Nieuws van politieke partijen in Horst aan de Maas inzichtelijk

2726 documenten

Werkgroep Arbeidsmigranten: “Omgevingsgesprek fopspeen”

SP SP Horst aan de Maas 08-04-2024 12:45

Enkele jaren geleden heeft de gemeenteraad van Horst aan de Maas de 'Richtlijnen omgevingsgesprek Horst aan de Maas' vastgesteld. Met het omgevingsgesprek werd beoogd dat initiatiefnemers voor huisvesting van arbeidsmigranten en omwonenden met elkaar in gesprek gaan over de plannen. Met als doel gezamenlijk tot oplossingen te komen voor eventuele knelpunten en om te voorkomen dat er juridische procedures gevoerd zouden worden. Om te waarborgen dat zo'n omgevingsgesprek ook daadwerkelijk gevoerd zou worden, zou een verslag van het omgevingsgesprek bij de vergunningaanvraag ingediend moeten worden. Dat was - zo staat vermeld in de 'Richtlijnen' - een indieningsvereiste. In een evaluatie concludeert de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten dat de gemeente zich daar niet aan houdt en daarmee het “omgevingsgesprek” maakt tot een fopspeen!

Tijdens een hoorzitting op 26 maart stelde de vertegenwoordiger van het college van B&W als verweerder tegen bezwaren van omwonenden en de werkgroep dat er geen sprake zou zijn van een indieningsvereiste! En ook de Bezwarencommissie trekt zich weinig aan van de 'Richtlijnen'. Nu die waarborg voor het omgevingsgesprek wegvalt mag met recht vastgesteld dat de 'Richtlijnen' feitelijk een fopspeen zijn. Omwonenden is jaren op rij voorgehouden dat ze via het omgevingsgesprek ten minste iets aan invloed konden hebben. Dat blijkt nu dus 'een dooie mus'.

De Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten heeft naar aanleiding van de gang van zaken rondom omgevingsgesprekken een evaluatie uitgevoerd, die ze aan de gemeenteraad heeft toegestuurd (zie voor de brief en het evaluatierapport de bijlage). 

In die evaluatie komt de werkgroep tot de conclusie dat niet in alle gevallen door de initiatiefnemer een omgevingsgesprek georganiseerd wordt en als er al een omgevingsge-sprek georganiseerd wordt, zijn de Initiatiefnemers vaak selectief in de mensen die ze uitnodigen voor een omgevingsgesprek en is de informatie die aan omwonenden/belanghebbenden wordt verstrekt vaak onvoldoende en niet toereikend. En als er al verslaglegging wordt overgedragen aan de gemeente, als onderdeel van de aanvraag, is deze vaker niet ondertekend dor de omwonenden/belanghebbenden en/of wordt geen aanvulling op het verslag door de omwonenden/belanghebbenden verstrekt, zoals in de “Richtlijnen” wordt voorgeschreven en ziet de gemeente verslaglegging niet als indieningsvereiste, hoewel dat in de “Richtlijnen” wel aangegeven wordt. Tenslotte concludeert de werkgroep dat niet alleen de initiatiefnemers de omwonenden/belanghebbenden nauwelijks horen, maar ook de gemeente trekt zich in de praktijk – ondanks met de mond beleden voornemens - weinig aan van haar burgers bij de procedures met betrekking tot huisvesting van arbeidsmigranten.

Met de conclusies in de hand verzoekt de werkgroep de gemeenteraad om richting college actie te ondernemen om ervoor te zorgen dat de rechten van burgers beter gewaarborgd worden, zodat zij tegenwicht kunnen bieden aan vaak machtige partijen, waartegen het college helaas geen vuist wil maken.

Zie ook: Gemeenteraad

Juridische acties Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten: pijlen op Geodis, Kafra en E&A Logistiek

SP SP Horst aan de Maas 08-04-2024 12:17

In de afgelopen periode was het druk voor de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten. De werkgroep moest juridische actie voeren tegen het verlenen van vergunningen voor Geodis, Kafra (de huisvestingspoot van Otto Work Force) en E&A Logistiek BV. Bij Geodis gaat het om een gewijzigde vergunning voor de bouw van haar bedrijf, waarbinnen met name arbeidsmigranten te werk gesteld zullen worden. Bij Kafra gaat het eveneens om een gewijzigde vergunning voor de huisvesting van in principe 800 arbeidsmigranten, waarvan voorlopig  zo'n 400 arbeidsmigranten en tijdelijk 400 ontheemden (Oekraïners). En bij E&A Logistiek BV gaat om het een exploitatievergunning voor de huisvesting van ruim 190 arbeidsmigranten aan de Horsterweg in Grubbenvorst (die eerder illegaal gehuisvest werden).

Geodis Eerder - in oktober 2022 - heeft de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten samen met omwonenden en vereniging Behoud de Parel al juridische actie gevoerd tegen de komst van Geodis. De Werkgroep wees toen op de grote impact die de komst van zo’n 400 arbeidsmigranten die voor Geodis gaan werken, zal betekenen. De komst van arbeidsmigranten kan volgens de werkgroep niet los gezien worden van de komst van Geodis. De gemeente was het daar niet mee eens en de Bezwarencommissie van de gemeente Horst aan de Maas steunde de gemeente daarin. Het bezwaar werd afgewezen. Maar andere bezwaren werden wel beloond door de Bezwarencommissie en dat noopten Geodis en de gemeente om een gewijzigde vergunning in te dienen. En dat gaf de werkgroep op zijn beurt de mogelijkheid opnieuw in bezwaar te gaan (zie bezwaarschrift en pleitnota in de bijlage). Belangrijkste argument nu: Geodis heeft geen omgevingsgesprek gevoerd met de omwonenden, terwijl dat wél voorgeschreven is in de procedures van de gemeente Horst aan de Maas. Ook nu was het de gemeente die bestreed dat het verslag van het omgevingsgesprek samen met de aanvraag voor de vergunning ingediend had moeten worden. Terwijl in de "Richtlijnen omgevingsgesprek Horst aan de Maas" vastgelegd is dat het aanleveren van dat verslag een zogenaamde "indieningsvereiste" is. Naar aanleiding van het standpunt van B&W tijdens de hoorzitting op 26 maart 2024 heeft de Werkgroep de gemeenteraad een brief geschreven waarin de werkgroep concludeert dat het omgevingsgesprek dus eigenlijk een fopspeen is.

