Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug inzichtelijk

98 documenten

OPEN in de gemeenteraad – 14 december

OPEN OPEN Utrechtse Heuvelrug 19-12-2023 08:25

OPEN in de Raad december 2024

OPEN in de gemeenteraad – verslag van de raadsvergadering van 14 december 2023.

De hele vergadering is  hier  terug te kijken.

Bestemmingsplan Scouting Driebergen

In 2016 is door een omwonende een verzoek om handhaving ingediend naar aanleiding van overlast afkomstig van gebruikers van het scoutingterrein. In de hierop volgende handhavingszaak is door de bestuursrechter geoordeeld dat de scouting het gebruik van het terrein als scouting mag voortzetten onder het overgangsrecht, maar de nevenactiviteiten (verhuur aan andere scoutinggroepen, scholen en verenigingen) diende te staken. Gelet op het grote maatschappelijk belang van het voortbestaan van de scouting is besloten om voor het terrein een nieuw bestemmingsplan op te stellen. Door het vaststellen van het bestemmingsplan wordt een passend planologisch kader geschapen voor het gebruik van het terrein en de gebouwen ten behoeve van scouting en bijbehorende nevenactiviteiten.

Wil je meer weten over dit onderwerp, neem contact op met  Goof of Koos

Stedenbouwkundig plan Tuindorpweg Maarn

De initiatiefnemer RV&O planontwikkeling is van plan om op de locatie Tuindorpweg 21-25 in Maarn veertig woningen te ontwikkelen

De buurt is van mening dat er 1 woonlaag moet verdwijnen (de vierde woonlaag) omdat dit niet zou passen in het dorpse karakter van Maarn. De eigenaar heeft te kennen gegeven dat als dit plan niet wordt goedgekeurd de locatie onder het huidige bestemmingsplan wordt verkocht (=bedrijventerrein). Wij zijn van mening dat het voor het dorp belangrijk is dat er nieuwe woningen worden gerealiseerd. Het is schrijnend dat in deze periode van schaarste op de woningmarkt deze ontwikkeling geen doorgang zou kunnen vinden

Wil je meer weten over dit onderwerp, neem contact op met  Goof of Marijn

Vervolg methodiek duurzame opwek energie

De gemeente Utrechtse Heuvelrug wil (helaas pas) in 2050 klimaatneutraal zijn. Er is om deze doelstelling te realiseren ook grootschalige opwek in het landschap nodig, oftewel “Energie in Landschap”. Er zijn daarom meer zonnevelden nodig. De gemeente heeft het huidige beleid voor zonnevelden en de eerder gehanteerde aanpak geëvalueerd. Op basis hiervan wil het college het beleid verbeteren, voordat er een nieuwe uitvraag wordt gedaan.

We hebben een amendement gesteund ingediend waarin wordt opgeroepen om te kiezen voor de integrale gebiedsgerichte aanpak als voorkeursmethode en eind 2024 de voortgang binnen de gebiedsgerichte aanpak te evalueren. Dit om, indien noodzakelijk om de doelstellingen in 2030 te behalen, alsnog een verbeterde maatschappelijke uitvraag te doen.

Daarnaast hebben we een amendement ingediend om windenergie toe te voegen aan de methodiek voor opwek van duurzame energie nadat de partijen die in het college zijn vertegenwoordigd tijdens de collegevorming hebben afgesproken dat het college tijdens deze collegeperiode geen activiteiten mag ontwikkelen op het vlak van windenergie. Helaas kon dit amendement niet op voldoende steun rekenen.

Wil je meer weten over dit onderwerp, neem contact op met  Koos

Nota grondbeleid

Het college kiest ervoor om uitsluitende een passief  grondbeleid te willen voeren. In de door ons ingebracht amendement dat unaniem is aangenomen door de Raad hebben wij opgeroepen om het college ruimte te geven om het faciliterend grondbeleid op te rekken indien dat behulpzaam is bij het realiseren van door de Raad vastgestelde ruimtelijke of maatschappelijke beleidsdoelen.

