Vanaf maandag 8 april vindt er een grote verschuiving plaats in de vervoersstromen in Amsterdam. De scooter is vanaf deze dag namelijk verplicht om, inclusief helm, van de rijbaan gebruik te maken in plaats van het fietspad. Volgens GroenLinks een mooi besluit! Meer veiligheid voor fietsers en niet meer achter een stinkende scooter staan bij het stoplicht. Is dit ook mogelijk in Leiden?

In Leiden is het beleid sinds het huidige college dat de fiets op 1 staat. Maar wat houdt dat precies in? Martine Leewis, wethouder Mobiliteit: “De fiets op 1 houdt in dat we de fietser centraal stellen in Leiden. We denken goed na hoe de fietser de meest gunstige omstandighedoen krijgt, zodat meer mensen gebruik maken van de fiets in plaats van dat ze voor de auto kiezen.” Sinds het aantreden van dit college zijn dan ook al veel pro-fiets-maatregelen genomen. Zo wordt er geïnvesteerd in fietscorridors naar de omliggende steden en dorpen, worden fietspaden verbeterd en wordt de veiligheid van fietskruispunten aangepakt.

Dit jaar vindt er een hoop onderzoek plaats naar verdergaande maatregelen, zoals een autoluwe binnenstad wat weer een positief effect heeft op fietsen. En die scootervrije fietspaden? Ook daar zal na komende zomer onderzoek naar gedaan worden. Een goede ontwikkeling, vindt ook de Fietsersbond. Peter Rumler, voorzitter van de Leidse afdeling van de Fietsersbond, vertelt waarom deze stap zo belangrijk is: “Met de groei van fietsers en e-bikes wordt het steeds drukker op de fietspaden, en verbreden van de fietspaden is niet altijd een optie. Vooral de zwakke groepen zoals kinderen en ouderen hebben steeds vaker last van de scooters en voelen zich niet meer veilig. Daarom willen wij de scooters, zowel snorfietsen als brommers, naar de rijbaan verplaatsen overal waar het kan.”

De scootervrije fietspaden zorgen dus voor een veiligere en schonere omgeving voor de fietser. Leonard Burtscher, bewoner van de Merenwijk en bevlogen fietser, vindt ook dat er iets moet gebeuren. Hij komt oorspronkelijk uit Oostenrijk en na aankomst in Nederland viel hem op hoe goed de fietser het heeft in Nederland: “Fietspaden in Nederland zijn veilig en vaak ver van het autoverkeer. Ik vond het dus vreemd dat men toelaat dat een klein aantal brom- en snorfietsers de lucht voor alle fietsers vervuilt en met lawaai en gevaarlijk gedrag het fietsen met kinderen minder veilig en leuk maakt.” Ook Leonard zet zich daarom actief in om fietspaden in Leiden scootervrij te krijgen.

Aan het einde van dit jaar hopen we de resultaten van de onderzoeken te ontvangen om zo een goede beslissing te kunnen nemen of scootervrije fietspaden realistisch zijn in Leiden.