Tijd, enthousiasme en meer om de nieuwe

Afdeling PvdA Regio Eindhoven te besturen?

 

Vanaf juni is er één PvdA-afdeling in de regio Eindhoven. Die neemt de organisatorische en bestuurlijke acties over van de afdelingen Best, Eindhoven, Nuenen, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre. Dit maakt het makkelijker om lokaal alle aandacht te geven aan het politieke handwerk.

Het op poten zetten van deze samenbundeling is een flinke klus. Die is deels geklaard. Nu is het tijd een negenkoppig bestuursteam te formeren. De afdeling in oprichting zoekt vrouwen en mannen met een sociaaldemocratisch hart… met kennis en kunde. Zes van hen vertegenwoordigen straks de huidige afdelingen. PvdA-leden uit Best, Eindhoven, Nuenen, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre zijn van harte uitgenodigd om zich voor deze functie te melden. De zoektocht moet ook hun collega’s opleveren voor de functies van voorzitter, secretaris en penningmeester. We ontmoeten graag kandidaten, die enthousiasme, tijd en meer willen vrij maken. Laat van je horen!

 

Profiel voorzitter

Een voorzitter inspireert en enthousiasmeert! Hij (*) heeft een maatschappelijk netwerk en bestuurservaring, liefst binnen het vrijwilligerswerk. Verder kan hij overtuigend communiceren en gaat delegeren hem gemakkelijk af.

Met de secretaris regelt hij de bestuursactiviteiten, met oog voor prioriteiten. Hij bewaakt de (voortgang van de) bestuurstaken en leidt de bestuurs- en algemene ledenvergaderingen. Ook waarborgt hij de afstemming tussen de zes gemeentelijke werkgroepen.

Als boegbeeld van de afdeling bouwt de voorzitter aan externe contacten. Hij vertaalt landelijk PvdA-beleid naar toepassingen op afdelingsniveau, zodat leden en niet-leden zich hiermee lokaal kunnen identificeren. Hij is bevoegd om bestuursleden ter verantwoording te roepen over genomen beslissingen.

Houd voor deze functie rekening met een tijdsbesteding van rond 10 uur per week, in verkiezingstijd meer.

 

Profiel secretaris

De secretaris heeft bestuurservaring, liefst bij een vrijwilligersorganisatie. Zijn taak is de informatie naar collega-bestuurders en leden te organiseren en coördineren. Verder regelt hij mét de voorzitter de bestuursactiviteiten en bewaakt hij de voortgang en verslaglegging daarvan. Maar vóór alles zijn diens inspanningen gericht op de leden.

Concrete werkzaamheden zijn: behandelen van informatie en correspondentie voor en over de afdeling; mede opstellen van het (meerjarig) werkplan; notuleren van de bestuurs- en afdelingsvergaderingen; elektronische archivering. Ook het onderhoud van het ledenbestand valt onder zijn verantwoordelijkheid evenals het toezicht op de naleving van statuten en huishoudelijk reglement.

Zeker in de beginfase kost deze functie circa 12 uur per week, rond de verkiezingen meer.

 

Profiel penningmeester

De penningmeester voert het financieel beheer van de afdeling en houdt het bestuur daarvan op de hoogte. Ook is hij eindverantwoordelijk voor de (meer)jaarstukken en de begroting, conform de afspraken met het landelijk partijbureau. Dit betekent in de praktijk onder meer: het verwerken van uitgaven en inkomsten; controle op tijdige betalingen; adviseren over het financieel beheer van de afdeling. De penningmeester is tekenbevoegd (samen met de voorzitter) en mag alle uitgaven doen, die binnen de begroting vallen. Hij mag als enige transacties verwerken in de boeken en is verplicht de boekhoudkundige gegevens te bewaren.

Om een begroting, meerjarenplanning en financieel jaarverslag op te kunnen stellen, is het belangrijk dat de penningmeester ervaren is financieel beheer, financiële administratie en geautomatiseerde boekhouding. Zoals de voorzitter en secretaris is ook de penningmeester doortastend en gericht op samenwerking.

Deze functie vergt, vooral in de eerste maanden, zo‘n 10 uur per week.

 

Profiel algemeen bestuurslid

De zes algemeen bestuursleden zijn lid van de PvdA en sociaaldemocraat in hart en nieren. Idealiter brengen zij kennis en ervaring mee op terreinen als ledenwerving, scouting, public relations, campagne en vrijwilligerscoördinatie. Die know how kunnen zij afstemmen op hun ‘portefeuilles’. Maar omdat elk van de zes zijn voormalige afdeling representeert, ligt bij hun aantreden een belangrijk accent op kwaliteiten als goed kunnen coördineren en communiceren met de ’achterban’. Dit veronderstelt het vermogen om signalen uit de lokale werkgroep en de samenleving te vertalen naar concrete voorstellen. Verder doet de veelheid van onderwerpen aan de bestuurstafel een beroep op zijn inlevingsvermogen en de wil om in een hecht team te functioneren. Bij complicaties overlegt hij zo snel mogelijk met zijn collega’s en de voorzitter.

Dit bestuurslid voert zijn taken uit dankzij zijn kennis en vaardigheden, liefst ook opgedaan in een vrijwilligersorganisatie. Hij kan zich neerleggen bij beslissingen die niet de zijne zijn. Vlot kunnen schakelen en goed gevoel voor humor zullen zijn taak zeker vergemakkelijken.

Enkele praktische punten. Een algemeen bestuurslid is binnen zijn aandachtsgebied verantwoordelijk voor een activiteitenplan, inclusief een jaarverslag en evaluatiemomenten. Zo zijn processen te structureren en fysieke en financiële middelen te begroten. Verder bundelt hij de informatie uit de werkgroep in zijn gemeente. Zijn bevindingen deelt hij tijdens de bestuursvergadering.

Een algemeen bestuurslid  moet rekenen op een tijdsbesteding van zo‘n 6 uur per week, rond de verkiezingen wat meer.

 

Procedure

Belangstelling voor de functie van algemeen bestuurslid van de afdeling PvdA Regio Eindhoven? Informeer je dan bij onze voorzitter, Henk Breukel, over de achtergronden van de regionale samenwerking. Hij heeft ook aanvullende profielinformatie. Henk is te bereiken via 06-51740730 en henk.breukel@breukel-im.nl. Je kandidatuur moet uiterlijk 13 maart 2017 bij hem binnen zijn.

 

Alle belangstellenden voor de functies van voorzitter, secretaris en penningmeester hebben na hun aanmelding (zie hieronder) een gesprek met de zes beoogde algemeen bestuursleden. Deze doen vervolgens een voordracht naar de leden. Na een marginale toets kunnen de kandidaat-voorzitters zich presenteren op de oprichtings-ALV van de nieuwe afdeling op 16 juni 2017. Vervolgens kiezen de leden de voorzitter in functie en benoemen zij de secretaris, penningmeester en de zes bestuursleden.

Dit lijkt ver weg, maar een goed bestuurder weet dat schijn ook in dit opzicht bedriegt. Reacties daarom graag (ruim) vóór 15 april bij Janpeter Hazelaar, die opereert namens de huidige zes afdelingsvoorzitters. Hij kent de achtergronden van de regionale samenwerking en geeft graag aanvulling op bovenstaande profielen. Janpeter kun je bereiken via waalre@pvda.nl en 0653738995.

 

(*) Gemakshalve is gekozen voor hij, waar ook zij wordt bedoeld.

Het bericht Gezocht: bestuurders voor de nieuwe regionale PvdA-afdeling verscheen eerst op PvdA Best.