Wil je meer weten over dit onderwerp, neem contact op met  Marijn

En tot slot

Tot Raadslid van het jaar is gekozen……… onze eigen Marijn Bouwmeester.

Algemene Beschouwingen bij begroting 2024

OPEN OPEN Utrechtse Heuvelrug 09-11-2023 20:33

Algemene beschouwingen door fractievoorzitter Marijn Bouwmeester

Vanavond hebben we het over de begroting van onze gemeente. Onze dank gaat uit naar de ambtenaren en het college voor het opstellen van deze begroting.

Allereerst wil ik een paar algemene dingen zeggen, daarna zal ik wat zeggen over de begroting:

Als OPEN staan wij pal voor onze kernwaarden: sociaal en groen.

Dat betekent volgens ons ook dat we zorgvuldig omgaan met onze mensen: inwoners van onze gemeente, onze ambtenaren en ook onze raadsleden. Het vertrek van een aantal ‘jonge’ raadsleden raakt ons (en mij persoonlijk ook). Bij ons in de fractie vertrok Sigrid, die mede door het gebrek aan betaalbare woningen haar heil elders heeft gezocht. En voor mensen met jonge gezinnen, is het voortdurend balanceren tussen privé/werk en raad, waarbij de balans te vaak uitslaat naar een besluit om te vertrekken. Ik roep deze raad op om het gesprek hierover serieuzer te gaan voeren. Wij zijn vertegenwoordigers van alle inwoners in onze gemeente, niet alleen van de mensen die het zich kunnen permitteren om hier te zitten.

Dit raakt aan een ander punt: Onze gemeente wordt steeds meer een plek voor de mensen die het al goed hebben. De hoge huizenprijzen drijven mensen die wij voor de gezonde samenstelling van onze dorpsgemeenschappen heel hard nodig hebben weg, om het nog niet over de onnoemelijke lange wachtlijsten voor sociale huur te hebben. Er zijn zoveel jongeren wiens leven in de wachtstand staat omdat er geen geschikte woonruimte is, en zoveel ouderen die nu niet goed kunnen doorschuiven.

Wonen is een recht, geen privilege. Wij vinden het belangrijk dat de positie van woningzoekenden, woningcorporaties sterker wordt en dat zij in duurzame huizen kunnen wonen. Het aantal sociale huurwoningen moet omhoog, en de kwaliteit ervan ook. Dat draagt bij aan bestaanszekerheid. Wij wachten met smart op de woonvisie. En dan druk ik me eufemistisch uit.

Bestaanszekerheid is een toverwoord in de verkiezingsprogramma’s van de landelijke politieke partijen. Op lokaal niveau zijn de mogelijkheden helaas beperkt. Onze poging om de energietoeslag voor een grotere groep beschikbaar te maken, zoals in veel andere gemeenten, heeft het helaas niet gehaald. Het college heeft wel toegezegd om meer te doen aan communicatie met name over de mogelijkheden voor maatwerk. Dat laatste lijkt helaas maar beperkt gelukt. Daar zullen we de komende periode extra op letten.

We hebben afgelopen jaar met elkaar een ambitieuze en stevige Omgevingsvisie neergezet. Deze moet uitgangspunt bij uitvoering van projecten zijn, zoals veilige oversteekplaatsen en leefbaarheid. Komend jaar komt er een nieuw Mobiliteitsbeleid. Met name voor voetgangers en fietsverkeer is dat belangrijk: dat zijn de kwetsbare verkeersdeelnemers die dit het hardst nodig hebben en hun welzijn is een randvoorwaarde voor de leefbaarheid van onze dorpen.

Ook op het tegengaan van klimaatverandering, zoals energiebesparing, vergroten biodiversiteit, hebben we politiek lef en investeringen nodig. OPEN is bereid dat lef te tonen, en hoopt dat andere partijen daar ook toe bereid zijn.

Een vraag die wij hebben: wij hebben begrepen dat het college zelf prioriteiten heeft gesteld in de uitvoering van de raadsbrede afspraken en het uitvoeringsprogramma.