Kafra Kafra (de hujisvestingspoot van Otto Work Force van Frank van Gool) is bezig met de bouw van een huisvestingslokatie voor 800 arbeidsmigranten aan de Venrayseweg (Blerick) direct aan de grens met Horst aan de Maas. In een gebied waarin al duizenden arbeidsmigranten gehuisvest zijn! Door omwonenden is daar massaal bezwaar tegen gemaakt, maar die bezwaren werden door Kafra afgekocht. Reden voor de SP Venlo daar vragen over te stellen aan het gemeentebestuur. Onlangs werd echter een wijzigingsvergunning verleend voor de huisvestingslokatie van Kafra, mede in verband met het plan om een deel van de huisvestingslokatie te gaan verhuren aan de gemeente Venlo om ontheemden (Oekraïners) te huisvesten. Samen met Vereniging Behoud de Parel werd ook hier door de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten de gelegenheid aangegrepen, om opnieuw bezwaar te maken. Dinsdag 2 april 2024 vond de hoorzitting door de Bezwarencommissie van de gemeente Venlo plaats, waar de bezwaren toegelicht konden worden. Belangrijkste bezwaren waren tijdens deze zitting de overlast voor de buurt, de uitbuiting van de arbeidsmigranten én de verstoring van met name de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) en het daarvoor ontworpen Landschapplan van Greenport (zie bezwaarschrift en pleitnota's in de bijlage). De advocaten van Kafra probeerden Behoud de Parel en de werkgroep niet ontvankelijk te laten verklaren door de Bezwarencommissie (ze zouden geen belanghebbenden zijn). Of ze dat lukt zal nog moeten blijken uit het besluit van B&W van Venlo.

E&A Logistiek BV In 2019 kocht een investeerder het pand Horsterweg 57 op met als plan daar arbeidsmigranten te gaan huisvesten. Er was aan de vorige eigenaar van het pand een vergunning verleend voor het huisvesten van arbeidsmigranten. De SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas stelde daar vragen over. De gemeente Horst aan de Maas - zo bleek later - had echter verzuimd in de vergunning aan te geven hoeveel arbeidsmigranten maximaal gehuisvest mochten worden. Daar maakte de investeerder handig gebruikk van. Hij bouwde langs het pand een lokatie er bij en startte met de huisvesting van maar liefst 190 arbeidsmigranten. Vanuit de buurt is daar jaren actie tegen gevoerd. Vooral ook omdat vanuit het pand enorme overlast (verkeersoverlast, inbraken, verstoring van de rust, enzovoorts) ervaren werd. En misschien nog belangrijker: omdat de arbeidsmigranten daar illegaal gehuisvest waren. De eigenaar en de exploitant van de lokatie, E&A Logistiek BV, hadden geen exploitatievergunning. Aanvankelijk steunde de gemeente de omwonenden door een last onder dwangsom op te leggen: de arbeidsmigranten moesten er weg zolang er geen exploitatievergunning verleend was. Die "last" werd nog twee keer verlengd, maar toen verraste de gemeente de omwonenden door de last in te trekken en alsnog een explotatievergunning te verstrekken. Tegen die exploitatievergunning heeft de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten een bezwaarschrift ingediend (zie bezwaarschrift in de bijlage).

Cumulatie De plannen van Geodis, Kafra en E&A - deels al gerealiseerd - dragen bij aan de enorme cummulatie van de huisvesting van arbeidsmigranten in het gebied rondom de Horsterweg/Greenport. In een cirkel van zo'n drie kilometer worden nu zo'n 3.000 arbeidsmigranten gehuisvest. Daarmee is de balans tussen gehuisveste arbeidsmigranten en omwonenden totaal uit balans, volgens de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten. Daarbij wijst de werkgroep op nog lopende plannen, zoals de huisvesting aan de St.Jorisweg in Hegelsom en VidaXL in Venlo, waar de werkgroep beroep tegen aangetekend heeft bij de rechter. Begin 2024 kondigde de B&W Horst aan de Maas nog aan tegrughoudend te zijn in het verlenen van vergunningen voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Voortaan zou haar antwoord op een aanvraag een "nee, tenzij" zijn, waar het voorheen nog "Ja, mits" was. Met name - zo stelde B&W richting gemeenteraad - gold dat voor de Horsterweg/Venloseweg, waar de balans inmiddelks ver te zoeken was. Maar de inkt was bij wijze van spreken nog niet droog of de gemeente liet al weer weten tóch nog een vergunning te verlenen. aan diezelfde Horsterweg waar de balans al verstoord is...! De wegen van het College van B&W (CDA, Essentie, PvdA en D66/Groen-Links) zijn kennelijk ondoorgrondelijk.

