Afgelopen donderavond 13 juni 2019 organiseerde de VVD Culemborg een tweede thema-avond “Zonder gedoe van A naar B” om op basis van de VVD uitgangspunten, de opgehaalde inventarisatie en met de inbreng van ’de gewone burger’ stellingen en visiepunten op te halen om fase 2 voor het zomer reces te kunnen afsluiten De druk bezochte avond , met een goede mix van Oude en Nieuw Culemborgers, bewoners uit Oost en West en een brede vertegenwoordiging van het buitengebied werd afgesloten met een gezellige napraat over het goede leven in ons mooie Culemborg.

https://culemborg.vvd.nl/nieuws/35739/op-weg-naar-een-nieuw-verkeersplan-voor-alle-culemborgers

Op weg naar een nieuw verkeersplan voor alle Culemborgers

Opzet en planning

Op 27 februari 2018 werd begonnen met het opstellen van een nieuw GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan), een verkeersplan of misschien beter een Mobiliteitsplan. Een plan van aanpak dat uit 3 fases bestaat werd door de Gemeenteraad in september 2018 besproken en vastgesteld.

·         Fase 1 - Evaluatie, inventarisatie en analyse

De resultaten van deze fase worden aan de raad voorgelegd met daarbij  vragen als: welke knelpunten zijn er? Is de lijst volledig? Hoe komen we tot een toekomstbestendig mobiliteitsbeleid en wat vinden we nu echt het meest belangrijk? Afgesloten 18 april 2019 met een overzicht van een online inventarisatie van knelpunten onder Culemborgers.

·         Fase 2 - Opstellen GVVP en maatregelenpakket

De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden op een rij gesteld met hierbij een concept-prioritering. De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd, zodat zij richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten. Dit staat voor 24 juni 2019 gepland.

·         Fase 3 - Afronding en rapportage

Het definitieve GVVP wordt ter vaststelling voorgelegd aan de Raad. Besluitvorming in het 4de kwartaal 2019.

 

Informatie

Meer informatie en data over de verkeerssituatie in en om Culemborg kunt u hier vinden:

·         Verkeerstellingen:

www.traffitel.nl

·         Inventarisatie onder bewoners 2018/2019:

                https://www.geosolutions.nl/sites/GVVP-Culemborg/

·         Rapportage aan de Raad fase 1:               

                https://culemborg.raadsinformatie.nl/document/7510529/1/GVVP_Culemborg_raad_1

·         Onveilige trajecten:

 https://www.bliq.report/nl-NL/51.87755072458889/5.151557922363282/11/1_1511/0

 

VVD Culemborg – 1sterkCulemborg

Voor de VVD Culemborg zijn de uitgangspunten voor mobiliteit in ons verkiezingsprogramma “Mouwen opstropen en Doen!” 2018-2022 samengevat :

“Het is belangrijk dat de doorstroming van al het verkeer in het wegennet optimaal is. Culemborg kent veel forensen en dit geeft grote drukte in de spits op de in- en uitvalswegen, richting het station en naar de regionale voortgezet onderwijslocaties.”

en

“Om het dichtslibben van het wegennet in onze gemeente te voorkomen, gaan we werken aan een integraal verkeersbeleid met aandacht voor voetgangers, fietsers en automobilisten.”

 

Met de eerste aanzet voor het nieuwe Mobiliteitsplan voor Culemborg heeft de VVD Culemborg op 17 april 2018 een eerste bijeenkomst “Zonder gedoe van A naar B” georganiseerd om inwoners te attenderen op de plannen en een ieder hier zo veel mogelijk proberen vroegtijdig bij te betrekken.

Mooi resultaat van deze eerste bijeenkomst was dat onder de apolitieke leiding van Erik van Garderen een klankboordgroep ontstond van betrokken inwoners die met de gemeente in gesprek is gegaan over de te maken plannen. In twee sessies hebben zij bij de gemeente hun visie ingebracht vanuit het bewonersperspectief.

Voor Culemborg als aantrekkelijk woon-, recreatie- en werkstad is een goede bereikbaarheid onontbeerlijk. In de VVD bijeenkomst ‘Goede bereikbaarheid essentieel voor Rivierenland’ van 24 februari 2019 met o.a. kandidaat-statenlid Mark Smits, Gedeputeerde Jan Markink en VVD 2de  kamerlid Remco Dijkstra is daar op alle niveaus aandacht voor gevraagd.

Afgelopen donderdagavond 13 juni 2019 organiseerde de VVD Culemborg een tweede thema-avond “Zonder gedoe van A naar B” om op basis van de VVD uitgangspunten, de opgehaalde inventarisatie en met de inbreng van ’de gewone burger’ stellingen en visiepunten op te halen om fase 2 voor het zomer reces te kunnen afsluiten

Een korte introductie werd verzorgd door Jasper van Everdingen over historische ontwikkelingen en Roger van Asselt over recente inventarisatie bij inwoners. Han Braam merkte op dat dit een plan is voor de lange termijn, voor alle plannen en ideeën wel politiek draagvlak moet zijn maar zeker ook financiële afwegingen gemaakt zullen moeten worden. Vervolgens werd door Erik van Garderen nog de werkwijze van de klankbordgroep toegelicht en  iedereen die niet verbonden was aan de politiek of een belangengroep uitgenodigd zich bij de klankbordgroep aan te sluiten.

