#DenHelder #marine #economie #werk Arie Booy Gisteren om 21:56 DEN HELDER De haven - zowel civiel als militair - komt dit jaar verder op stoom als de economische motor van de regio. Die verwachting uit de Helderse havenwethouder Kees Visser bij de start van 2019. ,,Het overheidsbeleid om de investeringen in kleine gasvelden te stimuleren legt de haven geen windeieren”, zegt de bestuurder. ,,Samen met de Nogepa (organisatie van producenten, red.) en de lokaal gevestigde bedrijven verwachten we er veel van.” Secretaris Jo Peters van de Nogepa was eind vorig jaar in Den Helder en sprak toen onder meer over de productie uit kleine gasvelden met wethouder Visser. Nieuwe regelgeving van minister Wiebes van economische zaken is er op gericht het exploiteren van die gasvelden op de Noordzee een stuk aantrekkelijker te maken. Volgens Wiebes levert het verhogen van de investeringsaftrek van 25 naar 40 procent enkele tientallen miljarden kubieke meters aan extra Noordzeegas op. Pitstop ,,Dat is koren op de molen van de Helderse pitstophaven”, stelt wethouder Visser. ,,Onze combinatie van open zeehaven en luchthaven biedt het bedrijfsleven de snelste route van en naar de Noordzee.” Hij meent voorts dat een stabiele tot licht stijgende olieprijs dit jaar een impuls geeft voor extra onderhoudsactiviteiten op zee. Jo Peters tekent aan dat Nederland volgens de Nogepa voorlopig nog niet zonder fossiele brandstof kan: ,,De realiteit is dat de transitie van de energiemarkt tijd nodig heeft”, zegt Peters. ,,Nu is het aan land brengen van op zee opgewekte energie zeer veel duurder dan het transporteren van gas. Het idee om waterstof te produceren is mooi, maar dat speelt naar onze mening pas over 15 tot 20 jaar. De infrastructuur die er staat aan platforms en leidingen kan dan heel goed van pas komen.” Hergebruik Havenwethouder Visser deelt de mening van Peters dat de bestaande olie- en gasinfra in stand moet blijven voor mogelijk hergebruik in de toekomst. De logistiek van het onderhoud wordt immers grotendeels vanuit Den Helder verzorgd. Zelfs als maatschappijen het onderhoud anders aanpakken - zoals de NAM met zijn werkschepen - dan blijven die vanuit deze regio naar zee vertrekken. Afgelopen najaar kreeg het door de NAM met succes gebruikte schip Kroonborg een zusje en ook deze Kasteelborg heeft Den Helder als thuishaven. Ondanks de verbeterde vooruitzichten is waakzaamheid geboden zegt Kees Visser: ,,Het blijft een roerige tijd door de schommelende olieprijs en het feit dat investeringen in off-shorewind voor de kust aan deze kant van de provincie nog even op zich laten wachten.” De bestuurder pakt er een paar documenten bij. ,,We kunnen dat proces niet versnellen. De tender voor de Hollandse kust Noord wordt dit jaar gehouden.” Tender is een inschrijving voor bedrijven die het enorme windpark willen exploiteren, dat loopt van het bestaande Prinses Amaliapark bij Egmond aan zee tot aan de lijn Grote Keeten. Marine Is het windverhaal toekomstmuziek, de groei van de marine is uiterst concreet. Visser: ,,De woorden van admiraal Kramer dat de zeemacht gebaat is bij een sterke werkgelegenheid in stad en regio zijn mij uit het hart gegrepen. Dit jaar al wordt fors geïnvesteerd in nieuwe zaken voor de marine. Er komt groter materieel aan en snel meer banen voor militairen en burgers.”