Nieuws van politieke partijen over DENK inzichtelijk

151 documenten

GB Dorpscafé over lokale woningmarkt: “Samen de schouders eronder en creatief naar kansen zoeken”

Gemeentebelangen Gemeentebelangen DENK Renkum 23-04-2024 18:08

Strategisch adviseur Koen van der Most van de woningcorporatie Vivare schetst aanvankelijk een somber beeld. De doorstroming vanuit huren naar betaalbare koop ligt zowat stil. We hebben te weinig huuraanbod, op één woning komen wel honderden reacties. Vivare heeft geen eigen grondposities. “We kunnen met de huuropbrengsten de rente van woningverbeteringen nauwelijks betalen.” Van der Most voegt ook kansen en positieve ontwikkelingen toe: “De prestatieafspraken met de gemeente en de Woondeal geven richting. Dat is nodig om strategisch naar de toekomst te kunnen gaan. Vivare bezit vastgoed dat we anders kunnen invullen, denk bijvoorbeeld aan het delen van woningen.”

Makelaar Coen Sonneveld onderschrijft het ontbreken van doorstroming. “De alarmbellen gaan inderdaad elke dag af. Doorstroming is noodzakelijk, maar is er niet. Senioren willen graag verhuizen naar een appartement. Maar die zijn super schaars. Als er gebouwd wordt, trek je ook inwoners van buiten de gemeente aan. Daardoor komt de lokale verhuistrein niet op gang. Een oplossing kan de woonvergunning zijn die er vroeger wel was. Je moet dan sociaal of economisch gebonden zijn om je te kunnen vestigen in de gemeente.”

Projectontwikkelaar Ruud Hendriks ziet kansen: “Die 950 woningen voor Renkum kunnen we best realiseren. Er zijn plekken genoeg om dat binnen de bebouwde kom te doen. Maar… er worden veel eisen en regels gestapeld waardoor je lastig kunt bouwen. Denk aan de stikstofnormen, een bepaald percentage betaalbare woningen en de weerstand vanuit omwonenden of organisaties.

We zouden met z’n allen flexibeler moeten zijn en aan de voorkant helder zijn. Ga in gesprek, zoek elkaar op en maak duidelijk dat een participatietraject niet betekent dat elke wens te realiseren is. De procedures bij de Raad van State vertragen enorm terwijl het resultaat veelal nauwelijks wijzigt. Wees vanaf het begin transparant en zoek naar een mooie gemene deler.”

Ondersteuning van de raadsfractie: het commissielid

Senioren Partij Alkmaar Senioren Partij Alkmaar DENK Alkmaar 23-04-2024 07:34

De raadsfractie van de SeniorenPartij Alkmaar bestaat uit 2 raadsleden. Voor goede uitoefening van hun taken hebben zij praktische en inhoudelijke ondersteuning nodig van commissieleden. Een fractie heeft plaats voor 3 commissieleden. Voor de commissie sociaal, bestuur en middelen en de commissie ruimte.

De gemeenteraad heeft commissies ingesteld voor ondersteuning en advisering. In deze commissies mogen raadsleden en niet-raadsleden zitten. Niet-raadsleden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen. Raadsleden krijgen al een vergoeding voor hun raadslidmaatschap.

De raadscommissie bereidt de besluiten van de gemeenteraad voor. De commissie adviseert de gemeenteraad hierover. Elke raadscommissie is gespecialiseerd in een aantal onderwerpen en heeft een eigen takenpakket. Niet-raadsleden krijgen een vergoeding voor hun werkzaamheden. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente. De gemeenten zijn hiervoor ingedeeld in 6 inwonersklassen. De hoogte van de vergoedingen wordt elk jaar per 1 januari aangepast. Deze aanpassingen staan in de jaarlijkse circulaires.

Commissielid voor de SeniorenPartij Alkmaar houdt in:

Je hebt interesse voor de gemeentelijke politiek met een positieve blik gericht op Senioren;

vertegenwoordigt de fractie tijdens de commissievergaderingen;

je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden;

je bent woonachtig in Alkmaar en je bent of wilt lid worden van de SeniorenPartij Alkmaar;

je bent op maandagavond beschikbaar voor het fractieoverleg tussen 19.30 – 21.00 uur;

en bereid om tussen de 6-8 uur per week aan organisatorische en/of administratieve zaken op te pakken.

Wat kunnen wij bieden:

Een omgeving waarin je mening gewaardeerd wordt;

mogelijkheden om je verder te ontwikkelen in de gemeente politiek;

een vergoeding voor het aanwezig zijn bij een commissievergadering;

een tablet met internetverbinding;

actief invloed kunnen hebben op de gemeentepolitiek.

Welke werkzaamheden kun je gaan uitvoeren:

Ondersteuning van de raadsfractie van de SeniorenPartij Alkmaar op het gebied van beleidsvoorbereiding;

deelnemen aan commissievergaderingen (sociaal, bestuur en middelen en/of commissie ruimte);

zoveel mogelijk de wekelijkse fractievergaderingen bijwonen;

contacten onderhouden met organisaties, kiezers en het bezoeken van bijeenkomsten;

de fractie ondersteunen met organisatorische en/of administratieve zaken.

Na een inwerkperiode kunnen de werkzaamheden uitgebreid worden tot meer actieve politiek inhoudelijke input. Denk hierbij aan het opstellen van technische/politieke vragen, het meeschrijven aan moties, bijeenkomsten organiseren of je meer richten op PR en communicatie.

Heb je na het lezen ook zin gekregen om aan de slag te gaan als commissielid of wil je meer weten over de werkzaamheden of denk je op een andere manier onze fractie te kunnen ondersteunen?

