De gemeenteraad is geen bomenexpert, maar kan wel kaders vaststellen over hoe bomen in onze gemeente beschermd worden.

Geacht College,

Op basis van de organisatieverordening van de gemeenteraad artikel 37, stel ik schriftelijke vragen aangaande het Schaffelaarse bos, de boswet en het kappen van bomen in onze gemeente.

Enige tijd geleden stelde ik twee maal schriftelijke vragen over bovengenoemd onderwerpen.

Twee van de antwoorden van het college, 10 januari 2017, (bijlage 1) waren onder andere:

“Te meer aangezien wij als gemeente geen rol hebben bij het verlenen van toestemming voor het kappen van bomen die onder de zogenaamde Boswet vallen, hetgeen in dit geval van toepassing is.”

En:

“De houtopstanden van landgoed De Schaffelaar vallen onder de Boswet. Op grond van de Boswet heeft Geldersch Landschap en Kasteelen een melding gedaan van een voorgenomen velling (kapmelding) bij het Ministerie van Economische zaken, Rijksdienst voor ondernemend Nederland. Gemeente Barneveld heeft een afschrift van de kapmelding ontvangen.”

In de media zijn mijn schriftelijke vragen, de bijbehorende antwoorden van het college en mijn standpunten hieromtrent, uitvoerig aan de orde geweest. Ik heb aangegeven dat als de gemeente niet over het Schaffelaarse bos en bomenkap zou gaan, dit niet hoeft te betekenen dat dit altijd zo moet blijven. Daarnaast heb ik aangegeven dat ik bezig was met uitzoeken hoe de materie omtrent bomenkap en de boswet precies in elkaar zat. Dit met als doel te bekijken of en hoe wij als gemeenteraad (meer) regie over ons Schaffelaarse bos en de bomenkap kunnen krijgen.

Mijn uiteindelijke doel, het stoppen van de kaalslag in ons mooie bos en het behoud van ons ‘groene kapitaal’, is hierin leidend. Ons groene kapitaal dient met grote zorgvuldigheid verzorgd, onderhouden en zo veel mogelijk behouden te blijven. Voor ons en voor toekomstige generaties.

Groot was daarom ook mijn verbazing dat, na bestudering, te moeten constateren dat de boswet sinds 1 januari 2017 is afgeschaft. De nieuwe wet, ‘Wet natuurbescherming’ vervangt vanaf 1 januari 2017 drie wetten: de Natuurbeschermingswet 1998, de Boswet en de Flora- en Faunawet. (bron: www.ecogroen.nl *)

Doel van de Wet natuurbescherming is drieledig:

1. bescherming van de biodiversiteit in Nederland,

2. decentralisatie van verantwoordelijkheden en

3. vereenvoudiging van regels.

Vooral doel 2 is hierbij interessant. Dit betekent voor het kappen van bomen concreet, dat het bevoegd gezag de gemeente en de provincie is geworden. Met andere woorden, deze overheden beslissen over het verlenen van kapvergunningen op hun eigen grondgebied. Voor de gemeente geldt de binnen bebouwde kom grenzen en dus niet meer het Ministerie van Economische zaken. Ten zijde van de beantwoording van de vragen, was de gemeente Barneveld al het bevoegd gezag en heeft het college hierover met geen woord gerept. Ik heb deze constatering met enige ontsteltenis tot mij genomen.

Ik heb contact gehad met Ecogroen, een adviesbureau over natuurwetgeving en beleid*, en uitvoerig gesproken over de mogelijkheden die de nieuwe wet biedt. De gemeenteraad heeft met deze nieuwe wet de mogelijkheid om regie te krijgen over het Schaffelaarse bos en de bomenkap. Dit is een uitdrukkelijke, door mij uitgesproken, wens.

Los van wat er in het verleden ooit is afgesproken, is de gemeenteraad nu bevoegd om een ‘grens wet natuurbescherming’ vast te stellen. Hierin kan worden vormgegeven hoe de bescherming van bomen, binnen onze gemeentegrenzen, wordt vormgegeven. Dit kan geregeld worden in bijvoorbeeld een APV of ‘Verordening Bomen’. De gemeenteraad heeft dan dus wel degelijk het mandaat ‘er wat van te vinden’. Daarnaast is het mogelijk om gebieden die buiten de bebouwde kom liggen, maar waarvan met argumenten aannemelijk gemaakt kan worden dat deze gebieden van waarde zijn voor de gemeente, ook toe te voegen aan de ‘Verordening Bomen’.