Zie ook: Wonen

Wilma Kurvers (SP) in gemeenteraad over wangedrag vastgoedbelegger Heimstaden

SP SP Horst aan de Maas 21-03-2024 11:29

Dinsdagavond 19 maart 2024 sprak Wilma Kurvers, voorzitter van de SP-Werkgroep Woonklimaat, de gemeenteraad toe over de gang van zaken bij Meent en Muldershof in Horst, huurappartementen in het bezit van de Zweedse vastgoedbelegger Heimstaden. Zij wees de gemeenteraad op de dreiging dat de nu nog betaalbare huurwoningen verkocht gaan worden, het slechte communiceren van Heimstaden met de huurders en het ontbreken van adequaat onderhoud (lees de hele bijdrage van Wilma Kurvers in de bijlage).

De appartementencomplexen van Meent en Muldershof werden bijna 40 jaar geleden gebouwd, in 1985. De plaquette op de buitenmuur van een van de complexen geeft aan dat deze woningen bestemd waren voor huisvesting van alleenstaanden. Aanvankelijk woningen van Wonen Limburg. De huidige eigenaar, Heimstaden, is een belegger van Scandinavische herkomst met ruim 13.000 woningen in Nederland, waarvan 48 dus in onze gemeente. Heimstaden is van plan om 12.000 van haar woningen te koop te gaan zetten. Dat plan is al gedeeltelijk in uitvoering, ook in onze gemeente. De afgelopen maanden zijn er al zeker 3, mogelijk 4 woningen in Meent en Muldershof leeg komen te staan, die niet direct meer verhuurd worden. In haar verhaal richting gemeenteraad stelde Wilma Kurvers dat het te koop zetten van woningen volgens de SP een slecht plan is: je onttrekt betaalbare woningen aan het huursegment. Kurvers: "De woningen zijn uitermate geschikt – qua woonoppervlak - voor onder anderen jongeren en alleenstaanden in onze gemeente. Momenteel is het toch zo dat het betalen van een hoge huur gezien de woonmarkt in Horst aan de Maas helaas geaccepteerd moet worden en voor velen huurwoningen daardoor niet meer bereikbaar zijn, maar ook het verkrijgen van een hypotheek voor een koopwoning is praktisch onmogelijk op basis van één salaris".

De gang van zaken is voor de SP-werkgroep Woonklimaat de reden om - ook  aan het college van B&W - de vraag voor te leggen of men bereid is om er alles aan te doen om de woningen te behouden als huurwoningen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door in overleg te gaan met Heimstaden en de woningen die leegkomen aan te kopen of met een andere woningcorporatie te overleggen.

In februari jongstleden heeft de Werkgroep Woonklimaat een enquête gehouden onder de bewoners van de appartementen waarin vragen met betrekking tot het onderhoud van de woningen, de communicatie met de verhuurder en of men op de hoogte was van de plannen om te gaan verkopen. Bijna 60% van de bewoners heeft meegedaan aan de enquête. Het bleek dat maar een paar mensen op de hoogte waren van de verkoopplannen van Heimstaden. Een heel groot gedeelte van de huidige huurders geeft aan dat ze er willen blijven wonen. De meesten simpelweg omdat er geen alternatieven zijn. De huurprijs wordt door de meerderheid als behoorlijk fors beschouwd, zeker gezien de staat van onderhoud van de appartementen. De meeste flats hebben bijvoorbeeld nog steeds de keuken en badkamer uit het bouwjaar 1985, er is nog enkel glas in de woningen aanwezig en er is sprake van betonrot bij met name de balkons.

Op 12 maart 2024 zijn vertegenwoordigers van de Werkgroep Woonklimaat op bezoek geweest in Heerlen, waar zich het regiokantoor Limburg van Heimstaden bevindt en ze hebben daar met de regiomanager en het hoofd Marketing & Communications gesproken. Er werd beaamd dat het niet altijd goed ging met de communicatie maar dat men daar maatregelen voor genomen heeft. Eens te meer werd duidelijk waar de werkwijze van een vastgoedbelegger eigenlijk op neerkomt: woningen worden aangekocht om mee te verdienen.

SP'er Kurvers: "Aanvankelijk was het plan, zegt Heimstaden, bij overname van de woningen – zo’n vijf jaar geleden - om te verduurzamen, maar gezien het huidige klimaat - en daarbij citeer ik “ziet Heimstaden er zich toe genoodzaakt de woningen te verkopen vanwege de nieuwe huurwet, de stijgende rente en het belastingklimaat in Nederland”. Nou kun je zeggen ‘als Heimstaden pas verkoopt als de huurder het pand verlaat, is er toch niets aan de hand’. Klopt, het kan goed 15 jaar duren maar de woningen behoeven onderhoud en dat is dus iets dat Heimstaden niet gaat doen. Plus het dramatisch lage aantal sociale huurwoningen dat we in onze gemeente al hebben wordt nog lager. De reden om niet te verduurzamen is – wederom een citaat van Heimstaden - ‘dat de woningen aan Meent en Muldershof grotendeels een C-label hebben’. Heimstaden zegt haar woningen met een G-, F- of E-label de komende jaren wel te gaan verduurzamen".

Of dat zogenaamde C-label in Meent en Muldershof daadwerkelijk aan de eisen voldoet, waagt de werkgroepj te betwijfelen. De energielabels zijn ook vaker opgetrokken om de huur te kunnen verhogen. Feit blijft dus wel dat er niets aan de woningen is en wordt gedaan. De jaarlijkse huurverhoging wordt wel gewoon doorgevoerd. Dringend reparatiewerk zou volgens Heimstaden wel uitgevoerd moeten worden. Daar is echter al vaker melding van gemaakt, maar afspraken die dan worden gemaakt, worden niet nagekomen.

