Indoctrinatie in alle gelederen Nu de gevestigde orde terrein verliest, domineren de woorden ‘populisme’ en ‘indoctrinatie’ de media, om ‘Fake News’ niet te vergeten. Iedereen die afwijkt van de linkse polonaise loopt al snel tegen gefronste wenkbrauwen en verwijten aan, tot een serieuze discussie komt het zelden. Dat indoctrinatie in alle gelederen en met name in linkse meer regel dan uitzondering is, worden nauwelijks woorden aan vuil gemaakt. Veel docenten hebben geen onderzoek gedaan naar wie en wat hun denken heeft gevormd en waarom zij wel of niet hun leerlingen bepaalde leerstof bijbrengen. Wat er wordt onderricht is vaak gebaseerd op aannames en wetenswaardigheden die niet voor handen zijn, wordt niet onderricht. Gebrek aan inzicht kan zo een even grotere bijdrage leveren aan indoctrinatie, als het doceren van halve of incorrecte waarheden. Tot dusver valt er een docent nog weinig te verwijten, want ook zij geven in de regel naar eer en geweten les. Het wordt pas kwalijk wanneer leerkrachten verbaal en non-verbaal andere inzichten bespotten en wanneer zij geen ruimte bieden aan voortschrijdend inzicht.