Dan ga ik het nu hebben over de begroting

Er ligt een unieke begroting voor ons. Want we hebben een begroting die niet structureel dekkend is voor de komende 3 jaar. De omvang van de tekorten in de ravijnjaren 2026 en daarna zijn zo omvangrijk (6,5 miljoen en 7,3 miljoen) dat het niet langer realistisch is om deze tekorten te dekken door middel van bezuinigingen. Deze tekorten worden volledig veroorzaakt doordat het kabinet gaat korten op het gemeentefonds met 3 miljard. Dit gaat grote gevolgen hebben voor onze gemeente, ook al op korte termijn.

Wij vinden het dan ook onbegrijpelijk en onverantwoord dat enkele partijen verzoeken om de OZB-opbrengst, die nota bene gewoon de inflatie volgt, te verlagen. Dit bekent op korte termijn al een tekort op de begroting en geen verlaging van de schuld. Wij willen dat de begroting minimaal in evenwicht is en dit betekent dat wij die verzoeken niet zullen steunen.

Onze harde vaststelling is dat de partijen die nu deze voorstellen doen eigenlijk zeggen: na ons de zondvloed. Een politiek van afschuiven is niet onze politiek, niet de politiek van OPEN. Wij kiezen voor duurzame oplossingen voor de lange termijn, zoals het verlagen van drempels voor inwoners. Daar heeft uiteindelijk iedereen meer aan.

Overigens blijkt op basis van de gegevens van de website waarstaatjegemeente.nl dat wij per inwoner nog altijd minder aan OZB betalen dan de gemiddelde inwoner in Nederland. De voorstellen schelen per woning tussen de 18 euro (bij verlaging 400k) en 36 euro (bij verlaging 800k).

De investeringen die er wél aan zitten te komen zijn ook keihard nodig. Het verlagen van de OZB veroorzaakt een druk op de financiering en de schuldontwikkeling van de gemeente. De komende 4 jaren gaan wij circa 60 miljoen aan nieuwe leningen aantrekken en met de stijgende rente vormt dit een omvangrijk risico. De schulden van de gemeente gaan de komende jaren hierdoor ook weer stijgen en dat is slecht nieuws voor ons. Ondanks dit risico pleiten wij nu niet voor een afbouw van deze investeringen omdat deze vooral betrekking hebben op onderwijsvoorzieningen in onze dorpen, buitensport en investeringen in openbaar groen, water en infra. Nóg een reden om nu niet aan de OZB te gaan zitten.

Wij kiezen voor duurzame en sociale oplossingen, niet voor een politiek van afschuiven. En wij zullen die voorstellen steunen die daar blijk van geven. Dank u wel.

Wij steunen enkele moties en wij dienen zelf twee moties in: een op mobiliteit, en een op cultuur.

Buurtkeuken Vollenhove in gebruik genomen.

SP SP Utrechtse Heuvelrug 30-06-2022 08:36

Uiteraard waren SP-ers Pieterwout Duquesnoy en Jantje Paasman op 13 mei aanwezig bij de presentatie van de buurtkeuken bij de buurttafel naast de weggeefwinkel Zeist in Vollenhove. Een prachtige uitbreiding van de plek waar buurtbewoners elkaar weten te vinden. Vandaag werd er voor het eerst gekookt voor en door buurtbewoners.

Wil je zelf gebruik maken van de mobiele buurtkeuken? Dat kan tegen een kleine vergoeding.

Info en reserveren kan via:   http://vollenhove@meanderomnium.nl

Lijsttrekker ChristenUnie brengt bezoek aan time-out voorziening Remise

ChristenUnie ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 12-02-2022 10:30

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1416691/507362/Werkbezoek Remise.jpgChristenUnie-lijsttrekker in Utrechtse Heuvelrug Tom Zoutewelle bracht op 11 februari een werkbezoek aan stichting Remise, een organisatie die echtparen die voor een scheiding staan wil helpen. Remise biedt een time-out in Amerongen en therapie aan. Initiatiefnemer en advocaat Jan Willem van Dommelen: “We willen mensen helpen te remmen vóór de afgrond. Het vitaal houden van relaties is belangrijk, voor hun geluk en voor ons als samenleving”.