Vervolgens is er in 5 werkgroepen discussie geweest en input voor veen visie en stellingen opgehaald;

1.       Mobiliteit gemotoriseerd verkeerd o.l.v. Kees de Raad

2.       Mobiliteit ongemotoriseerd verkeer o.l.v. Margriet Kuijer / Amy van der Lee

3.       Culemborg Koopstad o.l.v. Jasper van Everdingen

4.       Spoorse doorsnijdingen o.l.v. Roger van Asselt

5.       Bereikbaar Culemborg o.l.v. Han Braam

De druk bezochte avond , met een goede mix van Oude en Nieuw Culemborgers, bewoners uit Oost en West en een brede vertegenwoordiging van het buitengebied werd afgesloten  met een gezellige napraat over het goede leven in ons mooie Culemborg.

 

Prioriteiten en visie richting

De belangrijkste opgehaalde uitgangspunten (op hoofdlijnen) die voor het nieuwe Mobiliteitsplan zouden moeten gaan gelden zijn;

Ø  Ruim baan voor fietser, d.m.v. een gescheiden fietspaden;

Ø  Gemotoriseerd - en langzaam verkeer scheiden, niet beperken;

Ø  Voetgangersverkeer veilig op een eigen trottoir, en daardoor veilige en toegankelijk is t.o.v.  gemotoriseerd en fietsverkeer;

Ø  Verkeersveiligheid vergroten door zichtbaarheid op kruisingen/rotondes te verbeteren, ook in het buitengebied;

Ø  Met het oog op de ligging van Culemborg aan de Lek aandacht voor een veilige en snelle evacuatie.

Forensenverkeer in en uit Culemborg:

·         Gemotoriseerd

-          Via Noord-Zuid verbindingen naar de N320 leiden;

-          Bestaande ‘Noord-Zuid’ verbindingen (Wethouder Schoutenweg-Laan naar Parijsch-Erasmusweg en Rijksstraatweg) uitbreiden met de “Zump” en “Stokvisweg” optie met een volwaardige aansluiting op de N320;

-          De N320 afslag “Beesdseweg” uitbreiden met een volwaardige aansluiting N320 en verder inrichten als Noord-Zuid ontsluiting naar Otto van Reesweg.

·         Ongemotoriseerd

-          Fiets forenzen vanuit oost-,  west- en zuidzijde laten aansluiten op het in te richten fietspad “Brugmanpad” aan de oostzijde ven het spoor-talud, in het verlengde van de noord-zuid as van Culemborg;

-          Fietsontsluiting noordzijde op “Brugmanpad” op termijn laten aansluiten middels fietsbrug over de Lek;

-          Nieuwe spoorse-doorsnijding(en) voor Fietsverkeer oost-west;

·         Openbaar vervoer

-          Hogere frequenties bus en trein verkeer.

 

Bestemmingsverkeer binnen Culemborg:

·         Autoluwe binnenstad en verkeersvrije Markt, in het verlengde van een autoluwe binnenstad uitvoeren van een onderzoek naar de verplaatsing van de veerpont naar het verlengde van de Weidsteeg.

·         Hogere dichtheid en frequentie voor doelgroepen en OV vervoer.

·         Binnen Culemborg, vanuit de wijken, keuzevrijheid in vervoersmiddel om je buren en faciliteiten in Culemborg te kunnen bereiken.

·         Eenduidige inrichting (hoofd) ontsluitingswegen met 50 km snelheid, overige wegen 30 km gebied.

·         Goede, overzichtelijke en veilige passage mogelijkheden voor (grote) landbouwvoertuigen van oost naar west m.b.t. het spoor talud.

 

Hoe nu verder

De gemeenteraad heeft maandag 24 juni 2019 om 20.00 uur in het Stadhuis (Oude Vismarkt 4) een ‘Beeldvormende avond’ waarin fase 2 wordt afgesloten d.m.v. het kiezen t.a.v. stellingen om zo :

“De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd, zodat zij richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten.”

Om de juiste keuzes en afwegingen te maken zijn belangen groepen, zoals De Fietsersbond, Ouderenbonden en -verenigingen, scholen, OV-vervoerders, etc. voor deze avond uitgenodigd zodat raadsleden zich een beeld kunnen vormen over de keuzes en dilemma’s.

Deze avond is openbaar, dus u allen bent van harte welkom. Aanmelden kan via griffie@culemborg.nl

Na deze avond zal er in het najaar een vervolg bijeenkomst zijn van de gemeenteraad voor bespreking van de plannen en besluitvorming. Maar voordat dat zo ver is zal de VVD Culemborg iedereen nog uitnodigen van een derde thema-avond “Zonder gedoe van A naar B”.