Neem dan contact op met onze fractievoorzitter Sasja Spek op 06-29 43 01 24 of mail naar sasja@spa-alkmaar.nl

Twee jaar onderweg – Raadslid Gijs blikt terug en vooruit

Groenlinksaf Groenlinksaf DENK Waalwijk 07-04-2024 18:51

In 2022 startten wij (Dilek, Frank, Anja, Yvette en ik (Gijs)) als coalitiepartij aan een nieuwe raadsperiode. Bij die gratie, omdat Dilek wethouder is geworden, mocht ik in juni van dat jaar beginnen als raadslid namen GroenLinksaf, na eerst 3 maanden fractievolger te zijn geweest. Inmiddels bevinden we ons halverwege deze raadsperiode en is het tijd voor een terugblik. Om dat te doen ga ik eerst even nog iets verder terug.

Toen ik als 28-jarige werd gevraagd om deel te nemen aan de politiek, heb ik eerst getwijfeld. Ideologisch gezien zat het wel snor. Ik ben opgegroeid in een familie waar de discussie werkelijk altijd op de loer lag en daarnaast heb ik een wetenschappelijke opleiding gehad waar hetzelfde gold. Naast gezegend te zijn met een druk sociaal leven heb ik echter een fulltime baan en inmiddels twee kinderen. Om dat te combineren met de gemeentepolitiek moest ik niet alleen mezelf, maar ook mijn vriendin overtuigen dat dit mogelijk was. Uiteindelijk is het een sprong in het diepe geweest, waarbij ik heel dankbaar ben dat ik van haar die ruimte heb gekregen om mezelf te ontplooien en om mijn idealen ook daadwerkelijk om te zetten in daden.

Uiteindelijk ben ik de politiek in gegaan omdat ik wil bijdragen aan het vergroenen van onze versteende gemeente met haar enorme bedrijventerrein. Daarnaast hebben wij over de breedte gezien een grote hoeveelheid minder bedeelde medeburgers die onze aandacht verdienen. We leven helaas in een land waar de natuur en de minder bedeelde mens het al decennia lang zwaar te verduren hebben door de ongebreidelde wens tot economische groei van ons kapitalistische en liberale systeem. Hierbij wordt de economie constant boven mens en natuur geplaatst met als uitgangspunt ‘trickle-down-economics’. Met andere woorden. Als we zorgen voor economische groei dan volgt het welzijn van de mens vanzelf. De natuur is daarbij lange tijd vergeten, maar krijgt inmiddels in ieder geval in de theorie weer steeds meer aandacht. Het is mijn visie dat als wij in de praktijk de natuur weer boven, of tenminste naast de economie zetten, de welvaart en het welzijn van alle mensen dan juist gaan volgen. De omgekeerde weg dus.

Toen ik in 2022 begon was ik 30 jaar, terwijl de gemiddelde leeftijd van een raadslid in Nederland op dat moment ca. 54 jaar was. Ook naar Waalwijkse maatstaven was ik een vrij jonge politicus. De gemeentepolitiek was compleet nieuw voor mij. Juist vanwege mijn onervarenheid verwachtte ik echter enorm veel te leren. Hiervan kan ik na twee jaar zeggen dat dat zeker zo is! Zo heb ik inmiddels tientallen keren mogen spreken voor de raad. Iets wat ik als enorme drempel ervaarde bij de keuze om überhaupt de politiek in te gaan. Ik heb altijd (net als 99 procent van de mensen) last gehad van angst voor spreken in het openbaar, dus de eerste keer was ik ruim een week zo zenuwachtig dat ik er fysiek last van had! Onterecht uiteraard, want het ging hartstikke goed. Toch is het nogal wat om als onervaren broekie een raad vol ervaren lieden even te vertellen dat er de afgelopen jaren toch wel wat meer had kunnen worden gedaan om het centrum te vergroenen.

Inmiddels heb ik de raad mogen toespreken over veel meer zaken die mij persoonlijk aan het hart gaan. Denk aan extra groen op Landgoed Driessen, het wegnemen van bureaucratische hordes bij het verstrekken van de starterslening, of aan het zorgen voor een bij Waalwijk passende balans in het aantal betaalbare koop- en huurwoningen. We hebben als fractie ook echt wat bereikt. De windmolens en zonnepanelen van de Grootschalige Opwek Duurzame Energie gaan er eindelijk komen, we hebben de Molukse gemeenschap een mooie handreiking gedaan en we hebben een koersverandering gemaakt op het gebied van het sociale domein, waarbij we meer aandacht willen voor de samenredzaamheid van onze burgers.

Als je halverwege bent, moet je niet alleen terugkijken, maar ook altijd vooruit kijken. In mijn ogen zijn we goed op weg. Als kleine coalitiepartner tussen ideologisch anders geaarde partijen blijft er voor ons vooral een uitdaging liggen op het gebied van bijsturen van het economische geweld. We zullen blijven hameren op het niet vergeten van de mensen die het het hardste nodig hebben en op het niet vergeten van de natuur. In mijn ogen doen we er daarbij goed aan om af en toe flink aan de boom te schudden, zodat wij ons als partij blijven onderscheiden van de andere partijen. Onder aan de streep zijn wij een partij van actie die lange tijd ver weg is gebleven van het pluche. Ik weet dat dit binnen de partij ook nog zo wordt gevoeld en dit sentiment is begrijpelijk, maar dicht op het vuur zitten is ook heel wat waard!

Tot slot een oproep. Laat je niet alleen horen op de daarvoor bestemde momenten. Wij hebben het als fractie lekker druk, waardoor het soms lastig is om naar jullie toe te komen. Wij staan echter open voor alle input en gaan graag met iedereen in gesprek over alles wat jullie aan het hart gaat. De lijntjes zijn kort. Maak daar gebruik van! Andersom zullen wij dat ook blijven doen.

Slikken of Stikken

Slydregt NU Slydregt NU DENK Sliedrecht 15-03-2024 14:07

Het college van Burgemeester en Wethouders in Sliedrecht lijkt een talent te hebben ontwikkeld voor het creëren van controverse en teleurstelling onder de inwoners. Recentelijk heeft de politieke partij Slydregt.NU het vertrouwen verloren in dit bestuur, en met goede reden. Het begon met een ongevraagd plan voor een AZC, dat als een onaangename verrassing werd gepresenteerd aan de bevolking. Nu worden de inwoners geconfronteerd met een nog meer wereldvreemde uitbreiding van Sliedrecht, ten noorden van de spoorbaan.

