dat we niet over alle relevante gegevens beschikken. We weten niet in hoeverre het haalbaar is zo kort voor een mogelijke crisis alsnog de planning te veranderen. Toch vragen wij u dringend de sluiting van de SEH Bethesda te heroverwegen, mogelijk op te schorten en in ieder geval geen onomkeerbare stappen te zetten.

Hoogachtend

namens de SP-fractie

Jutta van den Oord

Zie ook: Zorg

Het ziekenhuis dichtbij

SP SP VVD CDA SGP Drenthe 29-01-2020 11:06

Tweede Kamer fluit minister Bruins niet terug. Ondanks steun van vrijwel de gehele oppositie hebben voorstellen van de SP om de regionale ziekenhuizen overeind te houden het afgelopen week in de Tweede Kamer niet gered. SP Kamerlid Henk van Gerven had een uitgebreide initiatief nota 'Het ziekenhuis dichtbij' geschreven waarover de Kamer afgelopen week debatteerde. Voor Bethesda en Refaja betekent dit dat minister Bruins vooralsnog niet in hoeft te grijpen om volwaardige regionale ziekenhuizen open te houden met behoud van Spoedeisende Hulp en Verloskunde

,,Hoe kan het dat een klein ziekenhuis in Assen wel goed draait en dat het Bethesda ziekenhuis langzaam maar zeker ontmanteld wordt sinds de fusie met het Refaja in Stadskanaal en het Scheper Ziekenhuis in Emmen? Wij trekken de conclusie dat het systeem faalt.” meent van Gerven.

,,De afgelopen tientallen jaren zijn gekenmerkt door schaalvergroting en fusiegolven en een toenemende marktwerking en concurrentie. Daardoor zijn de kleinere ziekenhuizen niet meer verzekerd van een veilige toekomst met alle gevolgen van dien. Het voortbestaan als volwaardig ziekenhuis wordt afhankelijk van toevalligheden zoals een goed bestuur. In dit rapport pleiten wij daarom voor regulering van de ziekenhuiszorg. Zodat ziekenhuiszorg op menselijke maat kan worden geboden, met een ziekenhuis dichtbij voor iedereen in Nederland.”

Minister Bruins was het met dit pleidooi voor verantwoordelijkheid van de overheid niet eens. Woordvoerders van VVD en CDA zagen geen aanleiding het systeem van marktwerking ter discussie te stellen. Zij drongen aan op nader onderzoek en onderstreepten het belang van innovatie in de zorg.

Na de bespreking van de initiatief nota van Henk van Gerven kwamen twee moties in stemming. Een motie om samenwerking tussen grote en kleine ziekenhuizen niet alleen op papier te stimuleren, maar zo nodig verplicht te stellen, zodat de continuïteit en kwaliteit ook van spoedeisende functies zoals spoedeisende hulp en acute verloskunde van kleinere regionale zieken-huizen worden geborgd. En een motie om de richtlijnen aan te scherpen zodat aanrijtijd met eigen vervoer naar een volwaardig ziekenhuis voor iedereen niet meer 30 minuten zou moeten zijn, maar slechts 20 minuten. Het effect hiervan zou zijn dat Bethesda en ook andere regio ziekenhuizen behouden zouden blijven als volwaardig ziekenhuis.

De gehele oppositie met uitzondering van de SGP steunden deze moties, maar de regeringspartijen hielden vast aan de aanpak van minister Bruins. Volgens de SP een gemiste kans voor de politiek om de zorg goed te regelen.

De SP diende moties en amendementen in. Zie hieronder.

