Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

53 documenten

Verschillen duidelijk tussen College zonder en mét de SP

SP SP GroenLinks VVD D66 PvdA Leiden 13-12-2019 08:42

De Verschillen tussen het huidige en vorige stadsbestuur worden steeds duidelijker voor de SP! De keiharde bezuinigingen op de zorg en het minimabeleid zijn duidelijke voorbeelden van een College zonder SP, dat niet weet wat de gevolgen zijn voor de mensen in Leiden

Dit gebeurt er als de SP niet mee bestuurt. Het vorige college van D66, VVD, PvdA en SP voerde een sociaal beleid, ondanks de bezuinigingen vanuit de landelijke regering. Het huidige college van D66, GroenLinks en PvdA voert de ene bezuiniging na de andere door.

1. In de vorige collegeperiode was Leiden één van de vier beste gemeenten in Nederland als het gaat om de uitvoering van de Wmo. Dit bleek uit onderzoek in opdracht van de Ouderenbond ANBO. Nu staat Leiden weer bovenaan, maar om een heel andere reden. De premie voor de ziektekosten in Leiden gaat het meest omhoog van alle gemeenten. De regeling van wethouder Roos van Gelderen (SP), waarbij mensen met een laag inkomen een ruime tegemoetkoming kregen in hun ziektekostenpremie, is veranderd. In plaats van een lage premie betalen de mensen nu de hoogste prijs. Mensen die vanwege deze regeling klant bij Zorg & Zekerheid waren geworden komen nu van een koude kermis thuis.

2. De tegemoetkoming van 285 euro die chronisch zieken en gehandicapten kregen voor de stapeling van kosten wordt volgend jaar (2020) nog uitgekeerd, maar gaat waarschijnlijk verdwijnen.

3. De declaratieregeling voor mensen met een laag inkomen is afgeschaft. Om een tegemoetkoming aan te vragen moeten deze mensen nu naar het Sociaal Wijkteam, maar we horen veel geluiden dat de medewerkers daar niet weten wat ze ermee aan moeten. Er is flink minder geld in kas voor deze regeling (600.000 euro in plaats van 1.700.000)

4. Het welzijnswerk wordt aanbesteed. Dat betekent dat de welzijnsorganisaties met elkaar moeten concurreren om een opdracht van de gemeente te krijgen. Het gevaar van marktwerking in het welzijnswerk is groot. Er zijn veel voorbeelden in het land van organisaties die miljoenen euro's winst maken. En dat geld komt niet terecht bij de mensen die hulp nodig hebben, maar bij de directie van de organisatie.

5. Ook zijn er plannen om kunst & cultuur aan te besteden. Ook hier gaat marktwerking dan een belangrijke rol spelen.

6. Het tarief van de regiotaxi voor ouderen met een Wmo-pas stijgt met ruim 31 procent. In het nieuwe jaar meten ze 67 cent per zone betalen. Het tarief voor de meest kwetsbare ouderen (65 jaar en ouder) stijgt het sterkst in  Leiden, Oegstgeest, Leiderdorp en Zoeterwoude. In Voorschoten is de stijging lager.

Het ergste van dit alles is dat de zwakkeren in onze samenleving van al deze maatregelen de dupe worden, mensen die zich vaak niet kunnen verweren.

De SP zal zich hiertegen blijven verzetten, in de gemeenteraad en met acties.

 

Artikel 41 vragen Stijgende zorgkosten minima

D66 D66 Oss 23-11-2019 18:38

Artikel 41 vragen

Gaan minima in de gemeente Oss er op achteruit?

Stijgende zorgkosten voor minima en grote verschillen tussen gemeentes Honderdduizenden mensen in Nederland, met een minimuminkomen zijn komend jaar meer kwijt aan hun zorgverzekering. Dat komt doordat de zorgverzekeraar de collectiviteitskorting in 2020 verlaagt of zelfs schrapt.

Mensen met een minimuminkomen kunnen via hun gemeente een collectieve zorgverzekering afsluiten. De gemeente biedt dan vervolgens, samen met de zorgverzekeraar, een korting zodat lage inkomens minder premie hoeven te betalen.

