CDA steuntuitwerken aanlegextra brug Het CDALeidschendam-Voorburgstaat achterde wens van het College het neerleggen van een brug verder te verkennen en uit te werken. Daadkracht en zorgvuldigheid dienen hand in hand te gaan. De uitkomsten vanonderzoek laten zien dat een extra route over de Vliet de verkeersdrukte in het centrum van Leidschendam ontlast. Voor de leefbaarheid van het Damcentrum, enookvoor een goede erfontsluiting van de wijken erom heen, is ditvoor het CDAde meest voor de hand liggende oplossing. Raadslid Fred Duijn: “Goed dat het College vervolgstappen zet en kijkt of de Provincie Zuid-Holland goedkeuring geeft voor de aanleg.” Het doel is een Damcentrum waar je veilig en gemakkelijk kan komen als inwoner of als bezoeker om boodschappen te doen of iets te eten.Wanneer een extra oeververbindingonverhooptniet realiseerbaar zou zijn,zalgekekenmoetenworden naar verdereoplossingen.De gedachteeen deelvan het verkeer te weren,heeft- opbasis van wat we nu zien-niet de voorkeur van het CDA.De schaal waarop datzou moeten gebeuren is in Nederland nog niet eerder vertoond. Vraag is of dat op deze manier wel kan en mag.Het idee dat sommige inwoners wel en andere niet gebruik mogen maken van eenopenbareweg,staathaaks op het ideaal van bereikbaarheid voor iedereen. Het CDA is blij datinzageisgegeveninde geschatteuitgaven.Wanneerselectieve toeganginderdaadminimaalzo’n€252.000 per jaargaatkosten, dan is dat over de levensduur van het alternatief, een stevigebrug die er 80 jaar of meer ligt,zo’n€20 miljoenen mogelijke meer.Duijn: “Op lange termijnis het moeilijk voorstelbaar dat selectieve toegang ooit financieel gunstigeruitpaktdan een brugdie er met wat goede wilalkan liggen voor€10miljoen.” Het onderzoek laatverderzien dat selectieve toegang alleen werkt als je inderdaad heel selectief bent en vooral ook blijft. Duijn: “Zodra je wat ruimhartiger ben met het aantal ontheffingen, ebt het effect weg.” Raadslid Fred Duijn: “We willen geen tijd verliezen.De verkeersdrukte inDamcentrum is onhoudbaar; de erfontsluiting van de wijken erom heen wordt steeds zorgelijker.Voor een oplossing zijnstappen nodig. Laat het Collegenusnel startenmet- voor nu -deuitwerking van beide sporen. Het CDA heefteen voorkeur voor een30km-brugmet twee richtingen;we denken datdat kan en mag.Laten we zodrawemeer zekerheid hebben,vlotbesluiten totdeaanbesteding. Eenextrabrug is de meest betrouwbare en duurzame oplossing voor een leefbare gemeente.”