Het dictaat omvat de verwijdering van het bestaande zwembad en zalencomplex De Lockhorst, en in ruil daarvoor een belachelijk pierenbadje dat de kosten voor de inwoners op onaanvaardbare hoogtes jaagt. Deze uitbreiding is gepland in een van de meest ongunstige bouwterreinen in Nederland, een veenachtige polder waar zelfs koeien moeite hebben om doorheen te waden.

Deze polder, waarin de ontwikkelaars al lang geleden met de boeren aankoopovereenkomsten hebben gesloten, maakt het realiseren van bouwrijpe grond buitengewoon kostbaar. En alsof dat nog niet genoeg is, eist het college ook nog de bouw van een ecoduct tussen het oude en nieuwe gedeelte, wat resulteert in de sluiting van het enige zalencentrum in Sliedrecht. Het college lijkt te vergeten dat voorzieningen zoals De Lockhorst een essentiële rol spelen in de gemeenschap, en het vervangen ervan met een inferieur alternatief is ronduit onverantwoordelijk.

De kosten van dit megalomane project zijn verbijsterend hoog, geschat op maar liefst 62 miljoen euro, waarvoor slechts een relatief kleine subsidie van 21 miljoen euro beschikbaar is gesteld. Dit roept ernstige vragen op over de financiële verantwoording en prioriteiten van het college.

Bovendien blijkt uit het verleden dat het college niet bepaald een succesvol trackrecord heeft op het gebied van grote projecten. Denk bijvoorbeeld aan het debacle rondom het Burgemeester Winklerplein, de verplaatsing van voetbalvelden, en recent jongerencentrum Elektra. Dit wekt begrijpelijkerwijs weinig vertrouwen bij Slydregt.NU en de rest van de inwoners van Sliedrecht.

Het wordt hoog tijd dat het college haar prioriteiten heroverweegt en luistert naar de behoeften en zorgen van de inwoners. Het opzadelen van de gemeenschap met een dergelijk absurd en kostbaar project, ten koste van essentiële voorzieningen en leefbaarheid, getuigt van een schrijnend gebrek aan visie en verantwoordelijkheid. De inwoners van Sliedrecht verdienen beter dan dit.

Geschreven door burgerraadslid Gert Jongeneel als column in het Kompas Sliedrecht d.d. 14 maart 2024.

Internationale vrouwendag 2024

SP SP DENK Veenendaal 08-03-2024 09:05

Één wereld, duizend vrouwen Longread Inleiding

Ik zie op straat een groepje jongens lopen. Zwarte gewatteerde jassen aan, spijkerbroeken, sneakers. Ze praten en lachen met elkaar. Niks bijzonders in eerste instantie, maar er is iets waardoor ik blijf kijken. De plek en het tijdstip lijken niet te kloppen bij dit beeld. Dan verplaatst mijn blik zich naar iets achter de jongens. Daar lopen vrouwen met lange rokken en hoeden, zonder make-up. Ineens is het mij duidelijk; deze jongens gaan naar de middagdienst van de kerk waar ik net voorbij kwam. Mijn man draagt een overhemd en een spencer, beige broek aan; hij zou zo een verjaardag kunnen bezoeken, of een vergadering kunnen binnenlopen, of in die kerk kunnen gaan zitten zonder dat het zou opvallen. Ik kijk naar mijn korte gekleurde rokje, voel mijn grote glinsterende oorbellen zachtjes zwiepen in de wind. Ik ben benieuwd hoeveel voeten ik over de drempel zou kunnen zetten zonder op z'n minst vreemd aangekeken te worden. Als je de religie van een man wil weten, moet je kijken naar zijn vrouw, flitst het door mij heen. Meteen daarachteraan realiseer ik mij dat dit natuurlijk helemaal niet altijd zo is. Maar toch, ligt de verantwoordelijkheid voor het uitdragen van culturele tradities en gewoonten niet grotendeels bij vrouwen? En zijn deze niet van grotere invloed op hun levens dan die van mannen?

Vandaag is het Internationale Vrouwendag, met dit jaar als thema 'Eén wereld, duizend vrouwen', waarbij culturele verschillen en overeenkomsten centraal staan.

Terug naar het privédomein

Op de website van Internationale Vrouwendag staat het volgende te lezen: “Eén wereld, duizend vrouwen is het thema voor Internationale Vrouwendag 2024 en gaat over de verschillen én overeenkomsten tussen vrouwen uit Nederland maar vanuit verschillende culturen. Met subthema’s die gaan over culturele verschillen bij geboorte, huwelijk, werk en de dood. Een positief thema want hoe mooi is het dat alle vrouwen uniek en verschillend zijn maar ook overeenkomsten hebben? Met het thema ‘Eén wereld, duizend vrouwen’ kunnen wij elkaar inspireren maar kunnen wij ook van elkaar leren.” (A)

Aldus de website van internationale vrouwendag. Zoals ieder jaar vraag ik mee weer af hoe een klein stukje tekst dat zo vol stijlfouten en meningen is, organisaties moet aanmoedigen om iets met het thema te doen en hun naam hier aan te koppelen. Gelukkig is het dit keer wel een duidelijk en concreet thema. Op de website zijn korte columns te vinden die verder ingaan op een van de subthema's. Bij het lezen van de stukjes bekroop mij een beetje een onbehagelijk gevoel. Was het eigenlijk wel een goed idee om culturele tradities voor vrouwen uit te lichten? Het leek mij dat de voorbeelden min of meer toevallig bij elkaar waren gezet. (Hoewel dat natuurlijk niet vreemd is; je kunt niet van elke bestaande cultuur, van elk land, een uiteenzetting geven van de tradities en rituelen.) Wat mij verder opviel tijdens het lezen; de voorbeelden uit Nederland die naar voren kwamen, vond ik eigenlijk nikszeggend. Ja, in Nederland is thuisbevallen heel normaal en we eten beschuit met muisjes bij een geboorte, maar wat zei dat nu over mij als werknemer en de manier waarop ik mijn zwangerschap, bevalling en kraamtijd beleefd heb? Wat mij betreft werken we nog steeds aan een stukje vrouwenemancipatie; deelname van vrouwen aan het publieke leven. En met het lezen van al die tradities en gebruiken, had ik het idee dat onze gedachten vrouwen min of meer weer terug sturen naar waar we vandaan kwamen, terug naar de privésfeer. Het privédomein is, in tegensteling tot het publieke domein, het domein waar het leven van veel vrouwen zich van oorsprong afspeelde. Het domein waar ook de tradities rondom huwelijk geboorte en dood thuis horen. En waar veel vrouwen hard werken om het het domein te laten zijn waar kinderen opgroeien en mannen thuiskomen. Inmiddels hebben we vaak betaald werk, maar we hebben ook de grootste moeite dat te combineren met de zorg voor kinderen of de zorg voor ouderen.