Wilma Kurvers geeft aan niet gerust te zijn op de ingewikkelde constructie van een mix van huurders en eigenaren als er flats verkocht gaan worden. Wat gaat dit dan betekenen voor het onderhoud dat meestal gezamenlijk aangepakt wordt maar waarbij door inmenging van een vereniging voor eigenaren de huurders wel eens aan het kortste eind kunnen trekken? Vooral ook omdat Heimstaden, die niet wil verduurzamen, als eigenaar van de resterende huurwoningen dan de beslissende stem heeft. De mogelijkheid van dat scenario werd wel beaamd door Heimstaden maar een duidelijk beleid hierin heeft men niet. Afgezien van de toezegging dat ze niet aan bewoners wegpesten gaan doen.

Er moet voor gezorgd worden dat we de 'Heimstadens' in onze gemeente – want dit is niet de enige verhuurder c.q. vastgoedbelegger – ervan weerhouden betaalbare huurwoningen te gaan verkopen. Het gaat in het geval van Heimstaden ook nog om een vastgoedbelegger die sociale woningen niet goed onderhoudt, geen energiemaatregelen neemt en er nu vanaf wil.

Aan het einde vaan haar betoog vroeg SP-woordvoerder Kurvers wat de gemeente wil en kan betekenen in de problematiek rondom de eventuele verkoop van deze woningen en ondersteuning van de bewoners en welke middelen de gemeente ter beschikking staan om hier iets aan te doen. En is de gemeente bereid die middelen te gebruiken?

De toespraak werd afgesloten met de stelling dat Heimstaden haar huurders de woning moiet geven waar ze voor betalen!

Verantwoordelijk wethouder Bouten (PvdA) reageerde niet in de gemeenteraadsvergadering, maar per mail aan de werkgroep. Hij schreef dat hij het met de SP eens was dat het doel van de gemeente zou moeten zijn dat zoveel mogelijk huurwoningen behouden blijven. Mogelijke uitzonderingen zijn volgens de wethouder plekken waar al (te) veel sociale huurwoningen zijn, denk bijvoorbeeld aan de Marijkestraat. "Die moeten we dan wel op andere plekken compenseren".

De wethouder schrijft verder: "We hebben daar (op dit moment) geen instrumentarium voor. Uiteraard kunnen we als gemeente een budget ter beschikking stellen om woningen te kopen. Dan zouden we echter voorbijgaan aan de doelstelling en taak van de al door jullie benoemde woningcorporaties. Daarnaast zou dat betekenen dat de collega’s die dat zouden moeten gaan doen hun tijd niet kunnen stoppen in de nieuwbouwprojecten waar we op dit moment mee bezig zijn, waar we 30% sociale huur (en nog meer ‘betaalbare woningen’) toevoegen.

Wethouder Bouten zegt de werkgroep toe dat hij bij het volgende bestuurlijk overleg met de corporaties (Wonen Limburg en Woonwenz - red.) gaat bespreken hoe de gemeente en de corporaties, zowel in de huidige situatie rondom Meent en Muldershof als bij toekomstige punten, om kunnen gaan met het gezamenlijke doel om zoveel mogelijke huurwoningen als sociale huurwoningen te behouden. Zodra het gesprek met de corporaties hebben plaats gevonden, zorgt de wethouder dat de werkgroep een update krijgen.

Zie ook: Wonen

De raad als vriendengroep

CDA CDA Horst aan de Maas 19-03-2024 15:00

Stel, beste mensen, dat onze inwoners de raad als een vriendengroep zou zien, of mooier nog, als de raad elkaar als vriendengroep zou zien. Wat zou de wereld er dan toch mooi uitzien, en wat zou er toch een prettige sfeer zijn op basis van vertrouwen naar elkaar. Elkaar wat gunnen, en voor elkaar door het vuur gaan. Aanleiding van deze gedachte is het proces afgelopen raadsvergadering over onze ingediende en aangenomen motie over Burgerberaad. En ja, ook in een vriendengroep heb je vaak pittige discussies. Dat is ook goed, want dan komen er de beste besluiten. En natuurlijk weet ik dat het een utopie is dat we in de raad allemaal vrienden van elkaar worden. Maar toch worstelde ik afgelopen raadsvergadering met deze gedachte. Waarom wil men toch koste wat kost een punt maken om, in mijn ogen, een punt te maken en onvoldoende bereid is om naar het grote geheel te kijken. Namelijk dat het Burgerberaad één van de middelen kan zijn om als politiek het vertrouwen van de burger te vergroten. Ook dat er gezegd wordt dat we een toneelspel aan het opvoeren zijn over het Burgerberaad raakte mij. Wetende dat er 2 collega’s veel tijd en energie in gestoken hebben om met een motie te komen om een eerste voorzichtige stap te zetten om het samen te gaan doen, eigenlijk net als met een vriendengroep. Met de insteek: “Kom, laten we samen aan de slag gaan om samen met college, raad en ambtelijk apparaat te kijken hoe een burgerberaad eruit kan zien, en hoe en wanneer kunnen we dat gaan inzetten”. Dat uiteindelijk de coalitie vóór deze motie stemde en de oppositie met een eigen motie kwam, zie ik als een gemiste kans van een gedroomde vriendengroep. Alex Janssen

SP Horst aan de Maas in gesprek met vastgoedbelegger Heimstaden over huurwoningen in Horst

SP SP Horst aan de Maas 14-03-2024 10:07

Op dinsdag 12 maart 2024 heeft een delegatie van de SP Horst aan de Maas een gesprek gehad met vertegenwoordigers van Heimstaden, de vastgoedbelegger die woningen verhuurt aan Meent en Muldershof in Horst. Het gesprek vond plaats in het regiokantoor van Heimstaden in Heerlen. Heimstaden werd in dat gesprek vertegenwoordigd door de regio-manager en het Hoofd "Marketing and communications" van het hoofdkantoor in Amsterdam. In het gesprek werd onder andere verslag gedaan van het onderzoek van de SP onder de huurders van Meent en Muldershof.

