https://eemsmond.christenunie.nl/k/n6042/news/view/1125173/69194/niewsVoorzitter, bijna een jaar geleden spraken we over de ook toenmaals laat (!) verschenen concept Begroting 2017. Nu ligt de Begroting 2018 voor en het Uitvoeringsplan 2018 van de GR Werkplein Ability. Naar wij begrepen hebben het DB en AB over deze begroting gesproken en besloten akkoord te gaan. Eerlijk gezegd zijn we niet blij met deze gang van zaken.

Bij de oorzaken van de late aanlevering willen we niet te veel stilstaan, maar we zijn wel van mening dat dit voorkomen had kunnen worden. Als er om redenen zoals persoonlijke omstandigheden vertraging dreigt te ontstaan en dit dus tijdig gesignaleerd kon worden dan hadden maatregelen genomen moeten worden voor tijdelijke ondersteuning c.q. vervanging.

Let wel, wij hebben alle begrip waar persoonlijke omstandigheden een rol hebben gespeeld maar dat sluit maatregelen niet uit. We zijn in dit standpunt ook bevestigd door de inhoud van de memo aan de presidia van BMWE van 23-05-17. 

Eén van de zaken waar wij ons het meest zorgen over maken is het oplopende tekort in het meerjarenperspectief. Reeds in een eerder stadium was een analyse van de opbouw van de kosten en de opbrengsten aangekondigd.

In de vergadering van deze raad gedateerd 27 okt. 2016 werd aangegeven dat het verder terugdringen van het tekort nodig is en dat er een plan moet komen hoe dit te realiseren.

De wenselijkheid van bijstelling van beleid waarbij vier beïnvloedbare factoren werden  aangegeven is duidelijk geventileerd. 

Intussen zijn we 8 maanden verder. Concrete voorstellen liggen echter nog niet voor. Vooralsnog zien we ook geen synergie resultaat van de samenwerking in Werkplein Ability.

Van de raad wordt nu gevraagd kennis te nemen van de begroting 2018. De ingewikkeldheid van hetgeen voorligt doet ons verzuchten, hoe kunnen we als raadslid nu voldoende inzicht krijgen om onze controlerende taak inhoud te geven?

We voelen het als een gemis dat we niet beschikken over vergelijkende cijfers. Ook is ons niet duidelijk hoe de GR de steeds oplopende tekorten aan wil pakken.

Uit de Meerjarenraming voor 2021 blijkt een exploitatietekort van € 900.000.-. Onze vraag is, is het geraamde tekort in 2021 nu € 1.780.000.- of met het bedrag van € 900.000.- samen € circa € 2,7 miljoen? We willen daar graag een klip en klaar antwoord op voorzitter.

In het licht van deze cijfers klemt de vraag des te meer hoe dat de GR dit grote tekort denkt weg te werken. De vraag is dan ook gerechtvaardigd of er wel voldoende wordt gereageerd op het veranderende overheidsbeleid. Inzet op de goed lopende sectoren is prima maar dat lost niet deze grote problemen op. Begrijpen we het goed dat hier pas in oktober over gesproken wordt?

De gedachte dringt zich aan onze fractie op dat de GR de zaak niet onder controle heeft. En de constatering in het raadsvoorstel dat het vooralsnog niet gelukt is om budget neutraal te begroten brengt ons ook niet verder. 

Tijdens de informatieavond in Zuidwolde 31 mei j.l. klonk een naar ons gevoel redelijk optimistisch verhaal. Vergelijkingen op basis van kwaliteit en prestaties van andere organisaties lieten Ability er goed uitspringen. In dat licht vinden wij dit alles een pijnlijke verrassing.

Kritische kanttekening daarbij: de hoeveelheid en inzichtelijkheid van hetgeen geboden werd en dat in een behoorlijk tempo waardoor het niet echt mogelijk was grondig kennis te nemen van gepresenteerd cijfer-materiaal, doet ons constateren dat e.e.a. onvoldoende was afgestemd op het gemiddelde kennisniveau van de aanwezigen.

Veel informatie lijkt aardig maar is zelden goed en heeft door de veelheid en de ingewikkeldheid vaak wel een verhullend effect zo moeten we achteraf vaststellen.     

We constateren dan ook dat tussentijdse informatie over de actuele ontwikkeling gewenst is en dan wel in eenvoudige hapklare brokken en op basis van zo veel mogelijk vergelijkende cijfers.

Verder constateren we voorzitter dat als we akkoord gaan met de voorliggende begroting we ook akkoord gaan met de meerjarenramingen en dus ook met de daarin vervatte verliezen.      

Deze verliezen worden dan vervolgens opgenomen in de gemeentelijke begrotingen. Dat betekent concreet bijstelling van deze begroting vanwege te late aanlevering van de begroting van Werkplein Ability.

Dat is voor onze fractie een te grote sprong, omdat de feitelijkheid is dat we in het diepe springen zonder enig idee te hebben of we wel weer boven komen.

Het aannemelijke risico is dat we onder verscherpt toezicht van de provincie komen. 

Bovendien kunnen we in het licht van deze Meerjarenbegroting alle activiteiten van de nieuwe gemeente wel op onze buik schrijven.

Samenvattend voorzitter,

Wij menen dat instemming met de Begroting Werkplein Ability niet kan plaats vinden en wij achten dat ook onjuist in het licht van de opmerkingen en bezwaren tegen deze begroting. Je keurt niet iets goed waarvan je tegelijkertijd zegt dat er het nodige in aangepast moet worden. Dat is de omgekeerde wereld.

Dus eerst actualisatie van het Strategisch Beleidskader hetgeen inhoudt een forse tussentijdse  koerswijziging en tevens antwoord en reactie op de vragen en verbeterpunten. Aanpassingen in de begroting leveren niets op als niet eerst daaraan voldaan wordt.

Wij kunnen instemmen met de punt 1 en 2a van het voorstel maar geen instemming met punt 2b. (zie hieronder voor raadsvoorstel 1)

1) Raadsvoorstel:

1. Kennis te nemen van de begroting en het uitvoeringsplan 2018 Werkplein Ability;

2. Om over de begroting en het uitvoeringsplan 2018 aan het Dagelijks Bestuur van Werkplein Ability de

    volgende gevoelen kenbaar te maken:

-  de raad verzoekt om in het najaar van 2017 met een gewijzigde begroting 2018 te komen waarin

   Tegemoet wordt gekomen aan de vragen en verbeterpunten. De gewijzigde begroting dient te worden

    behandeld in dezelfde raadsvergadering als waarin de actualisatie van het strategisch beleidskader

    plaatsvindt;

-  de raad gaat akkoord met de inhoud van de begroting en het uitvoeringsplan 2018 en stemt.  

N.B. gehoord de raad heeft het college punt 2b ingetrokken.