Susan Moller Okin (1946 – 2004), een feministische politieke filosoof, schreef in 1999 het essay 'Is Multiculturalism Bad for Women' waarin zij beschrijft hoe in liberale Europese landen mensenrechten van veel vrouwen en meisjes geschonden werden of dit oogluikend werd toegestaan in het kader van de cultuur waar de betreffende vrouwen en meisjes oorspronkelijk vandaan kwamen. Het gaat Okin om speciale groepsrechten van minderheden in een land. Het zou volgens veel mensen indertijd bijdragen aan het leiden van een betekenisvol leven van minderheidsgroepen. Maar om welke culturele tradities komen dan in aanmerking voor groepsrechten, en door wie zijn die bedacht? Een voorbeeld dat ze geeft, komt uit het Frankrijk van de jaren '80. Polygamie werd daar destijds getolereerd werd, bij immigranten uit het aantal Afrikaanse landen. De vrouwen die in een polygaam huwelijk terechtgekomen waren, ervoeren dit in hun eigen land al als nauwelijks vol te houden, maar in Frankrijk was het een ondraaglijke positie die aan hen opgedrongen werd. (B)

De politieke essays en boeken van Okin richtten zich op bestaande rechtvaardigheidstheorieen en mensenrechten. Deze theorieën gaan vaak over rechtvaardigheid in het publieke domein, waarbij rechtvaardigheid tussen verschillende gezinnen wordt aangekaart, maar de rechtvaardigheid binnen het gezin nauwelijks.

Okin ziet twee belangrijke verbanden tussen cultuur en gender. Als we kijken naar waar de speciale rechten en culturele verschillen zich op richten, dan zien we vooral zaken die zich afspelen in het privéleven; seksualiteit, voortplanting, huwelijk, ouderschap, erfenis. Allemaal zaken die op de levens van vrouwen en meisjes over het algemeen een veel grotere impact hebben dan op het leven van jongens en mannen. Natuurlijk gaat cultuur over meer dan alleen deze zaken, maar toch worden de verschillen het duidelijkst in de privésfeer. Het opvallende is volgens Okin dat speciale regels niet golden voor wetten met betrekking tot het publieke domein, zoals handel en criminaliteit. (B)

Het tweede verband tussen cultuur en gender is dat de meeste culturen van oorsprong een principe hebben dat gericht is op de controle van mannen over vrouwen. Okin geeft voorbeelden van het Christendom, het Jodendom, de Islam en de oude Grieken en Romeinen, waarbij verhalen en mythes een rol spelen die vrouwen omschrijven als over-emotioneel, ongeloofwaardig, slecht, seksueel gevaarlijk, en waar bovendien de rol van vrouwen in de voortplanting wordt ontkend. Denk aan Athene die ontspringt uit het hoofd van Zeus of Adam die geschapen is door een mannelijke God en Eva die uit een rib van Adam gemaakt wordt en vervolgens hem verleidt om slechte keuzes te maken. De meeste religies kennen veel gelovigen die een stuk progressiever zijn, maar de orthodoxe of fundamentalistische versies zijn er ook. Gebruiken zoals vrouwenbesnijdenis, uithuwelijking, kindhuwelijken en polygamie worden ook nu nog soms expliciet verdedigd als zijnde nodig om de controle en de macht over vrouwen te houden, zodat zij de man kunnen dienen. (B) Okin geeft in haar essay voorbeelden van interviews met mannen die dit expliciet benoemden. Hoewel het schenden van mensenrechten in feite als crimineel beschouwd kan worden, gebeurde dat maar weinig. Dat het ging om een traditie van een bepaalde cultuur werd gezien als een verzachtende omstandigheid en straffen bleven uit of waren milder. Zulke praktijken zijn iets heel anders dan het dragen van een rok, of een keppeltje of een hoofdoek en ze maken het nagenoeg onmogelijk voor vrouwen om te kiezen voor een leven onafhankelijk van mannen, om celibaat of lesbisch te zijn, of om geen kinderen te hebben. Of om betaald werk te doen. En dat is meteen het tweede probleem dat ik heb met de keuze voor dit thema. Daar waar insluiting is, is ook uitsluiting. Door de nadruk op deze onderwerpen te leggen, vergeten we stilletjes ook iedereen die hier niets mee te maken heeft. Want wat moeten jonge gezonde, alleenstaande, kinderloze vrouwen met onderwerpen als dood, geboorte en huwelijk? Misschien moeten we juist praten over dat wat niet benoemd wordt. Wat is het gevolg als je niet trouwt? Wat betekent het voor je contact met je familie of je gemeenschap als je geen kinderen krijgt? Het huwelijk bijvoorbeeld, is een instituut waarbij van oorsprong de vrouw als eigendom van haar vader aan haar man wordt overgedragen. Kunnen we werkelijk praten over verschillen in huwelijkse tradities, zonder hierbij stil te staan? Zonder te beseffen dat er talloze vrouwen zijn die dit nog steeds als zodanig zien en er alles aan doen om hier aan te ontkomen?

