#DenHelder #reddingsboot Arie Booy DEN HELDER „Een jongensdroom”, zo noemt Peter van de Walle de op handen zijnde restauratie van de reddingboot Barend van Spreekens op Willemsoord. „Toen ik een kleine jongen in Den Helder was, zag ik dit soort motorstrandreddingboten vaak in de haven liggen”, zegt hij. „Het gevoel dat ik zo’n boot ooit wilde bezitten is nooit verdwenen. Ik kon deze voor een redelijk bedrag in Friesland kopen en we gaan hem hier restaureren zodat het vaartuig een nautisch monumentale status kan krijgen.” Peter van de Walle houdt van uitdagingen. Na vier jaar bij het Korps Mariniers belandde hij in de offshore en reisde de hele wereld over. In Noorwegen bouwde hij eigenhandig een modern huis. De bijzondere naam van de boot is afkomstig van de Amsterdamse koopman Barend van Spreekens die in 1824 geld inzamelde voor weduwen en wezen van zes Huisduiner redders. Die kwamen om het leven tijdens de redding van het fregat ’De Vreede’. De scheepsramp vormde aanleiding tot de oprichting van de Noord- en Zuid-Hollandse reddingmaatschappij. De Amsterdammer was een van de initiatiefnemers „In de historie van het reddingwezen is Van Spreekens dus een belangrijke persoon geweest voor Den Helder”, vertelt Peter. „Het is mooi als hij voortleeft in een boot die zijn naam draagt.” De vorige eigenaar heeft het vaartuig Jelle-Evert genoemd. De uit Javaans teakhout gebouwde boot ziet er niet slecht uit maar er moet heel wat aan gebeuren. Origineel „Ik wil haar in originele staat van 1933 terugbrengen. De uitgelezen plek voor de restauratie is de museumhaven van Willemsoord.” De boot wordt volledig gestript, alle verflagen verwijderd, de motorkap keert terug naar de oorspronkelijke staat, motor zal worden gereviseerd en stalen spanten worden vervangen door RVS, de elektra wordt vernieuwd en zo zijn er nog veel meer punten die aangepakt zullen worden. „Het wordt een kostbaar karwei daarom hebben we een stichting opgericht en zijn we sponsors aan het werven. Ik steek mijn arbeid en veel eigen geld erin, maar dat is niet genoeg om de klus te klaren.” Tevens worden fondsen benaderd om te bereiken dat de reddingboot binnen drie jaar gerestaureerd is. Ook de kantel/lanceerwagen en de waterdichte tractor waarmee de boot vanaf het strand in zee gebracht werd, moeten terugkeren. Terwijl hij onder de boot kruipt, wijst hij op de schroef die in een half open tunnel van staal zit opgeborgen: „Goed beschermd tegen zand. De boot heeft veel handige snufjes.” Tijdens de restauratie zullen alle details van de boot zich openbaren en verrassingen zijn niet uitgesloten. „De komende jaren houdt het werk aan de Barend van Spreekens mij daarom wel van de straat”, besluit Peter lachend. Meer info: www.bvs1933.nl