https://capelleaandenijssel.christenunie.nl/k/n22956/news/view/1135364/43646/InfrastructuurNachtmetro, wat maakt een extra uurtje nu uit?! Recent heeft het Capelse College ingestemd met een proef van RET om een jaar lang een nachtmetro door Capelle aan den IJssel te laten rijden. Het betreft 1 uur langer rijden met de metro in de weekendnachten. Dus waar hebben we het over? Tja, dat is nu net de vraag voor de ChristenUnie.

We weten het antwoord niet. Wethouder Dick van Sluis lijkt het een goede zaak dat we het eerst een jaar proberen, evalueren en vervolgens een definitief besluit nemen. Het klinkt allemaal logisch, maar toch...

Waar gaan we eigenlijk op evalueren? Daar wringt nu net de schoen volgens de CU. Zijn alle belanghebbenden wel meegenomen, omwonenden in de wijken waar de metro passeert? Voor een wijk als Fascinatio worden de gevolgen in het gemeentehuis als minimaal ingeschat. Het antwoord is duidelijk vanuit het WOP aldaar:  Zij zijn niet geïnformeerd en hebben dus ook hun zorgen niet mee kunnen meegeven.

Raadslid Peter Eilander: “.. en dat is nu net belangrijke input voor een evaluatie, wat willen we weten voor een beoordeling of de proef geslaagd is. Wat zijn de voordelen, het effect én de nadelen”. Eén van de nadelen is overlast voor de slapende Capellenaar - als je midden in de nacht wakker wordt, is de kans dat je niet meer kunt inslapen een reëel probleem. Weegt dat op tegen het voordeel van één uur extra OV voor de Capelse stappers die een avondje uit zijn geweest? Dat hopen we te ontdekken in de loop van 2018. “Voor nu is het belangrijk dat álle betrokkenen goed worden geïnformeerd. En daar heeft de gemeente toch heus een steek laten vallen” volgens CU raadslid Peter Eilander die er in de commissie van afgelopen maandag nog een keer aandacht voor vroeg. Helaas begint de proef zo met 1-0 achterstand. Dat had voorkomen kunnen worden!

Wat maakt een extra uurtje uit? Het kan heel veel zijn.