Regio Noordkop ging de raadsfracties langs voor een reactie, hieronder de reactie van onze fractievoorzitter Sylvia Hamerslag:

Realistische kijk

Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur tenslotte: “Hollands Kroon laat hierin zien een meer realistische kijk te hanteren dan de gemeente Den Helder doet. Sinds het realiseren van de Kooyhaven in 2017 wordt gesproken van mogelijke contracten, reserveringen en plannen. Echter geen enkele heeft geresulteerd in een goede exploitatie van deze haven en gronden. Dat kan ook niet, dit soort havens behoren een directe verbinding met zee te hebben en dat is er niet. De ‘badkuip’ ligt daarvoor aan de verkeerde kant van de brug”, meent Hamerslag.

Ze gaat verder: “ons college heeft zelfs aangegeven dat er geen investeringen meer worden gedaan in de Kooyhaven, wat al aangeeft dat de toekomst van deze haven dus onzeker is. Ook het nieuws dat IJmuiden, Amsterdam en Den Helder zijn uitgekozen voor de Hydrogenvalley scharen wij onder een zoethoudertje. Wij weten in ieder geval niet hoe Kooyhaven hierin een rol kan spelen, omdat de diepte van Kooyhaven wel 4,5 meter is, maar het kanaal zelf maar 3,3 meter diep is. Aanlanding vanaf zee zien wij trouwens ook als discutabel, omdat wij vragen hebben omtrent de veiligheid met betrekking tot waterstof. Geldt er in ons gebied bijvoorbeeld geen plofzone meer?”

“Eigenlijk is alles al gegund aan andere havens”, besluit Hamerslag. “Alle lobbyclubs ten spijt, voor het Rijk stopt Noord-Holland bij Alkmaar en blijven wij buitengebied, dat zie je terug in de slechte bereikbaarheid over weg, water en rails. Hollands Kroon spreekt nu echt uit geen reële toekomst in aanlanding te zien. Hoe triest ook, maar dit is eerlijk gezegd wel hoe het is.”