De raad van de gemeente Gouda in vergadering bijeen op 7 februari 2024

In 2023 zijn de wijkmobiliteitsplannen vastgesteld waar de plannen voor gereguleerd parkeren in zijn opgenomen. Tijdens de commissie avond op 17 januari j.l. werd door insprekers, gesteund door een groot publiek, aangegeven dat bewoners zich overvallen voelden door de plannen en gaven zij inzicht in wat voor impact dit voor bewoners heeft. De zorgen gingen om de kosten voor een parkeervergunning, de kosten voor bezoekers c.q. de bezoekersregeling, een eventueel maximum aantal vergunningen per adres en de negatieve gevolgen die dit heeft voor het dagelijks leven voor de inwoners (stijgende kosten, minder participatie, minder bezoek, geen auto voor inwonende kinderen, vereenzaming, etc.)

Constaterende dat:

De huidige plannen van het college nauwelijks mogen rekenen op enig draagvlak bij de inwoners.

De plannen in de huidige vorm met name negatief uitpakken voor de inwoners die op onregelmatige tijden werken, veelal werkzaam zijn op plaatsen die niet of slecht bereikbaar zijn met openbaar vervoer, niet de mogelijkheid hebben om thuis te werken door hun vaak fysieke arbeid (in tegenstelling tot veel hoogopgeleide inwoners) en vaak beschikken over een lager inkomen.

Er ook andere vormen zijn van parkeerregulering, waarbij de bewoners en hun bezoek niet worden benadeeld; een goed voorbeeld betreft de parkeerregulering binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg. Voor de vergunning die vier jaar geldig is, betaalt men daar eenmalig 70 euro, en ook de bezoekersregeling is gratis.

Roept het college op om:

Te onderzoeken op welke wijze en met welke kosten de invoering van parkeerregulering ook voor Gouda kan plaatsvinden op vergelijkbare wijze als de gemeente Leidschendam-Voorburg.

De raad hierover uiterlijk in Q3 2024 te informeren;

En gaat over tot de orde van de dag.

Gouda Vitaal