Stichting Remise werd opgericht door een groep advocaten en mediators die veel te maken hadden met echtparen die gingen scheiden. Van Dommelen: “We leerden de mensen en hun situaties goed kennen en dachten: Wat jammer dat er vóór die breuk geen verstandige initiatieven waren om de scheiding te voorkomen. Wij bieden stellen een plek aan om even tot zichzelf te komen, gecombineerd met therapie. Het is een de-escalatie, zes weken concentreren op de relatie met om en om een week in ons gastenverblijf. Daarna kunnen de stellen beslissen: Gaan we uit elkaar of gaan we werken aan vernieuwing van de relatie.”

“Het zou fijn zijn als er, ook vanuit de politiek, meer aandacht was voor huwelijksverbetering”, vindt Van Dommelen. “Mensen trouwen en gaan over tot de orde van de dag, maar wat heb je als stel nodig om het ook vol te houden? Liefde is een werkwoord. Het vitaal houden van relaties is ook belangrijk voor een samenleving. In een gezin groeien kinderen op en zij leren de basisregels voor relaties van hun ouders.”

Maar moet de politiek zich daarmee bezighouden? Het is toch privé wat er achter de voordeur gebeurt?

Jan Willem van Dommelen: “Dat is een misvatting, die ons als samenleving al veel heeft gekost. Als een relatie stukloopt zijn er ook maatschappelijke gevolgen, denk aan een extra woning die nodig is of leerachterstand bij de kinderen.”

Remise wordt ondersteund door kerken en ondernemers. Jan Willem: “Het zou prachtig zijn als een gemeente daar ook in zou bijdragen.” Daar is Tom Zoutewelle het helemaal mee eens. “Als ChristenUnie hebben wij dan ook als speerpunt opgenomen in ons programma dat we relaties willen ondersteunen”.

Corona en zelf-tests: van overvloed naar schaarste

SP SP Utrechtse Heuvelrug 01-12-2021 20:13

Nog maar een maand geleden kon de Weggeefwinkel Zeist ze bijna niet kwijt, de zelftesten waar mensen thuis in een handomdraai kunnen zien of ze besmet zijn met het Covid-19 virus. Nu is de situatie geheel omgekeerd: nu zijn coronazelftesten niet meer te krijgen, niet in de Weggeefwinkel, maar ook niet zowat in alle supermarkten en drogisterijen.

De overvloed heeft hier plaatsgemaakt voor schaarste. Geen honderden stuks meer aan zelftesten, die de Weggeefwinkel wekelijks kreeg aangeleverd en zelfs aan de bezoekers niet meer kwijt kon.

Door de overbelasting van de GGD’s worden Nederlanders die zich nu willen testen maar geen directe klachten hebben, opgeroepen om eerst zelf maar een zelftest te doen. Maar hoeveel mensen zullen thuis hiervan nog een voorraadje hebben liggen? En hoe snel zullen de voorraden in de winkels hiervoor weer zijn aangevuld?

In deze tijd van enorm hoge besmettingscijfers is een schaarste aan zelftesten, in combinatie met overbelaste testlocaties geen gunstig vooruitzicht voor het  terugdringen van het aantal besmettingen. En het is nog maar de vraag of de extra maatregelen van een weer in te stellen avondklok en  een uur eerder sluiten van winkels die de komende drie weken van kracht zullen zijn, voldoende zijn om de groei van het aantal besmettingen te kunnen beteugelen.

Deze schaarste aan zelftests is best raar, want van dezelfde overheid kregen alle huishoudens in de zomer wel een brief voor het gratis bestellen van twee coronazelftesten. Die testen waren toen natuurlijk ook in de winkels gewoon verkrijgbaar: toch was dat geen reden voor de overheid om vanwege “marktverstorende” redenen (wat niet mag, in vrije markt economie) die zelftesten niet kosteloos te verspreiden onder de bevolking.