Ik heb hierbij de volgende vragen:

1.       Hoe verklaart het college haar eigen antwoorden van 10 januari 2017?

2.       Ben ik als raadslid door deze antwoorden (gedeeltelijk) verkeerd en onvolledig door het college geïnformeerd? Hoe kijkt het college hier tegen aan?

3.       Waarom ben ik als raadslid en de gemeenteraad in zijn algemeenheid, niet actief geïnformeerd over deze nieuwe wet?

4.       Is er inmiddels overleg geweest met ‘Stichting Geldersch Landschap en Kasteelen’ over deze nieuwe wet en het eerder toegezegde overleg over ‘op welke wijze de beleidsuitgangspunten van de Gemeente Barneveld en die van Geldersch Landschap en Kasteelen elkaar kunnen versterken’?

Zo ja, wat is hier uit gekomen?

Zo nee, waarom niet?

5.       Heeft het college een standpunt omtrent deze nieuwe wet en de gevolgen voor de bevoegdheden en regelgeving in de gemeente Barneveld?

Zo ja, wat is dat standpunt?

Zo nee, is het college dat op korte termijn van plan?

Op welke wijze denkt het college hierin de raad te betrekken?

6.       Wat zou deze nieuwe wet concreet voor de kader stellende en controlerende taak van de gemeenteraad kunnen betekenen?

7.       ‘Stichting Geldersch Landschap en Kasteelen’ heeft middels een schrijven verdere bomenkap in het Schaffelaarse bos de maand maart aangekondigd. Daarnaast is ook een bomenkap in het Johannabos in Voorthuizen aan de orde. Deze kap heeft, naar alle waarschijnlijkheid, al plaatsgevonden. Ook een prachtige monumentale boom aan de Bloemendaallaan is onlangs geveld. Los van nut en noodzaak wil ik weten of de nieuwe wet van invloed zou zijn geweest of nog zou kunnen zijn op deze bomenkap.

8.       In de strategische visie, het landschapsontwikkelingsplan en het groenstructuurplan wordt veelvuldig gewezen op het belang van groen, de groenstructuur en het groenbeheer  in onze gemeente. Op welke wijze denkt het college, met inachtneming van deze nieuwe wet, invulling te geven aan het belang van ‘groen’ in onze gemeente?

9.       Heeft het college zicht op de nieuwe plannen van ‘Stichting Geldersch Landschap en Kasteelen’?

Zo ja, wat zijn deze plannen? Staat eventuele (grootschalige) bomenkap op het programma?

Zo nee, is het college bereid met SGLK in gesprek te gaan over de nieuwe wet?

10.   Indien er sprake is van op handen zijnde (grootschalige) bomenkap door SGLK, is het college bereid het SGLK op te dragen deze bomenkap op te schorten tot inwerkingtreding van een door de gemeenteraad vast te stellen ‘Verordening Bomen’ in de gemeente Barneveld?

11.   Ik roep het college op om een concept ‘Verordening Bomen’ en deze ter bespreking en vaststelling in de commissie- en raadsvergadering voor te leggen. Bent u daartoe bereid?

            Zo ja, wanneer verwacht u dat dit zou kunnen plaatsvinden?             Zo nee, waarom niet?

Vriendelijke groeten,

Mijntje Pluimers-Foeken 

* Bij Ecogroen werken ecologen, ontwerpers, besteksschrijvers, directievoerders en toezichthouders. Zij onderzoeken natuur, toetsen ruimtelijke ontwikkelingen aan natuurwetgeving en begeleiden de realisatie van nieuwe natuur. Zij monitoren natuurgebieden, bermen en dijken. Zij toetsen initiatieven aan het Natuurnetwerk Nederland, de Flora- en faunawet en de Natuurbeschermingswet. Zij adviseren over ontwikkeling en beheer van natuur. De adviseurs en ingenieurs treden op als projectmanagers, stellen ontwerpen en kostenramingen op, schrijven bestekken, zetten onderzoeken uit en vragen vergunningen aan. Na de aanbesteding begeleiden zij de uitvoering zodat het oorspronkelijke idee ook werkelijkheid wordt. Dit doen zij onder andere voor provincies, waterschappen, gemeenten, projectontwikkelaars, terreinbeherende instanties, architecten, aannemers, bedrijven en particulieren.

Bijlage:

Antwoorden college schriftelijke vragen VVD Schaffelaarse bos