Rechtvaardigheid, respect en liefde

Uit de voorbeelden van Okin blijkt dat in gezinnen gender, ongelijkwaardigheid en hiërarchie van oudsher een belangrijke rol spelen in diverse culturen. Wettelijk gezien bestaat deze ongelijkheid inmiddels niet meer, maar oude tradities spijpelen nog steeds door in het hedendaagse leven. (C) Ongelijkwaardigheid in de privésfeer kan vervolgens leiden tot ongelijkwaardigheid in de publieke sfeer, maar andersom geldt ook; beslissingen gemaakt in de publieke sfeer hebben invloed op de privésfeer, betoogt Okin. Ze meent dat het gezin de eerste plek is waar men leert wat rechtvaardigheid is. Rechtvaardigheid binnen het gezin is dus belangrijk, voor de leden van het gezin en voor het publieke domein. (C)

Wanneer we kijken naar de ideeën achter de multiculturele samenleving waarbij er afgeweken mocht worden van de geldende wetten en mensenrechten, dan zien we dat veel maatregelen voortkwamen uit de gedachte dat we respect willen opbrengen voor de ander en dat een samenleving met verschillende culturen een bepaald soort rechtvaardigheid vraagt. Volgens Okin kon dat niet samengaan met het toepassen van de mensenrechten op ieder individueel persoon en het respect voor elkaar binnen de cultuur en binnen het gezin. In voorgaande jaren heb ik er al eens over geschreven, maar ik doe dat gewoon hier nog een keer; wat bedoelen we wanneer we het hebben over 'respect'?

In tegenstelling tot de multiculturele samenleving van Okin, meent Lineke Verkooijen in haar essay 'Over gelijkheid, diversiteit en de toekomst van het social work' dat een zogenaamde gelijkheidscultuur lange tijd in onze samenleving heeft overheerst. Niet-gelijk of verschil is in de gelijkheidscultuur een probleem geworden. (D) Maar het probleem dat ze aankaart lijkt op dat van Okin: We zijn er te veel vanuit gegaan dat 'respect' betekent dat je een ander zijn eigen gang moet laten gaan. Dat heeft zowel in het privédomein als in het publieke domein problemen veroorzaakt.

Verkooijen pleit voor een diversiteitscultuur, in plaats van een gelijkheidscultuur. 'Respect' speelt een belangrijke rol in de (diversiteits)cultuur. Respect zou kunnen betekenen; je ervan bewust zijn en accepteren dat het denken en doen van de ander invloed heeft op je eigen denken en doen. Het sluit tevens aan op de notie van respect die filosoof Avishai Margalit hanteert, waarbij we ons moeten realiseren dat het leven van mensen een open einde heeft, dat zij hun handelen en hun oordeel kunnen veranderen. (D) Beide noties gaan uit van de ander als iemand die we niet volledig onder controle hebben en wiens acties we niet geheel kunnen voorspellen. Deze vormen van respect hebben we nodig als we praten met elkaar over verschillende culturen binnen een land.

Ondanks de verschillen hebben culturen vaak ook één belangrijke overeenkomst, hebben we gezien; de verschillen binnen een cultuur, de verschillen tussen mannen en vrouwen. Veel tradities die in diverse culturen ontstaan zijn, zijn niet bepaald gebaseerd op de hierboven benoemde notie van respect voor ieder afzonderlijk mens. Een interessante uitdaging is dan om te kijken hoe we deze tradities kunnen behouden of veranderen in een versie waarbij er wel sprake is van een dergelijke vorm van respect.

Als we praten over de dood, de geboorte, werk en het huwelijk, als we praten over de verhoudingen binnen het gezin, is een uitgebreide behandeling van de term ‘respect’ dan wel op zijn plaats? Moeten we die niet achterlaten in het publieke domein. Moeten we het niet hebben over liefde? Speelt liefde niet de hoofdrol in het privédomein?

De Amerikaanse schrijver, hoogleraar, feminist en activist bell hooks (met kleine letters, want haar boodschap was belangrijker dan haar naam of status, pseudoniem van Gloria Watkins 1952-2021) heeft in 2001 het boek 'All About Love' geschreven. In het Amerika van de jaren '90 zag hooks veel mensen die zonder liefde leven, ook al realiseren ze zich dat zelf vaak niet, terwijl werkelijke liefde ons leven grondig positief kan veranderen. hooks omschrijft liefde niet als een gevoel, maar als een werkwoord. Liefde kan niet samengaan met mishandeling, vernedering of verwaarlozing, ook al wordt ons dat soms wijsgemaakt. Zorg en affectie bestaan vaak wel naast mishandeling of vernedering, en hoewel ze onderdeel zijn van liefde, vormen ze niet genoeg voorwaarde om van liefde te kunnen spreken. Liefde bestaat naast zorg en affectie uit; erkenning, respect, commitment, vertrouwen en open en eerlijke communicatie. (E) Het is wat mij betreft een kritische en veeleisende omschrijving van liefde, maar ook een concrete en werkbare omschrijving. Het maakt meteen duidelijk dat liefde te vinden kan zijn in elke cultuur, religie of maatschappij, maar dat het ook heel vaak juist afwezig is in gebruiken die omwille van de traditie zelf in ere worden gehouden. Respect staat dus niet tegenover liefde, maar is er een onderdeel van.