Het gesprek leidde vooralsnog niet tot concrete oplossingen. Duidelijk werd dat de ideeën over hoe je met huurders en de woningen omgaat totaal verschillen met de opvattingen van de SP'ers. Maar verhelderend was het gesprek wel.

Heimstaden is een vastgoedbelegger die vooral in Scandinavië en Noord-West Europa woningen verhuurt. De aandeelhouders van Heimstaden hebben geëist dat de woningen verduurzaamd moeten worden. Het feit dat dit in Horst nog niet aan de orde is, is – zo geeft Heimstaden aan – omdat de meeste woningen al energielabel C hebben. De woningen met G-, F- of E-label komen eerst aan de beurt. De SP heeft vastgesteld dat bij het toekennen van energielabels in het algemeen vaak sprake is van willekeur. Labels worden ook verhoogd zonder dat er aan de woningen iets veranderd is, maar wel met de consequentie dat de huur omhoog gaat.

In het gesprek met Heimstaden hebben de SP-vertgenwoordigers ook gewezen op het gebrek aan (sociale) huurwoningen in de gemeente Horst aan de Maas en de enorme wachtlijsten. In Horst aan de Maas is een extreem laag aantal huurwoningen vergeleken met elders in Nederland, namelijk maar 14%.

Er was bij overname van de woningen door Heimstaden, zo’n vijf jaar geleden, geen intentie om deze weer snel te verkopen. Maar Heimstaden ziet zich daartoe nu wel genoodzaakt door de ontwikkelingen op de huurmarkt met de op handen zijnde huurwet, de stijgende rente en het veranderende belastingklimaat in Nederland.

De SP'ers wezen op de ingewikkelde constructie die ontstaat als er in de complexen van Meent en Muldershof huur- en koopappartementen zijn en je dus met een vereniging van eigenaren te maken krijgt, waarin de belangen van huurders en eigenaren door elkaar lopen. Dat wordt door Heimstaden beaamd, maar een oplossing wordt niet gegeven. Men denkt dat over een periode van 15 á 20 jaar alle woningen verkocht zullen zijn.

Zolang huurders in de woning blijven, veranderd er volgens de vertegenwoordigers van Heimstaden verder niets voor de bewoners. Waarop de SP wel gewezen heeft op de wens van de huiidige huurders voor instandhouding c.q. verbetering van het woongenot. Er zal onderhoud gepleegd moeten worden en daar lijkt Heimstaden geen plannen voor te hebben.

Het algemeen onderhoud heeft, zo meldt Heimstaden, prioriteit. Het gaat dan bijvoorbeeld over losse stoeptegels, betonrot bij de balkons en (het gebrek aan) stallingsmogelijkheden voor de fietsen. Zaken als keukens en sanitair worden niet standaard na respectievelijk 17 en 30 jaar vervangen, zoals bij een woningcorporatie het geval is, maar pas als het echt nodig is. Huurders moeten problemen melden. Pas als reparatie niet meer mogelijk is, wordt er gekeken naar vervanging.

Volgens de regio-manager komt er geregeld een complexbeheerder een kijkje nemen in Horst. Voor zover de SP weet, is deze persoon niet bekend bij de bewoners en kan deze dus moeilijk als aanspreekpunt functioneren. Uitbreiding van de frequentie van bezoeken doet Heimstaden liever niet, want dit zou dan gevolgen hebben voor de huur die de bewoners betalen. Een vreemde redenering, want een goed verhuurder houdt de staat van de woningen toch vanuit zichzelf in de gaten! Dat is onderdeel van een betrouwbare bedrijfsvoering...

De SP heeft de bewoners een verslag van het gesprek bezorgd en raadt die bewoners aan om klachten (nogmaals) door te geven. Heimstaden Onlangs zijn de richtlijnen hiervoor aangescherpt - zo meldt de regiomanager - en moet er ná een melding door een bewoner binnen drie dagen door Heimstaden gereageerd worden, waarna er – indien reparatie of iets dergelijks aan de orde is – na tien dagen geïnformeerd wordt of alles naar tevredenheid is verlopen. Dit is een harde toezegging van de kant van Heimstaden. Reden voor de SP de beowners in het verslag op te roepen om alert te zijn op het nakomen van afspraken door Heimstaden.

Heimstaden geeft toe dat de communicatie niet goed verliep in het verleden. De verhuurder/vastgoedbelegger communiceert óf via mail óf post. Mocht een emailadres veranderd zijn zonder dat dit is doorgegeven dan kan het dus gebeuren dat een bewoner helemaal geen bericht krijgt. Ook daar zou Heimstaden volgens de SP meer aandacht voor moeten hebben.

Al met al concluderen de SP-vertegenwoordigers dat gezien de werkwijze van Heimstaden het van groot belang is dat de bewoners zich verenigen. Vandaar het adcies aan de beowners om een bewonersgroep of –commissie op te richten. Dan kun je een grotere groep vertegenwoordigen en is Heimstaden mogelijk eerder in beweging te krijgen om bijvoorbeeld iets te gaan doen aan de verwijdering van enkel glas, lekkende dakkapellen, scheefhangende keukenkastjes en dergelijke.

