#DenHelder #fietsen #veiligheid #melden DEN HELDER De gemeente Den Helder gaat samen met Veilig Verkeer Nederland, de Helderse Fietsersbond en de Helderse Courant knelpunten voor fietsers binnen de gemeente inventariseren. Daarvoor is inbreng van de bewoners onontbeerlijk. Wie gevaarlijke verkeerssituaties wil inbrengen voor fietsers of verbeteringen wil zien op het gebied van andere zaken die met het fietsen te maken hebben, kan voor 1 maart mailen naar: redactie.hc@nhd.nl *Marischka de Jager DEN HELDER De Helderse Fietsersbond, de lokale afdeling van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Helderse Courant willen knelpunten voor fietsers in kaart brengen. Daartoe worden inwoners van Den Helder en Julianadorp opgeroepen melding te maken van zaken op fietsgebied die wat hen betreft verbeterd kunnen worden. Knelpunten worden vervolgens in overleg met de gemeente besproken. Lees ook: Fietsers in Den Helder kunnen gevaarlijke situaties melden En bij het melden van knelpunten hoeven inwoners niet alleen te denken aan voor fietsers onveilige verkeerssituaties. ,,Je moet het heel breed zien”, zegt gemeentelijk beleidsmedewerker Bert Wolters. ,,Gevaarlijke punten, ontbrekende fietspaden of bebording maar ook het parkeren van fietsen - is er een bewaakte stalling nodig -, oplaadpunten voor elektrische fietsen, is er behoefte aan zogeheten deelfietsen, moeten fietsroutes aangepast. Alles waar fietsers tegenaan lopen, mag gemeld worden.’’ Fietsbeleid De gemeente werkt momenteel aan een gemeentelijk fietsbeleid. Met als doel om het fietsen binnen de gemeente te stimuleren. ,,In het coalitieakkoord staat dat we de meest fietsvriendelijke gemeente van Nederland willen worden. Daarom willen we nu een plan maken waarin zaken zijn vastgelegd.’’ Waar de Helderse Fietsersbond al langere tijd voor strijdt, is het gelijk trekken van voorrang voor fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom net als in Schagen en Alkmaar. Nu is het nog zo dat wanneer de fietspaden vrij liggen van de rijbaan de fietser geen voorrang heeft, ligt het fietspad wél naast de rijbaan in de rotonde dan moeten automobilisten fietsers voorrang geven. Opletten Helemaal opletten is het wanneer er een dubbel fietspad langs een rotonde loopt waarbij fietsers beide kanten op kunnen fietsen - weliswaar zonder voorrang - zoals de rotonde bij de Breewijd/Van Foreestweg en Noorderhaaks. ,,Voor automobilisten een kwestie van de rotonde benaderen met 25 km per uur en bij het verlaten over de schouders kijken. Fietsers moeten vooral richting aangeven’’, zegt Stefan Oudijk namens de Fietsersbond. Op rotondes met enkele fietspaden wordt deze wel regelmatig in beide richtingen gebruikt. Zoals bij de Vijfsprong. ,,Stel je komt van de Javastraat en je moet naar de Polderweg, dan wordt er heel vaak tegen de richting in gefietst’’, weet Koos van Beveren van Veilig Verkeer Nederland. ,,Dan zou je eigenlijk de rotonde driekwart moeten nemen.’’ Ook bij de rotonde aan de Kievitstraat/Ruyghweg en Parallelstraat, met deels dubbele fietspaden, mag vanuit het tunneltje naar de Brakkeveldweg maar een kant op worden gefietst. Ook hier nemen fietsers vanaf de Kievitstraat vaak de kortere route richting het tunneltje. Voor sommige rotondes zou een zogeheten bikescout een oplossing kunnen zijn voor een veiliger fietsomgeving. Deze geeft door middel van lichtsignalen aan wanneer er een fietser aankomt. Andere zaken waar deelnemende partijen verbeteringen willen doorvoeren zijn bepaalde schoolomgevingen. Onder andere in de Lorentzstraat ontstaat bij het halen en brengen van kinderen, veel verkeersdruk. Gemeente, VVN en Fietsersbond hopen op veel inbreng van bewoners. ,,We zijn ook in overleg met provincie en Rijkswaterstaat hoe we zaken beter kunnen aanpakken. Bijvoorbeeld de aanleg van ’doorfietsroutes’ waarbij fietsers zoveel mogelijk in de voorrang zitten’’, zegt Bart Wijnands namens de gemeente. Ook het idee om in de kelder van de voormalige V&D een bewaakte fietsenstalling te realiseren, is een punt van aandacht.