#DenHelder #gefeliciteerd #VMBO 100% score toppers! Marischka de Jager DEN HELDER Deze week ging letterlijk de vlag uit op Beroepsonderwijs aan Zee: een vlag met daarop 100 %: alle 160 leerlingen een diploma. Dat was opnieuw een flinke opsteker voor de school die vorig jaar het stempel ’zeer zwak’ kreeg van de onderwijsinspectie maar in een jaar tijd verbeterde naar ’voldoende’. De tussenstap ’zwak’ werd overgeslagen. ,,Op het moment dat de inspectie nog aan het beraadslagen was, zaten we met een groot deel van het team bij elkaar te wachten’’, blikt Hans van Beekum, directeur a.i. van Scholen aan Zee terug. ,,En toen volgde de ontlading.’’ Bevallen ,,Nagelbijtend, alsof een familielid aan het bevallen is’’, zegt Marije Thijssen, docent aardrijkskunde en geschiedenis op het beroepsonderwijs. ,,Toen we te horen kregen dat onze school voldoende scoorde, was dat een magisch moment. Super emotioneel. Dat had de inspectie nog niet eerder op deze manier meegemaakt’’, vertelt de docente. Ze werkt al 25 jaar op het vmbo en heeft er goede en slechte periodes meegemaakt. ,,We hebben het afgelopen jaar pokhard gewerkt. De hele sfeer is veranderd op school. Dat heeft met veel dingen te maken. De visie en missie die we nu hebben, een nieuwe directeur, de trainingen die we allemaal hebben gehad. We moesten allemaal dezelfde kant op gaan kijken. Dat is gelukt. En uiteindelijk is het toch je eer te na om op een zwakke school te werken?’’ De weg die nu is ingezet, kan alleen maar worden voortgezet. ,,Als je eenmaal hebt geproefd van de resultaten, wil je verder met je ambities’’, geeft docente Thijssen aan. Anderhalve klas Dat Beroepsonderwijs aan Zee zich inmiddels weer op de weg omhoog bevindt, vertaalt zich nu al in een groeiend aantal leerlingen voor komend schooljaar. ,,Anderhalve klas meer kinderen’’, zegt teamleider Sipko van Sluis. ,,Ouders van kinderen uit groep acht die komen kijken en onder de indruk zijn van de school. Maar er komen volgend jaar ook meer bovenbouwleerlingen van het Junior College deze kant op. Die hadden voorheen misschien nog voor het Regius College in Schagen gekozen. Er staat nu gewoon weer een mooie vmbo in de stad.’’ Wat hem wel verbaast zijn de verschillende reacties vanuit de maatschappij. ,,Toen het beroepsonderwijs ’zeer zwak’ scoorde, hoorde je daar bijna niemand over. Misschien alleen wat ouders. Nu ook het lyceum een ’zeer zwak’ heeft gescoord, bemoeit zelfs de politiek zich er mee. Terwijl gemiddeld zestig procent van de leerlingen op het vmbo en de mavo zit. Heel bijzonder.’’ Knokken Het blijft steeds knokken tegen aannames die de buitenwereld heeft van ’het vmbo’, knokken tegen een imagoprobleem. ,,Kom maar eens kijken, dan ervaar je hoe het is’’, zegt Van Sluis. ,,We hebben bijvoorbeeld het afgelopen jaar een kunstwerk in de hal geplaatst. Dat zou nog geen week heel blijven, was het idee dat leefde. Nou, het staat er nog en is niet gesloopt.’’ Het afgelopen jaar was een heftig jaar voor het hele onderwijsteam. Hans van Beekum, een jaar geleden nog mavo-directeur, werd aangesteld als directeur van Beroepsonderwijs aan Zee. Hij had op de mavo al laten zien hoe een fijne school, op alle vlakken, er uit kan zien. ,,We hebben het hier gelijk over de volle breedte aangepakt. Veiligheid op school, kwaliteit van de lessen, samenwerking binnen de vakgroepen. Door bij elkaars lessen te kijken, meer te praten. Je bent één team met één gedachte. Het aanpakken van lastige leerlingen bijvoorbeeld. Vaak stonden docenten daar alleen voor, nu doen we het samen. Staan we naast elkaar.’’ De verandering die werd ingezet, was niet altijd even makkelijk. ,,Iedereen heeft dezelfde trainingen gekregen. Waarmee bijvoorbeeld duidelijk werd gemaakt dat je terugkrijgt wat je uitstraalt. Door dat te beseffen en vervolgens je gedrag te veranderen, verandert er wat’’, legt teamleider Van Sluis uit. ,,Door die trainingen wordt ook vaak duidelijk waar mensen al jaren tegenaan lopen. Het gevoel dat ze er altijd alleen voor stonden bijvoorbeeld. Personeel voelt zich nu weer gehoord en gezien. Zijn weer ambassadeur van hun eigen school.’’ Capuchon Ook zijn er afspraken gemaakt waar iedereen achter is gaan staan. Een klein voorbeeld: bij binnenkomst van de leerlingen wordt iedereen die een petje, capuchon of muts draagt, gevraagd deze af te zetten. ,,In het begin gaat zestig procent van de leerlingen met je in discussie. Maar als je het dag in dag uit, de hele dag, van iedereen te horen krijgt, dan leer je dat wel af.’’ Achterover leunen is er vooralsnog niet bij. ,,We willen behouden wat we hebben en verder versterken. Op bepaalde punten willen we volgend jaar zeker een ’goed’ scoren.’’