Burgers en ondernemers van onze gemeente kunnen middels een bezwaarschrift reageren op een besluit van het college. De commissie voor de bezwaarschriften adviseert het college over ingediende bezwaarschriften.

Deze commissie bezwaarschriften acteert volledig onafhankelijk en stelt na belanghebbende (gemeente / bezwaarmakers) gehoord te hebben een onafhankelijk advies op voor het college. Het is geen bindend advies. Dat wil zeggen, het college kan het advies naast zich neerleggen en het besluit in stand houden. Bezwaarmakers kunnen in dat geval bijvoorbeeld een gang naar de rechter overwegen.

Bezwaarprocedure vaste parkeerplaatsen elektrische deelauto’s Ridderplein

Woensdag 1 november ’23 werd het bezwaar behandeld met betrekking tot het besluit om 2 vaste parkeerplaatsen inclusief laadpunten toe te wijzen voor het project deelauto’s aan het Ridderplein in Gemert. Met dit verkeersbesluit gaan 2 openbare parkeerplaatsen verloren.

Project elektrische deelauto’s – Hoe werkt dat?

Het idee van de deelauto is simpel. Je deelt samen met de buurt een elektrische auto. Samen ben je verantwoordelijk om de auto te onderhouden (schoonmaken / bandenspanning etc). Door samen de kosten te delen en de auto effectiever in te zetten, kan je goedkoper auto rijden. Het elektrisch rijden maakt het ook een duurzaam concept. Het bedrijf Onzeauto.com is de bedenker van dit initiatief.

Randvoorwaarde voor het plaatsen van een auto door Onzeauto is dat het initiatief lokaal gedreven en vraag gestuurd is. Dus Onzeauto.com werkt aan een initiatief mee en plaatst een deelauto als een groep buurtbewoners zich verenigt en zelf het initiatief neemt.

Wij begrijpen binnen dit concept dat een groep die samen een deelauto adopteert uit gemiddeld 10 deelnemers bestaat.

Alle bezwaarmakers spraken zich uit voor het idee van de deelauto. Maar plaatsen grote vraagtekens om hiervoor een tweetal openbare parkeerplaatsen op te offeren voor dit initiatief.

Het college stelt dat de buurt ook kan intekenen voor deze 2 deelauto’s. Gezien het concept (per deelauto gemiddeld 10 deelnemers)  delen wij de mening van de bezwaarmakers dat het initiatief goed is, maar dat het concept niet rechtvaardigt om 2 publieke parkeerplaatsen op een A locatie op te offeren.

Eigenlijk wordt voor 2 elektrische dienstauto’s publieke parkeerplaatsen ingeleverd. Niet burgers en ondernemers staan centraal in dit besluit maar parkeergemak voor het college. Daarbij heeft het college geenszins een beeld wat de gevolgen zijn van dit besluit.

Als we even verder doorredeneren in de gedachtegang van het college. Dit zou betekenen dat bij een nieuw initiatief in het centrum (10 centrumondernemers starten ook met een deelauto project) het college op basis van hun eigen argumentatie hiervoor ook een openbare parkeerplaats dient op te offeren. Toch?

Politiek op Inhoud heeft op 19 oktober jl. al vragen aan het college gesteld over dit project. Het idee van de deelauto is goed, maar de uitwerking waarvoor het college kiest, vinden vinden wij niet doordacht.

Het is niet samen slim rijden, maar eerder samen bestuurlijk uitglijden – Jan Vroomans, Politiek op Inhoud

Het advies van de commissie voor de bezwaarschriften wordt over 2 weken verwacht. Wij zijn benieuwd naar hun mening.

Ondertussen stellen wij weer de vraag. Willen wij meer of minder mandaat voor het college…

Jan Vroomans

Vragen Politiek op Inhoud project deelauto’s 19 oktober 2023

Wij krijgen meldingen dat gebruikers van de deelauto met een eigen vervoer naar het ridderplein komen, daar parkeren om vervolgens met de deelauto hun reis te vervolgen.

Door het gebruik van de deelauto op deze manier gaan niet 2 maar 4 parkeerplaatsen verloren.

Is dit fenomeen bij het college bekend en kunt u binnen de gemeentelijke organisatie maatregelen / beleid opstellen om deze ongewenste situatie in de toekomst te voorkomen?

Is het gebruik van een deelauto voor dienstreizen verplicht?

Indien nee, is het college bereid beleid te ontwikkelen waardoor bij dienstreizen het gebruik van de deelauto(financieel) gestimuleerd wordt boven het gebruik van eigen vervoer?

Met de entree van de twee deelauto’s gaan 2 parkeerplaatsen voor algemeen gebruik verloren. In totaal verdwijnt er 336 uur per week aan parkeercapaciteit op het ridderplein.

Heeft het college in beeld hoeveel uur per week de deelauto voor het college en de ambtelijke organisatie wordt gebruikt?

Is een analyse van gemaakt op basis waarvan het college het te rechtvaardigen vindt om 2 parkeerplaatsen voor algemeen nut op te heffen op een toplocatie in Gemert?

Heeft het college voor het eigen gebruik een duidelijke doelstelling op jaarbasis geformuleerd voor het gebruik van de deelauto waarop in de organisatie gestuurd en bijgestuurd wordt?

Indien nee, waarom offert u dan 2 parkeerplaatsen voor het algemeen nut op?

Indien nee, bent u bereid doelstelling op te stellen?

Indien ja, graag ontvangen wij deze doelstelling van  het college.

Graag ontvangen wij een overzicht van de vaste en variabele kosten voor het gebruik van de 2 deelauto’s op jaarbasis

Ondernemers die bij het indienen van een initiatief bij de gemeente niet kunnen voldoen aan de parkeernorm, kunnen deze verplichting afkopen door een bijdrage te storten in een parkeerfonds.

Geldt deze verplichting ook voor de initiatiefnemer van de deelauto’s op het ridderplein?

Indien nee, is dat rechtvaardig t.o.v. andere initiatiefnemers die alleen hun initiatief kunnen ontwikkelen als zij akkoord gaan met een verplichte storting in het parkeerfonds.

BIZ Gemert Centrum heeft een werkgroep parkeren en routing. De centrummanager en een ambtenaar van onze gemeente nemen ook deel in deze werkgroep.

Kan het college uitleggen waarom deze werkgroep niet betrokken is geweest bij de plannen van de deelauto’s c.q. bij de keuze van de parkeerlocatie van deze deelauto’s op het Ridderplein?