Permanente Campagne commissie van de Piratenpartij

De commissie ‘Permanente Campagne’ heeft de afgelopen twee jaar veelheid van campagnes gevoerd. Voorbeelden zijn het bezwaar tegen het besluit van de Autoriteit Persoonsgegevens om filmproducent Dutch FilmWorks toe te staan IP-adressen te verzamelen. Een WOB-verzoek over de thuiskopieheffing, internetconsultaties en vertalingen en blogs voor de SaveYourInternet-campagne tegen internetcensuur. En niet te vergeten de Sleepwet-referendum campagne.

Veel zaken ontstaan van onderop, en de werkgroep Permanente Campagne is er om lokale acties te steunen en we staan open voor divers initiatief.

Uitreiking Piratenprijs 2017 voor initiatiefnemers Sleepwetreferendum

Bij de campagne voor het referendum tegen de ‘Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten’ is er samenwerking met de studenten geweest die het ‘Sleepwet’-referendum in gang hebben gezet.

De campagne stond onder leiding van David van Deijk en woordvoerder Matthijs Pontier. We hebben webcamcovers laten maken, er zijn debat-avonden geweest met presentaties en flyeracties overal in het land. Er is een anti-sleepwet video gemaakt en er zijn STER-spots uitgezonden.

Copyright Action Day 26 aug 2018 Amsterdam

De SaveYourInternet-campagne is een Europese campagne tegen uploadfilters en ‘linktaks’. De SaveYourInternet werd geleid door onze (toen) enige Europarlementariër Julia Reda, nu zitten er zelfs vier Piraten in het Europees Parlement!

De Permanente Campagne commissie heeft vele vertalingen gemaakt van de blogs en persberichten van Julia Reda om de burgers in het Nederlandse taalgebied goed te informeren over de internetcensuur met uploadfilters en ‘linktaks’. We onderhouden ook internationale contacten met het Piratenteam in Brussel.

Er is op Copyright Action Day 26 augustus 2018 een demonstratie geweest in Amsterdam en weer een op 23 maart tegen ACTA2 op de Dam, waarbij ook nieuwe leden zijn geworven.

De eerste demonstranten arriveren op de Dam te Amsterdam 23 maart 2019 tegen internet-censuur

Permanente Campagne kent ook bijzondere werkgroepen. Op het Piratenweekend in Harderhaven ontstond het idee voor een ‘Sekswerk’ werkgroep. Het uitgangspunt is: ‘Sekswerk is werk’. Sekswerkers moeten in staat worden gesteld hun werk te doen als ieder ander en hun privacy te beschermen. Deze werkgroep is ontstaan naar aanleiding van een presentatie van PROUD, een vakbond voor sekswerkers op het Piratenweekend.

Piratenweekend Harderhaven 30 juni 2018

“om een visie op de partijcommunicatie en daaruit voortvloeiende communicatierichtlijnen op te stellen.”

De aanleiding voor deze motie was de lessen te trekken uit fouten die tijdens Tweede Kamer campagne van 2017 zijn gemaakt.

Voor wie een goed idee heeft of meent dat iets beter kan, kom een keer langs op onze online-vergadering, we zijn er om de mensen met elkaar in contact te brengen.

De werkgroep Permanente Campagne heeft vanuit het bestuur de taak gekregen om via uitingen op de website, via social media en door het inzetten van acties te zorgen voor zichtbaarheid van de partij op landelijk niveau.

Het komt nu komende twee jaar aan op implementatie van uploadfilters en ‘linktaks’ in nationale wetgeving van de Europese auteursrechtenrichtlijn.

De strijd tegen deze internet censuur vormt een heel goed uitgangspunt voor de volgende Tweede Kamer campagne. Het fundament ligt er met Permanente Campagne. Wij gaan ervoor!

Ondertekenen gezamenlijk Europees verkiezingsprogramma, 9 februari 2019, Luxemburg, met Ji Yong Dijkhuis (links op de foto)