Betreft: Raadsvoordracht met als onderwerp de Verkeersontsluiting Plantage de Sniep NoordSpreker: P.M. de Zeeuw (fractieopvolger CDA)T.g.v. : Informatieve Raadsvergadering op 14 juni 2018Dank u wel, mevrouw de voorzitter, en de insprekers van vandaag.Het CDA heeft kennis genomen van de raadsvoordracht,de kennelijke voorkeur van het college in dezen en de voordrachten van de insprekers.Wat de verwachte verkeerseffecten betreft, samengevat in de tabel, wevertrouwen erop dat dit de situaties voor de verschillende variantennaar beste kunnen quantificeert, volgens het rekenmodel voor Diemen. We zijn ons er tevens van bewust dat het niet gaat om het huidige verkeers-aanbod, maar om het verwachte aanbod in 2030, als Plantage de Sniep Noord min of meer voltooid is.Maar het vaststellen van kwantiteit is één ding, het vaststellen vankwaliteit een andere.Dan volstaan tweedimensionale plattegronden en getallen niet meer.Dan gaat het ook om de beleving en ervaringen van bewoners en het inleven in de situatie. Wie het Jaagpad ter plekke in eigen persoonbekijkt, ziet een langgerekt gebied van veldjes met speeltuig dat heelwat kindjes uit de buurt aantrekt. Vanuit het perspectief van het kindgezien, is dit een samenhangend gebied, waar je spontaan over kuntbewegen, en dat gebeurt zeker in het vuur van het spel. Vanuitdit perspectief vormt een dwarsverbinding met autoverkeer een doorkruising die zeker door de kleinste kinderen over het hoofdzal worden gezien. Het CDA begrijpt daarom waarom zoveel ouders zichachter de petitie van dhr. Veelenturf scharen.De sleutel tot het CDA standpunt is de SAMENHANG van het Jaagpad datwe zouden willen behouden. Wij maken daarom geen bezwaar tegengemotoriseerd tweerichting verkeer in de Wissel, dat bevindt zichimmers aan de rand van het Jaagpad. (Red.: bedoeld wordt het deelvan het Jaagpad tot aan de Wissel.) Als kind kun je (onder begeleiding)een oversteek over de Wissel maken naar het Jaagpad, en je daarnabinnen dat gebied als kind veilig voelen.Maar gemotoriseerd tweerichtingverkeer door de Trekschuit verbreektde samenhang van het Jaagpad, en zal daarom tot ongevallen leiden.Een bijkomend argument is, dat wie als automobilist van hetZuiden uit de Trekschuit binnenkomt, aan het begin links en rechtsmuren ziet, die een deel van het zicht wegnemen en anticiperenbemoeilijken.De voorkeur van het CDA is dus variant 3, zonder parkeerlus,en wij vragen het college of zij gevoelig zijn voor de zojuistaangedragen argumenten.Dank u wel.