https://heusden.vvd.nl/nieuws/34998/schriftelijke-vragen-over-oplopende-wachttijden-in-de-zorg

In de afgelopen maanden ontvingen onze raadsleden meerdere signalen dat heusdenaren steeds langer moeten wachten op zorg via de gemeente en dat er daarnaast ook veel personeelswisselingen plaatsvinden bij BIJEEN, de organisatie die deze zorg in goede banen moet leiden.

Eerder dit jaar is in een informatievergadering samenleving al mondeling gevraagd naar een eventueel personeelstekort bij BIJEEN. Wethouder Van Steen gaf toen aan dat hij hiermee niet bekend was. In gesprekken met inwoners blijven de vele personele wisselingen echter naar voren komen, evenals het steeds langer moeten wachten op het op gang komen van zorg na een hulpmelding.

Steeds een andere consulent betekent voor gezinnen o.a. steeds weer hun situatie moeten uitleggen, steeds opnieuw onzekerheid over toekenning van pgb. Daarnaast blijken niet alle consulenten even ervaren of deskundig, waardoor soms suggesties worden gedaan of beslissingen worden gemaakt die niet in het belang zijn van de client wat de kwaliteit en efficiëntie van de zorg niet ten goede komt. Dit alles brengt stress, irritatie en onbegrip met zich mee.

Dat geldt ook voor inwoners die hulp hebben aangevraagd en soms 6 weken of langer moeten wachten tot die hulp daadwerkelijk op gang komt. Dit vinden wij niet acceptabel.

De schriftelijke vragen aan het college kunt u in de bijlage onderaan deze pagina inzien.