Veel ouderen en mensen met een beperking, die geen auto hebben of niet kunnen fietsen, zijn aangewezen op het openbaar vervoer: de trein, de bus, de tram en de metro. Maar dan moet dit wel goed zijn georganiseerd.

De Ouderenpartij heeft in de afgelopen jaren aandacht gevraagd voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Het GVB heeft veel bezuinigingen doorgevoerd.  Deze weken speelt dat ook weer: de Vervoerregio Amsterdam heeft nu plannen gepresenteerd die nadelig zijn voor de Diemense reizigers, met name uit Diemen-Zuid, dat de laatste jaren fors gegroeid is.

Zo wordt opnieuw voorgesteld om metro 53 van Diemen-Zuid niet meer rechtstreeks naar het Centraal Station te laten rijden, maar een overstap in te voeren op station Van der Madeweg. Daar zou een andere metro klaar staan. Maar het komt regelmatig voor dat er een storing is. Dan heeft dat meteen gevolgen (lees: vertraging of uitval) voor andere metro’s. Voor alle reizigers, maar in het bijzonder reizigers die slecht ter been zijn, of in een rolstoel zitten, is dat geen prettig vooruitzicht.

Liften

In dit verband hebben we ook de liften en roltrappen op de trein- en metrostations, die vaak defect zijn, aan de orde gesteld. Die moeten meteen gerepareerd worden. Met rollator en kinderwagen kun je nog met moeite de trap nemen, voor mensen rolstoelers is dat geen optie.

Haltes

De Vervoerregio stelt ook voor de wandelafstand naar de haltes terug te brengen naar 400 meter. Het GVB heeft in de afgelopen jaren veel haltes opgeheven, zodat reizigers nu vaak 800 meter naar een halte moeten overbruggen. Dat is weer een probleem voor mensen die slecht ter been zijn. De opgeheven haltes zullen voorlopig niet terugkeren, zo schat de Ouderenpartij Diemen in.

Alexanderplein

En tenslotte is er nog de veel te smalle overstap op het Alexanderplein. Die moet breder worden gemaakt. Desnoods met tramsporen vlak naast  elkaar, zodat er maar één tram tegelijk kan passeren (zoals in de Leidsestraat).