De inbreng van GL tijdens de raadsvergadering van 18 december 2019 omvatte drie agendapunten: 2e Bestuursrapportage 2019, Herontwikkeling voormalige schoollocatie Nieuwstadt en Armoedebeleid 2020-2025.

 

15. 2e Bestuursrapportage 2019

Voorzitter, wat GL betreft laat de 2e Bestuursrapportage geen gekke dingen zien. Wat wij ons wel afvragen is wat de grote financiële bedreigingen zijn voor de komende jaren. Het wispelturige (samen met het Rijk) trap-op-trap-af systeem bijvoorbeeld en het abonnementstarief van €19 per maand voor het gebruik van WMO-voorzieningen, voor zowel arm als rijk. Maar misschien kan de portefeuillehouder nog een aantal zaken noemen waar wij, als raad, alert op moeten zijn.

Wethouder Frische ging in op de twee genoemde voorbeelden én voegde daar nog Afval aan toe: het inzamelen en verwerken van met name restafval zal steeds duurder worden in de toekomst. Beter scheiden is dus broodnodig hoewel de gescheiden afvalstromen ook steeds minder gaan opbrengen. Het wordt nog een hele uitdaging om de afvalstoffenheffing beheersbaar te houden. Om het trap-op-trap-af systeem gewijzigd te krijgen, is al de nodige druk op het Rijk uitgeoefend (o.a. ook door een raadsbrede motie vanuit Echt-Susteren). Deze methodiek houdt in dat als het Rijk minder geld uitgeeft, de rijksuitkeringen aan gemeenten deels worden teruggedraaid. Dus teveel gekregen geld in 2018 moet dan in 2019 of 2020 alsnog worden terugbetaald aan het Rijk. Ook om het abonnementstarief voor arm en rijk (dus ongeacht vermogenssituatie) terug te draaien loopt het nodige overleg met het Rijk, o.a. door de VNG. Arm en rijk kan in 2020 voor €19 per maand de woning laten poetsen. De WMO was bedoeld om hulpbehoevenden en minima te ondersteunen maar komt nu financieel onder druk te staan door deze hulp voor iedereen beschikbaar te stellen.

 

17. Herontwikkeling voormalige schoollocatie Nieuwstadt

Voorzitter, GL is zeer te spreken over deze herontwikkeling. Vooral de variatie aan woningen laat zien dat het college goed heeft geluisterd naar de wensen die inwoners hebben ingediend. 10 eengezinswoningen, 6 levensloopbestendige woningen, 5 sociale huurwoningen en 2 kavels voor eigenbouwers. En met een grote kans op nog eens 3 woningen op de locatie van het fitnesscentrum. Samen met de 6 patiowoningen op de voormalige tennislocatie mogen we spreken van een flinke impuls voor de kern Nieuwstadt en ook nog eens in de kern zelf. Inbreiding dus, wat GL graag ziet, en ook nog eens veel aandacht voor groenaanplant. Onze complimenten hiervoor. Tot zover het zoet, dan nu het zuur.

Het moet mij van het hart dat langdurig braakliggende kavels niet of nauwelijks worden benut voor tijdelijke natuur. In het verleden hebben we daar al eens aandacht voor gevraagd met als voorbeelden Bocage - waar inderdaad een strookje werd ingezaaid - en de locatie van de oude huishoudschool die in 2014 werd gesloopt en nu - 5 jaar later - nog steeds braak ligt. Ook op de voormalige schoollocatie en tennislocatie in Nieuwstadt had makkelijk een jaar of 4-5 benut kunnen worden voor de bloemetjes en de bijtjes. Voor het St. Maartensvuur hadden we vast en zeker een andere locatie gevonden want die zullen we nu uiteindelijk ook moeten zoeken. We maakten ons tijdens de Kadernota allemaal zorgen over de opmars van de eikenprocessierups. We willen nu meer nestkastjes voor bijvoorbeeld koolmezen. Prima. Maar het probleem is groter: de eikenprocessierups laat zien dat de natuur uit balans is. Voorzitter, wat GL betreft moeten we integraler kijken naar biodiversiteit. Laten we kansen benutten die zich voordoen. Laten we langdurig braakliggende kavels daarom vaker en beter benutten voor tijdelijke natuur. Dat wil ik meegeven aan dit college.