Voor diegenen die er behoeften aan hebben: wat nog wel volop verkrijgbaar is in de winkels zijn dozen met mondkapjes. Mochten deze ooit nog uitverkocht raken, dan geen nood: de overheid heeft zelf nog miljoenen mondkapjes in voorraad. Mondkapjes die voorlopig overigens niet gratis worden verstrekt: dat zou de marktwerking namelijk verstoren. 

Met andere woorden, het beleid lijkt niet geheel overdacht!

David Tompot

 

Dorien keert terug als raadslid

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 08-07-2021 05:40

In september 2018 moest ik om gezondheidsredenen afscheid nemen van de raad. Met pijn in het hart, want ik had nog genoeg te doen.
Toen intern bekend werd, dat Lennart zo’n fantastische reis zou gaan maken, kwam voor mij de vraag voorbij of ik voor het laatste half jaar van deze raadsperiode weer terug wilde keren naar de raad. Inmiddels zijn mijn persoonlijke omstandigheden gewijzigd en kan ik makkelijker rustmomenten
plannen. In overleg met het thuisfront heb ik dus besloten er toch weer voor te gaan.
Eén van mijn grote motivaties om mij weer te laten horen in de raad zijn de uitdagingen op de woningmarkt waar ik me graag tegenaan wil bemoeien. De afgelopen jaren zijn er namelijk veel te weinig betaalbare woningen voor 1-2 persoons huishoudens bijgekomen terwijl de urgentie om die te bouwen alleen maar groter is.“

Verkoop van gemeentelijk vastgoed

ChristenUnie ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 24-10-2020 15:55

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1321004/507362/Vastgoed.jpgDe gemeente heeft vanuit vroegere decennia heel wat vastgoed in eigendom. Daaruit vloeit een onderhoudsverplichting voort en dus ook kosten. Het gaat dan om huizen, maar ook om bospercelen en natuurgebieden, monumenten en gebouwen met een maatschappelijke bestemming.

Door een amendement te steunen waardoor heldere en aanvullende voorwaarden zijn gesteld aan de verkoop konden wij instemmen met deze voorstellen. Zeker omdat mede op ons verzoek een termijn tot 2025 is gesteld aan de machtiging van het college om tot deze verkopen over te gaan als er een geschikte koper kan worden gevonden.

Doen wat we moeten doen; herplanten van bomen!

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 14-09-2020 06:02

Wist u dat de gemeente het (her)planten van bomen niet mee mag rekenen voor het behalen van de klimaatdoelstellingen? Daarom ligt de focus op onderzoeken en plannen om CO2 terug te dringen terwijl een van de meest basale maatregelen, het herplanten van bomen, is geschrapt. Dat vinden wij van de zotte.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/40683/doen-wat-we-moeten-doen-herplanten-van-bomen

Enige tijd geleden dienden wij al een motie in om weer te gaan voldoen aan de wettelijke herplantingsplicht van bomen. Sinds 2012 is hiervoor onvoldoende budget vrijgemaakt. We hoeven niemand uit te leggen waarom bomen zo belangrijk zijn en ook niet dat het gaat om meer dan CO2-reductie. Het is onderdeel van de identiteit van onze gemeente en raakt aan ons welzijn.

 

Wij vinden dan ook dat de prioriteit moet liggen bij het op orde brengen van de basis voor we andere dingen gaan doen. Zeker in deze tijd waarin CO2-reductie en stikstofopname zo belangrijk zijn.  Een grote boom kan gemiddeld 25kg CO2 per jaar (!) opnemen.

 

 Wij zullen daarom aandringen op het herplanten van bomen en als daar in de beheerbudgetten geen geld voor wordt gevonden dan dient dit te worden betaald uit het duurzaamheidsbudget. Een boom draagt tenslotte niet alleen bij aan de leefbaarheid en het groene karakter van onze dorpen, maar ook aan CO2-reductie. Meetbaar, zichtbaar èn bewezen.

 

 

Keuzes in het sociale domein

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 14-07-2020 00:00

Aan de orde in de raadsvergadering van 16 juli is de nota sociaal beleidskeuzes sociaal domein. Tijdens de oordeelsvorming gaf Frits Jansen namens de SGP onderstaande inbreng.

