https://krimpenaandenijssel.christenunie.nl/k/n2909/news/view/1375623/390292/deelscooter.jpgSinds afgelopen vrijdag kunnen inwoners van Krimpen aan den IJssel gebruik maken van elektrische deelscooters. De ChristenUnie is blij met dit duurzame initiatief dat ook nog eens de Grote Kruising ontlast. Helaas kan nog niet iedere inwoner direct gebruik maken van deze scooters omdat zij niet in het ‘servicegebied’ wonen. Daarnaast zorgen de scooters voor een rommelig straatbeeld omdat ze vrijwel overal achtergelaten mogen worden. We stelden een aantal vragen aan het college.

Geacht college,

Sinds vrijdag 13 augustus kan in Krimpen aan den IJssel gebruik gemaakt worden van zogenaamde deelscooters en elektrische deelfietsen. Aanbieders Go Sharing, Felyx, WindMill bike en de gemeente Krimpen aan den IJssel zorgen hiermee voor een duurzaam alternatief voor vervuilende auto’s en daarnaast ontlasten zij de Grote Kruising. De ChristenUnie Krimpen aan den IJssel is blij met deze ontwikkeling maar heeft ook enkele vragen. 

Is het college bekend met het feit dat bewoners van sommige wijken niet in het ‘servicegebied’ wonen en daardoor lastig mee kunnen doen met deze duurzame ontwikkeling terwijl in het collegevoorstel van 2 juni 2021, behandeld in de collegevergadering van 8 juni 2021, gesproken wordt over geheel Krimpen aan den IJssel als servicegebied? Is het college bereid het gesprek aan te gaan met de verschillende aanbieders om het voor alle inwoners mogelijk te maken zich met duurzame vervoersmiddelen door Krimpen te bewegen? Heeft het college kennis genomen van het artikel ‘Deelscooters in Krimpen aan den IJssel’ uit Het Kontakt Krimpenerwaard van 17 augustus 2021 en de daarbij behorende reacties online waarin bewoners problemen aankaarten over een verrommeld straatbeeld en een onbegaanbare stoep? Deelt u de zorgen met inwoners? Is het college voornemens een gestructureerd parkeerbeleid te eisen van de aanbieders om Krimpen veilig, begaanbaar en opgeruimd te houden doormiddel van verplichte parkeervakken, parkeerzones en/of overdekte scooterstallingen zoals ook in andere gemeenten wordt overwogen en/of uitgevoerd? Zijn er vergunningen uitgegeven aan de aanbieders en zijn hier afspraken gemaakt over het parkeren van de deelscooters en deelfietsen? Is het college voornemens dit alsnog te doen als dit niet gedaan is? Is het college bereid afspraken rondom deelscooters / deelfietsen op te nemen in de APV?