Sommige gemeentes betalen ook een deel van de premie of het eigen risico. De minima worden nu mogelijk toch benadeeld:

Niet alleen de korting wordt verlaagd, bepaalde gemeenten snijden ook in de financiële bijdrage die de lage inkomens voor hun zorgkosten krijgen. In sommige gemeentes gaan mensen 80 tot meer dan 100 euro per jaar meer betalen. Terwijl de zorgtoeslag maar met 60 euro zal stijgen in 2020.

Bedoeling van het kabinet was de koopkracht van deze doelgroep te verbeteren. Nu lukt dat dus niet. D66 stelt daarom de volgende vragen aan het College van de gemeente Oss

1. Hoeveel mensen uit de gemeente Oss maken gebruik van de reeds bestaande collectieve zorgverzekering AZOSS (Aanvullende Zorgverzekering Oss)?

2. Uit de media verneemt D66 dat de verschillen in premies tussen gemeentes enorm zijn; wat gaan betreffende inwoners uit de gemeente Oss in 2020 meer of juist minder betalen voor deze collectieve gemeentepolis AZOSS?

3. Is er afstemming met omliggende gemeentes hierover?

4. Bent u het met de fractie van D66 eens dat minima uit onze gemeente er niet op achteruit mogen gaan ?

5. Wat zijn uw stappen nu in deze?

Henriëtte Renders Harmen Klaver

De Betere Begroting 2020 - 2023

VVD VVD GroenLinks D66 ChristenUnie Utrecht 14-11-2019 01:14

Politiek is keuzes maken. De Utrechtse VVD maakt die keuzes, daarom dient fractievoorzitter Dimitri Gilissen tijdens het Slotdebat Programma Begroting, de Betere Begroting 2020 - 2023 in.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/37325/de-betere-begroting-2020-2023
De Betere Begroting 

Politiek is keuzes maken. De Utrechtse VVD maakt die keuzes. Het college van GroenLinks, D66 en de ChristenUnie bezuinigt zonder visie. Om te laten zien dat er ook andere keuzes mogelijk zijn komen wij met een tegengeluid. In deze ‘betere begroting’ is te lezen welke keuzes wij willen maken. 

We realiseren ons dat het niet altijd keuzes zijn waar we de publieksprijs mee zullen winnen, maar we doen het omdat we het beste voorhebben met de stad en haar bewoners en geloven in de eigen kracht van mensen en initiatieven. 

De Utrechtse VVD wil investeren in veilige en schone wijken. In een sterke economie, met meer banen en minder mensen in bijstand. We zorgen dat onze stad financieel op orde is en blijft, met een sluitende betere begroting die behoedzaam en ambitieus is. 

Benieuwd naar de Betere Begroting 2020 - 2023? Bekijk de bijlage!

D66 Delft stelt vragen over opsporingssysteem uitkeringsfraude

D66 D66 Delft 21-10-2019 21:19

Vandaag werd onderstaande bekend:

“De VN-rapporteur voor de mensenrechten Philip Alston heeft ernstige zorgen over Nederland. De reden is een systeem dat uitkeringsfraude moet opsporen. In een brief aan de rechtbank in Den Haag schrijft Alston dat het systeem in strijd is met de mensenrechten omdat het mensen met weinig geld en mensen met een migratie-achtergrond discrimineert.

Het Systeem Risico Indicatie (SyRI), van het ministerie van Sociale Zaken, maakt gebruik van een algoritme dat data van een groot aantal overheidsinstanties aan elkaar koppelt. Op basis van gegevens van eerdere fraudeurs wordt een risicoprofiel opgesteld. Vervolgens worden gegevens van burgers vergeleken met het risicoprofiel.” [1]

D66 maakt zich ernstige zorgen en heeft de volgende vragen aan het college gesteld:

Maakt Delft ook gebruik van het genoemde Systeem Risico Indicatie (SyRI)? Zo nee, maakt Delft gebruik van een ander geautomatiseerd systeem voor fraudedetectie?