Wethouder Pustjens reageerde dat het wel een goede suggeste was om zulke bouwkavels in te zaaien met wat bloemenzaad waarop Thijs Wetemans wees op het coalitieakkoord: Voorts wordt een aantal gemeentelijke bouwkavels ingezaaid met bloemenmengsels zodat deze als tijdelijke natuur met een ecologische functie worden ingezet. In plaats van slechts 'een goede suggestie' is het gewoon uitvoering geven aan het coalitieakkoord. Dat gaf de wethouder ook toe.

 

18. Armoedebeleid Echt-Susteren 2020-2025

Voorzitter, ik wil namens GL een groot compliment geven aan portefeuillehouder Bruijsten, de beleidsambtenaar en vooral ook aan de raadswerkgroep Armoede. Wat is er hard gewerkt zeg! Hier zitten niet alleen veel ambtelijke uren in maar misschien nog wel veel meer uren van leden van de raadswerkgroep. Er is veel onderling overleg gevoerd maar nog belangrijker, ook met organisaties die met armoede en schulden te maken hebben of zich belangeloos inzetten voor huishoudens in armoede. En bepaalde inbreng herken ik duidelijk, bijvoorbeeld de Mobility Mentoring aanpak bij stress, dus ook dank dat u zo goed naar de inbreng van raadsleden heeft geluisterd. Er ligt nu een modern beleidskader voor onze neus en wat GL betreft moeten we daar snel mee aan de slag.

Want er is inmiddels een schuldenindustrie ontstaan. Google maar eens op de woorden schuldmachine, schuldenindsutrie en incassoindustrie, je wordt er niet vrolijk van. Net als de No Cure No Pay bureautjes die met groot gemak facturen naar de BsGW sturen omdat ze bezwaren aan de lopende band indienen, waar ik het in de vorige raadsvergadering over had, zo is er ook een groot aantal bureautjes die profiteren van huishoudens met schulden. En die huishoudens raken vaak van de regen in de drup: schulden nemen soms zelfs toe in plaats van af. Laten we proberen die profiteurs de wind uit de zeilen te nemen. Laten we ervoor zorgen dat inwoners in een zo vroeg mogelijk stadium worden opgemerkt.

Wat die vroegsignalering betreft gaan we gebruik maken van de methodiek ‘Vroeg erop af’ die in andere gemeenten al succesvol is gebleken. Aan het rijtje partners als woningcorporaties, energiebedrijven, ziektekostenverzekeraars en de BsGW heeft u zeer recent nog de Rechtbank Limburg toegevoegd. Super dat u zich nog snel gevoegd heeft bij de gemeenten Weert, Roermond, Maastricht en Sittard-Geleen die samen met de Kredietbank Limburg en Plangroep minimaal een jaar lang mensen met schulden helpen of doorverwijzen.

Voorzitter, ik wil deze gelegenheid ook aangrijpen om enkele initiatieven van Menswel onder de aandacht te brengen, namelijk Wijkkarwei en het Klapperproject. Wijkkarwei is een initiatief waarbij vrijwilligers klussen uitvoeren voor ouderen, hulpbehoevenden en minima. Het Klapperproject wordt  genoemd in het Beleidsplan. Vrijwilligers komen dan bij mensen thuis om de administratie op orde te brengen en te leren hoe je die dan zelfstandig moet bijhouden. Ook kunnen vrijwilligers uitleg geven als men niet wijs wordt uit ingewikkelde brieven. Overigens kan ook de gemeente zelf ok eens kijken naar het hanteren van makkelijk taalgebruik, zeker voor bepaalde doelgroepen. Wat deze initiatieven van Menswel betreft, kan het college eens overwegen om hier een artikel aan te wijden op de gemeentepagina van ‘t Waekblaad. Ik hoop dat de portefeuillehouder dit kan inbrengen tijdens het collegeoverleg.

Wethouder Bruijsten wil in de toekomst nadrukkelijk aandacht voor makkelijk taalgebruik, bijvoorbeeld het B1-niveau, bij communicatie met bepaalde doelgroepen. Ook probeert ze het Klapperproject en Wijkkarwei van Menswel een plek in het NIBUD-krantje te laten krijgen dat in 2020 huis aan huis verspreid zal worden.