Aan College burgemeester & wethouders hoorn Betreft: Vragen art. 36 Zwembad de Wijzend Geacht college, Het zal inmiddels geen verbazing meer zijn dat veel mensen zich grote zorgen maken om de beide zwembaden in Hoorn die door Optisport geëxploiteerd worden. Zwembaden die voor Hoorn heel belangrijke openbare voorzieningen zijn. Er zijn al een aantal keren vragen gesteld aan het college. Helaas heeft dit er nog niet toe geleid dat de zorgen zijn weggenomen. Onder aan de ze brief leest u een aantal van deze zorgen, die de ondertekenaars ter ore komen. Wij vragen ons serieus af of het college de eerder ingebrachte signalen voldoende oppakt en toezicht houdt op de uitvoering door Optisport. Is er vanuit het college voldoende toezicht? Wordt het belang van de Hoornse inwoners voldoende en serieus aan de orde gesteld? Gezien de belangrijke rol die beide zwembaden hebben voor Hoorn, stellen wij nu deze vragen. Sinds de overname door Optisport overheersen vooral de negatieve berichtgeving en ervaringen van zowel bezoekers als (ex)-personeel. Positieve geluiden worden nauwelijks gehoord. Daar maken wij ons zorgen om, omdat hier het belang van de Hoornse inwoners in het geding is. Het contract met Optisport duurt nog 8,5 jaar en als Gemeenteraad en College hebben we de verwachting gekregen dat door de nieuwe exploitatie-vorm het “alleen maar beter zal worden.” De berichtgeving die ons bereikt geeft een ander signaal af. De recente brief die we van het college hebben ontvangen op 26 april, stelt ons niet gerust. Eerdere brieven en antwoorden hebben de onrust ook niet weg kunnen nemen. Concrete en zichtbare oplossingen zijn nodig om zorgen en onrust weg te nemen. Wij willen, vooral ook namens de vele bezoekers van de beide zwembaden, dat het college zichtbaar aan de slag gaat met een aantal van onderstaande aanbevelingen m.b.t. het toezicht op de uitvoering. Kan het college zorgen voor? - garanties van Optisport dat de veiligheid en hygiëne niet in het geding is op geen enkel moment van opening. Wat ons betreft wordt dit geborgd door deskundige onafhankelijk mystery guests. - garantie van voldoende toezicht bij de zwembaden van gekwalificeerd personeel op ieder moment van de dag op ieder bad. Wat ons betreft wordt dit geborgd door deskundige onafhankelijk mystery guests. - opening van alle (deel)baden op de tijden zoals de GR heeft aangegeven bij de overdracht, d.w.z. zoals het was voor de exploitatie -overdracht en met inachtneming van de speciale aanpassing voor het Buitenbad de Wijzend (minimaal 1 mei-1 september). - volwaardige zwemles-mogelijkheden, ook in het Buitenbad - investeringen in de baden, zodat deze een aantrekkelijke en veilige voorziening blijven gedurende de looptijd van de overeenkomst. - een regulier overleg tussen Optisport en gebruikers om zaken te kunnen bespreken of uitwisselen, zoals dat is toegezegd en in de overeenkomst vastgelegd. - toezicht dat er geen prijsverhogingen plaatsvinden anders dan prijscompensatie of bij aantoonbare betere voorzieningen, conform vastgelegd in de overeenkomst - een regelmatige verslaggeving aan de Gemeenteraad over de exploitatie Wij vragen het college om op korte termijn hierop te antwoorden en een toelichting te geven in de Gemeenteraad van 15 mei 2018. Dick Bennis - CDA Alex van der Kleij – Hoorns Belang Ingrid Tillema – Groen Links Zorgen m.b.t. de zwembaden: Veiligheid en hygiëne: - men ervaart te weinig toezicht rondom de baden - kennis en kunde van het personeel (bediening lift in bad, opening deur naar buitenbad) - zelf “redden” van mensen in de kolk - het zwembad wordt niet meer als schoon ervaren, wat een risico is in een zwembad-omgeving Tarieven en openingstijden: - abonnementen worden veranderd zonder vooraankondiging - prijzen worden verhoogd - dagkaarten zijn er niet meer als men bv. onder de middag even naar huis gaat om te eten - Omring-korting wordt zonder aankondiging geschrapt - beperkte tijd ( 4 weken) zwemles mogelijk in buitenbad Wijzend, wat tekort is om diploma te halen (42 deelnemers 2017) - sluiting van één van de baden in de Waterhoorn op bepaalde tijden Personeel - hoog ziekteverzuim en personeelsverloop, zowel langs het bad als op management niveau - geen continuïteit van personeel - andere verwachtingen geschapen bij overname - Zeer veelvuldig wisselende instructeurs bij de zwemlessen aan kinderen Algemeen - andere zwembaden in West-Friesland die aan “Hoornse“ bezoekers trekken door bovenstaande - geen contact mogelijk bezoekers en management m.b.t. problemen/vragen/issue - geen bezoekers-enquetes i.t.t. tot wat in overeenkomst staat - afzeggen van door Zwaagse gemeenschap opgebracht geld voor investering op de Wijzend - moeizaam contact Vrienden van de Wijzend met Optisport - negatieve berichtgeving in pers en social media over Optisport - weinig zichtbare PR en werving in de media