De fractieleden van de Combinatie Gemeentebelangen schrijven zo nu en dan een column over zaken die hun bezighouden. Deze keer Greet Oosterhuis. Greet woont in Gieten.

Als wij tijdens onze dorpenronde op bezoek zijn in een dorp valt steevast de opmerking “Er wordt veel te hard gereden”. Met daaraan gekoppeld de vraag: kan de politie een snelheidscontrole houden? Dan zeggen we ‘nee’. Wij geloven in gedragsverandering en stellen voor om eerst een ‘smiley’ te plaatsen. Hoe werkt een smiley en wanneer krijgt het dan wel een vervolg in de vorm van directe handhaving door de politie?

Te hard rijden doen weggebruikers gewoon zelf. Sommige mensen rijden altijd te hard en anderen zijn zich niet bewust van het te hard rijden. Deze anderen zullen hun snelheid aanpassen zo gauw ze in de gaten krijgen dat ze te hard rijden. Voor beide groepen weggebruikers geld dat de gewenste snelheid moet aansluiten bij de verwachtingen die het wegbeeld oproept.

Om de verkeersveiligheid te vergroten kun je snelheid remmende maatregelen treffen. Met een kruispuntplateau, slingerremmer, verkeerseiland of door de omgeving anders in te richten tref je maatregelen die ingrijpen op de infrastructuur. Met een dynamische snelheidsdisplay (smiley), je kent ze wel: ze lachen je groen toe of kijken teleurgesteld rood), speel je in op gedragsverandering. De weggebruiker wordt geïnformeerd over zijn of haar snelheid. Dit is vooral goed voor de groep die zich niet bewust is van het feit dat er door hem of haar te hard gereden wordt, maar wel gemotiveerd is om het gedrag aan te passen. De smiley haalt de weggebruiker uit zijn of haar automatische gedrag. De effectduur van een smiley is 5 weken. In die 5 weken heeft de smiley de snelheid van alle verkeersbewegingen gemeten (de smiley registreert de snelheid van het tegemoetkomende als van het van de andere kant komende verkeer). Alle geregistreerde gegevens worden na 5 weken door de gemeente met een verkeersdeskundige van de politie uitgelezen: hoeveel automobilisten zijn er met welke snelheid op de plaats van de smiley gepasseerd? Als blijkt dat er uitzonderlijk hard is gereden (30 % van de verkeersbewegingen rijdt met 80 kilometer meer dan toegestaan) dan kan de politie op het traject handhavend optreden. Voorwaarde is dan wel dat de weg zelf in orde moet zijn en dat ook het wegbeeld moet voldoen aan de verwachtingen van de weggebruikers. Het lijkt een beetje op de omgekeerde bewijslast maar uiteindelijk begint gedragsverandering gewoon bij jezelf. Ontstress en onthaast! Het kan veel ongelukken voorkomen.