Inspreken in gemeenteraad

Op dinsdag 19 maart 2024 gaat de SP gebruik maken van het zogeheten "burgerpodium". Dat gebeurt mede naar aanleiding van de brief die de SP gestuurd heeft aan B&W en de gemeenteraad over de situatie bij Meent en Muldershof. De bedoeling is om zowel het college als de gemeenteraad te informeren over de situatie ten aanzien van de plannen met de huurwoningen. Te hopen is dat met name verantwoordelijk wethouder Bouten (PvdA) positief reageert en in actie komt. De wethouder zou volgens de SP een rol moeten claimen in het behoud van de woningen in het huursegment.

Zie ook: Wonen

HET RUIKT EEN BEETJE.

CDA CDA Horst aan de Maas 05-03-2024 15:00

Geurbeleid is een belangrijk thema voor zowel onze inwoners en onze agrarische ondernemers in de Intensieve Veehouderij. Het maakt onderdeel uit van onze Visie Veehouderij. Eén van de doelstellingen in de visie is “ dat de uitstoot van ammoniak, geur en fijnstof door de veehouderij in 2030 is verlaagd”. Goed plan maar dan wel graag op basis van actuele cijfers. In het bestand wat we hebben ontvangen zitten behoorlijk wat IV bedrijven waar al heel wat jaren geen activiteiten meer plaats vinden. Een verkeerd vertrekpunt dus. Vanuit het Rijk zijn er verschillende opkoopregelingen in gang gezet. Als bekend is hoeveel bedrijven daaraan deelnemen zal dat ook zeker aanzienlijk bijdragen aan een verdere reductie van geur én positief bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Het lijkt ons verder ook goed om onze lokale ambities naast die van de landelijke overheid te leggen en te bekijken of we de lat niet onhaalbaar hoog leggen. Wat het CDA betreft is het in dit dossier belangrijk om eerst te zorgen dat de uitgangspositie klopt. Dan in kaart brengen wat het effect is van de opkoopregelingen en wat voor verbetering van de luchtkwaliteit dit met zich mee brengt. Als we dit inzichtelijk hebben weten we welke inspanningen er nog genomen moeten worden om een nog betere leefomgeving te creëren. Want wij als CDA HadM zijn ook zeker voor een gezonde leefomgeving van onze inwoners in balans met een gezonde en toekomstbestendige veehouderijsector. Eduard Maas Raadslid CDA Horst aan de Maas

Paul Geurts definitief kandidaat Europees Parlement

SP SP Horst aan de Maas 05-03-2024 06:19

Tijdens het congres van de SP op zaterdag 2 maart 2024 is de verkiezingslijst van de SP voor de verkiezingen voor het Europees Parlement definitief vastgesteld. Paul Geurts is daarbij gekozen tot één van de 30 kandidaten, met Gerrie Elfrink als lijsttrekker.

Paul Geurts heeft inmiddels een behoorlijke staat van dienst opgebouwd binnen en buiten de SP. In 1973 lid geworden, was hij in de jaren ’90 het eerste gemeenteraadslid voor de SP in Horst aan de Maas en samen met Peter van Zutphen (oud SP-wethouder in Heerlen) de eerste SP’er die gekozen werd in de Provinciale Staten van Limburg. Met de actiegroep "'t Zwembad mot blieve" was Geurts succesvol: Zwembad De Berkel floreert nog steeds. In 2007 richtte hij de vereniging Behoud de Parel op en op dit moment is hij, behalve als bestuurslid van de SP-afdeling Horst aan de Maas, actief in verschillende organisaties (Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten, Werkgroep Verkeersveiligheid en de Werkgroep Gezondheid Horst aan de Maas). Vanuit de Werkgroep Gezondheid is Geurts actief betrokken bij de realisatie van het Zorgbuurthuis in Lottum. Ook is hij als vrijwilliger verbonden aan de SP Hulpdienst (juridische spreekuur).

De stemming over de kandidatenlijst voor de verkiezingen van het Europees Parlement vond plaats onder afgevaardigden van elke SP-afdeling in het land. Vanuit de SP Horst aan de Maas waren de voorzitter en de secretaris, respectievelijk Sebastian Lutterberg en Wilma Kurvers, aanwezig. En Paul Geurts was als gast (zonder stemrecht) op het congres uitgenodigd.

Toespraak Jimmy Dijk op congres SP

SP SP Horst aan de Maas 05-03-2024 06:03

Op 2 maart 2024 hield de SP een congres, waar belangrijke besluiten zijn genomen. Zo werden de SP-kandidaten voor de verkiezingen van het Europarlement op 6 juni dit jaar gekozen, waarbij Gerrie Elfrink is gekozen als SP-lijsttrekker. Ook werd het verkiezingsprogramma voor die Europese verkiezingen vastgesteld en een nieuw SP-bestuur gekozen. Tijdens het congres hield Jimmy Dijk, de nieuwe leider van de SP in de Tweede Kamer, als opvolger van Lilian Marijnissen, zijn eerste toespraak op een congres.

Tijdens zijn toespraak vertelde hij over het herstellen van de trots en eer van de werkende klasse. "Het neoliberalisme heeft ons land verdeeld en onze overheid wreed en onmenselijk gemaakt. Mensen hebben het gevoel dat de ‘ieder-voor-zich’-mentaliteit de overhand neemt. Het eigenbelang voorop is komen te staan. Onze onderlinge verschillen lijken belangrijker geworden dan wat we met elkaar gemeen hebben", aldus Dijk.

