Creatie? Leiden is leuk, maar Amsterdam beter Leiden is De Stad Der Ontdekkingen. Zo luidt de slogan. En daarvoor zijn goede argumenten. Heel wat baanbrekend onderzoek heeft in onze stad het levenslicht gezien. Op de universiteit, in het Academisch ziekenhuis en natuurlijk het Bioscience Park. En dat maakt onze stad anders dan andere Hollandse steden. Nergens vind je zoveel kennis en nieuwsgierigheid bij elkaar. Die puntige positie zorgt ervoor dat (internationale) innovatieve bedrijven zich regelmatig in Leiden vestigen. En terecht. Groen links Het plan van Pieter Kos, de Leidse fractievoorzitter van GroenLinks, vertroebelt het beeld dat we zo zorgvuldig hebben opgebouwd. Hij is van mening dat Leiden zich óók moet neerzetten als creatieve stad. Hij wil er zelfs een speerpunt van maken. Omdat Leiden, volgens Kos, zoveel creatieve ondernemers heeft: grafici, reclamemakers, noem maar op. Te weinig kwaliteit Da’s waar. Er werken veel mensen in de Leidse creatieve industrie. Maar de kwaliteit van die industrie is heel gemiddeld. Prijswinnende communicatiebureaus vind je buiten Leiden. Daarvoor moet je naar Amsterdam of Rotterdam. Vooral Amsterdam positioneert zich als creatieve stad. Een goede keuze. De grote Amerikaanse netwerkbureaus zijn er immers gevestigd en het barst er van de lokale creatieve hotspots met internationale allure. Doe waar je goed in bent En dat is juist wat er in Leiden ontbreekt. Er huizen binnen de Leidse poorten geen creatieve topbedrijven. En er waait hier geen ambitieuze creatieve wind. Is het niveau van de Leidse creatieve sector dan zo slecht? Welnee. Er wordt prima werk gemaakt. Met de nadruk op prima. En dat is niet goed genoeg. In elk geval onvoldoende om van de Leidse creatieve industrie een economische speerpunt te maken. Zoals Kos wil. We kunnen onze speren beter mikken op datgene waar we écht goed in zijn: ontdekken.