Hoewel hooks allerlei culturele verschillen tussen mannen en vrouwen ziet in het (niet) geven van liefde, is ze er duidelijk in dat zowel mannen als vrouwen ertoe in staat zijn lief te hebben, als ze het goed geleerd hebben, en beide in staat zijn het te verraden en vernietigen. Het kapitalisme en het patriarchaat komen er geen van beide goed vanaf bij hooks. Religies hebben zich wat haar betreft teveel ingelaten met dit kapitalisme en zich laten leiden door de waarden van een productiegerichte cultuur, de waarden van rijkdom, privilege, het individu en macht. Fundamentalistische denkers gebruiken religie om imperialisme, militarisme, seksisme, racisme en homofobie te rechtvaardigen. Ze ontkennen de verbindende boodschap van liefde die aan elke grote religie ten grondslag ligt. (E) Religie en/of spiritualiteit dient niet zozeer om het individu zich beter te laten voelen, of beter te laten functioneren in de maatschappij, maar zou daadwerkelijk moeten verbinden en een einde moeten maken aan machtsvertoon en dominantie. En toch zijn het juist macht, controle en dominantie die volgens hooks een grote rol spelen in veel relaties en culturen. In de westerse cultuur komt daar bovendien een angst voor de dood en een obsessie voor veiligheid bij, die alleen maar leiden tot meer controle, geweld en agressie. Kapitalisme en het patriarchaat hebben er samen voor gezorgd dat in onze cultuur het kerngezin de best mogelijke manier van leven lijkt, terwijl juist het leven in een groter verband de kans groter maakt dat mensen opgroeien met iemand die in staat is liefde te geven. “Onderzoek door antropologen en sociologen, toont aan dat kleine privé units, en zo vooral die georganiseerd zijn rond patriarchaal denken, een ongezonde omgeving zijn voor iedereen. Gezond en verlicht ouderschap is het best gerealiseerd binnen de context van een gemeenschap en een uitgebreid familienetwerk.” (E) Zou hooks dan de voorkeur geven aan de polygame huwelijken die Okin omschreef? Nee, het lijkt me van niet, aangezien deze grote gezinnen ontstaan zijn uit de wens de controle te houden over de vrouwen en kinderen. Dwang en controle hebben niets te maken met respect. Laat staan dat er open en eerlijke communicatie kan plaatsvinden. Zoals hooks zegt "the family that talks together, stays together."(E)

Als ik om me heen kijk, zie ik inderdaad dat alles in onze maatschappij gericht lijkt te zijn op een gezin met twee ouders en twee kinderen. De reden dat werk in combinatie met gezin zo'n veelbesproken onderwerp is, is mijns inziens dan ook niet te wijten aan de feministische golven die vrouwen bij hun huishouden heeft weggehaald, maar (onder andere) aan de verwachting dat je alles binnen je eigen gezin oplost en met succes, al dan niet met gebruik van betaalde diensten van buitenaf.

Het viel hooks op tijdens haar onderzoek naar wat er zoal geschreven is over liefde, dat vrouwen in de geschiedenis vaak degene waren die liefde moesten uitvoeren, maar dat de mannen degene waren die meenden er iets over te vertellen te hebben. Dichters, kunstenaars, dokters, therapeuten en haar eigen ex-partner; ze waren de kenners, de experts. Dat ze zelf niet wisten hoe ze liefdevol moesten zijn, is volgens hooks omdat ze het niet goed geleerd hadden. Liefde is niet iets wat je zomaar overkomt, maar iets dat je kunt leren. Helaas hadden veel babyboomers die hooks tegenkwam alleen maar hun rol geleerd. Vrouwen werden geacht verzorgend te zijn, wat werd aangezien voor liefde, terwijl ze tegelijkertijd aantrekkelijk moesten zijn en mannen moesten manipuleren om iets van macht te verkrijgen. Geen open en eerlijke communicatie dus. Mannen op hun beurt moesten de macho zijn, zonder gevoelens en met macht en controle, vaak ook door te liegen en te verbergen. Mannen die het patriarchaat niet willen steunen, hebben het moeilijk zegt hooks. (E)

Ik wil geenszins beweren dat het voor mannen wel makkelijk is. Gemiddeld genomen zijn de culturele verschillen tussen hen minder groot en zijn tradities binnen het privédomein meestal minder bepalend voor hun leven dan voor vrouwen, maar evengoed komt liefde respect of zelfs maar acceptatie hen niet aanwaaien. Met mijn oorbellen en mijn rokje kom ik nog wel een andere kerk in, maar als mijn man een rok zou dragen en oorbellen in zou hebben, zou hij überhaupt nog wel ergens naar binnen komen?

Conclusie

Ik zou willen stellen dat verschillen tussen culturen er zeker zijn, maar dat ze, als het op de positie van vrouwen aankomt, ook behoorlijk wat overeenkomsten hebben wat betreft hun oorsprong. Bovendien zijn verschillen binnen culturen, vooral tussen vrouwen en mannen, vaak groot. Natuurlijk kan het op de werkvloer prettig zijn wat basale kennis te hebben van de culturele achtergronden van werknemers. Maar wat ik belangrijker vind is dat we blijven kijken en luisteren naar elkaar, en elkaar niet reduceren tot een rijtje tradities dat je ergens op een website hebt gelezen. Want dan zou er sprake zijn van minder respect, niet meer. Internationale Vrouwendag is bij uitstek een dag om juist naar persoonlijke beleving van mensen te vragen. Eén wereld, duizend vrouwen. Vraag al die vrouwen maar eens welke van de tradities rondom huwelijk, geboorte en dood uit hun cultuur ze zouden willen schrappen. Ik realiseer me dat ik het weinig over het op de website genoemde subthema ‘werk’ heb gehad. Misschien was het beter geweest als ik me juist daar op had gericht. Dan had ik het mezelf een stuk makkelijker gemaakt, aangezien ik ooit een scriptie over diversiteit op de werkvloer heb gemaakt. Maar dan had ik wellicht weinig geleerd. Ik zie iets opvallends, ik erger me aan iets dat geschreven staat en ik besluit verder te onderbouwen en onderzoeken hoe dit komt.

Op de website staat dat dit een positief thema is. Dat heb ik dan bij deze misschien een beetje voor je verpest. Mijn excuses. Het is nou eenmaal een traditie van mij om de zaken rondom Internationale Vrouwendag problematischer te maken dan dat ze in eerste instantie worden voorgeschoteld. Hopelijk zijn dat voldoende verzachtende omstandigheden en is je oordeel mild.

