Boekelermeer doorsteek-  40 meter asfalt voor veiligheid en bereikbaarheid

VVD Heiloo vindt dat dingen die normaal lijken dat ook moeten zijn. Een veilige leefomgeving en goede bereikbaarheid zijn twee normale dingen. Als je richting AZ, Ranzijn of Heerhugowaard wilt  kun je kiezen uit het drukke kruispunt bij de Heilooër tolweg of via de kanaalweg, langs het kanaal en via de vuilverbranding verder. De tweede optie is korter en heeft dus de voorkeur. Dat hebben meer automobilisten ervaren. Op de Boekelerdijk langs het kanaal rijdt en loopt alles door elkaar; auto's,  fietsers en in het weekend  vissers. De T-splitsing bij de betoncentrale is met de nieuwe voorrangssituatie vooralsnog niet veiliger geworden. Kortom, het is een levensgevaarlijke weg. De VVD vindt dat daar snel een einde aan moet komen. Een veilige weg moet normaal zijn. Ook op en net buiten de gemeentegrens.

Gelukkig is met de nieuwbouw van Kapteijn en de vernieuwde aanleg van de Kanaalweg een oplossing nabij. Alkmaar heeft de zuidelijke ontsluitingsweg in haar deel van de Boekelermeer onlangs aangelegd. De wegen zijn echter nog niet met elkaar verbonden. Aan het eind van twee doodlopende wegen lijkt nu een onzichtbare barrière te staan. Een gat van 40 meter. De verbinding zal wanneer de afslag A9 er komt ook tot stand komen. De VVD wil echter niet wachten  en vindt het nu tijd om die  weg door te trekken. Dit voor een verbeterde veiligheid voor fietsers en voetgangers op de Boekelerdijk en de oversteek Kanaalweg alsmede een betere ontsluiting van Heiloo naar het noord-oosten. Zelden heeft veertig meter asfalt zulke maatschappelijke voordelen gehad.

De VVD erkent overigens dat de verbinding er nu niet is mede omdat er destijds afspraken over zijn gemaakt met bewoners aan de Kanaalweg en Ypesteijn en Akersloot. Immers een snelle doorsteek kan ook tot extra sluipverkeer en vrachtverkeer leiden. Die afspraken dateren wel uit een tijd toen de vrachtwagens van de Melkuniefabriek nog af en aan reden. Die tijd is allang voorbij. Het sluipverkeer via Akersloot lijkt ons nu onwaarschijnlijk. De route is ingewikkeld en vol snelheidbeperkende maatregelen. Echt iets voor de zondag, maar niet voor de forens. Ook de goede aansluiting van de N242 op de A9 maakt de kans op sluipverkeer klein.

De VVD blijft niettemin kritisch. Een dagelijkse vrachtwagencolonne op de Kanaalweg is ongewenst. De VVD ziet graag dat de doorsteek eerst in de vorm van een pilot wordt aangelegd. Eerst aanleggen dus en tegelijk goed kijken wat de effecten zullen zijn. Het moet duidelijk zijn wanneer die pilot geslaagd is en wanneer niet. De nulmeting mag wat ons betreft volgende week beginnen zodat voor het voorjaar het gat gedicht kan worden. Daarmee wordt ook daar weer normaal, wat eigenlijk heel normaal is: veilige wegen en goede bereikbaarheid.