Spoorzone: tot 1000 woningen extra, minimaal 6 bouwlagen!

Burgers mogen niet meepraten over de aantallen woningen en de bouwhoogte.

Forza De Bilt is ontzet over de aanpak van de Spoorzone: GroenLinks, D66, PvdA/SP en Lokaal willen 500 tot 1000 woningen rond het station bouwen, maar gemeenteraad en burgers mogen niet meepraten over de aantallen.

Alle plannen staan inmiddels hier, onder punt 5.

‘Een verbijsterende, Stalinistische aanpak,’ zegt Peter Schlamilch, fractievoorzitter van Forza. ‘Zonder dat het plan ooit aan de raad is voorgelegd worden nu 500 tot 1000 woningen voorgesteld, zonder enige onderbouwing, zonder samenhang met andere woningbouwprojecten als Schapenweide of Hessingterrein. Burgers mogen ‘meepraten’, maar niet over het belangrijkste: de gigantische aantallen en hoogbouw van 5 lagen of meer. Dat worden expliciet van participatie uitgesloten. Dit grenst aan onbehoorlijk bestuur.

We roepen iedereen op massaal in te spreken op 12 januari, gemeentehuis, 20 uur.

Het zal het enige moment zijn om dit onheil te keren. Participatie is mooi, maar wel over alles, ook over de aantallen!

Vier bewonersorganisaties hebben in september 2022 een prachtige, integrale visie neergelegd, die dorps en groen is. Die is aan het college aangeboden, maar onduidelijk is wat daarmee gedaan wordt. Die visie is hier te lezen: een aanrader!

Knap werk van deze 4 bewonersverenigingen end e ondernemers: Wijkraad De Leijen, Bewonersvereniging Vogelzang, Platform 3R, de Bewonersvereniging Bilthoven Noord en de Ondernemersvereniging Bilthoven Centrum!

Ze vertegenwoordigen heel veel mensen, en Forza hoopt dat die serieus zal meewegen bij de komende participatie. Maar het belangrijkste is dat burgers ook mogen meepraten over de aantallen woningen: wie minder dan 500 woningen wil mag in het huidige voorstel niet meepraten: dat moet van tafel! Iedereen mag meedoen, zoals het coalitieaccoord zelf zegt!

Bezwaren

Massale hoogbouw van 5 of misschien meer lagen past niet bij ons dorpse karakter

Deze wijk is in de jaren 70-80 precies is geconstrueerd voor het aantal mensen dat er nu woont: 5000. Je kunt er niet zomaar 50% mensen en auto’s aan toevoegen,. Onverantwoord!

Er zijn geen parkeerplaatsen voorzien: de omliggende wijken zullen vol komen te staan met auto’s tenzij je in de hele gemeente betaald parkeren invoert

De straten zijn veel te smal, alles zal over de rotonde bij het station moeten, waar ook kinderen op weg naar de scholen en sportverenigingen langs komen

Een betonnen kolos is slecht voor milieu, en veel te veel ‘opeen gepakt’.

Bijbouwen is prima, maar dit is veel te massaal. In de Spoorzone kunnen prima 300+ woningen worden gebouwd, maar op dorpse schaal en met dorps karakter. 500 – 1000 is absurd.

‘Er heeft geen enkele inhoudelijke discussie met inwoners of raad plaatsgevonden, maar de aantallen blijken al vast te staan en buiten de inspraakprocedure te vallen. Terwijl niemand massale hoogbouw in ons mooie centrum wil, of 2500 nieuwe inwoners. En parkeerplaatsen zijn niet voorzien, dus men gaat in de wijken er omheen parkeren. Dorps bouwen is prima, maar 500 tot 1000 appartementen is absurd en verwoest ons dorpse karakter’

Opmerkelijk is dat dit plan vlak voor de Kerstvakantie wordt gepresenteerd en vlak erna, 12 januari, de ENIGE inspraakmogelijkheid voor burgers is. ‘Als de burgers niet massaal in actie komen, tikken de linkse partijen dit in een half uur af in de raad. We roepen iedereen op massaal in te spreken op 12 januari, 20 uur.’