Bronnen A: https://www.internationale-vrouwendag.nl/thema-2024-een-wereld-duizend-v... B: S. Moller Okin, Is multiculturalism bad for woman C: S. Moller Okin, Justice, Gender and the Family D: L. Verkooijen, Over gelijkheid, diversiteit en de toekomst van het social work E: b.hooks, All about love

Maatschappelijke stage bij WijApeldoorn

Wij Apeldoorn Wij Apeldoorn DENK Apeldoorn 04-02-2024 11:15

Een keertje snuffelen bij een politieke partij?! Wees welkom bij WijApeldoorn!

Wie zijn wij?

WijApeldoorn is een lokale politieke partij actief in de gemeenteraad van Apeldoorn. Samen maken WijApeldoorn. Dit kunnen we niet alleen. Daarom wordt onze partij ondersteund door enthousiaste Apeldoorners. Stuk voor stuk mensen met passie voor Apeldoorn en kennis en kunde om hier bestuurlijk en politiek bij te dragen aan onze mooie gemeente. WijApeldoorn zet zich o.a. in op wonen, natuur en klimaat, veiligheid, privacy, diversiteit en inclusiviteit, sport en bewegen, dorpen en binnenstad, kunst, cultuur en erfgoed, zorg, financiën en verkeer en mobiliteit.

Er is bij ons veel mogelijk. Denk aan het bijwerken/veranderen van onze website, social media bijhouden, vloggen of bloggen, foto’s maken, meedenken bij het opstellen van raadsvoorstellen, het bijwonen van raadsvergaderingen, het (helpen) organiseren van bijeenkomsten en allerlei praktische taken. Maar misschien heb je zelf nog ideeën? Waar ligt jouw kwaliteit en wat vind je leuk?! Dan maken we er samen een leerzame, leuke tijd van.

Voor meer informatie of even kennismaken, neem contact op met Martin Maassen, raadslid WijApeldoorn. Het e-mailadres is m.maassen@apeldoorn.nl. Telefonisch (of via de app) is Martin bereikbaar via (06) 53 34 84 89.

Een beetje interesse in de politiek zou fijn zijn. Al is enthousiasme om de politiek beter te leren kennen ook helemaal goed!

In overleg met Martin Maassen.

Waarom is de Elektrische cv ketel wel wat voor mij?

PvdA PvdA DENK Deurne 25-01-2024 09:41

Met de transitie naar een gasvrije woning moeten we nadenken hoe we gaan verwarmen. Denk er eens over na om over te stappen op de elektrische cv ketel. Dit is een voordelige en relatief eenvoudige oplossing. Met de vraag of de elektrische cv ketel wel wat voor jou is dat is afhankelijk van de situatie.

Als er zonnepanelen aanwezig zijn en er is stroom over. Dan zou het een prima aanschaf zijn. Voor bijverwarming in de winter is de elektrische cv ook een mooi alternatief.

Wat is eigenlijk een elektrische cv ketel?

Veel mensen denken dat het een ingewikkeld systeem is maar dat is absoluut niet waar. De elektrische cv doet hetzelfde als de gas cv ketel maar dan elektrisch. Het water wordt elektrisch verwarmd wat door de vloerverwarmingsbuizen of radiatoren loopt.

Dit is een veilig systeem want er zit geen rookgasafvoer op. Verder hangt het apparaat ook niet in de weg omdat het een klein model is.

Enkele positieve argumenten van de elektrische cv ketel, DAT

Met de overstap op de elektrische cv is een gasvrij huis mogelijk. Dit is al de eerste besparing. En de elektrische cv heeft veel minder onderhoud nodig, en is het onderhoud ook veel eenvoudiger.

Geen verbranding, en ook geen kans op koolmonoxide vergiftiging of andere gassen. Hiermee concluderen wij dat de elektrische cv ketel eenvoudig de huidige gas cv ketel kan vervangen.

Het hele verwarmingssyteem kan behouden blijven. De ketel is betrouwbaar en heeft een hoog rendement.

In de Oost Europese landen wordt al sinds lange tijd gebruik gemaakt van elektrische cv ketels. En dat is niet voor niets.

Even op een rij… compact minder onderhoud veilig aanschaf is voordelig ideaal in tuinhuis, loods, woning, appartement, tiny woning geen rookgasafvoer verwarmingssysteem blijft behouden eenvoudig omwisselen met de huidige gas cv werking is hetzelfde als de gas cv, maar dan Elektrisch stil combineren met vloerverwarming, zonnepanelen, warmtepomp, boiler met spiraal hotfill met oude gas cv of boiler Bereken de juiste capaciteit

Wil je nu weten of het financieel interessant is? Kijk dan even op de website van Warmteshop.eu. Hier kan je precies kijken welk vermogen er nodig is.

Kies het juiste vermogen om onder- of bovencapaciteit te voorkomen. en dat er stroom over is voor de game computer, fohn en kookplaat.

Interesse in Elektrische cv ketel?

Meer informatie is te vinden op de website bij Warmteshop.eu. Online bestellen vanuit je warme woning en binnen twee werkdagen door de vervoerder bij jou thuis.

Ontdek hoe eenvoudig de overstap is naar een gasloze woning en stap over op elektrisch verwarmen door middel van de elektrische cv ketel, DAT.

Ouderenwelzijn in Delft: Een roep om verandering

Hart voor Delft Hart voor Delft DENK Delft 23-01-2024 10:50

In de nasleep van de beleidskeuzes onder Rutte 2, zijn de publieke verzorgingstehuizen gesloten onder het mom van het stimuleren van langer thuis wonen voor senioren.

Ironisch genoeg heeft deze beslissing geleid tot een toename van de problemen. Het blijkt soms onverantwoord dat ouderen nog op zichzelf wonen, gezien het gebrek aan alternatieve voorzieningen en de beperkingen van thuiszorg, die bovendien met personeelstekorten kampt en kostbaar is.

De afschaffing van bejaardentehuizen was in feite een bezuinigingsmaatregel, waarop nog steeds kritiek rust, omdat er nu een aanzienlijk hiaat is ontstaan tussen thuiswonen en het verpleegtehuis. Mensen bevinden zich nu in een situatie, waarin ze nergens naartoe kunnen en daardoor worden gedwongen langer thuis te blijven wonen.

