Bijna 1 jaar geleden werd onze fractie al benaderd over het feit dat er scheuren in gebouw 66 ontstonden. Soms moet je even wachten en op je handen blijven zitten, daar was dit een goed voorbeeld van. Het gebouw is nu opgeleverd.

Van bronnen dichtbij kreeg onze fractie te horen dat alle bijkomende posten rondom het gebouw op een andere rekening staan. Uiteraard om te verbloemen dat de kosten voor realisatie stadhuis Willemsoord hoger liggen dan de 27 mln die er voor beschikbaar is gesteld. Bij toeval spraken wij een van de onderaannemers, die het ook was opgevallen dat de boel aan het verzakken is. Tevens vertelde hij dat er tijdens de bouw zoveel veranderingen uitgevoerd moesten worden dat de kostprijs tot ver over de begroting zal gaan.

Nog even een toelichting over de scheuren tgv trillingen.

De ondergrond bij gebouw 66 bestaat uit : de eerste laag 2m zand (hoge weerstand) de tweede laag ruim 6 -8 m slappe veen in gespannen water (lage weerstand). Bij een fundering met een klein oppervlak , bijvoorbeeld één meter breed , is het invloedsgebied naar beneden ca 1 m diep . De grond onder deze diepte is zand , dus zal deze fundering bij een omgevingstrilling niet zakken . Bij een grote fundering (de nieuwe vloer in het gebouw is 30 m breed) is het invloedsgebied veel groter en en komt dit in het slappe veen terecht. Bij een omgevingstrilling (ook al is dit 50 m vanaf het gebouw) , wordt dit via het slappe veen doorgegeven aan de veenlaag onder gebouw 66 en zal de fundering ten gevolge van deze trillingen op lange termijn gaan zetten. Dit kan soms jaren duren. Bij verkeer , een auto maar ook een paard en wagen komt er een trilling in de ondergrond die zelfs meer dan 100 m ver door trilt. Zie het als de doorgaande rimpeling in het water door er een steen in te gooien.

Vorige maand hebben tussen gebouw 72 en 66 zwaar vrachtverkeer en zeer zware kranen tbv de terugplaatsing ophaalbrug Boerenverdrietsluis werkzaamheden uitgevoerd.

Dit kaliber kraanwerk is uiteraard extreem zwaar en meedere malen ingezet op dit terrein. Minimaal 3x,

1e x Plaatsen brug, 2e x plaatsen steun palen van de contra gewichten en 3e x het plaatsen van de contra gewichten zelf. En uiteraard ook tijdens het weghalen van de brug vonden deze kraanwerkzaamheden plaats.

Daarnaast zijn in het gebouw zware werkzaamheden uitgevoerd waardoor het pand zwaar te verduren heeft gehad. In de toekomst zullen er meer auto’s op het terrein rijden en ook de mogelijke verbouwing aan de Boerenverdrietsluis (tbv de politieke keuze van dit college, voor een omvaarroute) zal een hoge mate van trillingen veroorzaken.

Onze fractie weet ondertussen dat er ook iets mis is met de vloer van de schouwburg waarin Zeestad bij de realisatie hiervan een advies in de wind heeft geslagen.

Wij verwachten dan ook dat de Kampanje straks waarschijnlijk om geld komt vragen.

De pijlen op de afbeelding geven de locaties van 6 scheuren aan, voor de verbouwing waren er 3 scheuren waarvan 1 aan de zuidkant.

Wordt vervolgd