Als Max Verstappen dit had geweten! Maanden stond de vraag open; gaat de Formule 1 naar Zandvoort, of toch naar Assen?, maar toch ook de vraag; komt het formule 1 circus überhaupt naar Nederland? Via de media bespeelde de beide partijen elkaar, Zo gaf Assen aan dat Zandvoort de boel niet op tijd voor elkaar zou hebben. Vergunningen zijn nog niet geregeld, inwoners van de directe omgeving zijn tegen de Formule 1, de verbouwing van en rond het circuit is niet op tijd klaar en Zandvoort krijgt het geld, naar verluidt 100 miljoen euro, niet bij elkaar en het levert voor bezoekers in de toekomst veel fileleed op. Assen zegt die zaken al wel voor elkaar te hebben. En Zandvoort, met Jantje Lammers als directeur en prins Bernhard jr. als eigenaar gaven aan dat met de ligging aan zee, de duinen, vlak bij Amsterdam en de historie van het circuit, meer aanspreekt dan Assen met hun heidevelden. Uiteindelijk is er gekozen voor het circuit Zandvoort en daar is Max Verstappen blij mee. Het is een iconisch circuit met historie. Ik heb hier eerder in de Formule 3 geracet en dat was heel leuk” waren de woorden van Max Verstappen. Wat alle partijen niet wisten (en Max dus ook), is dat er een landelijk weggetje in de gemeente Buren ligt, met de uitstraling van een racebaan, genaamd de Oostertiendweg. De Oostertiendweg, wie heeft daar nou niet van gehoord!, nou de meeste mensen niet, denk ik. De Oostertiendweg is een landelijk weggetje (vroeger een B-weg) te zuiden van Maurik, behorend bij het mooie plaatsje Zoelen en vermoedelijk ten oosten van De Bremaatse tiend, die dan weer ten zuiden ligt van Rijswijk. Het landelijk weggetje ligt net ten noorden van Golfcentrum De Batouwe en wordt voornamelijk gebruikt door een aantal agrariërs die bij hun grond moeten komen. Ook heb je kans dat je er een dwalende fietser of wandelaar tegenkomt. Wat maakt de Oostertiendweg nu zo speciaal? De Oostertiendweg is in opdracht van de gemeente Buren dit jaar gerenoveerd. Niet zomaar een renovatie, nee er is gekozen voor een innovatief asfaltmengsel (KonwéCO2) dat goed scoort op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Het asfaltmengsel wordt geproduceerd op een lagere temperatuur dan gebruikelijke mengsels. Daarmee wordt zo’n 67 procent CO2-uitstoot bespaard. Daarnaast bestaat het mengsel uit 100 procent hergebruikte steenslag afkomstig uit opgebroken asfaltverhardingen. Dit betekent dat bestaande asfaltverhardingen volledig worden herbruikt. Het innovatieve asfaltmengsel wordt gebruikt als onderste laag in de nieuwe asfaltconstructie van de Oostertiendweg, en als de toepassing succesvol verloopt, gaat de gemeente Buren vaker dergelijke asfaltmengsels gebruiken bij weg - reconstructies. Aan renovaties en het reguliere onderhoud (bermen maaien en kleine reparaties) van deze weggetjes, wordt jaarlijks door de gemeente Buren tonnen aan euro’s uit gegeven. De aankomende jaren moet de gemeente Buren net als vele gemeenten bezuinigen, nou ik weet al iets! En Max, veel succes tijdens de Formule 1 race op het vernieuwde Zandvoort circuit! (column/verhaaltje - Wander van Laar - Lienden 21 juni 2019 - en geen taalwonder)