De Informatieve Raadsvergadering, precies een week geleden, heeft het CDA Diemenkunnen benutten om nu haar definitieve standpunt te bepalen. We hadden eenfundamentele vraagtestellenover de nut en noodzaak van het openen van debusbaan voor hetautoverkeer. Een vraag die trouwens ook bij bewoners leeft,zo hebben wij gemerkt. VerderhebbenweTabel5-1annexFiguur5-2aangehaalduit het vierde document, het Bestemmingsplan, bladzijde 26.We vergelijken de autonome situatie in 2030 met die van de plansituatie. Het zijn rekenvoorspellingen op basis van een model.We zien dan dat bij locaties 9 en 10 de intensiteiten verminderen maar de intensiteit op de busbaan wordtzeeraanzienlijk en ook de intensiteiten op locaties 6 en 7 nemenforstoe. We kunnen eraan toevoegen dat als we de cijfers van de kolommen optellen,er sprake blijkt van toenemende verkeersintensiteit van hettotaalbeeld.Die toename is in de orde van grootte van de verwachte verkeersintensiteit op de busbaan!Dit gaatoverigensgepaardmettoename van fijnstof,waar wenual teveel van hebbenin Diemen. En wat te denken van de grote speelplaats die direct aan de busbaan grenst? Lekker in de gezonde en veilige buitenlucht spelen is er dan niet meer bij.Het istrouwensniet verwonderlijk dat hetfaciliteren van het autoverkeer onvermijdelijk leidt tot een toename ervan.Getuigt dit faciliteren niet van stedenbouwkundige inzichten uit de zestigerjarenvande vorige eeuw? Het aanleggen van een autoweg door de stad of dorp vormde toentertijd geenenkele aanleiding tot discussie, het was vanzelfsprekend.Aan de tand gevoeldover nut en noodzaak, betoogde de wethouder dat een autoroute die Holland Park met Diemen Zuid (en het centrum) verbindt van psychologischbelang is. Wij vinden dat dat refereert aan de zojuist aangehaaldevanzelfsprekendheid.Onze inzichten over de maatschappelijkelasten die autoverkeer metzich meebrengt, zijn de afgelopen decennia toch aanmerkelijk kritischergeworden?Er worden in maatschappelijke discussies woorden aangewijd, ook doorpartijen hier aanwezig.Afgelopen dinsdag wees de wethouder, in ander verband, op het belang van woorden in daden om te zetten.Daar zijn wij het mee eens en het CDA Diemen vindthet hier ook vantoepassing.Nu is het geval datHolland Park zoisopgezet dat autoverkeer en autobezit niet wordt gestimuleerd.Waarom bij eenvoorgesteldeverbetering van de verkeerstructuurin Diemen Zuiddannietconsistent handelen? We zien hierin een tegenspraak.Het CDA ziet meer in eenupgradevan de busbaan: voldoende paden voorfietsers,indien mogelijkookeen aparte baan voorsnelfietsers,voetgangers, en maatregelen voor vergroting van de socialeveiligheid.We zien danvoor onskinderen die naar school kunnen fietsen, volwassenen diede fiets nemen, wellicht locaties voorbijvoorbeeld een viskraam, bloemenkraam, levenin de brouwerij.De auto kan niet zomaar gemist en afgeschaft worden, dat hebben wijook naar voren gebracht, net als de wethouder. Dat bepleiten wij niet.Maar het gebruik van de auto binnen het dorp kan minder, kritischer,als ingesleten patronen worden losgelaten en nieuwe worden aangenomen.Het installeren van bijenkorven en het planten van extra bomen langseen autoroutezoals geopperd doorrespectievelijk GroenLinks en de PvdA,bij wijze van compensatie, dat vormt voor het CDA niet een afdoenderemedie voor het aanzienlijk aantal te verwachten verkeersbewegingenop de busbaan.Kortom, wij zien niet dat het voorliggende besluit tot bevredigendeoplossingenleidt en vinden de achterliggende denkwijze niet meer vandeze tijd. Het CDA zal daarom tegenstemmen. Tot zover.