Zo ja (1 of 2):

Is transparant hoe het betreffende algoritme werkt? Welke data worden gebruikt voor de fraudedetectie? Zijn deze data ook specifiek voor dit doeleinde verkregen? Is het college zich ervan bewust dat data alleen in dat geval voor fraudedetectie gebruikt mogen worden? Is het college zich ervan bewust dat data ‘bevooroordeeld’ kunnen zijn en kunnen leiden tot het verschillend behandelen van bepaalde bevolkingsgroepen (meer controle op fraude) en zelfs tot onterechte huiszoekingen en/of beschuldigingen? Is Delft bereid het gebruik van het fraudedetectiesysteem te heroverwegen? Zo nee, waarom niet?

Vriendelijke groeten,

Christine Bel

[1] https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2307132-vn-rapporteur-zeer-bezorgd-over-nederlands-opsporingssysteem-voor-uitkeringsfraude.html

Compensatie eigen risico voor chronisch zieken | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Overbetuwe 07-10-2019 00:00

Naar aanleiding van het armoedebeleid is er op 25 juni 2019 door D66, GroenLinks en PvdA een motie ingediend; compensatie eigen risico chronisch zieken. Dit omdat de overheid de regeling die er bestond heeft afgeschaft.

Het college is met een voorstel gekomen om mensen met een inkomen wat niet hoger is dan 130 procent van de minimumgrens tegemoet te komen door gebruik te maken van een verzekering van Menzis, die tevens het eigen risico dekt. Een dure verzekering waarvan de gemeente een deel betaald.

Het voorstel is op 1 oktober door de Raad aangenomen. GroenLinks is blij met de regeling. Voor mensen die een beperkt inkomen hebben en vaak of chronisch ziek zijn kan deze voorziening preventief werken en voorkomen dat zij vanwege hun zorgkosten in de financiële problemen komen.

Wat betreft armoedebeleid is het nog maar een druppel op een gloeiende plaat. Er zijn veel mensen die al een betalingsachterstand hebben bij hun zorgverzekeraar en zij kunnen niet zomaar overstappen. Zij moeten daar allerlei ingewikkelde procedures voor doorlopen waarvoor ze vaak niet aan de eisen kunnen voldoen. Ook voor hen dient meegedacht te worden aan een oplossing.

Bezuiniging collectieve aanvullende ziektekostenverzekering van de baan

SP SP GroenLinks D66 Nijmegen 23-09-2019 18:08

De bezuiniging op de collectieve aanvullende ziektekostenverzekering (CAZ) is van de baan. Dat maakte SP-fractievoorzitter Hans van Hooft woensdag bekend in de gemeenteraad. “Nijmegen blijft daarmee de sociaalste stad van Nederland", aldus Van Hooft.

 

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/09/bezuiniging-collectieve-aanvullende-ziektekostenverzekering-van-de-baan
Dankzij de CAZ zijn mensen met een laag inkomen (tot 130 % van het sociaal minimum) jaarlijks 72 euro minder kwijt aan hun ziektekostenverzekering. Daardoor kunnen zij ook het eigen risico afdekken. In het coalitieakkoord dat SP, GroenLinks en D66 in mei 2018 sloten, stonden bezuinigingen gepland op de CAZ. Van Hooft: “Dat was even slikken, maar Nijmegen kreeg 17 miljoen minder van het Rijk voor bijstandsgelden dan we daadwerkelijk aan uitkeringen kwijt waren.. Bij de SP zeiden we in 2018 al: zodra er ruimte voor is, draaien we deze bezuiniging weer terug. Vorig jaar is hij op initiatief van de SP al een jaar uitgesteld. Inmiddels is het moment voor afstel er – de structurele tekorten op Werk en Inkomen zijn het afgelopen jaar met een kleine 10 miljoen afgenomen. Dan is het vreemd om zo’n bezuiniging door te zetten. Daar hebben we onze coalitiepartners ook van overtuigd, wat betekent dat er een raadsmeerderheid tegen de bezuiniging is. Dat is een goede zaak, want het gaat hier om de allerarmste inwoners van onze stad.”

Tijdens de begrotingsbehandeling in november komen SP, GroenLinks en D66 met een voorstel om de CAZ intact te houden.