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019–2020

35 227Initiatiefnota van het lid Van Gerven over het ziekenhuis dichtbij voor iedereen

Nr. 5 MOTIE VAN HET LID HIJINK

Voorgesteld tijdens het Notaoverleg van 20 januari 2020

De Kamer, gehoord de beraadslaging, van mening dat niet concurrentie maar samenwerking tussen zieken-huizen de zorg beter maakt; van mening dat grote academische en topklinische ziekenhuizen kleinere ziekenhuizen kunnen ondersteunen bij het waarborgen van de continuïteit en kwaliteit van de zorg; van mening dat de patiënt is gebaat bij een stevig netwerk van grote en kleinere ziekenhuizen die goed samenwerken; verzoekt de regering, te onderzoeken hoe verplichte samenwerking van grote ziekenhuizen met kleine ziekenhuizen kan worden gerealiseerd, zodat de continuïteit en kwaliteit ook van spoedeisende functies zoals spoedeisende hulp en acute verloskunde van kleinere regionale zieken-huizen worden geborgd, en gaat over tot de orde van de dag.

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019–2020

35 227Initiatiefnota van het lid Van Gerven over het ziekenhuis dichtbij voor iedereen

Nr. 6 MOTIE VAN HET LID HIJINK

Voorgesteld tijdens het Notaoverleg van 20 januari 2020

De Kamer, gehoord de beraadslaging, van mening dat iedereen recht heeft op goed bereikbare en toegankelijke ziekenhuiszorg; constaterende dat nu uitgegaan wordt van de richtlijn dat iemand met eigen vervoer binnen 30 minuten het ziekenhuis moet kunnen bereiken; overwegende dat in een vergrijzende samenleving een aanrijtijd naar een volwaardig ziekenhuis met eigen vervoer binnen 20 minuten meer aansluit bij de maatschappelijke behoefte en de leefbaarheid van regio’s bevordert; constaterende dat bij aanrijtijden van langer dan 20 minuten voor een barende in nood de kansen op complicaties en het overlijden van het kindje toenemen; verzoekt de regering, te onderzoeken wat de effecten zijn van de invoering van een bereikbaarheidsnorm van 20 minuten en hoe deze kan worden gerealiseerd, en gaat over tot de orde van de dag.

Toelichting op de twee ingediende amendementen:

Toelichting

Dit amendement regelt dat naast de toets op financiële gevolgen van het instellen van een kwaliteitsstandaard de Nederlandse zorgautoriteit ook toetst wat de gevolgen zijn voor de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de zorg.

Indiener is van mening dat verhoogde kwaliteitsstandaarden niet alleen financiële gevolgen kunnen hebben maar ook gevolgen voor de toegankelijkheid van zorg. In ziekenhuizen, bijvoorbeeld, kan een verhoogde kwaliteitsstandaard leiden tot zwaardere eisen aan bezetting, opleidingsniveau of het volume van verrichtingen dat een ziekenhuis voor een bepaalde ingreep moet uitvoeren.

Dergelijke kwaliteitseisen kunnen derhalve naast financiële gevolgen ook vergaande consequenties hebben voor de toegankelijkheid van de zorg, zeker wanneer kleinere regionale ziekenhuizen niet aan deze nieuwe eisen kunnen voldoen. Indiener wil bewerkstelligen dat in de analyse van de Nederlandse zorgautoriteit van de standaard niet alleen gekeken wordt naar de gevolgen op de collectieve zorguitgaven maar ook in hoeverre de nieuwe en kostenverhogende standaard kan leiden tot risico’s voor de toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg.

Toelichting

Indiener is van mening dat in iedere voordracht van een kwaliteitsstandaard aan het Zorginstituut niet alleen duidelijk gemaakt moet worden wat de beoogde kwaliteitsverbetering is maar ook wat de mogelijke gevolgen van de standaard is op de toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg. Het amendement regelt dan ook dat een voorgedragen kwaliteitsstandaard voor opname in het Register een beschrijving van de gevolgen op de toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg moet bevatten. Nabijheid en bereikbaarheid van zorg zijn volgens indiener onlosmakelijk verbonden met de kwaliteit van zorg en dienen in samenhang in kwaliteitsstandaarden te worden beschreven.

