Afgelopen dinsdag is in de commissie fysieke leefomgeving gesproken over de koersnota ‘mobiliteit’. Dit document geeft de ambities weer op mobiliteit voor de komende jaren. Wat D66 betreft mag deze ambitie omhoog en mogen er scherpere keuzes gemaakt worden! Gezien de groeiambities op het eiland willen we niet dat de spreekwoordelijke motor ervan vastloopt. En dat dreigt nu wel te gebeuren!

Een goede doorstroming van het verkeer in de stad is van groot belang! Niet alleen om de genoemde economische redenen, maar zeker ook in het kader van milieu, duurzaamheid en de gezondheid van de Dordtenaren. Nu al loopt het verkeer geregeld vast. Om dit te verbeteren moet er wat D66 betreft meer worden ingezet op het openbaar vervoer en de fiets. Meer kilometers per fiets binnen de stad zorgt voor minder drukte van auto’s, gezondere lucht, minder geluidsoverlast en volgens onderzoek zelfs gelukkigere Dordtenaren! Daarmee is deze verandering wat D66 betreft DE uitdaging voor de komende jaren.

De koersnota gaat ook in op de spoorverbindingen op ons eiland. Er wordt nu ingezet op een goede intercity verbindingen richting het noorden en naar Brabant. En op een Lightrail verbinding vanuit Rotterdam tot aan Amstelwijck. Het lijkt erop dat beide niet mogelijk is. Als het spoor naar Brabant geschikt wordt gemaakt voor Lightrail-treinen, kunnen er geen Intercity’s meer overheen. Daarom willen wij graag dat er op basis van feiten de juiste keuze wordt gemaakt. Een ander punt van aandacht is het goederenvervoer over het eiland. D66 pleit ervoor om een Drechtstedelijke lobby in te zetten voor de ROBEL-lijn. Een goederenspoor tussen Rotterdam en België buiten het eiland van Dordrecht om, die ervoor zorgt dat er geen gevaarlijke (chemische) stoffen per trein door onze woonwijken gaan!

Eelco de Vos

Commissielid D66 Dordrecht