De oriënterende raadsvergadering van 12 september jl. was in zijn geheel gewijd aan het nieuwe gemeentelijke verkeer- en vervoersplan Borger-Odoorn 2019-2029. “Op weg naar een leefbare, bereikbare en verkeersveilige gemeente”. GroenLinks gaf er blijk van zich grotendeels te kunnen vinden in dit plan. Evenals collega-partijen waarderen wij dit plan als een staaltje van geslaagde samenwerking tussen beleidsmakers en inwoners. Grotendeels dan, want voor wat betreft de Melkweg en Hondsrugweg in Klijndijk en de situatie op Valtherblokken-Zuid en Valtherdijk schaarden ondermeer wij ons achter de voorstellen van vele inwoners aldaar. Voorstellen die ondanks vele gesprekken met de gemeente nog niet hun doorvertaling hebben gevonden in het GVVP. Zo blijft de wethouder volhouden dat in Klijndijk op de genoemde wegvakken geen ETW (erftoegangsweg) op zijn plaats is doch dat die de status GOW (gebiedsontsluitingsweg) moeten hebben. GroenLinks vindt van niet en heeft aangekondigd in de besluitvormende raad van 26 september a.s. voor het voorstel van de aanwonenden te stemmen.

Verder vroegen wij met klem aandacht voor de gevaarlijke situatie voor fietsers op de rotonde in het centrum van Borger. Met dat halve fietspad rond de rotonde niet bepaald een voorbeeld hoe je deze kwetsbare verkeersdeelnemers in bescherming neemt. De wethouder reageerde niet enthousiast op ons voorstel, reden waarom wij aankondigden namens GroenLinks in de raad van 26 september a.s. met een motie te zullen komen. Enkele partijen zegden daarvoor in de wandelgangen reeds hun steun toe.