Hijink

 

 

Zie ook: Zorg

De ziel verdwijnt steeds meer uit Bethesda

SP SP Drenthe 09-09-2019 11:43

Het gebouw staat er nog. Maar de ontmanteling zet stevig door. Sneller dan menigeen denkt. Oktober vorig jaar sloten verloskunde en de kinderafdeling. Momenteel wordt de spoedeisende hulp van Bethesda afgebouwd. Ook andere regionale ziekenhuizen liggen ondertussen onder vuur. SP kamerlid Henk van Gerven doet daarom opnieuw voorstellen die deze ontwikkeling een halt toe moeten roepen. Samen met lokale SP-ers was van Gerven in Hoogeveen om met betrokkenen te spreken en te zien wat het afbraak beleid van Treant voor gevolgen heeft.

Extra personeel zal niet op tijd beschikbaar zijn

Bethesda, het hoorde altijd bij Hoogeveen. Buitengewoon triest is dat voor veel patienten met een acute aandoening de harde werkelijkheid veelal pas doordringt als de ambulance voor de deur staat en duidelijk wordt dat opname niet in het vertrouwde Hoogeveense ziekenhuis zal plaatsvinden. Nu al is de spoedeisende hulp van Bethesda veelal niet in staat wegens onderbezetting de noodzakelijke hulp te verlenen. De ambulance verpleegkundige moet dan op zoek naar een ziekenhuis waar wel plek is en moet ondertussen aan de patient uitleggen dat deze niet naar Bethesda kan. Vanwege de toegenomen afstanden van de ritten is de ambulancedienst bovendien steeds minder in staat binnen de normtijden bij calaminiteiten aanwezig te zijn. Momenteel doet de ambulancedienst haar best meer personeel te werven en op te leiden, zodat een extra ambulance ter beschikking kan komen. Maar dat extra personeel zal niet op tijd inzetbaar zijn, terwijl Treant domweg doorgaat met de afbouw van de SEH in Hoogeveen. Voor Treant een profijtelijke zaak, die echter voor een ambulancedienst en voor de premie betalers extra kosten met zich mee brengt. Het sprookje van de drentse zorgtafels waar in overleg plooien rechtgestreken worden, blijkt minder mooi dan voorgespiegeld.

 

Hetzelfde geldt voor de Hoogeveense verloskundigen. In geval van een bevalling in het ziekenhuis, kon dat voorheen gewoon in Bethesda plaatsvinden. Nu gebeuren die bevallingen in omliggende ziekenhuizen. Gevolg voor de verloskundigen is dat zij meegaan buiten de regio om bevallingen te blijven begeleiden, maar dat zij dus extra vervangers moeten regelen om ook andere aanstaande ouders in Hoogeveen op te kunnen vangen. Ook hier extra werk en extra kosten voor de Hoogeveense verloskundigen waar de ziektekostenverzekeraars de beurs overigens lastig voor trekken.

 

Henk van Gerven dient binnenkort opnieuw initiatief voorstellen in om het bestaansrecht van regionale ziekenhuizen te borgen. Ondermeer wil het kamerlid de norm vastleggen dat mensen binnen 20 minuten een ziekenhuis in de buurt moeten kunnen bereiken, zodat spreiding van ziekenhuiszorg gegarandeerd blijft, ook voor Hoogeveen. Ook pleit het kamerlid voor een zorgstelsel waarbij samenwerking voorop staat en geen concurrentie. Personeelsproblemen zijn dan ook veel eerder oplosbaar. Van Gerven: ,,Het blinde op niets gefundeerde vertrouwen in marktwerking als de oplossing voor alles begint ook in de politiek op allerlei vlakken te verkruimelen. Natuurlijk hou je de hardliners, maar ook in de kamer dringt de werkelijkheid door van ziekenhuizen die vanwege marktwerking failliet gaan en regio's waar mensen geen ziekenhuis in de nabijheid meer hebben. Overal staan bovendien mensen op die opkomen voor goede zorg. Het kan en moet anders".

Zie ook: Zorg

https://www.assen.nl/nieuws/einde-pro ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Drenthe 20-07-2019 07:11

https://www.assen.nl/nieuws/einde-project-grondgebruik

Het Provinciaal Bestuur van ...

