Aanleg glasvezel: veelgestelde vragen In mei is Digitale Stad begonnen met de aanleg van het glasvezelnetwerk in Buren. Straat na straat, huis na huis, het buitengebied wordt aangesloten op dit hypermoderne netwerk. Aanleggen van glasvezel is complex. Het is een technisch proces waarvan veel zichtbaar is in de wijk, in de straat en ook in uw voortuin. Digitale Stad probeert ongemakken die gepaard gaan met de aanleg van het glasvezelnetwerk tot een minimum te beperken. Wij vragen uw begrip tijdens de werkzaamheden. Er zijn onduidelijkheden over de aanleg van het glasvezelnetwerk in Buren. Hieronder een aantal vragen vanuit bewoners beantwoord door Digitale Stad, de gemeente Buren en de aannemer, Selecta. Wie krijgt een aansluiting? ‘Iedereen in het buitengebied die een aansluiting heeft aangevraagd wordt aangesloten. De aansluiting kunt u nog steeds via de website van Digitale Stad aanvragen. Alle woningen in het buitengebied (buiten de borden bebouwde kom) en de kleinste dorpskernen (met minder dan 200 woningen) die een aansluiting hebben aangevraagd zullen worden aangesloten. De netwerkinvesteerder heeft besloten om in deze kernen iedereen de kans te geven om zich aan te laten sluiten op het netwerk omdat de straten hier toch open moeten en het een relatief kleine moeite is deze woningen mee te nemen in de aanleg.’ Waarom moet ik in het buitengebied wel een abonnement afnemen of een aansluitvergoeding betalen? ‘In het buitengebied zijn de meters die gegraven moeten worden om een woning aan te sluiten erg lang. Digitale Stad is een commerciële partij die zonder subsidie dit project uitvoert. Dit houdt in dat als er geen vergoeding of verdienste tegen overstaat, sluit Digitale Stad een woning niet aan. ’ Waarom staan er werknemers op mijn erf? ‘Met het afsluiten van een glasvezelabonnement of het retourneren van de aansluitkaart, geeft u toestemming voor het maken van een huisaansluiting en de daarbij horende werkzaamheden. Deze werkzaamheden bestaan uit een tuinboring (de glasvezelkabel vanaf de straat, onder uw voortuin doortrekken naar de gevel van uw woning) en de plaatsing van het glasvezelmodem in uw meterkast. U hoeft voor de tuinboring niet thuis te zijn. We hoeven hier niet voor in uw woning te zijn. Het kan dus zijn dat u thuis komt of thuis bent en dat er ineens werklieden in uw tuin bezig zijn.’ Wanneer wordt de tuinboring bij mijn huis gemaakt? ‘De aannemer maakt een planning per straat. Soms duurt een tuinboring wat korter of langer dan vooraf gedacht en kan de planning wijzigen. We kunnen u dan helaas ook geen gedetailleerde informatie geven over hoe laat we aanwezig zullen zijn voor het maken van uw tuinboring. Selecta meldt zich voordat de tuinboring gemaakt wordt bij u. Zij streven ernaar u zo goed mogelijk hierover te informeren.’ Weet Digitale Stad/Selecta waar de leidingen in mijn voortuin liggen? ‘Digitale Stad weet vrij gedetailleerd waar de huidige nutsvoorzieningen in de grond liggen aan de hand van bouwtekeningen. Ook voeren we voor de start van de werkzaamheden een KLIC-meting uit. We kunnen helaas nog steeds niet in de grond kijken. Soms is een en ander niet goed gedocumenteerd en weten we dus niet wat we nog meer tegen gaan komen. Zoals bijvoorbeeld de locatie van de waterleiding of riolering die in de loop der jaren verlegd is. In een enkel geval gaat dit wel eens mis en raakt de raket van de tuinboring de leiding. We lossen dit ter plekke op en we hebben vaste contacten met de lokale loodgieter. Uw waterleiding wordt direct hersteld. Mocht u precies weten waar de riolering zich bevindt op uw perceel horen wij dat graag van u!’ Waarom steekt er een stukje kabel uit de stoep? ‘Bij de woning kan er een stukje kabel uit de grond steken. Hier ligt een glasvezelkabel op rol onder de grond. Dit is om de kabel straks bij u naar binnen te kunnen leggen. Wanneer u een aansluiting heeft, steekt er niks meer uit de grond.’ Waarom ligt er overal nog zand in de straat? ‘Dit zand heet brekerzand. We laten dit bewust en op verzoek van de gemeente liggen. Dit moet op een natuurlijke wijze, door regen en wind, terug in de voegen van het straatwerk glijden. Op deze manier ligt na afloop van de werkzaamheden ook de stoep weer netjes en vast. Gelieve dit brekerzand niet weg te vegen. De stoepen en tegels komen dan los te liggen en het zand verstopt de riolering.’ Waarom beginnen jullie zo vroeg? ‘Het is de bedoeling om iedere straat in de ochtend open te graven en in de middag weer dicht te hebben, zodat er zo min mogelijk overlast ontstaat. Onze werklieden zijn daarom vroeg uit de veren. Onze werktijden zijn van 7.00 – 16.00 uur. Wij proberen de geluidsoverlast van het tuinboren en de graafwerkzaamheden in de straat tot een minimum te beperken, maar waar gebouwd wordt, wordt geluid gemaakt. Wij beseffen dat geluidsoverlast niet prettig is, maar gelukkig is het van korte duur.’ Waarom moet mijn auto aan de kant? ‘Waar auto’s geparkeerd staan kunnen wij niet graven. Wij vragen u rekening te houden met het parkeren van uw auto. We bellen overal aan waar auto’s nog geparkeerd staan en verzoeken u vriendelijk ook hier rekening mee te houden. Helaas zijn we soms genoodzaakt aan te bellen bij mensen die nog niet wakker zijn. Alvast onze excuses daarvoor.’ Is de gemeente wel betrokken bij de aanleg van het glasvezelnetwerk? ‘Digitale Stad heeft zelf het initiatief genomen glasvezel uit te rollen in de gemeente Buren. Digitale Stad, de aannemer en de gemeente hebben wekelijks, overleg over de voortgang van het project. Mochten er zaken zijn die in die week zijn blijven liggen, dan wordt dat meteen de week erop alsnog uitgevoerd.’ Wie kan ik benaderen bij vragen? ‘Mocht u vragen hebben over aansluitingen of abonnementen, kunt u zich het beste richten tot Digitale Stad. Te bereiken op: 085 – 0711944 of via de website https://digitale-stad.nl/buren. Mocht u vragen, aan- of opmerkingen hebben over de werklieden in de straat, vraag dan naar de voorman of uitvoerder. Zij kunnen u het beste te woord staan over de voortgang van de werkzaamheden. De gemeente Buren heeft ook een toezichthouder aangesteld, die iedere dag controles uitvoert op de werkzaamheden. Heeft u vragen, opmerkingen of klachten: u kunt de toezichthouder bereiken op het telefoonnummer van de gemeente: 140344.’ https://digitale-stad.nl/buren