De nota staat vol met mooie, maar ook nog steeds wollige woorden. Zo las ik dat tenminste in de krant.

En deels is dat ook zo. Herijking van de beleidskeuzes zonder dat er echt wijzigingen zijn, want de inwoners zijn tevreden in 2018 zo lezen we. Nu zijn we in 2020 en dus al weer 1.5 jaar verder.

Een mooie presentatie in de beeldvorming en ook het persbericht gaven wel aan dat dit inderdaad het geval lijkt te zijn.

We willen meer gaan inzetten op preventie en informele en formele zorg afstemmen.

“De eigen kracht moet meer aangesproken worden, we willen meer doen met inwoners en maatschappelijke partners”. Meer gebruik maken van de positieve gezondheid etc. allemaal mooie woorden.

Heel kort door de bocht, inwoners moeten nog meer zelfredzaam worden en vooral niet te veel leunen en steunen op de gemeente.

Ik zei al, kort door de bocht, maar er zit wel een kern van waarheid in. Waarom? we moeten eerlijk zijn. Eenvoudig om dat we als gemeente in zwaar weer verkeren. Het sociaal domein staat zwaar onder druk. Door het tekort aan financiële middelen! Of is de zorg juist door andere zaken onbetaalbaar geworden? (retorisch vraag)

Om de gewenste uitvoering van het raadsvoorstel te doen, kunnen we nog beschikken over een potje wat heet, innovatiegelden. Maar dat begint ook leeg te raken. De bodem komt in zicht.

Gelukkig wordt er heel veel gedaan om onze zorg-zorgen bij de landelijke overheid onder de aandacht te brengen. Echter lijken die er nog niet zo van wakker te liggen.

Laten wij als gemeente proberen te zorgen dat zorg, zorg blijft. En dat die zorg ook voldoende geboden wordt. Het beleid is toch dat zorg, zorg moet zijn? En niet een papierentijger waarbij alles aan allerlei regel(tje)s en schema’s opgehangen wordt en waarbij personele wisselingen aan de orde van de dag lijken te zijn? Is dit een van de zaken waarom het onbetaalbaar is geworden?

Wij ervaren en vernemen uit de praktijk dat dit nog steeds wel het geval is. Zeker als het sociale dorpsteam erbij betrokken raakt. Wij hopen daar echt een kentering te gaan zien. Het zal er ook allemaal niet makkelijker op worden nu er een samenhang gezocht moet worden met de Omgevingsvisie.

Dit besluit kent geen financiële consequenties ( op de herijking van het gemeentefonds en ontwikkelingen op andere beleidsterreinen na dan), maar er is wel een punt wat we onder de aandacht willen brengen. Het staat een beetje los van dit voorstel, maar heeft er wel invloed op!

Bij de transformatie is naar voren gekomen, dat zorgverleners een soort  ‘creditkaart’ hebben en hun declaraties tot wel 5 jaar na dato mogen indienen. Graag zouden we zien dat het college vanaf nu bij het aangaan van nieuwe contracten een paragraaf opneemt, waarin duidelijk staat dat de declaraties binnen een kortere periode moeten worden afgehandeld. En dat declaraties bij overschrijding van die termijn niet worden uitgekeerd. Een contract is een wettelijke overeenkomst die andere wet- en regelgeving hier omtrent over’ruled’, dus het hoeft niet in conflict te zijn met andere wet- en regelgeving. In de zorg lijkt het zo te zijn dat binnen een half jaar resultaten van een behandelingen zichtbaar zijn. Dat zou een mooie termijn zijn om voor declaraties een grens te trekken. Dit en meer zaken zouden voor ons het sociaal domein nog inzichtelijker maken. In elk geval financieel.

Laten we voor de zorg zoeken naar oplossingen zonder daarbij de rekbaarheid van de samenleving telkens te moeten opzoeken! Want die rek is echt wel een keer op. Incidenteel zal dat best nog wel kunnen, zoals ook de corona periode laat zien. Maar er moet structureel iets veranderen.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.