https://aaenhunze.pvda.nl/nieuws/vragen-pvda-over-aankoop-vaart-11-te-gasselternijveen/

In de raadsvergadering van 28 februari heeft de fractie van de PvdA vragen gesteld over de aankoop van het voormalig Gemeentehuis aan de Vaart 11 te Gasselternijveen. Anders dan het college in haar brief aan de raad doet voorkomen zijn er bij de telefonisch raadpleging voorafgaand aan de aankoop, wel bedenkingen geuit door de fractievoorzitter van de PvdA. De punten die met dhr. Heijerman besproken zijn: • schept deze aankoop geen precedent voor andere initiatieven die dan ook de gemeente vragen een pand veilig te stellen? • in het maandhoes in Gasselte zijn ook kamers voor kortdurende opvang, zijn er dan nog extra plekken nodig in Gasselternijveen? • als de gemeente eigenaar wordt van het pand hoe zit het dan in de toekomst met onderhoudskosten van dit vervallen pand? • heeft deze ontwikkeling misschien in de toekomst ook nadelige gevolgen voor de exploitatie van MFC de Spil doordat activiteiten die nu in het MFC plaatsvinden overgeheveld worden naar dit nieuwe pand? • dit is weer een project in Gasselternijveen waar de gemeente financieel aan bijdraagt.

Ook is aangegeven dat de PvdA zeer ongelukkig is met de gevolgde procedure en twijfels heeft of de gemeente dit pand in eigendom zou moeten verwerven. Het telefonisch raadplegen van de fractievoorzitters waarbij binnen 2 uur uitsluitsel moest worden gegeven leidt niet tot een zorgvuldige afweging. Maar de PvdA heeft ondanks onze bezwaren in dit specifieke geval niet willen dwarsliggen. Nu het pand is aangekocht wil de PvdA  graag nadere uitleg over een aantal zaken verkrijgen en heeft de volgende vragen gesteld:

1. In uw brief schrijft u : Vanuit het dorp is de gemeente gevraagd Vaart 11 aan te kopen in verband met het projectplan “Wonen met aandacht en zorg voor elkaar” in Gasselternijveen. Is er een formeel verzoek tot aankoop ingediend? Zo ja, door wie is het verzoek ingediend? Zo niet, hoe is het dan tot stand gekomen? 2. Wat is de exacte reden dat er zo snel gehandeld moest worden? 3. U schrijft: Ons college beoogt met de aankoop gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken en mogelijke ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan .Wat verstaat u onder ongewenste ontwikkelingen en welke onwenselijke ontwikkeling noopte tot de haast ? 4. Waarom gaat de gemeente samen met de initiatiefnemers onderzoeken welke subsidiemogelijkheden er zijn? Wat is de rol eigenlijk van de gemeente bij dit projectplan? 5. Op diverse plaatsen binnen onze gemeente zijn voorzieningen voor de kortdurende opvang of tijdelijke extra zorgverlening. Creëren we door dit initiatief geen overschot aan opvangmogelijkheden waardoor elders leegstand dreigt te ontstaan? 6. Wat is de rol van de commerciële partij Buurtzorg Nederland bij dit project? 7. In de subsidieaanvraag van de provincie voor dit projectplan staat dat er uiterlijk in juli 2019 duidelijkheid moet zijn over de haalbaarheid van dit project. Waarom dan toch dit pand aanhouden tot februari 2021 terwijl u in uw brief schrijft dat u dit pand zo spoedig mogelijk wilt doorverkopen? 8. Hoe gaat u ervoor zorgen dat bij een eventuele doorverkoop er geen ongewenste ontwikkeling zal komen op deze plek? Of maakt dat dan niet meer uit?

 

 

 

 

Het bericht Vragen PvdA over aankoop Vaart 11 te Gasselternijveen verscheen eerst op PvdA Aa en Hunze.