Hij vervolgde: "De werkende klasse, iedereen die van zijn inkomen afhankelijk is van loon, uitkering, AOW of pensioen, verdient zoveel meer en beter. Wij moeten samen opstaan en nemen wat ons toebehoort. Daarvoor moeten we samen ons land opbouwen, de touwtjes zelf in handen nemen en zeggenschap over onze winsten, onze wijken en onze werkvloeren opeisen".

Afscheid van Tiny Kox en Lilian Marijnissen Het congres heeft afscheid genomen van Tiny Kox, die afzwaaide als fractievoorzitter van de SP in de Eerste Kamer. En het congres heeft ook Lilian Marijnissen bedankt voor haar jarenlange inzet voor de SP, de mensen voor wie ze opkwam en het land. Ze kreeg een meer dan terechte minutenlange staande ovatie van de SP'ers op het congres. En ze kreeg de gouden tomaat, de hoogste onderscheiding binnen de SP, opgespeld door Agnes Kant.

Zie ook: Verkiezingen

Aanbieden "blik" arbeidsmigranten aan Tweede Kamer

SP SP Horst aan de Maas 27-02-2024 18:38

De Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten heeft zich aangesloten bij de landelijke stichting i.o "Bewonersbelangen Arbeidsmigratie", waarmee de mensen die zich in vele gemeenten zorgen maken over de massale hoeveelheden benodigde en gehuisveste arbeidsmigranten hun krachten bundelen. Op dinsdag 27 februari 2024 heeft de nieuwe stichting een gezamenlijke notitie ("een blik arbeidsmigranten") en een brief uit Horst aan de Maas overhandigd aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid in Den Haag. Doel is te laten zien dat de grenzen zijn bereikt van de industrie die gebaseerd is op het gebruik van arbeidsmigranten. In de te overhandigen notitie worden aanbevelingen gedaan voor aanpassingen in het arbeidsmigratiebeleid.

Bij de overhandiging vertegenwoordigden Sonja van Giersbergen (SP Horst aan de Maas) en Mathieu Tacken de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten Horst aan de Maas. Zij spraken samen met de andere vertegenwoordigers van de Stichting met de Kamerleden Bart van Kent (SP), Patijn en Timmermans (Groen Links/PvdA), Aartsen (VVD), Van Oostenbruggen (NSC) en Keijzer (BBB).

De aanbieders van de petitie vertelden de aanwezige politici dat ze steeds hetzelfde zien gebeuren. Omwonenden, ergens in Nederland, die overvallen worden door gemeentelijke plannen voor grote complexen voor arbeidsmigranten. Plannen die dan vaak al zo ver zijn gevorderd, dat ze moeilijk nog zijn te stoppen of aan te passen.

Ze hebben zich verenigd omdat omwonenden steeds tegen dezelfde problemen oplopen en steeds weer zelf het wiel moeten uitvinden. Een inspraakronde in de gemeenteraad lijkt vaak meer voor de vorm dan dat het invloed heeft. Marly van Leeuwen uit Vrilkhoven: ,,Iedereen stuit steeds op dezelfde trucjes: geheimhouding door het gemeentebestuur, bangmakerij dat er een een enorme claim komt van commerciële partijen als het plan niet meer doorgaat. En het frame dat een complex tijdelijk is, maar hoe tijdelijk is tien of vijftien jaar?”

Als stichting willen ze zoveel mogelijk lokale comités vertegenwoordigen en bijstaan met advies. ,,We willen een gesprekspartner worden voor alle overheden: van lokaal, via landelijk tot aan Europa.” En dat willen ze, zo benadrukt de stichting, niet alleen omdat de hotels toevallig in hun eigen dorpen komen. Ze zijn geen zogeheten nimby’s (not in my backyard, niet in mijn achtertuin, red.). ,,Het gaat ons ook om het welzijn van de arbeidsmigranten”, zegt Mathieu Tacken van de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranbten uit Horst aan de Maas. ,,Die hotels worden neergezet op plekken waar je daarvoor vaak niet mocht bouwen: tussen de industrie, tussen de windmolens, op vervuilde grond. Die mensen worden ook maar gebruikt.”

In de petitie staan zestien ‘beleidsaanbevelingen’ die het leven van omwonenden én arbeidsmigranten beter zouden moeten maken. Zo stelt de stichting voor dat alle nieuwe arbeidsmigranten worden gescreend op hun achtergrond of eventuele criminele verleden, voordat ze in Nederland aan de slag gaan. ,,Om te voorkomen dat criminelen die in hun eigen land niet meer aan de bak komen hierheen komen.”

Een andere aanbeveling is het volledig loskoppelen van werk en huisvesting. Officieel is die scheiding tussen huisvester en uitzendbureau er al, maar in praktijk hebben de bedrijven soms alsnog dezelfde eigenaar. ,,Zo verliezen de arbeiders direct hun woonruimte als hun baan plots ophoudt”, zegt Van der Tempel. ,,Ik heb het zien gebeuren met een zwangere vrouw, die stond gewoon op straat. Dat moeten we toch met zijn allen kunnen voorkomen?”