Zie ook: Werk en inkomen

D66 aanwezig bij ondertekening armoedepact

D66 D66 Tiel 16-04-2019 20:53

Onder de titel “Van armoede naar beter” hebben vandaag meer dan 50 organisaties het armoedepact ondertekend in de raadzaal van Tiel. Hiermee wordt niet direct nieuw aanbod ontwikkeld, maar vooral het huidige aanbod versterkt. D66 heeft samen met andere partijen veelvuldig aangedrongen op beter afspraken rond het armoedebeleid.

De organisaties gaan een hechte samenwerking aan, zodat het bestaande aanbod beter aansluit bij mensen die in armoede leven. Hulp en zorg kan worden nog laagdrempeliger en daardoor beter toegankelijk.

The post D66 aanwezig bij ondertekening armoedepact appeared first on Politieke Partij: D66 Tiel.

D66 aanwezig bij ondertekening ...

D66 D66 Tiel 16-04-2019 20:19

D66 aanwezig bij ondertekening armoedepact Onder de titel “Van armoede naar beter” hebben vandaag meer dan 50 organisaties het armoedepact ondertekend in de raadzaal van Tiel. Hiermee wordt niet direct nieuw aanbod ontwikkeld, maar vooral het huidige aanbod versterkt. D66 heeft samen met andere partijen veelvuldig aangedrongen op beter afspraken rond het armoedebeleid. De organisaties gaan een hechte samenwerking aan, zodat het bestaande aanbod beter aansluit bij mensen die in armoede leven. Hulp en zorg kan worden nog laagdrempeliger en daardoor beter toegankelijk.

College raakt grip steeds meer kwijt

D66 D66 Leidschendam-Voorburg 10-04-2019 16:02

Onvolledige voorstellen, onjuiste cijfers, en chaotisch verlopen bijeenkomsten. Het college lijkt de grip op zijn voorstellen, de werkelijkheid en de gemeente steeds verder kwijt te raken. Wethouder Bouw informeerde de gemeenteraad eerder al onjuist over ...

Woordvoering koersdocument omgevingswet

D66 D66 Doetinchem 29-03-2019 14:39

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 28-03-19 heeft Jordy Mullink namens D66 Doetinchem woordvoering gedaan over het koersdocument omgevingswet. De woordvoering is hieronder te lezen:

Voorzitter, dank u wel,

De omgevingswet hecht een grote waarde aan maatwerk en participatie, waar wij een groot voorstander van zijn. Dit brengt echter ook uitdagingen met zich mee in onder andere het verwachtingenmanagement. Er kunnen bijvoorbeeld verkeerde verwachtingen worden gewekt over de mate waarin de uitkomsten van het participatieproces bij het uiteindelijke besluit worden betrokken. Als inwoners vooraf de indruk hebben dat  er naar hen geluisterd wordt maar vervolgens wordt er met de inspraakresultaten niks gedaan dan worden ze terecht boos. Daarom vinden wij dat de kaders vooraf volstrekt helder moeten zijn om achteraf teleurstelling te voorkomen. Wij vertrouwen erop dat het college hier hetzelfde over denkt.

Verder heeft de omgevingswet als doel om het omgevingsrecht eenvoudiger en beter te maken. Een doelstelling hierbij is dat het omgevingsrecht flexibeler wordt ten opzichte van het huidige systeem. Voor gemeenten kan dit echter leiden tot een minder duidelijke positie van de gemeenteraad doordat er via delegatie van bevoegdheden meer ruimte aan bestuursorganen wordt geboden om van algemene voorschriften af te wijken.

Tot slot willen wij daarom aandacht vragen voor erkenning van de democratische rol van de gemeenteraad, die door de komst van de omgevingswet beperkter kan worden. Want het college kan zonder toestemming van de raad van de regels uit het omgevingsplan afwijken. Laten wij daarom terughoudend zijn om de bevoegdheid om delen van het omgevingsplan vast te stellen aan het college te delegeren. Ook vragen wij actief en tijdig geïnformeerd te worden over plannen van het college indien deze afwijken van de regels uit het omgevingsplan.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.