Sinds jaar en dag rijdt er een dieseltrein op het traject tussen Apeldoorn en Zutphen. De huidige trein die er rijdt is gelukkig een stuk schoner en minder luidruchtig dan zijn voorgangers maar de gemeente Apeldoorn zou liever zien dat er hier een elektrische trein rijdt . In 2019 heeft de gemeente dit idee in de week gelegd bij de provincie die verantwoordelijk voor het treinvervoer op deze lijn is en in 2022 de concessie opnieuw zou gaan aanbesteden. Door een extra verlenging (i.v.m. corona) wordt de concessie nu in 2025 vernieuwd. De Partij voor de Dieren is benieuwd of de gemeente Apeldoorn opnieuw overweegt zich in te zetten voor de komst van een elektrische trein, die duurzamer en schoner is en bovendien nog nauwelijks geluidsoverlast geeft. We stelden op 14 maart het college deze vraag en kregen te horen dat men niet direct een antwoord paraat had. Brief Het antwoord kwam later in de vorm van een brief: " De provincie Gelderland is niet voornemens om de lijn Apeldoorn-Zutphen te elektrificeren, ondanks onze lobby in 2019. De lijn is onderdeel van de concessie Achterhoek-Rivierenland waarvoor nu de aanbesteding loopt. Onderdeel van het ontwerp Programma van Eisen voor de concessie is de uitvraag van de optie van de vervanging van diesel door HVO (Hydrotreated Vegetable Oil: een type dieselbrandstof die wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval). Om die reden is ook afgezien van de mogelijkheid om te reageren op het Programma van Eisen door het college in de periode oktober-november 2023. Het college zal op gepaste momenten blijven lobbyen voor elektrificatie van deze lijn." 100 miljoen voor twee andere spoorlijnen Met de recente aankondiging in het nieuws dat het kabinet wel gaat investeren in het elektrificeren van twee andere spoorlijnen in Overijssel en Gelderland, vinden we dit een gemiste kans. Het treintje tussen Apeldoorn en Zutphen blijft dus helaas voorlopig gewoon "doordieselen", hopelijk misschien binnenkort op biodiesel, dat zou dan in ieder geval een kleine verbetering zijn.