Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken heeft een wetsvoorstel ingediend waarin hij aangeeft dat elektronische informatie overal toegankelijk, 24 uur per dag bereikbaar en kosteloos kan worden aangeboden.

Het kabinet wil af van de wettelijke plicht voor gemeenten om bekendmakingen (zoals vergunningaanvragen) te publiceren in een huis-aan-huis blad. Inwoners kunnen dan via e-mail op de hoogte worden gehouden van bekendmakingen in hun eigen gemeenten (zelfs op een straal van 250, 500 of 1000 meter). Onderdeel van het wetsvoorstel van Knops is dat inwoners niet langer naar het gemeentehuis hoeven om de ter inzage stukken te bekijken, maar dat deze stukken via internet toegankelijk zijn. De staatssecretaris wil de online inzage binnen een jaar invoeren.

In het kader van het verbeteren van de dienstverlening, klantvriendelijkheid richting onze inwoners vinden wij dit een goede ontwikkeling en een goed wetsvoorstel. Wel hebben we de nodige vraagtekens bij dit voorstel, want er genoeg ouderen die niet altijd vaardig zijn met internet en de laaggeletterden in onze gemeente. Ook zijn er inwoners die geen internet gebruiken en die wel bereikt dienen te worden.

In dit kader hebben wij de volgende vragen aan het college:

Is het college het met ons dat elektronische informatie overal toegankelijk, 24 uur per dag bereikbaar en kosteloos dient te worden aangeboden?

Is het college al begonnen met een actiewerkplan (inclusief begroting) zodat binnen een jaar de online inzage kan worden ingevoerd in onze gemeente?

Is het college bereid om bij de invoering van dit wetsvoorstel rekening te houden met ouderen die niet altijd vaardig zijn met internet, de laaggeletterden in onze gemeente en de inwoners die geen gebruik maken van internet?