Dit heeft geresulteerd in een groeiende groep ouderen die zich eenzaam voelt en minder actief is. Thuis wonen is op zichzelf goed, maar de balans is zoek. De vergrijzing neemt toe, waardoor de zorgvraag complexer wordt, maar er is een schaarste aan zorgmedewerkers en een afname van mantelzorgers.

Een bijkomend groot probleem is dat de, vaak te grote woningen, bezet blijven voor gezinnen, starters en jongeren. Doorstroming is bijna onmogelijk, aangezien senioren nergens anders heen kunnen. Hierdoor worden starters en gezinnen gedwongen Delft te verlaten om in buurgemeenten te gaan wonen.

Er is dringend behoefte aan hervorming van de ouderenzorg. Er moet een tussenvorm worden gecreëerd, vergelijkbaar met het ‘bejaardentehuis’ van vroeger, maar met moderne voorzieningen. Denk aan kleine appartementen met gemeenschappelijke ruimtes voor sociaal contact en ontspanning. Het moet een tussenstap zijn, zoals waarvoor het bejaardentehuis vroeger diende.

Namens Hart voor Delft heb ik op 9 november 2023 een motie ingediend, waarin het college werd opgeroepen om initiatieven te ontwikkelen in samenspraak met ouderenbonden in Delft, om te voorzien in de behoefte aan faciliteiten tussen thuis en verpleegtehuis. Helaas werd er niet geluisterd en werd de motie werd verworpen.

Een duidelijk signaal dat verandering nodig is en dat het tijd is om de ouderenzorg in Delft te heroverwegen. Ik zal namens Hart voor Delft hiervoor blijven strijden en zal dit opnieuw ter sprake brengen in de raad, zodra de mogelijkheid zich voordoet.

Sylvia Grobben

Wij wensen iedereen een prettig 2024

DorpsGoed DorpsGoed DENK Sint-Michielsgestel 22-01-2024 23:16

Het nieuwe jaar is alweer even van start en de gemeenteraad is nog rustig begonnen. Afgelopen donderdag stonden er alleen hamerstukken op de agenda. Maar voor dit jaar hoopt de fractie nog diverse raadsvoorstellen te zien passeren. Op een aantal stukken wachten wij al geruime tijd. Denk hierbij aan de volgende bestemmingsplannen: Christinastraat, Wonen op de Donk, Veldstraat en Dommeloever. Maar wij zijn ook zeker nieuwsgierig naar het mobiliteitsplan, de omgevingsvisie, het integraal sociaal beleid en nog veel meer. We hoeven dit jaar zeker niet stil te zitten!

Tase-terrein, doorpakken nu.

Lijst Kras Lijst Kras DENK Edam-Volendam 16-01-2024 15:22

Nu de rook van de interne ‘oorlog’ binnen FC Volendam optrekt kunnen we eens temeer stellen dat er niets zo veranderlijk is als de voetballerij. De plannen voor een nieuw stadion in de Purmer, waarbij veel grote sportverenigingen mee zouden verhuizen, kunnen voorlopig in de ijskast. Wat lijst KRAS betreft voorgoed.

Definitieve woningbouw op het Tase-terrein, sportvoorzieningen op huidige plek

Lijst KRAS heeft een duidelijke visie geformuleerd voor wat betreft de ontwikkelingen op en rondom het Tase-terrein, namelijk: het stadion van FC Volendam en RKAV-velden handhaven op dezelfde locatie en op het Tase-terrein worden permanente woningen gebouwd voor zowel starters als senioren. Met een dubbele vergrijzing op komst draagt het ontwikkelen van een aantrekkelijke woonwijk op het Tase-terrein – voor zowel starters en senioren – in onze optiek bij aan een betere doorstroming op de woningmarkt.

Zitten ‘regeltjes’ definitieve woningbouw in de weg?

Het College van burgemeester en wethouders, gesteund door de coalitiepartijen, mikken vooralsnog op tijdelijke woningen (100% sociale huur), in afwachting van een eventuele verhuizing van de FC en RKAV. Zij voeren hiervoor onder andere het argument aan dat regels over de maximale geluidsnormen (veroorzaakt door het stadion) definitieve woningbouw in de weg zouden zitten. Toch blijkt er in de praktijk vaak meer mogelijk dan in eerste instantie lijkt.

Maatwerk leveren en motiveer waarom het wél kan

Onder de nieuwe Omgevingswet (per 1 januari 2024) hebben gemeenten veel ruimte gekregen voor lokaal maatwerk en eigen beleid voor geluid. De gemeente heeft daarmee ruimte om een bestuurlijke afweging te maken waarom definitieve woningbouw op het Tase-terrein wél kan. In de praktijk betekent dit dat als het geluid van het stadion boven een bepaalde grenswaarde (aantal dB) ligt, als compensatie moet worden nagedacht over maatregelen die het geluid verminderen.

Lijst KRAS ziet voldoende mogelijkheden om een definitief plan voor een fraai permanent woningbouwplan te ontwikkelen, waarbij zoveel als mogelijk rekening wordt gehouden met de negatieve aspecten van het stadion. Zo kunnen er geluidsverminderende maatregelen worden getroffen bij de renovatie/uitbreiding van het stadion en liggen er oplossingen in het ontwerp van het nieuwbouwplan. Denk aan het plaatsen van dove gevels aan de kant van het stadion en situering van de woningblokken.

De huidige bebouwing rondom het stadion bewijst dat een twee wekelijks gevuld stadion niet ten koste hoeft te gaan van het woon- en leef genot. Lijst KRAS is ervan overtuigd dat het struikelblok dat ‘geluidsnormen’ heet kan worden weggenomen. Als wethouder Kes haar tanden zet in dit dossier dan kan de ziel van het dorp (de voetbal en onderwijs in de kern) worden gewaarborgd en kunnen er tevens prachtige permanente appartementen/woningen worden gebouwd. Op deze manier krijgt Volendam de entree die het verdient!

Het is nu zaak om door te pakken!

Fractie Lijst KRAS.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.