De aanbevelingen in de beleidsnotitie (zie voor de volledige nota de bijlage) - op een rijtje:

1. Het organiseren van de ontmanteling van alle misleidende constructies voor arbeidsmigranten. Laat de kosten hiervoor dekken door een belasting voor de inlenende werkgevers. 2. Zorg voor een eerlijke beloning op basis van reguliere cao’s en handhaaf dat. 3. Zorg voor het naleven van de wettelijke eisen aan tijdelijke arbeidscontracten en handhaaf dat. 4. Verplicht het screenen van arbeidsmigranten op hun achtergrond en eventuele criminele verleden op kosten van de werkgever of arbeidsbemiddelaar. 5. Behoud de verplichting voor arbeidsmigranten om zich als tijdelijk inwoner te registreren in de gemeentelijke Basisregistratie Personen (BRP) wanneer zij langer dan vier maanden in Nederland verblijven. Of bij het RNI (Registratie Niet Ingezetenen) indien zij korter dan vier maanden in Nederland verblijven. Deze registratie is vereist voor zowel EU- als niet-EU burgers. Handhaaf, en laat de kosten hiervoor dekken door een gemeentelijke belasting voor inlenende werkgevers. 6. Het verplicht stellen van een werkvergunning af te geven door de gemeente. 7. Het verplicht registreren van elke arbeidsmigrant door de werkgever in een publiek toegankelijk register (binnen de AVG). 8. Het verplicht stellen van integratie en inburgering voor arbeidsmigranten die langer dan vier maanden in Nederland verblijven op kosten van de inlenende werkgever. 9. De organisatie van short-stay huisvesting van arbeidsmigranten moet voorbehouden zijn aan gespecialiseerde huisvestingsbedrijven, die op geen enkele manier statutair verbonden zijn aan inlenende bedrijven of uitzendorganisaties. 10. Het scheiden van inlenende bedrijven, arbeidsbemiddeling en huisvesting top op UBO niveau. 11. Short-stay huisvesting is nooit langer dan vier maand. Handhaaf dat. 12. Het zorgen dat woningen in de particuliere sector niet verhuurd worden aan vier of meer arbeidsmigranten. Regelgeving betreft veiligheid en huurtarieven conform reguliere kamerverhuur (aan studenten) en dit handhaven. 13. Bied opvang aan dakloze arbeidsmigranten en leg de kosten hiervan via een heffing op aan bedrijven die gebruik maken van arbeidsmigranten. 14. Zorg voor een toelatingssysteem en certificeringsplicht voor uitzendbureaus met het verlenen van een vergunning op basis van naleving van wet- en regelgeving. 15. Forse boetes voor inlenende bedrijven die met niet-gecertificeerde bureaus in zee gaan. 16. Naleving wordt gecontroleerd door een onafhankelijke inspectie instelling die jaarlijks rapporteert.

SP-Kamerlid Bart van Kent naar aanleiding van de aanbieding van het "blik" arbeidsmigranten:

Zie ook: Wonen

Na vragen SP gaat gemeente Horst aan de Maas aan de slag om crisisopvang voor dakloze arbeidsmigranten te realiseren

SP SP Horst aan de Maas 24-02-2024 12:36

Op 28 december 2023 stelde de SP Horst aan de Maas vragen over het beleid van de gemeente Horst aan de Maas met betrekking tot de opvang van dakloze arbeidsmigranten. Op 23 februari 2023 stuurde B&W de antwoorden op de vragen naar de gemeenteraad en de SP: "We zijn druk bezig met crisisopvang voor dakloze arbeidsmigranten".

Ter herinnering: begin oktober 2023 werd het lichaam van een dakloze arbeidsmigrant gevonden in een maïsveld nabij de huisvestingslocatie van Kafra, een onderdeel van uitzendbureau OTTO Workforce. De arbeidsmigrant - die door Kafra op straat was gezet - bleek overreden te zijn door een hakselaar (lees hier het uitgebreide verhaal over de gang van zaken). De SP Horst aan de Maas stelde schriftelijke vragen en de voorzitter van de afdeling sprak de gemeenteraad toe over de kwestie. Belangrijkste punt: zorg voor een beleid dat er toe leidt dat dakloosheid onder arbeidsmigranten teruggedrongen wordt (door er voor te zorgen dat werk en wonen gescheiden wordt (zodat je bij ontslag op het werk nkiet meteen ook je huisvesting verliest). En zorg voor opvang, als er onverhoopt toch arbeidsmigranten dakloos worden.

In de reactie van B&W van Horst aan de Maas (zie bijlage) schrijft verantwoordelijk wethouder Roy Bouten (PvdA) dat ze in gesprek zijn met werkgevers en huisvesters van arbeidsmigranten over het realiseren van crisisopvang. Met één huisvester (Kafra) zijn afspraken gemaakt over het openhouden van crisisplekken en samen met meer huisvesters wordt gewerkt aan meer structurele oplossingen. Doel is om een netwerk van huisvesters die kamers vrijhouden voor crisisopvang. Streven van B&W is dat de kosten voor rekening komen van de huisvesters.

De SP stelde ook vragen over de hoge huur die huisvesters (waaronder Kafra) aan de arbeidsmigranten in rekening brengen. Huur van 100 euro per persoon op een kamer van 50 vierkante meter, waarop met vier personen gewoond wordt is volgens B&W "normaal" in de wereld van huisvesters van arbeidsmigranten. Zij mogen tot 25% van het minumumloon inhouden voor de huur!

Wat betreft het doorbreken van de afhankelijkheid van arbeidsmigranten van werkgevers/huisvesters stelt B&W het eens te zijn met de SP, dat die afhankelijkheid moet afnemen. Dat wil ze doen door regie te nemen over de huisvesting en extra in te zetten op handhaving. En er wordt een regionaal servicecentrum opgezet voor om informatie te kunnen verstrekken aan arbeidsmigranten, maar ook om de positie van de arbeidsmigranten te verbeteren en het maatschappelijk netwerk beter te ontsluiten, waarbij werkgevers, uitzenders en hiisvesters zeker een grotere rol dienen in te nemen!

Zie ook: Wonen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.