GroenLinks GroenLinks Drenthe 12-07-2019 13:33

Het Provinciaal Bestuur van GroenLinks Drenthe heeft een vacature voor de functie van Bestuursmedewerker (m/v) (4 uur per week).

Voorjaarsnota

SP SP Drenthe 03-07-2019 13:28

Lees hier de bijdrage over de voorjaarsnota 2019  

Nieuwe voorstellen op basis van de coalitietekst zullen pas in de begroting in oktober terugkomen. Maar het in de voorjaarsnota geschetste financiële perspectief is gecombineerd met de verplichtingen voor de regiodeals somber.  Eigenlijk is er geen geld voor nieuw beleid en kijken we aan tegen begrotingstekorten. Het financiële overzicht geeft bovendien een vertekend beeld; wat er aan zogenaamd actuele financiële informatie in deze voorjaarsnota staat is niet de actuele stand van zaken. Kostenposten die bekend zijn zoals kosten voor een extra gedeputeerde, de extra bijdrage aan Prolander vanaf 2020, Ode inkomstenderving financiële dienstverlening aan de RUD, worden in de voorjaarsnota niet in het financieel perspectief meegenomen en andere activiteiten worden niet van bedragen voorzien.

Zelfs zonder die paar onderwerpen die ik net noemde presenteert het college een structureel begrotingstekort van in totaal bijna 20 miljoen tot en met 2023.

Daar moet dus dekking voor worden gevonden. De keuze is gemaakt om dit vanuit de stelpost interbestuurlijk programma (IBP) te doen, dat kan, maar we blijven het vreemd vinden dat met een stelpost die bedoeld was voor de aanpak van urgente maatschappelijke problemen gaten in de begroting gedicht worden.

Het onderwerp armoede onder kinderen heeft in 2016 een breed gedragen motie opgeleverd. De alliantie van Kracht is aan het werk en in het najaar levert CMO een onderzoeksrapportage op naar klantervaringen van mensen die leven in armoede. Mogelijk levert dat concrete uitkomsten waarop we ook initiatieven kunnen zetten.

Ook de situatie m.b.t. de ziekenhuiszorg in Drenthe staat bij de SP hoog op de agenda; Vanuit een kernteam “Zorg voor de regio” is een plan uitgewerkt waarover in verschillende geledingen gesproken wordt. De bedoeling is dat na de zomer de eerste stappen gezet worden. Waar wij ons zorgen over maken is of in de aanpak  onder de zorgvragers wel een gedegen onderzoek is gedaan in welke richting en/of bij welke ziekenhuizen  de inwoners hun zorgvragen neer gaan leggen bij veranderend aanbod. Als voorbeeld: Hoogeveen richt zich met zorgvraag niet op Emmen maar op Assen of Zwolle/Meppel. Een dergelijk onderzoek zou daarom mogelijk tot een heroverweging van keuzes kunnen leiden, juist op basis van “patiëntenstromen”. Voor zover wij weten is onderzoek naar wat de keuze van mensen uiteindelijk is niet gedaan, een actie vanuit de provincie kan hier geen kwaad zou je denken. Daartoe doen we een oproep.

En verder ziet de SP in oktober graag beleidsteksten over “wat gaan we doen” gekoppeld aan het onderdeel “wat mag het kosten”. Dus niet zoals het college voorstelt dat de beleidsteksten in de nota van aanbieden komen. Immers, voor de Staten is essentieel, vanuit het budgetrecht, dat beleid en financiën inzichtelijk zijn. Helemaal als de spoeling zo dun wordt als in deze voorjaarnota wordt gepresenteerd.

Voorzitter, de SP-fractie heeft er moeite mee deze voorjaarsnota vast te stellen, vanwege het ontbreken van concrete voorstellen gekoppeld aan een echt actueel financieel perspectief. Op grond van de informatie in deze voorjaarsnota, of liever gezegd het gebrek aan informatie, kunnen wij niet instemmen met deze voorjaarsnota.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.